مطالب پیشنهادی
اشتراک گذاری
برچسب ها

تحلیل بیت کوین و اتریوم؛ بروز واگرایی بین فاندامنتال و پرایس اکشن

تحلیل بیت کوین و اتریوم؛ بروز واگرایی بین فاندامنتال و پرایس اکشن

عوامل بنیادی (Fundamental) اتریوم و بیت‌کوین تصویر متفاوتی نسبت به پرایس اکشن خود ارائه می‌دهند، در حالی که توکن‌های‌ غیر قابل معاوضه (NFT) همچنان درجا می‌زنند.

آدرس‌های اتریوم (ETH) که موجودی حسابشان صفر نیست (non-zero balance) به بالاترین سقف تاریخی خود رسیده است.

صدور اتریوم از زمان هارد فورک لندن (London Hard Fork) نسبتاً ثابت بوده است، در حالی که سایر معیارها نشان می‌دهد که پذیرش اتریوم به طور ارگانیک در حال رشد است.

شبکه بیت کوین پس از انتقال هش ریت (Hash rate) به خارج از چین عمدتاً بهبود یافته است و به امنیت سابق خود بازگشته است. هولدرهای بلندمدت بیت کوین شروع به سیو سود کردند، اما معیارهای دیگر نشان دهنده روند صعودی بیشتر است.

از آنجا که سرمایه‌گذاران به دنبال نقدشوندگی هستند NFTها با کاهش شدید مواجه شده‌اند و حجم معاملات در OpenSea نسبت به ماه‌های گذشته کند شده است.

جدیدترین تغییرات در بزرگترین شاخص‌های بازار:

• شاخص S&P 500: قیمت 4682 ، رشد 0.72 درصدی
• شاخص نزدک (Nasdaq): قیمت 15,860، رشد 1 درصدی
• طلا: 1867 دلار، رشد 22 درصدی
• نفت خام (WTI): قیمت 80.79 دلار، افت 0.98 درصدی
• بازده اوراق خزانه داری 10 ساله: 1.575%، رشد 0.17 درصدی

جدیدترین تغییرات در کریپتو:

• بیت کوین: 64100 دلار، افت 1.09 درصدی
• اتریوم: 4664 دلار، افت 1.44 درصدی
• اتریوم/بیت‌کوین (ETHBTC): 0.0727، افت 0.9 درصدی
• دامیننس بیت‌کوین (BTC.D): 43.24 درصد، افت 0.11 درصدی

آدرس‌های اتریوم

در حالی که قیمت اتریوم و بیت‌کوین در هفته گذشته نوسانات زیادی داشته است اما اگر داده‌ها را عمیق‌تر بررسی کنیم، ساختار قوی بازار را نشان می‌دهد.

بر اساس گزارش گلسنود (Glassnode)، تعداد آدرس‌های کیف پولی اتریومی که موجودی حسابشان صفر نیست، همچنان سقف‌های تاریخی جدیدی (ATH) ثبت می‌کنند که نشان‌دهنده افزایش پذیرش شبکه است.

داده‌های گلسنود نشان می‌دهد زمانی که قیمت اتریوم به اوج خود در سال 2018 یعنی 1382 دلار رسید، حدود 8.8 میلیون آدرس کیف پول با موجودی غیر صفر وجود داشت. امروزه 67.2 میلیون آدرس با موجودی غیر صفر وجود دارد و قیمت اتریوم نزدیک به 4660 دلار معامله می‌شود. علیرغم این که قیمت 3.3 برابر بیشتر شده، تعداد آدرس‌هایی که اتریوم را نگهداری می‌کنند 7.6 برابر شده است.

تحلیل بیت کوین و اتریوم؛ بروز واگرایی بین فاندامنتال و پرایس اکشن

صدور اتریوم

نرخ صدور اتریوم نیز در مقایسه با سال 2017 به شدت کاهش یافته است. هارد فورک لندن، که در آگوست (مرداد) سال جاری اجرا شد، مکانیزمی را معرفی می‌کند که در آن بخشی از کارمزد تراکنش‌ها از چرخه حذف می‌شوند که معمولا به آن “سوزانده شدن” گفته می‌شود.

کی یانگ جو، مدیرعامل کریپتو کوانت (Crypto Quant) نوشت: «عرضه اتریوم دیگر افزایش نمی‌یابد. نرخ تغییر آن پس از هارد فورک لندن تقریباً صفر شد. درست مانند بیت کوین، اکنون اتریوم یک دارایی کمیاب با عرضه محدود است.”

تحلیل بیت کوین و اتریوم؛ بروز واگرایی بین فاندامنتال و پرایس اکشن

رشد ارگانیک در اتریوم

طبق داده‌های Defi Llama، در حالی که بلاک چین‌های لایه 1  موضوع مهمی در چند فصل گذشته بوده است، اتریوم همچنان 66.9 درصد از مجموع دارایی قفل شده (TVL) را در تمام بلاک چین‌ها به خود اختصاص می‌دهد.

حدود 22 میلیارد دلار دارایی در بریج‌های (Bridge) مختلف اتریوم قفل شده که نشان می‌دهد تقاضا برای نقل و انتقالات دارایی‌ها در برجسته‌ترین پلتفرم مجهز به قراردادهای هوشمند در جهان بسیار بالا است.

معامله NFT‌ها عامل دیگری است که باعث استفاده بیشتر از اتریوم شده است. به نظر می‌رسد حجم معاملات NFTها در حال کاهش است، زیرا حجم معاملات ماه نوامبر نسبت به سه ماه قبل کاهش داشته است. دنبال کردن اینکه راه‌اندازی بازارهای مختلف NFT در صرافی‌های متمرکز مانند FTX، Binance و (به زودی) Coinbase چه تأثیری بر معیارهای استفاده از اتریوم خواهد داشت، بسیار مهم است.

تحلیل بیت کوین و اتریوم؛ بروز واگرایی بین فاندامنتال و پرایس اکشن

استیک اتریوم

هولدرهای توکن می‌توانند دارایی‌های خود را در اختیار اعتبارسنج‌های مختلف قرار دهند تا در ازای کسب سود به امنیت شبکه کمک کنند. در این روش عرضه قفل می‌شود و به قیمت فشار صعودی وارد می‌شود. داده‌های Glassnode نشان می‌دهد که تعداد اتریوم استیک شده (Stake) اخیرا به 8.2 میلیون یا تقریباً 7٪ از کل عرضه در گردش رسیده است.

تحلیل بیت کوین و اتریوم؛ بروز واگرایی بین فاندامنتال و پرایس اکشن

امنیت بیت کوین

مشابه اتریوم، رفتار قیمت بیت‌کوین بازتاب‌دهنده وضعیت عوامل بنیادی آن نیست. از آنجایی که بیت‌کوین بیشتر یک دارایی ذخیره ارزش به شمار می‌آید و نوآوری زیادی در بلاک چین لایه 1 خود ندارد، معیارهایی که بر اساس آن‌ها باید سلامت ساختار بازار را زیر نظر داشت، متفاوت است.

از زمانی که ممنوعیت استخراج بیت‌کوین در چین رخ داد و بازار با کاهش شدید هش‌ریت مواجه شد، میزان توان محاسباتی اختصاص داده شده برای ایمن سازی شبکه بیت‌کوین بهبود یافته است. هش ریت فعلی حدود 164 EH/s که در زمان اوج و قبل از ممنوعیت 176 EH/s بود.

شبکه بیت‌کوین در ماه مه سال 2020 هاوینگ (Halving) را تجربه کرد و از آن زمان، پاداش پرداختی بلاک چین به ماینرها 50 درصد کاهش یافت. علیرغم کاهش درآمد بیت‌کوینی استخراج کنندگان، درآمد روزانه دلاری آنها رشد پایداری داشته است. استخراج کنندگان به طور متوسط تقریباً 60 میلیون دلار در روز درآمد دارند و درآمد سالانه آن‌ها 22 میلیارد تخمین زده می‌شود.

تحلیل بیت کوین و اتریوم؛ بروز واگرایی بین فاندامنتال و پرایس اکشن

دارندگان بلند مدت شروع به نقد کردن می‌کنند

در ابتدای روند صعودی، طبیعی است که هولدرهای بلندمدت بیت کوین شروع به نقد کردن بخشی از سود خود کنند. از لحاظ تاریخی، بازار به لطف ورود هیجانی معامله‌گران مومنتومی و سرمایه‌گذاران خرد قادر به جذب فشار فروش شدید وارده از سوی هولدرهای بلندمدت خواهد بود.

در نتیجه میانگین هزینه پایه بیت‌کوین‌های در گردش افزایش می‌یابد، که از نظر تئوری قیمت کف بیت‌کوین را افزایش می‌دهد. به گفته تحلیلگر درون زنجیره‌ای Dylan LeClair، قیمت تحقق‌یافته بیت کوین اخیرا برای اولین بار از 24000 دلار عبور کرد.

گلسنود در اوایل این هفته اشاره کرد که دارندگان بلندمدت در واقع شروع به سیو سود کرده‌اند. انتظار می‌رود این روند با افزایش قیمت بیت کوین ادامه یابد. دیگر دیدگاه‌های قابل توجه گلسنود عبارتند از تشدید جریان خروجی از صرافی‌های متمرکز، افزایش زیاد در فعالیت‌های درون زنجیره‌ای و کوین‌هایی که اخرین بار طی سه ماه گذشته جابجا شده بودند، در کمترین سقف تاریخی خود خود قرار دارد که نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران بلندمدت قیمت را تعیین می‌کنند.

مارتا ریس، سرپرست تحقیقات BEQUANT می‌گوید: «ماه‌هایی که طی آن با جریان خالص خروجی از صرافی‌ها مواجه بودیم، در حال افزایش هستند و در همین حال، با افزایش تقاضا مواجهیم. این یک شوک عرضه ایجاد می‌کند و در حال حاضر از سطوحی که دارندگان بلندمدت، (که تعداد بیشتری از سرمایه‌گذاران را تشکیل می‌دهند)، شروع به سیو سود قابل توجهی کنند، فاصله داریم. رسیدن به 100 هزار دلار احتمالاً قریب الوقوع است. بازده منفی مداوم ناشی از مداخله بانک مرکزی و تریلیون‌ها دلار مبلغ پس‌انداز شده طی همه‌گیری باید تضمین کند که دارایی‌های دیجیتال به خوبی پشتیبانی می‌شوند.

تحلیل بیت کوین و اتریوم؛ بروز واگرایی بین فاندامنتال و پرایس اکشنوضعیت معاملات آتی بیت کوین

بورس کالای شیکاگو (CME) به بزرگترین بورس آتی از لحاظ قراردادهای آتی باز تبدیل شده است. این نشان دهنده دو چیز است:

⦁ افزایش فعالیت سازمانی در ایالات متحده
⦁ اهرم کمت؛. CME کمترین میزان اهرم را در بین سایر صرافی‌ها ارائه می‌دهد، بنابراین امیدواریم رشد سهم بازار CME به کاهش نوسانات در آینده منجر شود.

بر اساس گزارش Coinglass، میزان قراردادهای باز آتی در همه صرافی‌ها نزدیک به 25 میلیارد دلار است.

تحلیل بیت کوین و اتریوم؛ بروز واگرایی بین فاندامنتال و پرایس اکشنWBTC به رشد خود ادامه می‌دهد

دارندگان بیت‌کوین می‌توانند بیت‌کوین خود را اصطلاحا wrap یا بسته‌بندی کنند تا بتواندن از آن در شبکه‌های دیگر مثل اتریوم استفاده کنند و همچنین از آن به عنوان وثیقه در بازارهای DeFi استفاده کنند. بیت کوین بسته بندی شده (WBTC) بیت کوین واقعی نیست، اما به راحتی در صرافی‌های متمرکز قابل بازخرید است.
داده های Dune Analytics نشان می‌دهد که در حال حاضر 302871 بیت‌کوین روی اتریوم بسته‌بندی شده است که 1.6 درصد از کل عرضه بیت‌کوین در گردش را تشکیل می‌دهد.

تحلیل بیت کوین و اتریوم؛ بروز واگرایی بین فاندامنتال و پرایس اکشنوضعیت توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT)

بازار NFT‌ها همچنان در حال تقلا است چراکه سرمایه‌گذاران به دنبال تامین نقدینگی از طریق فروش آثار هنری خود هستند. داده‌های مربوط به معاملات این توکن‌ها برای برخی از پروژه‌های برتر Solana و Ethereum در OpenSea و Solanalysis را می‌توانید در زیر مشاهده کنید:

تحلیل بیت کوین و اتریوم؛ بروز واگرایی بین فاندامنتال و پرایس اکشنپروژه‌های برتر اتریوم

تحلیل بیت کوین و اتریوم؛ بروز واگرایی بین فاندامنتال و پرایس اکشنپروژه‌های برتر سولانا

منبع: blockworks.co

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟