مطالب پیشنهادی
اشتراک گذاری
برچسب ها

انتشار آمار NFP و پیشرفت در مذاکرات محرک مالی می‌تواند بازار را آرام کند

هفتگی

تحلیل هفتگی فارکس و بازار جهانی برای هفته منتهی به 05 فوریه ۲۰۲۱

  • انتشار آمار NFP و پیشرفت در مذاکرات محرک مالی می‌تواند بازار را آرام کند. چشم‌ها در انتظار بانک انگلستان و بانک مرکزی استرالیا

این هفته، یک هفته شلوغ برای شروع ماه فوریه خواهیم داشت. سرمایه‌گذاران انتظار دارند گزارش مشاغل ایالات متحده این موضوع را که اوضاع بد در ماه دسامبر، تنها یک وقفه کوتاه مدت در رشد اقتصادی بوده است، تایید کند. با این حال، این آمار تنها آمار مهم برای آزمایش وضعیت بازار نخواهد بود. آمار اولیه تولید ناخالص داخلی منطقه یورو نیز می‌تواند ترس از رکود مضاعف در این منطقه را افزایش دهد. دو بانک‌ مرکزی نیز در این هفته جلسه برگزار می‌کنند. بانک مرکزی استرالیا که احتمالا خبر جدیدی برای ما نخواهد داشت و بانک انگلستان که انتظار می‌رود یافته‌های جدیدش در مورد بررسی نرخ بهره منفی را منتشر کند. همچنین دموکرات‌ها در آمریکا به دنبال دور زدن جمهوری خواهان برای تصویب محرک مالی بایدن هستند.

تحلیل هفته‌ی گذشته را می‌توانید در لینک زیر بخوانید:

تحلیل هفتگی فارکس و بازار جهانی برای هفته منتهی به ۲۹ ژانویه ۲۰۲۱

جلسه بانک مرکزی استرالیا 
دلار استرالیا به ریسک حساس است، با توجه به نگرانی از حباب بازار سهام و تاخیر احتمالی در بسته بعدی محرک مالی آمریکا، ممکن است احساسات بازار و متعاقب آن این ارز دچار مشکل شوند. با این حال در استرالیا، از آخرین نشست بانک مرکزی این کشور در دسامبر ۲۰۲۰ تغییرات زیادی رخ نداده است و پیش‌بینی نمی‌شود که سیاست‌گذاران در روز سه‌شنبه هیچ تغییری را در اولین بررسی سالانه خود اعلام کنند.
بیانیه سه ماهه سیاست‌های پولی که در روز جمعه منتشر می‌شود ممکن است کمی توجهات را به خود جلب کند چرا که سرمایه‌گذاران علاقه‌مندند تا ببیند که بانک مرکزی با شروع واکسیناسیون وضعیت اقتصاد را طی دو تا سه سال آینده چگونه ارزیابی می‌کند و اینکه آیا نگران قرنطینه جدید در (بزرگترین مقصد صادراتی استرالیا) هست یا خیر.
شاخص‌های اقتصادی این کشور شامل مجورهای ساخت و ساز (چهارشنبه) و خرده فروشی (جمعه) است. اما چیزی که برای آزی از اهمیت بیشتری برخوردار است PMIهای کشور چین است. PMIتولیدی دولت چین در کنار PMIهای MARKI/CAIXIN روز دوشنبه منتشر می‌شود. پیش‌بینی می‌شود که هر دو در ماه ژانویه اندکی کاهش داشته باشند. افت بیش از حد انتظار می‌تواند احساس ریسک‌گریزی را در ابتدای هفته آینده افزایش دهد.

شاخص‌های اقتصادیدر آن سوی دریای تاسمانی، داده‌های مشاغل برای سه ماهه چهارم برجسته‌ترین امار برای دلار نیوزلند است که روز چهارشنبه منتشر می‌شود.

خریداران پوند امیدوارند بانک انگلستان احتمال نرخ بهره منفی را کاهش دهد

انتظار می‌رود بانک انگلستان در جلسه روز پنجشنبه خود، یافته‌های جدیدی در مورد مطالعاتی که در زمینه تاثیرات نرخ بهره منفی بر بخش بانکی انجام داده است، رونمایی کند. بانک انگلستان به احتمال قریب به یقین بر سیاست‌های خود ایستادگی خواهد کرد. اما نشست فوریه یک نشست «فوق العاده» است بنابراین آخرین پیش‌بینی‌های اقتصادی و یک کنفرانس مطبوعاتی که اندرو بیلی برگزار می‌کند در کنار نتایج بررسی نرخ‌های منفی، باید یک روز جالب را رقم بزند.
اظهارات اخیر سیاست‌گذاران از جمله خود بیلی، نشان می‌دهد که اشتیاق کمی برای استفاده از نرخ منفی در بانک انگلستان وجود دارد. (حداقل در کوتاه مدت) با اینحال، اگرچه اخیرا احتمال نرخ منفی کاهش یافته است، اما مشخص نیست که بانک انگلستان یافته‌های خود را چگونه ارائه می‌دهد. ایا گزینه‌های خود را باز نگه می‌دارد (حتی اگر بررسی‌ها منجر به تصویب نرخ بهره منفی نشود) یا اینکه در را کاملا بر روی آزمایش نرخ بهره منفی می‌بندد؟

بانک انگلستاناگر BOE کاملا نرخ منفی را رد کند، پوند می‌تواند رشد خوبی را تجربه کند. در حال حاضر پوند چشم‌انداز خود را سطح ۱.۳۸ دلار تعیین کرده است و اگر سرمایه‌گذاران خیالشان از نرخ بهره منفی راحت شود، شکستن این سطح کار آسانی خواهد بود.
با این حال، نرخ‌های منفی تنها نقطه تمرکز ارز انگلستان نخواهد بود. گزارش سیاست پولی فوریه شامل پیش‌بینی‌های رشد نیز هست که می‌تواند شامل اخبار منفی برای این ارز باشد. در ژانویه اکثر نقاط انگلستان در قرنطینه کامل به سر می‌بردند و دولت اشاره کرده است که احتمالا محدودیت‌ها قبل از ماه مارس کاهش نخواهد یافت. چشم‌انداز بدبینانه و داویش بیلی می‌تواند هرگونه تقویتی که بر اثر لغو احتمال نرخ بهره منفی ایجاده شده‌ است، تحت الشعاع قرار دهد.

تولید ناخالص داخلی منطقه یورو می‌تواند بر مشکلات این منطقه بیافزاید
منطقه دیگری که از قرنطینه رنج می‌برد، منطقه یورو است. مانند انگلستان، قاره اروپا از ماه نوامبر مدام بین قرنطینه و عدم قرنطینه در نوسان است و هزینه اقتصاد این تصمیمات روز سه شنبه با انتشار گزارش اولیه تولید ناخالص داخلی منطقه یورو برای سه ماهه چهارم مشخص می‌شود. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که اقتصاد این منطقه در سه ماهه چهارم ۱.۸ درصد منقبض شده است و کمی از بهبود چشمگیر سه ماهه سوم را ختثی کرده است.

تولید ناخالص داخلی یوروالبته سرمایه‌گذاران احتمالا این آمار منفی را کنار می‌زنند چرا که اکثر آنها هنوز امیدوارند در نیمه دوم سال، اقتصاد یورو به اوج خود بازگردد. با این حال، نگرانی‌ها در مورد چگونگی پیشرفت واکسن در اتحادیه اروپا و همچنین پیگیری مجدد بانک مرکزی اروپا برای اعمال فشار رو به پایین بر یورو افزایش می‌یابد. اتحادیه اروپا در بسیاری از کشورهای عضو دچار مشکل تامین واکسن است و سرعت توزیع کند شده است. در همین حال، بانک مرکزی اروپا اخیرا با اشاره به اینکه نرخ‌ها هنوز به مرز موثر‌تر نرسیده‌اند، موجی ایجاد کرده است. در همین زمینه تحقیقاتی اغاز شده است تا مشخص شود آیا اختلاف میان سیاست‌های بانک مرکزی اروپا و فدرال رزرو مقصر افزایش ارزش یورو در برابر دلار است یا خیر.
از این رو، خوش‌بینی به منطقه یورو در حال حاضر کمی متزلزل به نظر می‌رشد و اگر تولید ناخالص داخلی این منطقه بدتر از پیش‌بینی‌ها باشد، به تیره‌تر شدن شرایط کمک می‌کند. اگرچه در مورد‌ آلمان و فرانسه (دو اقتصاد بزرگ اروپا) آمار بهتر از پیش‌بینی محتمل‌تر است. اطلاعات دیگری که این هفته باید به آنها توجه کرد آمار تورم ماه ژانویه است که روز چهارشنبه منتشر می‌شود. انتظار می‌رود تورم اصلی پس از آنکه پنج ماه متوالی منفی بوده است، بالاخره مثبت شود. اگرچه این موضوع کمی خاطر سیاست‌گذاران را آسوده می‌کند اما هنوز خیلی زود است که دیگر نگران خطرات تورم منفی نباشیم.

آیا پیشرفت در زمینه محرک می‌تواند هرج و مرج وال استریت را کاهش دهد؟
فقط آمار بد درآمدی شرکت‌های بورس و ترس از ویروس نیست که باعث وحشت این روزهای وال استریت و موج فروش شده است. سرمایه‌گذاران خرد در نزاع بر سر قیمت یک خرده‌فروشی بازی‌های ویدیویی به نام GameStop با فروشندگان نهادی و مدیران صندوق‌های پوشش ریسک موفق شدند ارزش این شرکت کوچک را بالا ببرند. این گروه از معامله‌گران که عمدتا در شبکه اجتماعی ردیت فعال هستند چند صندوق پوشش ریسک را که با صعود ارزش این سهام ضرر هنگفتی متحمل شده بودند را به استانه ورشکستگی کشانده‌اند.
اما آیا این فقط یک اپیزود نادر است که چند روز بر روی آنتن می‌رود و سپس فراموش می‌کند؟ یا یک رویه خطرناک است که می‌تواند شکل وال استریت را برای همیشه تغییر دهد؟ اما هرچه که باشد، تاثیرات این رخداد حداقل در هفته آینده مشهود خواهد بود.
بجز این موضوع، موضوعات دیگری نیز برای دنبال کردن در هفته آینده وجود دارد. یکی از آنها پیشنهاد دموکرات‌ها برای دورزدن جمهوری‌خواهان برای پیشبرد بسته محرک ۱.۹ تریلیون دلاری بایدن است. پس از استقبال سرد جمهوری‌خواهان از پیشنهاد بایدن، دموکرات‌ها اکنون به نقشه دوم فکر می‌کنند دموکرات‌ها می‌خواهند به جای مصالحه بر سر بودجه، برای تصویب لایحه از طریق کنگره عمل کنند.
چنین حرکتی می‌تواند اوایل هفته آینده انجام شود و بدان معنا است که لایحه به صورت تمام و کمال و بدون هیچ کم و کاستی تصویب می‌شود. قطعا چنین رخدادی باعث شادی سهامداران خواهد شد. موضوع دیگری که می‌تواند باعث شادی شود، انتشار گزارش اشتغال غیرکشاورزی است.

آمار اشتغال ناامید کننده می‌توانند دلار را بالا بکشد
اقتصاد ایالات متحده در ماه دسامبر برای اولین باز ار ماه آوریل به بعد، کاهش مشاغل را تجربه کرد. اما پیش‌بینی می‌شود که بازارکار در ماه ژانویه افزایش ۲۰ هزارشغل را تجربه کرده باشد. همچنین پیش‌بینی می‌شود که نرخ بیکاری تا ۶.۸ درصد برسد که نشان‌ دهنده کاهش سرعت بهبود اقتصادی است.

آمار اشتغالداده‌های دیگری که سرنخ‌های بیشتری در مورد اقتصاد ارائه می‌دهد، PMIهای تولیدی و غیرتولیدی ISM هستند که روز دوشنبه و چهارشنبه منتشر می‌شوند همچنین سفارشات کارخانه‌جات روز پنجشبنه منتشر خواهد شد.
اگر این اعداد نتوانند سرمایه‌گذاران را تحت تاثیر قرار دهند و احساسات بازار نیز بهبود پیدا نکند، دلار می‌تواند هفته آینده رشد خود را ادامه دهد.
دلار کانادا یکی از بزرگترین قربانی‌های پیشرفت اخیر دلار در بازار بود. کاهش قیمت نفت و تلاطم در بازار سهام، دلار کانادا را به پایین‌ترین سطح یک ماه اخیر رساند. گزارش اشتغال روز جمعه این کشور نیز بعید می‌رسد که بتواند از این ارز حمایت کند چرا که این کشور در اکثر اوقات ماه ژانویه در قرنطینه به سر می‌برد.

منبع: FXStreet

برای پیگیری تحلیل‌های تخصصی بازار جهانی و فارکس کانال تلگرامی UtoFX را دنبال کنید.

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟