بروکر ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب ها

تحلیل هفتگی فارکس و بازار جهانی در آخرین هفته مارس

تحلیل هفتگی فارکس و بازار جهانی در آخرین هفته مارس

تحلیل هفتگی فارکس و بازار جهانی برای هفته منتهی به 2 آوریل 2021

آمار اشتغال NFP در ایالات متحده و هفته‌ی آرام عید پاک

بازارها به دنبال ارزیابی مجدد این نکته هستند که اقتصاد اروپا چه زمانی می‌تواند مجددا باز شود، در همین حال گزارش اشتغال غیر کشاورزی ایالات متحده در ماه مارس احتمالا افزایش شکاف رشد بین دو منطقه را برجسته خواهد کرد. انتظار می‌رود داده‌های قوی در ایالات متحده بتواند روند صعودی دلار را حفظ کند اما در نهایت، مسیر حرکت دلار با توجه به اشتهای ریسک مشخص می‌شود. احساس ریسک نسبت به اواخر سال گذشته بسیار ناخوشایند بوده است چرا که اختلاف شدید بین انگلیس و اتحادیه اروپا بر سر صادرات واکسن و احیای مجدد تنش‌ها میان چین و ایالات متحده در کنار مسائل مربوط به قرنطینه در اروپا، سنتیمنت بازار را به ریسک‌گریزی متمایل کرده است. اما در این هفته که هفته عید پاک است، به نظر نمی‌رسد چیز زیادی وجود داشته باشد که بتواند سنتیمنت را تغییر دهد.

تحلیل هفتگی طلا را در لینک زیر بخوانید:
تحلیل طلا در آخرین هفته مارس: ترجمه نظرسنجی هفتگی کیتکو از مدیران صندوق‌ها و موسسات

آمار اشتغال غیر کشاورزی می‌تواند یک بازی برد-برد برای دلار باشد

اقتصاد ایالات متحده حتی قبل از اجرای بسته محرک ۱.۹ تریلیون دلاری بایدن عملکرد بهتری داشت. محرک اضافی، همراه با تسریع در برنامه واکسیناسیون، ایالات متحده را در مسیر ثبت یک رشد اقتصادی خیلی بزرگ در سال ۲۰۲۱ قرار داده است. پیش‌بینی می‌شود داده‌های ارائه شده طی روزهای آینده این بهبود را تایید کند.

جدا از گزارش مهم اشتغال که در پایان هفته منتشر می‌شود، شاخص اطمینان مصرف کننده از کنفرانس بورد آمار مهم دیگری است که در روز سه‌شنبه منتشر خواهد شد. آمار اشتغال ADP نیز روز چهارشنبه به عنوان پیش‌درآمدی بر گزارش رسمی اشتغال در روز جمعه توجهات را به خود جلب خواهد کرد. آمار خانه‌های در انتظار فروش و PMI شیکاگو نیز در روز چهارشنبه منتشر می‌شود. روز پنجشنبه داده‌های PMI تولیدی از موسسه ISM را برای ماه مارس داریم. انتظار می‌رود این آمار بالاترین رقم برای ماه‌های مارس از سال ۲۰۱۴ را ثبت کند که نشان دهنده بهبود سریع از عمق بحران ویروس است.

برای آمار NFP در روز جمعه، اجماع پیش‌بینی‌ها جهش ۵۰۰ هزار شغل در ماه مارس است. این افزایش شدید نشان دهنده سرعت گرفتن بهبود در بازار کار است. بازاری که در پایان سال ۲۰۲۰ شرایط خوبی نداشت. پیش‌بینی می‌شود نرخ بیکاری از ۶.۳ درصد به ۶.۱ درصد کاهش یابد و همچنین متوسط درآمد ۰.۱ درصد نسبت به ماه گذشته افزایش پیدا کند.

Us NFP & UnEmployment Rate

شاخص NFP و نرخ بیکاری NFP

از آنجایی که قرنطینه اروپا باعث شده است که دارایی‌های ریسک‌پذیر در روزهای اخیر مهار شوند، آمار ناخوشایند از اشتغال غیرکشاورزی می‌تواند ضربه بیشتری به اشتهای ریسک وارد کرده و دلار را به عنوان دارایی امن تقویت کند. به ویژه درشرایطی که به نظر می‌رسد بهبود در ایالات متحده در حال سرعت گرفتن است. اگر یک افت شدید داشته باشیم (که به احتمال زیاد نداریم) بازده خزانه‌داری به شدت کاهش خواهد یافت و دلار نیز به احتمال زیاد روند بازده را دنبال خواهد کرد. به همین ترتیب، یک شگفتی مثبت که به اندازه کافی بزرگ باشد، جهش قابل توجهی در بازده اوراق خزانه‌داری ایجاد کرده و کار را برای سایر ارزهای اصلی برای رشد در مقابل دلار دشوار خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره اوراق قرضه: هرآنچه باید یک معامله گر فارکس بداند

چشم آزی معطوف به PMIهای چین

یکی از ارزهایی که طی هفته گذشته در مقابل دلار تضعیف شد، دلار استرالیا بود. عزم بانک مرکزی استرالیا برای جلوگیری از افزایش بازده اوراق قرضه دولت استرالیا دلیل اصلی تمام شدن رالی صعودی آزی است. اما سرمایه‌گذاران همچنین نگران‌اند که بهبودی کندتر در اروپا به معنای تقاضای کمتر برای کالاها و محصولات معدنی باشد که استرالیا صادر کننده اصلی آن است. همه اینها باعث کاهش اسپرد (فاصله) میان بازده ۱۰ ساله استرالیا و آمریکا شده است. اختلافی که اخیرا توسط آزی به طور جدی دنبال می‌شود.

بیشتر بخوانید: چرا دلار استرالیا و دلار نیوزلند وابسته به رشد اقتصادی چین هستند؟

اگر در هفته آینده اخبار مهمی منتشر نشود، دلیل زیادی برای اینکه سرمایه‌گذاران نسبت به چشم‌انداز استرالیا خوش‌بین‌تر باشند وجود ندارد. داده‌های داخلی استرالیا شامل مجوزهای ساخت و ساز در روز چهارشنبه، شاخص تولید AIG، گزارش خرده فروشی فوریه و داده  تورم فوریه در روز پنجشنبه است. اما ممکن است بزرگترین واکنش برای آزی در پاسخ به سنجه‌های تولیدی چین باشد. PMI تولیدی رسمی روز چهارشنبه و  PMI Caixin/Markit روز پنجشنبه منتشر می‌شوند. هر دو PMI از اواخر سال ۲۰۲۰ روند نزولی را طی کرده‌اند که به معنی اختلال در روند بهبود جهانی تولید است. اگر فعالیت تولید چین در ماه مارس نیز کند شده باشد، ممکن است چشم‌انداز بهبود جهانی در خارج از ایالات متحده کاهش یافته و منجر به کاهش احساسات ریسک‌ذیری و در نهایت کاهش ارز آزی شود.

بیشتر بخوانید: ارتباط بین شاخص PMI و نرخ رشد GDP چیست؟

شاخص مدیران خرید چین

شاخص مدیران خرید چین

حرکت خنثی ین

در ژاپن، برنامه شلوغی برای انتشار داده‌ها وجود دارد. آمار بیکاری و خرده‌فروشی برای ماه فوریه در روز سه‌شنبه منتشر می‌شود، داده‌های ابتدایی تولیدات صنعتی روز چهارشنبه و گزارش نظرسنجی سه ماهه کسب‌وکار TANKAN از بانک ژاپن در روز پنجشنبه منتشر می‌شود. به نظر می‌رسد اقتصاد ژاپن طوفان همه‌گیری را تا حدودی بهتر از بسیاری از همتایان خود تحمل کرده است، با این حال ین در سال ۲۰۲۱ کاهش داشته است. افزایش بازده در سطح جهانی باعث کاهش شدید ین شده است و بازدهی اوراق قرضه دولت ژاپن به دلیل اتخاذ سیاست کنترل منحنی بازده توسط بانک ژاپن به سختی از صفر فراتر می‌رود.

اختلاف بازده اوراق خزانه آمریکا و ژاپن در مقابل جفت ارز USDJPY

بازده اوراق خزانه آمریکا و ژاپن در مقابل جفت ارز USDJPY

با این حال، نگرانی‌های اخیر در مورد روند بهبود در اروپا و بازگشت دوباره قرنطینه‌ها، ارز امن ژاپن را نه تنها در برابر یورو بلکه در برابر سایر ارزهای عمده نیز تقویت کرده است. اگر مشکلات ویروس و واکسن در اورپا در روزهای آینده نیز بر بازار تسلط داشته باشند، به نظر می‌رسد ین بتواند افزایش خود را ادامه دهد.

یورو (و پوند) در فاجعه واکسن اتحادیه اروپا می‌غلتند

از طرف دیگر، اگر هیچ خبر مثبتی از جبهه واکسن به اروپا نرسد، ممکن است یورو در برابر دلار و ین کاهش بیشتری را تجربه کند. اتحادیه اروپا در تلاش است تا به مشکلات فاحش خود در زمینه واکسن فائق آید اما به نظر می‌رسد هر تلاشی برای اصلاح امور، اوضاع را بدتر می‌کند. این اتحادیه به دلیل برنامه‌های خود برای محدود کردن صادرات واکسن‌های کرونای تولید شده در اتحادیه اروپا مورد انتقاد دولت‌ها و تولیدکنندگان واکسن قرار گرفته است. با توجه به عقب ماندن کشورهای اتحادیه اروپا از انگلیس و آمریکا در رقابت واکسیناسیون، سرمایه‌گذاران در مورد بازگشایی اقتصاد در تابستان بدبین‌تر شده‌اند چرا که افزایش موارد ابتلا در کنار کاهش روند واکسیناسیون، کاهش محدودیت‌ها را دشوار خواهد کرد.

درصد جمعیت واکسینه شده در کشورهای توسعه یافته

درصد جمعیت واکسینه شده در کشورهای توسعه یافته

در سمت داده‌ها نیز هفته آینده شاخص سنتیمنت اقتصادی (سه‌شنبه) و نرخ تورم (چهارشنبه) تنها داده‌های مهم هستند. پیش بینی می‌شود نرخ تورم منطقه یورو در ماه مارس تا ۱.۳ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یابد. هرچند بعید است که این آمار، انتظارات را برای سیاست‌گذاری بانک مرکزی اروپا تحت تاثیر قرار دهد.

در سمت دیگر کانال، برآورد دوم تولید ناخالص داخلی برای سه ماهه چهارم که در روز چهارشنبه منتشر می‌شود، تنها آمار قابل توجه در تقویم اقتصادی انگلستان است. پوند در طوفان واکسیناسیون یورو گرفتار شده است و محدود کردن صادرات واکسن از اتحادیه اروپا منجر به اختلال در روند واکسیناسیون در این کشور شده است. اما این موضوع تنها مشکل پوند نیست. نخست وزیر بوریس جانسون هشدار داد که موج سوم کرونا در اروپا ممکن است به زودی به انگستان وارد شده و قطار خروج انگلستان از قرنطینه را از خط خارج کند.

از این رو هرگونه بهبود احساسات نسبت به یورو طی چند روز آینده می‌تواند به سود پوند نیز باشد. البته عکس این قضیه نیز صادق است.

آیا اوپک پلاس می‌تواند روند کاهش قیمت نفت و لونی را متوقف کند؟

سرانجام، اوپک و متحدان غیر اوپک جلسه ماهانه خود را در تاریخ یک آوریل برای تصمیم در مورد تولیدات ماهانه برگزار خواهند کرد. از‌آن جایی که به خاطر قرنطینه طولانی مدت در اروپا، چشم‌انداز بهبود تقاضا برای نفت آسیب دید، به احتمال زیاد تولید کنندگان عمده باز هم از افزایش سهمیه تولید چشم پوشی خواهند کرد. (البته موقتا). این موضوع باید تا حدی از قیمت نفت حمایت کند.

بیشتر بخوانید: قیمت نفت چگونه بر دلار کانادا و USDCAD تاثیر می گذارد؟

همبستگی قیمت نفت و دلار کانادا

همبستگی قیمت نفت و دلار کانادا

جهش مجدد قیمت نفت خام می‌تواند دلار کانادا را که به نفت متصل است، بالا بکشد. این ارز در اوج افزایش ارزش دلار از بالاترین سطح سه سال اخیر خود کاهش یافته است. در کانادا، برآورد ماهانه تولید ناخالص داخلی در روز چهارشنبه می‌تواند توجهات را به خود جلب کند، اما معامله‌گران لونی عمدتا به دنبال مشاهده سرنخ‌های جدید در مورد تولید کشورهای اوپک پلاس و همچنین نحوه تکامل در وضعیت بازار پس از هفته‌ی آشفته‌ای که گذشت خواهند بود.

منبع: FxStreet

بیشتر بخوانید: راهنمای همبستگی جفت ارزها در بازار فارکس

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟