بروکر ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب ها

فارکس با توجه به داده‌های آن واکنش نامتقارن‌تری دارد

فارکس با توجه به داده‌های آن واکنش نامتقارن‌تری داردتنش‌های اوکراین و روسیه

وقتی صحبت از مواردی مانند تنش های ژئوپلیتیک می‌شود، بهتر است همه چیز را واقعا ساده نگه دارید. روشی که بازارها تاکنون به اخبار تشدید تنش‌ها و تنش‌زدایی  واکنش نشان داده‌اند، سناریوهای کلاسیک ریسک‌پذیری و ریسک‌گریزی در کتاب‌های درسی بوده است.

آنچه در اینجا مهم است که به خاطر داشته باشید، این است که واکنش رویدادهای ژئوپلیتیکی اغلب در بازار فارکس در مقایسه با سهام قوی‌تر احساس می شود. در یک یادداشت تحقیقاتی از State Street Global Advisors در سال 2018، تحقیقات آنها نشان داد که واکنش بازار سهام به رویدادهای ژئوپلیتیک معمولاً در مقیاس وسیع، ناچیز است و بین رویدادهای مثبت و منفی متقارن عمل می‌کند و عموما به یک اندازه تغییر می‌کند.

با این حال، جالب اینجاست که فضای فارکس با توجه به داده‌های آن واکنش نامتقارن‌تری دارد، این روزها داده‌های منفی تأثیر بسیار بیشتری نسبت به داده‌های مثبت دارند، جایی که ارز می‌تواند به طور متوسط ​​در دو روز ارزش خود را از دست بدهد، در حالیکه معمولاً این تغییرات در یک ماه انجام می‌شود. بنابراین حرکات فارکس این روزها بسیار برجسته هستند

این بدان معناست که در صورت تشدید تنش‌ها، انتظار می رود USD، JPY و CHF در هر تشدید افزایش یابد در حالی که انتظار می رود ارزهای با بتای بالا کاهش یابند. و البته در صورت تنش‌زدایی می توان عکس آن را نیز انتظار داشت.

در زمینه انرژی، نکته مهمی وجود دارد که باید به عنوان یک اخطار در اینجا اضافه شود. اگرچه واکنش اولیه روز جمعه در نفت و گاز صعودی بود، به نظر می‌رسد سناریویی وجود دارد که در آن اگر شاهد تشدید بیشتر تنش‌ها باشیم، قیمت نفت همچنان می‌تواند کاهش یابد.

این موضوع کمی مبهم است، زیرا در سمت عرضه این نگرانی وجود دارد که تشدید تنش به معنای عرضه کمتر از سومین صادرکننده بزرگ جهان که روسیه است. اما از سوی دیگر، اگر تشدید تنش به یک درگیری نظامی وحشتناک منجر شود ضربه دیگری به چشم‌انداز تقاضا وارد می‌کند، زیرا در سمت دیگر تشدید همزمان سیاست‌های پولی نیز وجود دارد که طرف تقاضای اقتصاد را نیز تضعیف می‌کند. بنابراین دو عامل همزمان بر چشم‌انداز نفت تاثیر منفی می‌گذارند.

بنابراین، حتی اگر انتظار برود قیمت نفت افزایش یابد باید در پس ذهن خودمان داشته باشیم که عوامل دیگر را نیز در نظر بگیریم.

بهترین راه برای معامله در اخبار افزایش یا کاهش تنش استفاده از جفت‌ارزهایی است که دو ارز کاملا ریسکی و ریسک‌گریز را در مقابل هم قرار می‌دهد. از قبیل NZDJPY و AUDJPY.

ناحیه یورو

ما باید حواسمان به سخنرانی‌های اعضای بانک مرکزی اروپا در این هفته باشد چرا که بعد از واکنش هاوکیش این بانک در جلسه بانک مرکزی که دو هفته پیش برگزار شد اعضای این بانک مانند لاگارد، ویلروی و رن (در آخر هفته) در سخنرانی‌های خود با صحبت‌های داویش سعی در عقب راندن انتظارات بازار کردند.ین

با نگاهی به جدول احتمال نرخ بهره OIS در زیر می بینیم که نظرات اخیر هیچ گونه قیمت گذاری مجدد معنی داری در مورد انتظارات افزایش را ایجاد نکرده است، به طوری که 50bsp افزایش نرخ بهره، همچنان مورد انتظار بازار است.

فارکس با توجه به داده‌های آن واکنش نامتقارن‌تری دارداما همین برای اینکه مدتی انتظار رشد بیشتر برای یورو نداشته باشیم کافی است. به نظر می رسد که بازارهای نرخ بهره در حال حاضر به عقب نشینی بانک مرکزی اروپا باور ندارند و همچنان انتظار دارند که یک تغییر سیاست احتمالی در ماه مارس انجام شود.

در حال حاضر، باید در کوتاه مدت با احتیاط روی یورو حرکت کنیم. حتی اگر فکر می‌کنیم فضای بیشتری برای صعود وجود دارد، داده‌های دریافتی و صحبت‌های بانک مرکزی اروپا در کوتاه‌مدت تمرکز و محرک اصلی خواهد بود، تا زمانی که به جلسه مارس برسیم.

سخنرانی اعضای فدرال رزرو

دیروز واکنشی بزرگتر از حد انتظار از اظهارات بولارد مشاهده شد. بولارد که در سال جاری حق رای دارد به نظرات جنگ‌طلبانه خود در هفته گذشته پایبند بود و تکرار کرد که به دنبال افزایش 1 درصد در نرخ بهره تا ماه جولای است و به دنبال افزایش 50bsp در ماه مارس است.

او همچنین از احتمال افزایش نرخ‌ها قبل از جلسه ماه مارس و شروع زودتر فروش مستقیم دارایی‌ها به جای QT غیرفعال که صحبتی تهاجمی‌تر از هفته گذشته محسوب می‌شود، اشاره کرد. با کمال تعجب، واکنش بازارها بیشتر از حد انتظار بود و قیمت گذاری احتمال افزایش 50 نقطه‌پایه‌ای در بازار بیش از 60 درصد رسید.

چرا این تعجب آور بود؟ زیرا پس از اظهارات بولارد در هفته گذشته، ما دو سخنرانی دیگر از اعضای فدرال رزرو داشتیم، یکی در بلومبرگ و دیگری در CNBC، که به شدت مخالف ایده افزایش 50bsp بودند و با لحن بیش از حد جنگ طلبانه بولارد موافق نبودند.

بنابراین، واکنش دیروز بازار کمی بیش از حد بود. ما باید بر سخنرانی‌های برنامه‌ریزی‌شده و برنامه‌ریزی‌ نشده اعضای فدرال رزرو نظارت داشته باشیم، چراکه صورتجلسه فدرال رزرو این هفته برای شفاف‌سازی بیشتر در مورد اینکه آیا اعضای بیشتری از FOMC نظرات بولارد را دارند یا خیر صحبت می‌کند.

صحبت‌های جنگ‌طلبانه بیشتر می‌تواند منجر به افزایش بیشتر در بازدهی دلار و کاهش بیشتر در بازار سهام شود و هرگونه عقب‌نشینی قوی مانند هفته گذشته باید شاهد واکنش معکوس باشد.

امروز داده PPI آمریکا منتشر می‌شود. این داده معمولاً یک محرک قوی برای بازار محسوب نمی‌شود و معمولاً توجه زیادی را به خود جلب نمی‌کند (حتی اگر یک ورودی مهم برای CPI و حتی بیشتر برای PCE باشد). با این حال، با توجه به اینکه فدرال رزرو فقط به تورم چشم دوخته است، نسخه امروز می تواند جالب تر از حد معمول باشد.

فارکس با توجه به داده‌های آن واکنش نامتقارن‌تری دارد
اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟