مطالب پیشنهادی
اشتراک گذاری
برچسب ها

تحلیل توافق برگزیت و تاثیر آن بر پوند

تحلیل توافق برگزیت و تاثیر آن بر پوندعدم رالی پوند پس از توافق برگزیت

انگلیس و اتحادیه اروپا به تازگی در مورد روابط پس از برگزیت به ویژه در زمینه تجارت آزاد توافق کردند که به بیش از چهار سال عدم اطمینان سیاسی پایان داد. با این حال، حدود دوازده ماه مذاکره به چیزی بیش از توافق روی حداقل‌ها منتهی نشد. بنابراین، کسانی که امیدوارند جهان بتواند سرانجام از غائله برگزیت عبور کند، ممکن است با فهمیدن این نکته که هنوز چیزهای زیادی برای حل وجود دارد، ناامید شوند. اگرچه مذاکرات بعدی در پشت صحنه خواهد بود و تیترهای این مذاکرات در سطر اخبار قرار نمی‌گیرند، اما همچنان موضوعات مهمی در معرض ریسک قرار دارند. خصوصا صنعت پرسود خدمات مالی لندن. توافق حداقلی، معامله‌گران پوند را تحت فشار قرار داده است زیرا این ارز قبلا منتظر توافق بر مبنای تجارت آزاد بوده و رشد خوبی داشته است.

روی چه چیزی توافق شده است؟

پس از اعلام توافق تاریخی میان انگلستان و اتحادیه اروپا در شب کریسمس، هر دو طرف ادعای پیروزی کردند. نخست وزیر بوریس جانسون سریعا به پیروزی تیم مذاکره کننده خود اشاره کرد. وی به تجارت بدون تعرفه و سهمیه، توانایی عدم نیاز به انطباق استانداردهای زیست محیطی، اجتماعی و کاری اتحادیه اروپا، رد حوزه دادگستری اروپا برای حل مناقشات، ایجاد سیستم خاص برای  کمک‌های دولتی و کنترل مجدد آبهای ماهیگیری انگلستان به عنوان موفقیت‌هایی که در مذاکرات کسب کرده است، اشاره کرد.

از این رو، به نظر می‌رسد که جانسون محکم روی خطوط قرمز خود ایستاده است و امتیازاتی که انگلستان کسب کرده است، بیش از اتحادیه اروپاست. با این حال، همه این «پیروزی‌ها» با هشدارهایی روبرو است. به عنوان مثال، در مورد سیاست‌های زیست محیطی، اجتماعی و کار، اگرچه انگلستان قادر به تعیین قوانین خود خواهد بود، اما اگر اتحادیه اروپا فکر کند انگلستان با واگرایی قابل توجه از رویه‌های اتحادیه اروپا به طور ناعادلانه‌ای مزیت رقابتی کسب کرده است، قدرت ضربه زدن با وضع تعرفه را خواهد داشت.

در مورد مساله حساس ماهیگیری، کاهش ۲۵ درصدی سهمیه ماهیگیری اروپاییان در آب‌های انگلستان بسیار کمتر از کاهش ۶۰ درصدی است که انگلستان در آغاز مذاکرات مطالبه کرده بود. گرچه انگلستان موفق شد مدت زمان کاهش مرحله‌ای محدودیت ماهیگیری خود را از ده سال به ۵.۵ سال کاهش دهد. در کنار این، ماهیگیران هر دو طرف به طور بالقوه با عدم اطمینان بی‌پایان روبرو هستند زیرا توافق ایجاب می‌کند که پس از دوره گذار، بحث‌هایی سالانه برای تصمیم‌گیری در مورد دسترسی به آبهای ماهیگیری وجود داشته باشد.

بازبینی دوره‌ای

اما توافق بر سر شیلات تنها بخشی نیست که باید به صورت دوره‌ای بر سر آن توافق صورت گیرد. توافق در مورد رقابت منصفانه نیز پس از چهار سال باید مورد بازبینی قرار گیرد. علاوه بر این اگر هریک از طرفین از نحوه اعمال استانداردها ناراضی باشد، می‌تواند بازبینی را شروع کرده که در نهایت به اعمال تعرفه در پاسخ به هرگونه اختلاف منجر خواهد شد.

با این حال، بازبینی‌های دوره‌ای می‌تواند به توافق بهتری نیز منجر شود چرا که توافق برگزیت راه را برای اعمال هرگونه بروزرسانی باز می‌گذارد. طرفین استدلال می‌کنند که «بازبینی دوره‌ای» از حصول شرایط مطلوب در روابط بین انگلستان و اتحادیه اروپا اطمینان حاصل خواهد کرد حتی اگر منجر به ایجاد توافقی به مراتب بدتر شود. این موضوع تا زمانی که دو طرف به یک توافق دائمی‌تر برسند (که ممکن است دهه‌ها طول بکشد) مشاغل را به طور بالقوه با عدم اطمینان روبرو می‌کند چرا که توافق فعلی ممکن است هر لحظه فروبپاشد.

یک توافق ناتمام

برای اینکه متوجه شوید چقدر این توافق «ناتمام» است باید به نقاط مختلفی که طرفین باید سر فرصت در مورد آنها مذاکره کنند اشاره کنیم. نقاطی مانند اشتراک‌گذاری داده‌ها، هواپیمایی، مساله جبل الطارق و مهم‌ترین آنها خدمات مالی است. انگلستان مازاد تجاری عظیمی در زمینه خدمات مالی دارد و شهر لندن طی سال‌های گذشته از دسترسی  به بازار اروپا از طریق طرح گذرنامه (passporting) بهره زیادی برده است. اما بسیاری از بنگاه‌های خدمات مالی از اول ژانویه ۲۰۲۱ با لغو حقوق گذرنامه خود در اتحادیه اروپا دیگر نمی‌توانند تجارت کنند در عوض باید با تکیه بر سیستمی که به معادل سازی (equivalence) معروف است فعالیت کنند.

تحلیل توافق برگزیت و تاثیر آن بر پوند

شاخص سهام FTSE انگلیس در مقابل شاخص سهام دیگر کشورها

با این حال، طرح معادل‌سازی همه انواع خدمات مالی را پوشش نمی‌دهد و این در اختیار کشورهای عضو اتحادیه اروپا است که تصمیم بگیرند آیا می‌خواهند به شرکت‌های انگلیسی اجازه دسترسی دهند یا خیر. علاوه‌بر این، طرح معادل سازی می‌تواند پس از گذشت ۳۰ روز از اخطار، پس گرفته شود، بنابراین یک راه حل ایده‌آل نیست.

اما طرفین مهلت تعیین شده برای رسیدن به تفاهم‌نامه همکاری گسترده‌تر در زمینه خدمات مالی را ۲۰ مارس ۲۰۲۱ تعیین کرده‌اند. بعلاوه، بانک‌های لندن در حال حاضر شعبه‌هایی را در مراکز مالی اروپا مانند پاریس و فرانکفورت افتتاح کرده‌اند، بنابراین هرگونه مشکلات ممکن است کوتاه و جزئی باشد.

مطالب مرتبط: آشنایی با سازوکار بانک مرکزی انگلستان (BOE)

عدم تاثیر برگزیت بر پوند

با این وجود، علی‌رغم اینکه توافق سرانجام توانست به تسکیل فضای کسب‌وکار بیانجامد و از تهدیدات جلوگیری کند، اما این توافق می‌تواند طی چند سال آینده شکلی بسیار متفاوت نسبت به امروز داشته باشد. این می‌تواند یکی از دلایلی باشد که باعث اقبال کم معامله‌گران به این توافق باشد. روز پنجشنبه وقتی به نظر می‌رسید توافق قطعی است، پوند تنها کمی افزایش یافت و روز دوشنبه با کمی کاهش همراه شد چرا که جزئیات کمی وجود داشت که پیشتر توسط سرمایه‌گذاران قیمت‌گذاری نشده بود.

پولبک استرلینگ در مقابل دلار آمریکا بیشتر شبیه یک اصلاح کوتاه‌مدت پس از یک رالی قابل توجه از اواخر سپتامبر است. اگر پوند همچنان به کاهش خود ادامه دهد می‌تواند از منطقه ۱.۳۳ دلار حمایت شود. جایی که بین میانگین متحرک ۵۰ روزه و فیبوناچی اصلاحی ۷۸.۶ درصد از پایین‌ترین قیمت در ماه سپتامبر است. در صورت از دست رفتن این حمایت فیبوناچی اصلاحی ۶۱.۸ درصد در ۱.۳۱۷۳ دلار حمایت بعدی خواهد بود.

تحلیل توافق برگزیت و تاثیر آن بر پوند

چارت تحلیل تکنیکال پوند

همچنین اگر پوند روند صعودی خود را از سر بگیرد و بتواند از بالاترین سطح ماه دسامبر خود در ۱.۳۶۲۴ دلار عبور کند، هدف بعدی برای خریدارها فیبوناچی ۱۲۳.۶ درصد در ۱.۳۶۷۳ دلار و پس از آن فیبوناچی ۱۳۸.۲ درصد در ۱.۳۷۹۱ دلار است.

بیشتر بخوانید: سال نو و هفته‌ای ساکت؛ تحلیل هفتگی دو جفت ارز GBP/USD و USD/CAD

موفقیت برگزیت

اکنون که توافق برگزیت تکمیل شده است، تمرکز اصلی برای استرلینگ در سه تا شش ماه آینده این خواهد بود که همه‌گیری چگونه مهار شده و واکسن با چه سرعتی اقتصاد را تقویت خواهد کرد. همچنین در بلند مدت موضوع اصلی این است که انگلستان چه تعداد توافق تجاری با کشورهای غیر اتحادیه اروپا منعقد خواهد کرد و اینکه آیا برگزیت فعلی سرانجام به یک توافق جامع‌تر منجر خواهد شد یا خیر. آزمایش واقعی موفقیت برگزیت تازه شروع شده است.

منبع: FXStreet

برای پیگیری اخبار و تحلیل‌های بازار جهانی، کانال تلگرامی UtoFX را دنبال کنید.

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟