بروکر ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

تحلیل طلا: قیمت طلا به کدام سمت می‌رود؟

تاج طلاطی چند هفته اخیر قیمت طلا رشد زیادی داشته است و این باعث شده است که بسیاری از سرمایه‌گذاران به سمت سرمایه‌گذاری روی طلا متمایل شوند.

دلیل نوسانات قیمت طلا چه بود و قیمت به کجا می‌رود؟

پس از آنکه کرونا فعالیت‌های اقتصادی را مختل کرد، سرمایه‌گذاران به دنبال خرید طلا رفتند چرا که بانک‌های مرکزی و دولت‌ها برای حمایت از اقتصاد خود، با تمام قوا وارد بازار شده بودند. این پمپاژ سریع پول به اقتصاد جهانی سرمایه‌گذاران را نگران تورم کرد. این نگرانی آنها را به سمت خرید طلا سوق داد و قیمت طلا رشد سریعی به خود دید.
اما از طرفی که محرک‌های مالی منجر به بهبود سریع بازارهای سهام شد، حال و هوای ریسک بهبود پیدا کرد و در این میان دارایی‌های امن (که طلا نیز یکی از آنها است) کاهش شدیدی داشتند.
با معرفی واکسن مدرنا و فایزر، سرمایه‌گذاران تمرکز خود را بر شرایط پساکرونا معطوف کردند. زمانی که بانک‌های مرکزی و دولت‌ها کمک‌های تهاجمی خود را قطع کرده و شرایط به حالت عادی باز گردد.
اما بیماری کرونا، منجر به مختل شدن زنجیره‌های تامین شده است که یعنی عرضه کالاها کمتر خواهد بود. در عین حال، دولت‌ها مبالغ هنگفتی به اقتصاد تزریق کرده‌اند که به معنای تقاضای شدید خواهد بود. این موضوع منجر به آن می‌شود که تورم به سرعت افزاش پیدا کند. به عنوان مثال، شاخص کالای CRB طی ۵۲ هفته گذشته بیش از ۵۸ درصد افزایش داشته است و به سطح ۲۲۱ رسیده است که بالاترین سطح از ژوئیه ۲۰۱۵ است. در نمودار زیر می‌بینید که انتظارات تورمی و شاخص کالا چگونه حرکت می‌کنند.

تحلیل طلا: قیمت طلا به کدام سمت می‌رود؟

انتظارات تورمی در مقایسه با شاخص کالای CRB

چرا انتظارات تورمی مهم است؟ اگر یک سرمایه‌گذار باشید، هنگام بررسی بازده سرمایه‌گذاری خود به دنبال بازده واقعی می‌گردید. این بازده به صورت زیر محاسبه می‌شود.

نرخ بازده واقعی= نرخ بازده اسمی – تورم

(نرخ اسمی به نرخی می‌گویند که رسما در بازار می‌بینیم. برای مثال نرخ سودی که بانکها اعلام می‌کنند نرخ سود اسمی است و اگر تورم را از آن کم کنیم به نرخ سود واقعی می‌رسیم.)

بنابراین در صورتی که نرخ بازده اسمی ثابت باشد، با افزایش تورم، نرخ بازده واقعی کاهش پیدا می‌کند یا حتی منفی می‌شود. بنابراین سرمایه‌گذاران به دنبال سرمایه‌گذاری‌هایی می‌روند که بازده واقعی آنها مثبت باشد.
در حال حاضر، فدرال رزرو تمایلی به کاهش خرید دارایی ندارد. اگر کاهش خرید دارایی رخ بدهد بازده اوراق خزانه‌داری افزایش پیدا می‌کند. مقامات فدرال رزرو عنوان کرده‌اند که افزایش فعلی تورم موقتی است و پس از بهبود اقتصاد، به علت عوامل جمعیتی، تکنولوژی و جهانی سازی، تورم به شکل قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. به این ترتیب فدرال رزرو تمرکز خود را بر روی بازار کار قرار داده است که هنوز فاصله زیادی تا بهبود کامل دارد و آنها نمی‌خواهند پیش از بهبود کامل اقتصاد، با تورم مقابله کنند.
نمودار زیر نشان می‌دهد که با حرکت بازده اوراق ده ساله محافظت شده از تورم (TIPS) (خط آبی) به سمت بالا، قیمت طلا (سبز) بالاتر می‌رود.

تحلیل طلا: قیمت طلا به کدام سمت می‌رود؟

بازده اوراق ده ساله محافظت شده از تورم (TIPS) در مقایسه با قیمت طلا

بنابراین یک معادله ساده در پیش داریم. اگر فدرال رزرو به دنبال کاهش خرید دارایی باشد و نرخ بهره را افزایش دهد، قیمت طلا تحت فشار قرار می‌گیرد، در غیر این صورت قیمت طلا رشد خواهد کرد.

نگاهی گذرا به پوزیشن‌های بانک‌های مرکزی و صندوق‌های ETF

طی سه ماهه اول سال جاری، خرید بانک‌های مرکزی به بیش از ۱۰۰ تن افزایش یافت. مجارستان در این میان برترین خریدار بود که ۶۳ تن به ذخایر رسمی خود اضافه کرد فیلیپین نیز حدود ۲۴.۸ تن فروخته است.

تحلیل طلا: قیمت طلا به کدام سمت می‌رود؟

تغییرات در ذخایر طلای بانک‌ها مرکزی در سه ماه اول سال 2021

نمودار زیر خریدهای تجمیعی خالص بانک‌های مرکزی از سال ۲۰۱۸ را نشان می‌دهد. روشن است که خریدها تا ماه مارس با رسیدن به کف قیمت، افزایش می‌یابد.

تحلیل طلا: قیمت طلا به کدام سمت می‌رود؟

نمودار خریدهای تجمیعی خالص طلا توسط بانک‌های مرکزی در چند سال گذشته

با نگاه به ETFها به تصویر متفاوتی می‌رسیم. روز گذشته صندوق SPDR Gold دارایی طلای خود را به میزان ۱۳۱ هزار اونس کاهش داد و مجموع دارایی خود را به ۳۳,۵۶۸,۳۱۴ رساند اما صندوق چینی YiFangDa Gold دارایی خود را بیش از یک میلیون اونس افزایش داده و به بیش از ۴.۵ میلیون اونس رساند که بالاترین میزان از اواخر ماه مارس است. در حال حاضر کل ذخیره طلا در صندوق‌های ETF برابر با ۷۵۲۹۴۰۳۵ اونس است.

تحلیل طلا: قیمت طلا به کدام سمت می‌رود؟

روند ذخایر اونس طلای صندوق اسپایدر در مقایسه با کل ذخایر صندوق‌های ETF و قیمت طلا

پیش‌بینی بازیگران بزرگ چیست؟

قیمت طلا در حال حاضر ۱۹۰۰ دلار است که بسیار بالاتر از تخمین بانک‌های بزرگ است. متوسط پیش‌بینی این بانک‌ها ۱۷۴۳ تا ۱۷۸۵ دلار تا پایان سال ۲۰۲۲ است.

تحلیل طلا: قیمت طلا به کدام سمت می‌رود؟

پیش بینی بازیگران بزرگ بازار طلا از قیمت طلا در آینده

تحلیل تکنیکال

سناریوی صعودی

قیمت طلا از اوایل آوریل با افزایش قابل توجهی روبرو شده است و بیش از ۱۳ درصد افزایش یافت و به بالاترین سطح از ژانویه رسید. سناریو مثبت می‌تواند به این صورت باشد که قیمت یک اصلاح جزئی تا میانگین متحرک نمایی ۲۱ روزه که در حال حاضر در ۱۸۵۱ دلار است داشته باشد و سپس از آنجا حمایت شده و تا سطوح ۱۹۶۰ و ۲۰۷۲ حرکت کند.

تحلیل طلا: قیمت طلا به کدام سمت می‌رود؟

چارت طلا

سناریو نزولی

سناریوی منفی می‌تواند به این صورت باشد که قیمت از میانگین متحرک نمایی ۲۱ روزه حمایت نشده، افت خود را ادامه داده و به میانگین متحرک ۲۰۰ روزه که در حال حاضر در سطح ۱۸۰۲ دلار قرار دارد، بازگردد. بنابراین در حال حاضر اولین سطح کلیدی، در محدوده 1850 قرار دارد و بعد در سطح 1800.

تحلیل طلا: قیمت طلا به کدام سمت می‌رود؟

چارت طلا

منبع: ICM.com

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

2 دیدگاه در “تحلیل طلا: قیمت طلا به کدام سمت می‌رود؟
  1. saeed گفت:

    سلام ضمن تشکر نمودار “بازده اوراق ده ساله محافظت شده از تورم (TIPS)” رو کجا می تونم پیدا کنم؟البته در Tradingview گشتم ولی اینکه کدوم مورد هست رو متوجه نشدم

    1. سلام نمیدونم توی تریدینگ ویو نمادش چیه ولی اگر در گوگل بزنید از ساتهای دیگه میتونید چارتش رو ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟