مطالب پیشنهادی
اشتراک گذاری
برچسب ها

خبری از رکود نیست اما رشد اقتصادی آهسته و کم خواهد بود

خبری از رکود نیست اما رشد اقتصادی آهسته و کم خواهد بود

تحلیل سنتیمنت روزانه فارکس 2 آذر

خبری از رکود نیست اما رشد اقتصادی آهسته و کم خواهد بود.

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) اعلام کرد که اقتصاد جهانی امسال و سال آینده از رکود اجتناب خواهد کرد و نرخ بیکاری سر به فلک نخواهد کشید که خبر خوبی بود.

اما رشد اقتصادی کم و آهسته خواهد بود و تورم بالا باقی خواهد ماند که سیاست‌های بانک مرکزی را انقباضی نگه می‌دارد که این خبر بدی بود.

شاخص S&P 500 روز گذشته 1.36% و شاخص نزدک تقریبا 1.5% رشد کردند. درآمدزایی قوی خرده فروشان باعث بهبود سنتیمنت پیش از روز شکرگزاری شد.

سهام بخش انرژی به دلیل بهبود پایدار نفت خام عملکرد خوبی داشتند. سهام شرکت اکسون موبیل تقریباً 3% جهش کرد. نفت خام آمریکا نزدیک به محدوده 80 دلار در هر بشکه تثبیت شده است. پس از اینکه وال استریت ژورنال گزارش داد که اوپک پلاس افزایش نیم میلیون بشکه‌ای تولید را در نظر گرفته قیمت نفت افت کرد که عربستان به سرعت آن را رد کرد و سپس قیمت نفت افزایش یافت.

بعلاوه، با اخباری مبنی بر اینکه گازپروم اکنون از طریق آخرین خط لوله باقیمانده تهدید می‌کند که هفته آینده عرضه گاز به اروپا را کاهش می‌دهد، قیمت‌های آتی گاز اروپا افزایش یافتند. زمان بندی روسیه عالی بوده چرا که به تازگی سرمای زمستان در اروپا احساس می‌شود. افزایش قیمت‌های آتی گاز طبیعی نیز یک عامل مثبت برای نفت است.

یکی از اخباری که می‌تواند خریداران را نرم کند، در مورد اتحادیه اروپا است که می‌تواند برنامه خود را در مورد سقف قیمت نفت روسیه تعدیل کند. آنها یک دوره انتقال 45 روزه و سطح قیمت بالقوه بالاتری نسبت به محدوده 40 تا 60 دلاری که بازارها به دنبال آن هستند، پیشنهاد کردند. اروپایی‌ها امروز درباره همه اینها بحث خواهند کرد. آنچه اروپایی‌ها می‌خواهند این است که نفت روسیه را در بازار نگه دارند تا از افزایش قیمت جلوگیری کنند، اما مانع از کسب درآمد بیش از حد روس‌ها از فروش نفت خود شوند.

خداحافظی با شل

سهام شرکت شل (Shell) پس از اعلام اینکه این شرکت سرمایه گذاری خود در بریتانیا را برای جلوگیری از پرداخت مالیات بر سود غیر منتظره (windfall tax) به دولت بریتانیا بازنگری می‌کند، 5% افزایش یافت. سهام بریتیش پترولیوم (BP) 6.52% افزایش یافت.

رالی سهام شرکت‌های انرژی در کنار پیش‌بینی‌های رکود کمتر تهاجمی از سوی OECD نسبت به خود انگلیسی‌ها، به شاخص FTSE کمک کرد تا بیش از 1% افزایش یابد.

افزایش 0.75 درصدی نرخ بهره توسط بانک مرکزی نیوزیلند

بانک مرکزی نیوزلند (RBNZ) همانطور که انتظار می‌رفت امروز نرخ بهره را 0.75% افزایش داد. در مجموع، بانک مرکزی از اکتبر سال گذشته نرخ‌ها را 4% افزایش داده، اما کیوی (دلار نیوزیلند) از نرخ‌های بالاتر بانک مرکزی منتفع نشد، چرا که دلار آمریکا در حال حاضر تنها محرک در بازار فارکس بوده و هست.

روز گذشته دلار کاهش یافت و به برخی از ارزهای اصلی اجازه نفس کشیدن داد. در بحبوحه نظرات مختلط در مورد این که بانک مرکزی اروپا در جلسه بعدی خود چه کارهایی باید انجام دهد، جفت ارز EURUSD از محدوده 1.0320 عبور کرد.

انتظارات بیشتر به سمت افزایش 0.50 درصدی نرخ بهره در جلسه ماه دسامبر متمایل هستند. نظرسنجی رویترز نشان می‌دهد بیش از 70% شرکت کنندگان انتظار دارند نرخ بهره در جلسه آینده 0.50% به جای 0.75% افزایش یابد.

آیا این مسئله روند بهبود یورو را کند می‌کند؟ بستگی به دلار آمریکا دارد. اگر دلار افت خود را ادامه دهد، EURUSD رشدی خوبی خواهد داشت. مسئله این است که چشم انداز دلار آمریکا به پشتوانه یک فدرال رزروی که هنوز هاوکیش است و تا آخرین قطره خون با تورم مبارزه خواهد کرد، مثبت باقی مانده است.

روز گذشته طلا علی‌رغم افت دلار و بازده اوراق، کاهش یافت. طلا به محدوده 1732 دلار رسید و انتظارات هاوکیش بانک مرکزی آمریکا می‌تواند منجر به فشار بیشتری به این فلز گرانبها به سمت محدوده 1720 شود.

بازار سهام چین وضعیت خوبی ندارد چرا که پکن و شانگهای قوانین سخت گیرانه‌تری برای کاهش شیوع ویروس کرونا وضع کردند. اما سهام شرکت علی بابا (Alibaba) با توجه به این خبر که Ant Group جریمه‌ای بیش از یک میلیارد دلار پرداخت خواهد کرد، امروز تقریباً 4% رشد کرد.

در بازار رمزارزها معامله‌گران به دلیل خبری مبنی بر اینکه “مقدار قابل توجهی” از دارایی‌های FTX یا به سرقت رفته یا مفقود شده، همچنان مضطرب هستند. با این حال بیت کوین مقاومت کرده است. قیمت بیت کوین به بالای 16 هزار دلار بازگشت اما ریسک‌ها همچنان به سمت نزولی متمایل هستند.

منبع: Swissquote

برای پیگیری اخبار روز و فوری فارکس و بازارهای جهانی به کانال تلگرام UtoFX بپیوندید.

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟