بروکر ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

پایان خوشِ یک سال وحشی

پایان خوشِ یک سال وحشی

تحلیل هفتگی فارکس و سنتیمنت بازار جهانی؛ تاثیر اخبار و رویدادها بر بازار، برای هفته منتهی به 25 دسامبر
  • محرک مالی دارد به شهر می‌آید!

(تلمیح به آهنگ Santa Claus Is Coming To Town)

از آنجا که پرده معاملات برای فصل تعطیلات پایین کشیده می‌شوند، این هفته، هفته بسیار آرامی خواهد بود. این بدان معنا است که ممکن است نقدشوندگی کم بوده و در صورت موفقیت در مذاکرات برگزیت یا محرک مالی، شاهد حرکت‌های انفجاری در قیمت‌ها باشیم. به طور کلی، به نظر می‌رسد بازارها این سالِ دیوانه وار را، با خوش‌بینی به پایان می‌رسانند. با تسهیلات حمایتی بانک‌های مرکزی، سرمایه‌گذاران سال آینده با پول ارزان به بازار هجوم می‌آورند و احتمالا همچنان جشن ادامه خواهد داشت!

تحلیل هفته‌ی گذشته را می‌توانید در لینک زیر بخوانید:
تحلیل هفتگی فارکس: اخبار و رویدادهای هفته و تحلیل اثر آنها بر فارکس برای هفته منتهی به 18 دسامبر

پایان خوشِ یک سال وحشی

سال ۲۰۲۰ سال عجیبی بود. بسیاری از کشورها قرنطینه شدند، بر صنعت خرده فروشی صدمات زیادی وارد شد، مرزهای بین‌المللی بسته شدند، آمریکا شاهد آشوب‌های گسترده‌ای بود و قیمت نفت خام منفی شد. اما همه چیز هم بد نبود چرا که بحران منجر به برخی تغییرات مثبت شد. سیاست‌های پولی و مالی پس از مدت‌ها به هم نزدیک شدند، اتحادیه اروپا گام عظیمی به سمت تشکیل اتحادیه مالی برداشت و علم پزشکی به سرعت واکسن‌هایی تولید کرد تا این کابوس را پشت سر بگذاریم.

در بازارها، نیروی غالب از طرف محرک‌ها بود. بازار سهام یکی از قدرتمند‌ترین بازگشت‌ها را به خود دید. دلار افت کرد چرا که فدرال رزرو نسبت به سایر بانک‌های مرکزی تهاجمی‌تر عمل کرده و تقاضا برای دارایی امن از بین رفت. همچنین با تقویت احتمال بهبود اقتصاد، قیمت کامودیتی‌ها قله‌های جدیدی را فتح کردند. غیر واقعی به نظر می‌رسد اما ظاهرا حتی یک بیماری همه‌گیری کشنده نیز با قدرت هزینه‌کرد سخاوتمندانه دولت و نرخ بهره بسیار پایین قابل رقابت نیست.

با توجه به روند پایان سال ۲۰۲۰ به نظر می‌رسد در اوایل سال ۲۰۲۱ نیز مهمانی ادامه خواهد داشت. اقتصاد جهانی نسبتا بهبود پیدا کرده است اما بانک‌های مرکزی همچنان به ارائه حمایت‌های خود ادامه می‌دهند و دولت‌ها نیز همچون ملوان‌هایی مست هزینه می‌کنند. تا زمانی که این اتفاق ادامه داشته باشد قیمت سهام، کامودیتی‌ها و سایر دارایی‌های ریسک پذیر افزایش می‌یابد.

پایان خوشِ یک سال وحشی

جفت ارز یورودلار در مقابل نرخ بازده اسمی و واقعی اوراق خزانه 5 ساله

در صحنه فارکس اجماع قریب به اتفاق بر روی تضعیف دلار است. انتظار می‌رود تورم ایالات متحده بر اثر ترکیبی از محرک‌های قدرتمند، افزایش چشمگیر قیمت کامودیتی‌های صنعتی، جهانی شدن معکوس و تقاضای سرکوب شده بر اثر قرنطینه، سریع‌تر از سایر کشورها شتاب بگیرد. با شدت گرفتن تورم، انتظار می‌رود نرخ بهره واقعی (بازده اسمی منهای تورم) اوراق خزانه به شدت منفی باقی بماند چراکه فدرال رزرو بازده اسمی اوراق خزانه را محدود نگه داشته است. این امر منجر به افت ارزش دلار و تقویت ارزهای کالامحور می‌شود.

اما این اتفاقات قبلا قیمت‌گذاری شده است. پس از آنکه روایت بهبود اقتصادی غالب شد، سرمایه‌گذاران از آن استفاده کرده و به فروش دلار متمایل شدند اما با این فرض که اوضاع به سرعت به حالت عادی باز می‌گردد، در حالی که هنوز عدم قطعیت بالایی در اقتصاد وجود دارد. هنوز ریسک‌های عمده‌ای وجود دارد که طی آن ممکن است موج عظیمی از ورشکستگی مشاغل کوچک یا افزایش بیکاری با قطع حمایت دولت رخ دهد. همچنین این ریسک وجود دارد که دولت آمریکا حاضر به انتقال قدرت مسالمت آمیز نشود.

پایان خوشِ یک سال وحشی

جفت ارز یورو دلار
جفت ارز یورو دلار با سه سال برگشت به عقب

نتیجه نهایی این است که اگرچه یورو/دلار در حال حاضر در میان تمام این سرخوشی‌ها می‌تواند افزایش یابد اما ممکن است در شکستن سطح ۱.۲۵ مشکل داشته باشد. چراکه هر نوع ریسک‌گریزی می‌تواند منجر به افزایش ارزش دلار شود و همچنین بانک مرکزی اروپا برای عدم افزایش ارزش یورو اقدام به مداخله کند. همچنین منطقه یورو از نظر اقتصادی هنوز دچار مشکلات شدیدی است در حالی که آمریکا بسیار بهتر عمل کرده است. باید دید آیا وقایع سال ۲۰۱۸ دوباره رخ می‌دهد یا خیر؟  (اشاره به تصویر بالا)

توافق برگزیت برای کریسمس؟

در طرف دیگر این هفته آرام، برگزیت را داریم که همچنان در مرکز توجهات قرار دارد. مذاکره‌کنندگان آخرین‌ تلاش‌های خود را برای رسیدن به یک توافق تجاری انجام می‌دهند و اخیرا پیشرفت‌هایی صورت گرفته است. اتحادیه اروپا در صورت عدم رعایت استانداردهای خود حق این را دارد که تعرفه‌های یک جانبه وضع کند. هر دو طرف در مورد یک سیستم داوری مستقل برای حل و فصل اختلافات توافق کرده‌اند.

اکنون موضوعات برجسته نحوه شکل‌گیری این سیستم و موضوع ماهیگیری است. مذاکره کنندگان باید عجله کنند چراکه زمان تقریبا تمام شده است. اما هنوز محتمل‌ترین نتیجه توافق است. هر دو طرف می‌خواهند از شوک اقتصادی ناشی از عدم توافق جلوگیری کنند. همچنین بوریس جانسون معروف به این است که پیش از قبول نتیجه مذاکرات آن را به نقطه شکست مطلق می‌رساند. اما در نهایت دشوار است تصور کنیم که توافق تنها به خاطر موضوع ماهیگیری از بین برود.

پایان خوشِ یک سال وحشی

موارد مبتلا به کرونا در کشورهای مختلف

در مورد استرلینگ، ممکن است مقصد نهایی بسیار بالاتر از سطح کنونی باشد. حتی اگر خوش‌بینی‌های حال حاضر قیمت گذاری شده باشد هنوز هم عدم اطمینان در مورد نتیجه مذاکرات وجود دارد که نشان می‌دهد پس از نهایی شدن توافق، ممکن است پوند باز هم صعود بیشتری به خود ببیند. اگر توافق در هفته‌های آتی رخ بدهد به دلیل کاهش نقدینگی در بازار احتمالا شاهد رشد بسیار شدیدی خواهیم بود.

توافق کنگره آمریکا نیز قریب الوقوع است؟

توافقی دیگر در واشنگتن دی سی در حال انجام است. جایی که جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها می‌گویند به تصویب بسته محرک مالی بسیار نزدیک هستند. به نظر می‌رسد این بسته حدود ۹۰۰ میلیارد دلار باشد که شامل چک‌های کمک مالی جدید برای تمام آمریکایی‌ها و مزایای بیکاری بیشتر برای محافظت از اقتصاد تا زمان استفاده کامل از واکسن است.

اگرچه توافق قریب الوقوع به نظر می‌رسد اما این خطر وجود دارد که خبر خوب از پیش قیمت‌گذاری شده باشد. بازار سهام بارها و بارها بر سر شایعات نزدیک بودن به توافق صعود کرده است. همچنین هربار که خبر جدیدی در این مورد منتشر می‌شود دلار کاهش پیدا می‌کند.

سخت است که بگوییم آیا قیمت گذاری این خبر به طور کامل انجام شده است یا خیر اما واضح است که بیشتر قیمت‌گذاری صورت گرفته است. بنابراین به نظر می‌رسد با قطعی شدن نتیجه مذاکرات، هرگونه تغییر، احتمالا محدود خواهد بود. حتی ممکن است اهداف شناسایی سود باعث معکوس شدن روند شوند.

پایان خوشِ یک سال وحشی

ترازنامه فدرال رزرو – شاخص S&P – معکوس شاخص دلار

در جبهه داده‌ها، روز چهارشنبه سیل داده‌ها منتشر می‌شوند. از این جمله می‌توان به سفارش کالاهای بادوام، فروش خانه‌های جدید، آمار مصرف و درآمد شخصی و شاخص خالص قیمت PCE (همگی برای ماه نوامبر) اشاره کرد. کالاهای بادوام و شاخص PCE از جمله مهم‌ترین‌ها هستند. (شاخص PCE  یک شاخص تورمی است.)

داده‌های کانادا و ژاپن بعید است هیجان انگیز باشند

در همان جبهه داده‌ها باقی بمانیم. در کانادا آمار ماهانه تولید ناخالص داخلی برای ماه اکتبر در روز پنجشنبه منتشر می‌شود. در ژاپن نیز روز جمعه داده‌های زیادی داریم که شامل آمار اشتغال و خرده فروشی برای ماه نوامبر می‌شود.

اما بعید است این داده‌ها تغییری در حرکت لونی و ین ایجاد کنند. هر دو این ارزها به حال و هوای ریسک بستگی دارند. لونی به قیمت کامودیتی‌ها بستگی دارد و ین یک دارایی امن محسوب می‌شود.

همچنین برآوردهای نهایی تولید ناخالص داخلی برای سه ماهه سوم انگلستان و آمریکا نیز روز سه شنبه منتشر می‌شوند اما هر دو خبر، بسیار قدیمی هستند.

منبع: FXstreet

برای پیگیری اخبار و تحلیل‌های فارکس و بازارهای جهانی کانال تلگرامی UtoFX را دنبال کنید.

برای یادگیری معامله بر اساس تحلیل سنتیمنت، اخبار و داده‌ها به مطالب زیر مراجعه کنید:

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟