مطالب پیشنهادی
اشتراک گذاری
برچسب ها

تحلیل هفتگی فارکس و بازار جهانی در هفته اول آوریل

تحلیل هفتگی فارکس و بازار جهانی در هفته اول آوریل

تحلیل هفتگی فارکس و بازار جهانی برای هفته منتهی به 9 آوریل 2021

ادامه نبرد علیه بازده در جلسه بانک مرکزی استرالیا و انتشار صورتجلسه بانک مرکزی اروپا و فدرال رزرو

روز دوشنبه بیشتر بازارها به خاطر جشن‌های عید پاک تعطیل هستند و در مجموع نیز هفته آینده خبر زیادی وجود ندارد که بتواند بازارها را به هیجان بیاورد. تصمیمات سیاستی بانک مرکزی استرالیا مهم‌ترین رویداد برجسته این هفته خواهد بود اما صورتجلسه‌های آخرین جلسات بانک مرکزی اروپا و فدرال رزرو نیز می‌تواند واکنش‌های زیادی به همراه داشته باشد چرا که سیاست‌گذاران به بررسی عمق بحران خواهند پرداخت. خارج از حوزه بانک‌های مرکزی، آمار اشتغال کانادا و PMI غیرتولیدی آمریکا از موسسه ISM تنها آمار قابل توجه در هفته آینده خواهد بود.

بانک مرکزی استرالیا همچنان پیامی در مورد بازده خواهد داد

به نظر می‌رسد کاهش نرخ بهره (Cash Rate) به پایین‌ترین سطح، کنترل منحنی بازده و افزایش خرید برنامه QE به اندازه کافی برای اینکه بازار را متقاعد کند که بانک مرکزی استرالیا به دنبال کاهش هزینه وام‌ستانی است، کافی نبوده. استرالیا نسبت به سایر کشورهای پیشرفته از بیماری کرونا آسیب نسبتا کمتری دید و از طرفی بهبود سریع‌تری نیز پیدا کرد. همچنین چین به عنوان بزرگترین شریک تجاری این کشور جهش خیره کننده‌ای داشته است. به همین خاطر سرمایه‌گذاران متقاعد شده‌اند که این نهاد نرخ بهره را در سال ۲۰۲۲ افزایش خواهد داد (بسیار زودتر از سال ۲۰۲۴ که خود بانک مرکزی پیش‌بینی می‌کند).

اما آنچه واقعا به بحث‌ها در بازار در مورد کاهش برنامه خرید اوراق توسط بانک مرکزی استرالیا دامن زد، تردیدهایی بود که بانک مرکزی در مورد تعهد خود به مشارکت فعال در بازارهای اوراق قرضه ابراز داشت. البته این تردید‌ها به زودی از بین رفت چرا که بانک مرکزی استرالیا نه تنها خرید اوراق قرضه خود را دو برابر کرد بلکه فروشندگان اوراق با سررسید کوتاه مدت را تهدید کرد که بازده سه ساله را در سطح ۰.۱ درصد نگه می‌دارد.

بازده اوراق خزانه 10 ساله و سه ساله استرالیا

بازده اوراق خزانه 10 ساله و 3 ساله استرالیا

به دنبال تمام نوسانات بازار اوراق قرضه در ماه گذشته، ممکن است بانک مرکزی استرالیا تلاش کند تا در انتقال پیام خود در بیانیه روز سه‌شنبه دقت کند. یک لحن داویش می‌تواند دلار استرالیا را کاهش دهد خصوصا اینکه این ارز طی یک ماه گذشته در مقابل دلار آمریکا تضعیف شده است.

صورتجلسه فدرال رزرو: همان همیشگی

مقامات فدرال رزرو اخیرا در مورد افزایش بازده همواره گفته‌اند که این افزایش به خاطر خوش بینی به اقتصاد است و در مورد انتظارات تورمی نیز گفته‌اند که موقتی است. ممکن است معامله‌گران اوراق قرضه نیز سرانجام به این پیام توجه کرده باشند. چرا که به نظر می‌رسد رشد بازده اوراق خزانه‌داری در حال کاهش است و بازارهای سهام نیز دیگر وحشت‌ زده به نظر نمی‌رسند. با اینحال، از آنجایی که محرک‌های زیادی به اقتصاد تزریق شده و کمپین واکسیناسیون سریع به دولت اجازه کاهش محدودیت‌ها را می‌دهد، اگر بهبود ایالات متحده همچنان به قدرت خود ادامه دهد، بسیار سخت است که تصور کنیم اوراق خزانه‌داری برای مدت طولانی‌تری آرام بمانند.

بازده اوراق خزانه 10 ساله آمریکا در مقابل جفت ارز USDJPY

بازده اوراق خزانه 10 ساله آمریکا در مقابل جفت ارز USDJPY

در اینجا توجهات به تعریف فد از «بی‌نظمی» (disorderly) معطوف می‌شود. سیاستگذاران اظهار داشتند که تنها در شرایط بی‌نظمی نگران بازار اوراق خزانه‌داری می‌شوند. صورتجلسه نشست  FOMC در ماه مارس که روز چهارشنبه منتشر می‌شود، ممکن است حاوی نکاتی باشد تا متوجه شویم منظور این نهاد از «بی نظمی» چیست و اینکه آیا تمام اعضا نسبت به تورم واقعا آرام هستند یا خیر.

کوچکترین اشاره‌ای به اینکه برخی از سیاست‌گذاران نسبت به داغ شدن اقتصاد (افزایش تقاضا و تورم) نگران هستند، می‌تواند موج فروش جدیدی را در اوراق خزانه‌داری رقم بزند که منجر به رشد بازده و دلار خواهد شد. با این حال، این ریسک نیز وجود دارد که صورتجلسه نشان دهد پاول و دیگران در حال حاضر بحث در مورد چگونگی پاسخ به سختگیرانه‌تر شدن شرایط مالی را آغاز کرده‌اند، که تاثیر معکوس بر بازده و دلار خواهد داشت.

پیش از انتشار صورتجلسه، سفارشات کارخانه‌ای برای ماه فوریه و PMI غیر تولیدی از ISM برای ماه مارس در روز دوشنبه و شاخص قیمت تولیدکننده در روز جمعه منتشر می‌شوند.

آیا صورتجلسه بانک مرکزی اروپا، عقب نشینی بازده در منطقه یورو را خراب می‌کند؟

بانک مرکزی اروپا گزارش خود را از جلسه سیاست‌گذاری ماه مارس، یک روز پس از فدرال رزرو و در روز پنجشنبه منتشر خواهد کرد. بر خلاف فدرال رزرو، بانک مرکزی اروپا در برابر افزایش بازده اوراق قرضه موضع تهاجمی اتخاذ کرده است و معتقد است که این افزایش می‌تواند منجر به سخت شدن زودهنگام شرایط مالی شود. به هرحال، بهبودی اروپا بسیار شکننده‌تر از آمریکا است و بازده اوراق قرضه اروپا تحت تاثیر طوفان جهانی بازده بوده است. این «سخت شدن بیجا» همان چیزی است که بانک مرکزی اروپا را ترغیب می‌کند تا در جلسه ماه مارس سرعت بیشتری برای خرید دارایی اعلام کند تا بر یورو تاثیر منفی بگذارد.

با این حال، اگر فشارهای افزایشی بر بازده اوراق قرضه دولتی در ناحیه یورو طی ماه‌های گذشته کاهش نیافته باشد، ممکن است قدرت آتش PEPP بسیار سریع‌تر از حد انتظار تخلیه شود. بنابراین سرمایه‌گذاران به دنبال سرنخ‌هایی از چگونگی سیاست‌های تسهیلی بیشتر در مورد افزایش برنامه خرید دارایی‌ها هستند. اما احتمالا خیلی زود است که این موضوع به بحث اصلی تبدیل شود، خصوصا با توجه به این که هنوز مقدار زیادی از بسته PEPP باقی مانده است، بنابراین تمرکز اصلی در صورتجلسه بانک مرکزی اروپا این خواهد بود که سیاستگذاران چقدر مایل به معکوس کردن تاثیر مثبت بازار روی بازده اوراق قرضه هستند. نظرات متفاوت در این مورد می‌تواند شک و تردید در مورد عزم بانک مرکزی اروپا برای پایین نگه داشته بازده اوراق را افزایش داده و همین امر منجر به افزایش بازده و افزایش یورو می‌شود.

حجم ترازنامه بانک مرکزی اروپا

حجم ترازنامه بانک مرکزی اروپا

در جبهه داده‌ها، آمار خاصی وجود ندارد اما PMI نهایی خدماتی در روز سه شنبه و سفارشات صنعتی آلمان در روز پنجشنبه ممکن است مورد توجه قرار گیرد.

حرکت انفجاری لونی در فارکس

بازگشت قدرتمند اقتصاد آمریکا حرکت ارزها را در فارکس نسبت به یک ماه گذشته شدیدا تحت تاثیر قرار داده است. دلار استرالیا و کیوی کاهش شدیدی پیدا کرده‌اند، پوند از صعود خوب خود جا ماند و دلار کانادا پس از دلار آمریکا به دومین ارز با عملکرد برتر تبدیل شد.

بازده ارزهای اصلی از ابتدای سال 2021 تاکنون

بازده ارزهای اصلی از ابتدای سال 2021 تاکنون

جهش قوی‌تر از حد انتظار اقتصاد کانادا، چشم‌انداز قوی برای بازار نفت و از همه مهم‌تر، رونق اقتصادی در آمریکا به عنوان بزرگترین شریک تجاری این کشور منجر به چنین رشدی شده است.

اگر گزارش اشتغال ماه مارس که روز جمعه منتشر شود بهتر از پیش بینی‌ها باشد، می‌تواند به خوبی این روایت را حمایت کند. اقتصاد کانادا در ماه فوریه رقم باورنکردنی ۲۵۹.۲ هزار شغل ایجاد کرد و پیش‌بینی می‌شود در ماه مارس نیز ۹۰ هزار شغل دیگر ایجاد کزده باشد. بانک کانادا در حال حاضر اقداماتی برای کاهش ترازنامه خود در حدود ۱۰۰ میلیارد دلار کانادا آغاز کرده است و اگر داده‌های دریافتی همچنان روند صعودی داشته باشند، ممکن است کاهش بیشتری در برنامه خرید دارایی شاهد باشیم.

منبع: FXstreet

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟