بروکر ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب ها

تحلیل جی پی مورگان از کاهش فاصله اخیر ترامپ با بایدن در نظرسنجی‌ها

انتخابات آمریکا (US Elections) :

در اینجا به بررسی تحولات صورت گرفته در موضوع انتخابات آمریکا که نقش مهمی در پیش‌بینی آینده بازار و عملکرد آن دارند می‌پردازیم. در چند روز اخیر، شانس برنده شدن ترامپ به سرعت در حال افزایش است. در این مقاله دو عامل مؤثر در ایجاد این تغییر که می‌توانند درنتیجه انتخابات نیز تأثیرگذار باشند را مورد تجزیه‌وتحلیل قرار می‌دهیم. در اوایل ماه ژوئن شانس ترامپ برای پیروزی با شروع اعتراضات کاهش یافت. در خلال ماه اوت، ترامپ 25 امتیاز از رقیب خود عقب بود و سرمایه‌گذاران بایدن را پیروز این انتخابات می‌دانستند (پیشتر هشدار داده بودیم که ممکن است این موضوع تغییر کند). بااین‌وجود، طی ماه اوت و به‌خصوص هفته گذشته، شانس پیروزی ترامپ افزایش یافت. در حال حاضر ترامپ و بایدن تقریباً شانسی برابر برای پیروزی در انتخابات دارند (تصویر). چه عواملی ابتدا باعث کاهش بخت ترامپ برای پیروزی و سپس افزایش شانس او شدند (مثل الگوی مشابه در نظرسنجی‌های انتخاباتی)؟ به باور ما دو عامل در این امر دخیل هستند: 1) تأثیر میزان خشونت در اعتراضات بر دیدگاه عموم و الگوهای رأی‌گیری و 2) سو‌گیری در نظرسنجی‌ها به این دلیل که احتمالا رأی‌دهندگان به ترامپ یا نظرسنجی را رد می‌کنند یا دروغ می‌گویند.

تحلیل جی پی مورگان از کاهش فاصله اخیر ترامپ با بایدن در نظرسنجی‌ها

ابتدا به تأثیر تظاهرات نگاهی می‌اندازیم. ما تحلیل کمی خود را بر اساس کار آکادمیک عمر وسو (اسم یک شخص) قراردادیم و کار او را برای وضعیت کنونی اعمال کردیم. نویسنده با مطالعه تاریخی تأثیرات محلی تظاهرات آرام و خشونت‌بار بر نتایج انتخابات آمریکا بین سالهای 1960 و 1972، دریافت که تظاهرات آرام طرفداران حزب دموکرات 2-3% به پیروزی این حزب کمک کرد درحالی‌که تظاهرات خشونت‌بار طرفداران این حزب 2-8% به پیروزی جمهوری خواهان کمک کرد (با تأثیر احتمالی5-8% با توجه به بازگشت جو کاملاً کنترل‌شده). نویسنده بر این باور بود که محتمل‌ترین روش انتقال طبیعت تظاهرات (آرام در برابر خشونت‌بار) به افکار عمومی از طریق پوشش رسانه‌ای و ساختار این رسانه‌ها انجام می‌پذیرد. استفاده از این دیدگاه برای وضعیت کنونی اعتراضات سراسری با توجه به بازگشت‌های تاریخی، این انتظار را به وجود می‌آورد که درصورتی‌که ماهیت اعتراضات از آرام به خشونت‌بار تغییر کند، نتیجه نظرسنجی‌ها تقریباً 5-10 امتیاز به نفع جمهوری خواهان تغییر کنند؛ بنابراین عجیب نیست که دموکرات‌ها و رسانه‌های وابسته به آنها غالباً اعتراضات را آرام نشان می‌دهند درحالی‌که جمهوری خواهان بر جنبه‌های خشونت‌بار تظاهرات تأکیددارند. البته تفاوت مهمی میان جو کنونی و نتایج تاریخی وجود دارد، زیرا شبکه‌های اجتماعی نقش مهمی را در انتقال اطلاعات ایفا می‌کنند: رأی‌دهندگان خود می‌توانند آرام یا خشونت‌بار بودن اعتراضات را ببینند. به‌احتمال‌زیاد پخش ویدئوهای مربوط به غارت‌ها در شیکاگو، لس‌آنجلس و نیویورک و تیراندازی در مینیاپولیس، ویسکانسین، پورتلند، سیاتل و غیره از طریق رسانه‌های اجتماعی سبب تغییر شانس پیروزی به نفع جمهوری خواهان شده‌اند. به‌علاوه، نویسنده با کمک شبیه‌سازی آماری انتخابات 1968 به این نتیجه رسید که تظاهرات سال 1968 مستقیماً منجر به انتخاب رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه شد. تأثیر خشونت اعتراضی بر انتخابات سال 2020 ممکن است حتی بیشتر باشد. علت وجود فیلم‌های خشونت‌بار آنلاین (همه می‌توانند فیلم بگیرند و به اشتراک بگذارند) و همچنین تأثیر شبکه‌های اجتماعی برای بازنشر این فیلم‌ها (شبیه به ماجرای انتشار گسترده ویکی لیکز در سال 2016 از طریق شبکه‌های اجتماعی) است. درحالی‌که مقایسه تأثیر اعتراضات سال 1968 بر انتخابات با رویدادهای کنونی آسان نیست، اندیکاتورهای بسیاری وضعیت کنونی را بزرگ‌تر می‌دانند (برای مثال تعداد ثبت‌شده خرید سلاح گرم، مهاجرت از شهرهای بزرگ همچون نیویورک و غیره).

دومین عامل مؤثر در تغییر نتیجه نظرسنجی‌ها (اختلاف میان نظرسنجی‌ها و احتمالات واقعی) توسط لیب لیتمن موردبررسی قرار گرفت. لیتمن دریافت که تقریباً 10% رأی‌دهندگان به ترامپ در نظرسنجی‌ها احتمالاً صادق نبوده‌اند (به این معنی که در عمل به ترامپ رأی می‌دهند اما در نظرسنجی‌ها به بایدن رأی داده‌اند)، در مقابل تقریباً 5% رأی‌دهندگان به بایدن در نظرسنجی‌ها این‌گونه بوده‌اند. پژوهش‌های صورت گرفته دلیل این عدم صداقت را ترس رأی‌دهندگان از ترس آشکار شدن گرایش خود برای انتخابات (برای مثال اخراج از کار) و تلاش برای بی‌اعتبار کردن نظرسنجی‌ها می‌دانند. نباید تعجب کرد که این موضوع بین رأی‌دهندگان جمهوری‌خواهی که ترند لیبرال “cancel Culture” برای آن‌ها ارسال شده است قوی‌تر است. با تعمیم یافته‌های لیتمن به وضعیت کنونی رأی‌دهندگان (دموکرات‌ها، جمهوری خواهان، مستقل‌ها و جمهوری‌خواهانی که به دموکرات‌ها رأی می‌دهند و برعکس)، درمی‌یابیم که ترند “cancel culture” 5 تا 6 درصد در نظرسنجی‌ها به نفع بایدن می‌تواند تأثیر بگذارد (به معنی حمایت اغراق‌آمیز از بایدن). در حقیقت، تغییر نتیجه نظرسنجی‌ها از اوایل ژوئن تا اواخر اوت با اغراقی که از تحلیل لیتمن برداشت شد هماهنگی دارد (تقریباً 5%) و الگوی زمانی با معیارهای مختلفی که دلایل فرضی ذکرشده به‌عنوان پارامتر در نظر دارند هماهنگی دارد

از تحلیل‌های بالا چه برداشت‌هایی می‌شود و دیگر محرک‌هایی که در هفته‌های پیش رو برای انتخابات وجود دارند چه هستند؟ به اعتقاد ما روند تغییرات مربوط به دلیل «واسو» به نفع ترامپ ادامه می‌یابد، مگر اینکه دموکرات‌ها از موضع خود در مورد تظاهرات عقب‌نشینی کنند. هرچند این کار آسان نخواهد بود، زیرا مقامات حزب دموکرات برای تظاهرات روزانه مردم را فراخوانده‌اند (مثلاً کامالا هریس) و قطع بودجه پلیس را زمینه اصلی فعالیت‌های خود قرار داده‌اند و اکنون پس از سه ماه مجبور به پذیرش سیاست ترامپ، به‌عنوان واکنشی به نظرسنجی‌ها خواهند بود. برخی از مقامات حزب تاکنون عملکردی منطقی داشته‌اند یا رفتار خود را بهبود بخشیده‌اند. همچنین، تعدادی به جناح چپ حزب وابستگی زیادی دارد (برادران برنی، اعضای مارکسیست و غیره) که از چنین تغییری در رویکرد کاندیدای حزبشان ناخوشنود خواهند بود. محرک مهم دیگر در تعیین جهت بازار و نتیجه انتخابات شیوع کووید-19 است. تعداد مبتلایان روزانه امریکا نیز با شانس پیروزی ترامپ همبستگی دارد. تعداد مبتلایان جدید تا حدود 20000 مورد در روز برای هر ماه کاهش یافته است. ازاین‌رو دیگر احتمال افزایش موارد ابتلا در ایالت‌های بزرگ چندان وجود ندارد و این مسئله می‌تواند به‌موقع در انتخابات تأثیر بگذارد. کاهش موارد ابتلا می‌تواند بخت ترامپ را در پیروزی در انتخابات افزایش دهد. آخرین محرک مهم که بخت پیروزی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد نتیجه مناظره‌های ریاست جمهوری خواهد بود. در حال حاضر مقامات حزب دموکرات به‌طور بی‌سابقه‌ای درخواست لغو مناظره‌ها را داده‌اند. لغو مناظره‌ها احتمالاً به نفع بایدن نخواهد بود زیرا بر اساس نظرسنجی‌های اخیر 61% رأی‌دهندگان فکر می‌کنند که بایدن به‌صورت علنی به سؤال مربوط به زوال عقل پاسخ دهد و 52% به این موضوع مطمئن نیستند یا فکر می‌کنند که وضعیت بایدن همین‌گونه است. مسلماً طی 60 روز آینده حوادث بسیاری می‌تواند اتفاق بیفتد که شانس پیروزی را تغییر دهد اما فعلاً اعتقاد ما بر این است که روند تغییرات به نفع ترامپ ادامه خواهد یافت، درحالی‌که بیشتر سرمایه‌گذاران برای پیروزی بایدن تعیین پوزیشن کرده‌اند.

/ جی پی مورگان

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟