بروکر ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب ها

تاثیر اخبار واکسن کرونا بر طلا، نفت و بازار سهام؛ چشم‌انداز احتمالی

واکسن پی فایزر

اخبار واکسن کرونا بر طلا، نفت و بازار سهام چگونه اثر گذاشت؟

بازارهای سهام که در آغاز این هفته منتظر یک هفته خوب دیگر بودند، با اعلام خبر واکسن کرونا از پی‌فایزر شتاب بیشتری گرفتند.
شاخص‌های سهام اروپا بین ۵ تا ۸ درصد رشد داشتند در حالی که معاملات آتی داوجونز و S&P با رشد حدود ۳.۵ و ۵ درصدی روبرو هستند. نزدک اما به دلایل واضحی عقب مانده است و در بازارهای آتی تنها ۰.۶ درصد رشد کرده است. سهام‌های مقاوم در برابر همه‌گیری احتمالا عملکرد بدی دارند زیرا سهام‌هایی که طی هشت ماه گذشته کاهش پیدا کرده بودند اکنون دوباره در مرکز توجهات قرار گرفته اند. این به معنای آن است که سهام شرکت‌های تکنولوژی در نزدک که در اکثر اوقات سال ۲۰۲۰ در حال رشد سرسام‌آور بودند اکنون کاهش پیدا خواهند کرد.
با افزایش موارد ابتلا به کرونا در سراسر اروپا و ایالات متحده، اعلامیه Pfizer مانند آسانسوری بود که همه منتظر آن بودند. این شرکت اعلام کرد که واکسنش بیش از ۹۰ درصد در جلوگیری از بیماری کرونا موثر است و همین امر منجر به رشد سرسام‌آور در شاخص معاملات آتی آمریکا شد.
این شرکت قصد دارد پس از رسیدن به نقطه عطف ایمنی در اواخر نوامبر، مجوز استفاده از واکسن خود را برای موارد اضطراری اخذ کند. این واکسن در تجزیه و تحلیل موقت هیچ نگرانی ایمنی خاصی را نشان نداده است. گفته می‌شود Pfizer می‌تواند در سال ۲۰۲۰ حدود ۵۰ میلیون دوز از داروی خود را تولید کند.
مدت‌ها بود که منتظر این خبر بودیم و امیدواریم سایر شرکت‌های تولید کننده واکسن نیز به Pfizer و BioNTech بپیوندند و بتوانند واکسن خود را تولید کنند تا این چرخه قرنطینه-بازگشایی که باعث از بین رفتن مشاغل، افزایش بیکاری و افزایش عظیم در بدهی دولت شده است، شکسته شود.
لحظه Pfizer می‌تواند برای ترامپ لحظه‌ای تلخ و شیرین باشد. (وی پیشتر با انتشار توییتی از اعلام این خبر ابراز خوشحالی کرده است) وی از ماه‌ها پیش ادعا می‌کرد که واکسن کرونا پیش از انتخابات آماده خواهد شد. البته که یک واکسن نباید به هیچ وجه سیاسی شود اما در ماه‌های اخیر کاملا واضح بود که ترامپ قصد دارد از اعلام خبر تولید واکسن بهره‌برداری سیاسی کند و مطمئنا اعلام این خبر با تاخیر یک یا دو هفته‌ای کاملا وی را ناامید کرده است. نمی‌توان این موفقیت را یک امر سیاسی تلقی کرد. تلاش‌های چشمگیری برای رسیدن به این نقطه صورت گرفته است.
اما نگاه سرمایه‌گذاران به عزم راسخ ترامپ برای به چالش کشیدن نتیجه انتخابات و تضعیف یکپارچگی آن معطوف شده است. البته هنوز اخبار مربوط به پس لرزه‌های پس از انتخابات بازارها را تحت تاثیر قرار نداده است. اما ترامپ نیز از پذیرفتن نتیجه انتخابات امتناع می‌کند و عدم اطمینان ناشی از این وضعیت می‌تواند بازارها را تحت تاثیر قرار دهد.
در حال حاضر برای ترامپ بسیار سخت است که بتواند انتخابات را زیر سوال ببرد چرا که پیروزی بایدن حتی از آنچه تصور می‌شد نیز قاطع‌تر بوده است. اکنون سوال این جاست که در حالیکه چشم‌انداز کوتاه مدت چالش برانگیز است، سرمایه‌گذاران تا چه زمان می‌توانند بر روی موج انتخابات سوار شوند.
یکی از فاکتورهای عظیم حمایتی احتمالا بار اضافی است که بر عهده فدرال رزرو قرار گرفته است. با توجه به این که با عدم موفقیت دموکرات‌ها در کنترل دولت و مجلس، احتمال تصویب یک بسته محرک مالی بسیار کم شده است، پاول و همکارانش بار سنگین‌تری را تحمل خواهند کرد. این اتفاق از نظر تاریخی برای بازارها خوب بوده است.
جای تعجب نیست که فدرال رزرو هفته گذشته زمانی را برای تسهیل سازی بیشتر مشخص نکردند اما تسهیل‌سازی بیشتر تقریبا اجتناب ناپذیر به نظر می‌رسد. احتمال می‌رود که در ماه دسامبر با فرو نشستن گرد و غبار انتخابات و همچنین پیش‌بینی‌های بیشتر از اقتصاد، تسهیل‌سازی بیشتر نیز اعلام شود.

اخبار واکسن کرونا منجر به بهبود بازده اوراق خزانه امریکا و سقوط طلا شد

سقوط دلار چندان زیاد نبود در واقع کمی هم افزایش پیدا کرد علی‌رغم اینکه امروز، روز خوبی برای دارایی‌های امن نبوده است. اما ین کاهش شدیدی را تجربه کرد در حالی که ارزهای ریسک‌پذیر رشد بسیار خوبی را تجربه کرده‌اند.
نکته جالب سقوط شدید طلا بود. بازده اوراق قرضه امریکا افزایش شدیدی یافت و این خبر بدی برای طلا بود که به زیر ۱۹۰۰ سقوط کرد در حالی که پیش از انتشار خبر در حوالی ۱۹۵۰ دلار معامله می‌شد. به نظر می رسد که سرمایه‌گذاران اکنون با اطمینان بیشتری بر روی بهبود اقتصادی قوی شرط‌بندی می‌کنند.

طلا

سقوط قیمت طلا بعد از اعلام خبر واکسن pfizer

به نظر می‌رسد که شاهد بازگشت طلا به ریشه‌های خود به عنوان یک دارایی امن هستیم و همبستگی این فلز با دارایی‌های ریسک‌پذیر محو شده باشد. اگرچه چنین نتیجه‌گیری‌ای در حال حاضر کمی زود است.

چشم‌انداز تولید واکسن موجب افزایش قیمت نفت شد

قیمت نفت نیز پس از اعلام خبر واکسن در حال افزایش است. نفت برنت و WTI حدود ۶ درصد جهش کردند و سود روزانه خود را به ۱۰ درصد رساندند. WTI برای اولین بار از ۲۳ اکتبر به بالای ۴۰ دلار رسید در حالیکه برنت به بالاتر از ۴۳ دلار رسیده بود.

تاثیر اخبار واکسن کرونا بر طلا، نفت و بازار سهام؛ چشم‌انداز احتمالی

تغییر قیمت نفت WTI بعد از اعلام خبر واکسن pfizer

نفت امسال، سال هولناکی را پشت سر گذاشته است. کاهش تقاضای نفت بر اثر همه‌گیری کرونا باعث شد که قیمت‌ها به شدت تحت فشار قرار بگیرند به طوری که حتی قیمت منفی را هم به خود دیده‌اند. اما ممکن است واکسن یک راه حل پایدار برای این مشکل بزرگ جهانی که عده زیادی را به کام مرگ کشیده است، ارائه کند.
اینکه آیا تولید واکسن کرونا در ماه ژانویه تضمین خواهد شد یا خیر، موضوعی دیگر است. تولیدکنندگان دلایل زیادی برای افزایش تولیدات خود دارند اما اگر اخبار واکسن از الان تا پایان سال تغییر کند، قیمت‌ها می‌تواند به سطوح پایدارتر بازگردد.

منبع: MarketPulse

برای پیگیری اخبار فارکس و بازارهای جهانی کانال تلگرامی UtoFX را دنبال کنید.

بیشتر بخوانید: نظرات دراکن میلر سرمایه‌گذار افسانه‌ای در مورد آینده اقتصادی، طلا و دلار آمریکا

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟