مطالب پیشنهادی
اشتراک گذاری
برچسب ها

تقسیر اشتباه سرمایه‌گذاران از سخنان پاول

تقسیر اشتباه سرمایه‌گذاران از سخنان پاول

تحلیل سنتیمنت روزانه فارکس 10 آذر

  • تقسیر اشتباه سرمایه‌گذاران از سخنان پاول

سرمایه‌گذاران باز هم اشتباه سری قبل خود را تکرار کردند و سخنان روز گذشته پاول را به خوبی گوش ندادند.

پاول بیان کرد فدرال رزرو از ماه آینده سرعت افزایش نرخ بهره را کاهش خواهد داد، در حالی که هزینه‌های استقراض همچنان افزایش خواهند یافت و برای مدتی بالا باقی می‌مانند تا زمانی که فدرال رزرو مطمئن شود در نبرد با تورم پیروز شده است.

و مهمتر از آن، پاول اذعان کرد افزایش‌های کوچک‌تر نرخ بهره اهمیت کمتری نسبت به این دارد که چقدر باید افزایش نرخ بهره را ادامه داد و برای چه مدتی پیش رفت.

به طور خلاصه، پاول به سرمایه گذاران هشدار داد که نرخ ترمینال فدرال رزرو بالاتر خواهد بود و مدت بیشتری در این سطح باقی خواهد ماند.

اما سرمایه‌گذاران فقط این مسئله را شنیدند که بانک مرکزی آمریکا در جلسه بعدی نرخ بهره را 0.50% افزایش خواهد داد…

بازده اوراق 2 ساله خزانه داری آمریکا به محدوده 3.7% و به زیر میانگین متحرک 50 در تایم فریم روزانه رسید. بازده اوراق 10 ساله نیز برای اولین بار از اواخر ماه سپتامبر به محدوده 3.60% افت کرد.

احتمال افزایش 0.50 درصدی نرخ بهره در جلسه بعدی بانک مرکزی آمریکا از 67.5% به بالای 78% رسید. شاخص دلار افت کرد و میانگین متحرک 200 در تایم فریم روزانه را مجددا لمس کرد و بازار سهام رشد کرد.

شاخص S&P 500 رشد 3 درصدی داشت و از میانگین متحرک روزانه 200 عبور کرد. شاخص نزدک بیش از 4.5% رشد کرد و بالاتر از میانگین متحرک روزانه 100 و محدوده روانی 12000 قرار گرفت.

قیمت‌گذاری رکود تا این میزان شیرین نخواهد بود

به وضوح، سرمایه‌گذاران سهام این واقعیت را که یک رکود در راه است، قیمت گذاری خواهند کرد.

در واقع اسپرد بین بازده اوراق 3 ماه و 10 ساله همچنان در حال افزایش است که نشانه‌ای قاطع از ورود ایالات متحده به رکود در سال آینده است و این مسئله ظاهراً اعضای داویش فدرال رزرو را تحریک می‌کند.

اگر قیمت گذاری رکود در حال حاضر شیرین به نظر می‌رسد – چرا که انتظارات فدرال رزرو را نرم می‌کند – قیمت‌گذاری واقعی رکود احتمالاً موج‌های جدیدی از فروش شدید در بازار را به همراه خواهد داشت و این چیزی است که بازار باید آماده پذیرش آن باشد.

بازار فارکس

کاهش ارزش دلار آمریکا در سراسر بازار منجر به خوشحالی شد. داده‌هایی که دیروز در ایالات متحده منتشر شدند، مختلط بودند و سرمایه‌گذاران را سردرگم کردند تا زمانی که جروم پاول وارد تصویر شد و سرخوشی عجیبی را برانگیخت.

تولید ناخالص داخلی (GDP) سه ماهه سوم به 2.9٪ تجدید نظر شد که بالاتر از انتظارات است و اتفاقاً شانس رکود را حتی عجیب‌تر می‌کند.

آمار فرصت‌های شغلی JOLTS آمریکا نسبت به ماه قبل کاهش یافت که خبر خوبی برای بانک مرکزی آمریکا است اما این افت بسیار اندک بود. بنابراین نمی‌توان ادعا کرد که شاهد شرایط رقابتی در بازار کار هستیم.

گزارش تغییرات اشتغال بخش خصوصی و غیر کشاورزی ADP برای ماه نوامبر 127 هزار اعلام شد که نسبت به انتظارت (200 هزار) افت قابل توجهی داشت.

بنابراین در روز گذشته با در نظر گرفتن تمام داده‌های منتشر شده و همچنین سخنرانی پاول تنها خبری که می‌تواند توجیهی برای اعضای داویش بانک مرکزی آمریکا باشد همین گزارش تغییرات اشتغال بخش خصوصی و غیر کشاورزی ADP است. در باقی داده‌ها توجیهی برای این مسئله دیده نمی‌شد، هر چند خوش‌بینی‌هایی به وضوح دیده می‌شوند.

به دلیل تضعیف دلار، جفت ارز EURUSD بالاتر از میانگین متحرک روزانه 200 قرار گرفت و در جلسه معاملاتی آسیا در محدوده 1.0450 معامله می‌شد. البته روز گذشته تورم ناحیه یورو نسبت به انتظارات کمتر منتشر شد. شاخص قیمت مصرف کننده سالانه ناحیه یورو که در ماه گذشته 10.6% اعلام شده بود و پیش‌بینی برای آن 10.4 بود، 10% اعلام شد. قیمت‌های پایین‌تر انرژی و دلار ضعیف‌تر قطعاً نقش مهمی در کاهش تورم اروپا ایفا کرده‌اند، اما تورم همچنان ۵ برابر هدف ۲ درصدی بانک مرکزی اروپا است.

بنابراین دشوار است که شرط بندی کنیم بانک مرکزی اروپا نرخ بهره را با سرعت کمتری افزایش خواهد داد، آن هم به این دلیل که تورم برای یک ماه به 10% کاهش یافته است. احتمالا بانک مرکزی اروپا همانند بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را 0.50% افزایش خواهد داد. هر چند تصویر برای بانک مرکزی اروپا کمی نگران کننده‌تر از فدرال رزرو است. بدیهی است که جنگ همچنان در این قاره در جریان است ، قیمت انرژی 35% نسبت به سال گذشته افزایش یافته، که کمتر از افزایش 42 درصدی ماه گذشته است، اما هنوز هم بسیار بالا است. با توجه به هوای سرد و تولید محدود، ریسک‌های صعودی وجود دارد چرا که معاملات آتی گاز طبیعی اروپا دوباره در حال افزایش است. به علاوه، تورم قیمت مواد غذایی در اروپا در ماه گذشته از 13.1% به 13.6% افزایش یافت که بدتر از افزایش 12.4 درصدی قیمت مواد غذایی در بریتانیا است.

به لطف ضعف دلار، جفت ارز USDJPY به محدوده 136.5 افت کرد و این جفت ارز به سمت محدوده میانگین متحرک روزانه 200 حرکت می‌کند. اگر ژاپن نیازی به استفاده از ذخایر ارزی خود برای تقویت ین نداشته باشد، می‌تواند از آن برای افزایش هزینه‌‌کردهای دفاعی، بدون افزایش مالیات و بدون کاهش هزینه‌کردها استفاده کنند.

رشد نفت علی‌رغم احتمال بالاتر رکود

روز گذشته نفت خام آمریکا از محدوده 81 دلار عبور کرد چرا که ذخایر نفت خام افت 12.6 میلیون بشکه‌ای داشت در حالی که انتظارات برای آن کاهش 3.2 میلیون بشکه‌ای بود. دلیل این مسئله افزایش صادرات و این که پالایشگاه‌ها به بالاترین ظرفیت خود از اوت سال 2019 رسیدند، بود.

انتظارات از این که اوپک پلاس سیاست خود را حفظ می‌کند و شاید کاهش بیشتر تولید در نشست یکشنبه را اعلام می‌کند، نیز منجر به رشد نفت شد.

اما باید مراقب افزایش احتمال رکود بود، چرا که سرمایه‌گذاران با وجود نگرانی‌های مربوط به عرضه، موقعیت‌های سفته بازانه خالص خود را کاهش داده‌اند و این مسئله احتمالا رشد نفت را در محدوده 85 دلار، جایی که میانگین متحرک روزانه 50 در آنجا قرار داد، محدود خواهد کرد.

منبع: Swissquote

برای پیگیری اخبار روز و فوری فارکس و بازارهای جهانی به کانال تلگرام UtoFX بپیوندید.

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟