بروکر ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

تحلیل هفتگی فارکس در هفته دوم سپتامبر (۱۵ تا ۱۹ شهریور)

تحلیل هفتگی فارکس

  • همزمان با جلسه بانک‌های مرکزی استرالیا، کانادا و اروپا، تیپرینگ را نیز زیر نظر بگیرید

پس از تب اخیر تیپرینگ، ممکن است فدرال رزرو در هفته آینده از تمرکز بازار خارج شود، زیرا سایر بانک‌های مرکزی در مرکز توجه قرار می‌گیرند. بانک مرکزی اروپا، بانک کانادا و بانک مرکزی استرالیا قرار است جلسات سیاست‌گذاری خود را برگزار کنند. در این جلسات احتمالا دو بانک اول سوگیری هاوکیش خواهند داشت اما بانک مرکزی استرالیا احتمالا به سمت دیگری متمایل می‌شود. با توجه به این که قرار نیست داده‌های مهمی منتشر شود، به نظر می‌رسد در ماه سپتامبر، زمان بندی تیپرینگ بر بازار تسلط داشته باشد. از طرفی این سوال اکنون باز شده است که با کاهش انتظارات تیپرینگ از فدرال رزرو، آیا دلار به روند نزولی خود ادامه خواهد داد یا شاهد بهبود آن خواهیم بود؟

برنامه تیپرینگ بانک مرکزی استرالیا روی میز

بانک مرکزی استرالیا جلسه سیاست‌گذاری خود را هفته آینده در روز سه‌شنبه آغاز می‌کند. در ماه آگوست بانک مرکزی استرالیا علی رغم اوج گیری کرونا، به برنامه تیپرینگ خود متعهد ماند. بعید به نظر می‌رسد سیاستگذاران در آخرین لحظات از برنامه خود عقبگرد کنند. بنابراین احتمالا خرید اوراق در ماه سپتامبر ار ۵ میلیارد دلار استرالیا به ۴ میلیارد دلار استرالیا در هفته کاهش پیدا می‌کند. اگرچه احتمالا به این نکته اشاره خواهند که مرحله بعدی تیپرینگ که برای ماه نوامبر برنامه ریزی شده است، به تاخیر می‌افتد.

تحلیل هفتگی فارکس در هفته دوم سپتامبر (۱۵ تا ۱۹ شهریور)

ترازنامه بانک مرکزی استرالیا

رشد تولید ناخالص داخلی در سه ماهه دوم قوی تر از حد انتظار بوده است و در ماه ژوئیه نیز صادرات بی‌سابقه بود. این موضوع تا حدی احتمال بازگشت بانک مرکزی استرالیا از برنامه تیپرینگ را کاهش می‌دهد. یکی دیگر از دلایلی که باعث می‌شود سیاستگذاران به اوج گیری ویروس واکنش بیش از حد نشان ندهند، این است که اخیرا واکسیناسیون در استرالیا سرعت گرفته‌ است و این موضوع خوش‌بینی برای پایان زودهنگام قرنطینه را افزایش می‌دهد.

با این حال این کشور هنوز به طور کامل از مشکلات فارغ نشده است. زیرا شیوع کرونا هیچ نشانه‌ای از افول نشان نمی‌دهد و ممکن است مدتی طول بکشد تا محدودیت‌ها کاهش یابد. این می‌تواند بدان معنا باشد که انقباض اقتصادی عمیق در سه ماهه سوم اجتناب ناپذیر است.

با نگاهی به عملکرد دلار استرالیا طی چند هفته گذشته، به نظر می‌رسد که سرمایه‌گذاران نسبت به چشم‌انداز اقتصادی استرالیا، ناامیدی کمتری دارند. اگرچه می‌توان افزایش اخیر دلار استرالیا را به کاهش ارزش دلار آمریکا نسبت داد، اما اکثر تحلیلگران معتقدند که بانک مرکزی استرالیا در بدترین حالت تیپرینگ را برای مدتی کند می‌کند اما آنرا متوقف یا معکوس نخواهد کرد.

ریسک کاهش رشد اقتصادی چین

با توجه به اینکه سرمایه‌گذاران خواستار اتخاذ رویکرد صبورانه‌تر از سوی برخی بانک‌های مرکزی برای برداشتن‌ محرک‌های همه‌گیری هستند، داده های تجاری چین که روز سه‌شنبه منتشر می‌شود، می‌تواند شک بیشتری در مورد چشم‌انداز ایجاد کند. نگرانی‌ها مبنی بر اینکه روند بهبود چین به میزان قابل توجهی کاهش یافته است، بر دلار استرالیا سنگینی می‌کند. اما از سوی دیگر امیدواری‌هایی برای تحریک اقتصادی بیشتر وجود دارد که برخی نگرانی‌ها را برطرف کرده است.

تحلیل هفتگی فارکس در هفته دوم سپتامبر (۱۵ تا ۱۹ شهریور)

صادرات و واردات چین

اگر صادرات ماه اوت کمتر از حد انتظار افزایش داشته باشد، می‌تواند رشد دلار استرالیا را که به اقتصاد چین حساس است، محدود کند و همچنین می‌تواند درخشش اخیر در رالی بازار جهانی سهام را کاهش دهد.

بیشتر بخوانید: چرا دلار استرالیا و دلار نیوزلند وابسته به رشد اقتصادی چین هستند؟

جدای از آمار تجاری، سرمایه‌گذاران همچنین شاخص قیمت مصرف کننده و شاخص قیمت تولید کننده را که روز پنجشنبه توسط چین منتشر می‌شود، تحت نظر خواهند گرفت.

بانک مرکزی کانادا بدون تغییر

نشست روز چهارشنبه بانک کانادا به احتمال زیاد یک جلسه بدون اتفاق خواهد بود. زیرا بعید است که بانک قبل از انتخابات فدرال کانادا در ۲۰ سپتامبر تغییرات سیاستی اعمال کند. با این حال، توجهات از ابتدا به نشست ماه اکتبر بود، زمانی که بانک پیش‌بینی‌های خود در مورد رشد اقتصادی را منتشر می کند و احتمالا گام بعدی در مورد تیپرینگ را اعلام خواهد کرد.

اما این بدان معنا نیست که هفته آینده هیچ شگفتی وجود نخواهد داشت. اقتصاد کانادا در سه ماهه دوم به طرز غیرمنتظره‌ای کوجک شد و اگرچه نرخ بالای واکسیناسیون این کشور را در برابر سویه دلتا محافظت کرد، اما پیامدهای اقتصادی این ویروس در سراسر دنیا دامن کانادا را نیز گرفت. خصوصا با کاهش قیمت نفت. این انقباض اقتصادی ممکن است باعث شود که سیاست‌گذاران در مورد اشاره به کاهش خرید اوراق در ماه اکتبر کمی بیشتر فکر کنند.

بیشتر بخوانید: قیمت نفت چگونه بر دلار کانادا و USDCAD تاثیر می گذارد؟

تحلیل هفتگی فارکس در هفته دوم سپتامبر (۱۵ تا ۱۹ شهریور)

سرعت خرید اوراق خزانه کانادا توسط بانک کانادا

سرنخ‌های بیشتر در مورد تیپرینگ در ماه اکتبر را می‌توان از گزارش اشتغال کانادا برای ماه آگوست که روز جمعه منتشر می‌شود، دریافت کرد. دلار کانادا در برابر دلار آمریکا پس از آنکه در ۲۰ آگوست به کف ۸ ماه گذشته خود سقوط کرد، افزایش ناچیزی داشته است اما مسیر کلی آن از ماه ژوئن، یک روند نزولی بوده است. در صورت عدم اشاره به تیپرینگ در ماه اکتبر توسط بانک کانادا و آمار اشتغال پایین ممکن است این مسیر نزولی تقویت شود.

بانک مرکزی اروپا و تیپرینگ

اما بازارها در حال آماده‌ شدن برای تصمیم بانک مرکزی اروپا در روز پنجشنبه هستند. در این بانک صدای هاوک‌ها اخیرا بلند شده است. اگرچه بعضی سیاستگذاران انتظارات برای حرکت به سمت تیپرینگ در ماه سپتامبر را کاهش داده بودند، به نظر می رسد در حال حاضر ECB قصد دارد در ماه سپتامبر به سمت کاهش خرید اوراق PEPP گام بردارد. شروع تیپرینگ می‌تواند در اوایل هفته آینده اعلام شود. اما بعید به نظر می‌رسد این موضوع چندان برای بازار اهمیت داشته باشد.

برنامه PEPP بانک مرکزی اروپا در مارس ۲۰۲۲ به پایان می‌رسد. چیزی که ما از ابتدا آن را می‌دانستیم. بنابراین کاهش سرعت خرید اوراق در این مقطع اجتناب ناپذیر به نظر می‌رسد. به ویژه اینکه خرید این اوراق از ماه مارس امسال با سرعت قابل توجهی در حال اجرا است. با توجه به افزایش نرخ واکسیناسیون در این منطقه که به رتبه بریتانیا و کانادا نزدیک شده است، بهبود وضعیت اقتصادی منطقه یورو خوب به نظر می‌رسد و تیپرینگ در هفته آینده نباید چندان شگفت آور باشد.

تحلیل هفتگی فارکس در هفته دوم سپتامبر (۱۵ تا ۱۹ شهریور)

ترازنامه بانک مرکزی اروپا همزاه با حجم خزید دارایی اورژانسی کرونا

با این حال، لحنی که بانک مرکزی اروپا اتخاذ می‌کند، اهمیت خواهد داشت. زیرا هنوز سوالات بی پاسخ زیادی در این زمینه وجود دارد. اینکه آیا بسته ۱.۸۵ تریلیون دلاری PEPP به طور کامل استفاده می‌شود؟ و اینکه آیا برنامه APP با پایان PEPP افزایش می‌یابد؟ از این رو، هنوز کارهای زیادی برای هاوک‌ها در چند ماه آینده وجود دارد. هرچند چشم‌انداز کلی نشانی از توقف کامل محرک‌ها تا چند سال آینده وجود ندارد.

در صورتی که بانک مرکزی اروپا در مسیر تیپرینگ قرار بگیرد، یورو می‌تواند دستاوردهای اخیر خود در برابر دلار را افزایش دهد. اگرچه معامله‌گران بر روی آمار اقتصادی منتشر شده از بزرگترین اقتصاد منطقه یورو (آلمان) نیز تمرکز خواهند کرد تا سرنخ‌های تازه‌ای در مورد شتاب رشد اقتصادی این کشور مشاهده کنند. قرار است سفارشات صنعتی ماه ژوئیه در روز دوشنبه و تولید صنعتی و سنجه اقتصادی ZEW در روز سه‌شنبه و آمار تجاری در روز پنجشنبه منتشر شود.

پوند ممکن است داده‌های انگلستان را نادیده بگیرد

در آن سوی کانال مانش، آمار تولیدات صنعتی و آمار تجاری به همراه برآورد تولید ناخالص داخلی برای ماه ژوئیه در بریتانیا منتشر می‌شود. افزایش مجدد پوند در برابر دلار، در مقایسه با رقبای خود اندک بوده است، اما در مورد اینکه آمار مثبت هفته آینده چه مقدار می‌تواند پوند را تقویت کند، شک وجود دارد. سرمایه‌گذاران از رویکرد اهمال‌کارانه دولت بریتانیا در برداشتن تمام محدودیت‌ها با وجود افزایش آمار افراد بستری شده در هفته‌های اخیر ناراحت هستند.

تحلیل هفتگی فارکس در هفته دوم سپتامبر (۱۵ تا ۱۹ شهریور)

عملکرد دو هفته گذشته ارزها در برابر دلار

در ایالات متحده، پس از انتشار آمار NFP ماه آگوست، اخبار زیادی برای حرکت دلار باقی نمانده است. اگرچه آمار فرصت‌های شغلی JOLTS در روز چهارشنبه و شاخص قیمت تولید کننده در روز جمعه می‌تواند جالب توجه باشد.

منبع: XM

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

1 دیدگاه در “تحلیل هفتگی فارکس در هفته دوم سپتامبر (۱۵ تا ۱۹ شهریور)
  1. میثم گفت:

    مثل همیشه عالی بود..
    سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟