بروکر ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب ها

آیا بانک مرکزی اروپا می‌تواند بالهای یورو را بچیند؟

تحلیل هفتگی فارکس

تحلیل هفتگی فارکس و سنتیمنت بازار جهانی؛ تاثیر اخبار و رویدادها بر بازار، برای هفته منتهی به 11 دسامبر

آیا بانک مرکزی اروپا می‌تواند بالهای یورو را بچیند؟

این هفته، هفته اقدام و عمل در بازارهای جهانی است. در این هفته دو بانک مرکزی جلسه برگزار می‌کنند، احتمال توافق آمریکا بر سر محرک مالی وجود دارد و داده‌های انبوهی منتشر خواهد شد. بانک مرکزی اروپا مطمئنا با نقدینگی بیشتری سرمایه‌گذاران را مشعوف می‌کند. با این حال، این اقدام پیش‌تر در بازار لحاظ شده است، بنابراین اگر سیاست‌گذاران بخواهند ارزش یورو را کاهش دهند، باید نقدینگی بسیار زیادی ارائه کنند. صحنه سیاست نیز همچنان داغ است چرا که مذاکرات برگزیت در مراحل پایانی خود به سر می‌برد.

تحلیل هفته‌ی گذشته را می‌توانید در لینک زیر بخوانید:
تحلیل هفتگی فارکس: اخبار و رویدادهای هفته و تحلیل اثر آنها بر فارکس برای هفته منتهی به 4 دسامبر

تمام چیزی که بازارها برای کریسمس می‌خواهند نقدینگی است

اخیرا دارایی‌ها یک رالی وحشیانه داشته‌اند؛ دلیل این امر سرخوشی ناشی از واکسن و امید به محرک بوده است که بازار سهام را به رکوردهای جدید رسانده و دارایی‌های تدافعی مانند دلار و طلا را به حاشیه رانده است. سرمایه‌گذاران فرض می‌کنند که ماه‌های آینده دشوار خواهد بود اما در انتهای تونل، همچنین  نوری وجود دارد؛ بانک‌های مرکزی در آستانه تزریق یک سونامی دیگر از نقدینگی به اقتصاد هستند تا شرایط اقتصادی را ملایم نگه‌دارند.

اکنون در مقطعی هستیم که همه‌چیز صعودی قلمداد می‌شود. داده‌ها را نگاه کنید، اگر خوب بودند که چه عالی اما اگر ناامید کننده بودند، فدرال رزرو مجبور است باز هم نقدینگی بیشتری ارائه کند و کنگره فشار بیشتری برای ارائه محرک جدید (که آن هم برای بازار مثبت است) تحمل می‌کند.

نقدینگی و بازار سهام

ترازنامه فدرال رزرو در مقابل شاخص S&P در مقایسه با معکوس شاخص دلار

البته این به معنای از بین رفتن ریسک‌ها نیست. بلکه نقدینگی فراوان، بسیاری از ریسک‌ها را می‌پوشاند. این ریسک‌ها شامل موج بالقوه ورشکستگی مشاغل کوچک است زیرا وام‌ها راه‌حلی برای ورشکستگی نیستند. همچنین احتمال افزایش بیکاری پس از اتمام اقدامات حمایتی وجود دارد. تمام اینها را بگذارید در کنار احتمال حرکت تورم. قیمت خانه‌ها و کامودیتی‌ها در حال رشد است، نرخ پس‌اندازها به طرز چشم‌گیری افزایش یافته است. تقاضای بسیار زیادی برای کالا و خدمات به خاطر بسته شدن اقتصاد جمع شده است که در صورت بازگشایی‌ها می‌تواند تاثیر زیادی بر قیمت‌ها بگذارد. در این صورت فدرال رزرو چه می‌کند؟

البته این بحث‌ها مربوط به آینده است. در حال حاضر، متغیر اصلی این است که بانک مرکزی اروپا و بانک فدرال آمریکا چه مقدار پول به اقتصاد پمپاژ می‌کنند و کنگره چقدر محرک ارائه می‌کند. تا زمانی که تزریق نقدینگی ادامه داشته باشد، بازارها می‌توانند به مهمانی ادامه دهند.

بانک مرکزی اروپا چقدر نگران است؟

بانک مرکزی اروپا در نقطه دشواری قرار دارد. به طور گسترده‌ای انتظار می‌رود که این بانک روز پنجشنبه محرک بیشتری ارائه کند چرا که در جلسه قبلی خود این موضوع را متعهد شده بود. مشکل این است که تزریق محرک بیشتر، قبلا قیمت گذاری شده است (پیشخور شده است) و حتی ارزش یورو در وزن‌دهی با فاکتور تجارت بسیار بالاتر از ارزش رسمی است. ارز قوی‌تر می‌تواند مانع رشد اقتصاد و تورم شود. منطقه یورو در حال حاضر با تورم منفی دست و پنجه نرم می‌کند و یوروی قوی می‌تواند دردسر بیشتری برای کشورهای اتحادیه اروپا به بار بیاورد.

در شرایطی مانند این، بانک مرکزی اروپا می‌خواهد چیزی بزرگتر از آنچه سرمایه‌گذاران انتظار دارند، ارائه دهد تا ارزش یورو را کاهش دهد. بازار بر روی ۵۰۰ میلیارد یورو QE یا تسهیل کمی اتفاق نظر دارد که احتمالا با وام‌های سخاوتمندانه بیشتر تکمیل می‌شود.  اگر ECB بخواهد بالهای یورو را بچیند باید این رقم را به ۷۵۰ میلیارد یورو و یا بیشتر افزایش دهد.

یورو

یورو رسمی در مقابل سورو وزن‌دهی شده با تجارت خارجی

اما گفتن این، از انجام دادن آن آسان‌تر است. شورای حکام (اعضای تصمیم گیرنده بانک مرکزی) به طور قابل توجهی شکاف عقیده دارند و تردید وجود دارد که کشورهایی مانند فرانسه و آلمان با این پیشنهادات فوق داویش (خیلی انبساطی) همراه شوند. البته این کشورها با اقداماتی که در بهار انجام شد نیز مخالف بودند.

با در نظر گرفتن تمام اینها، این ریسک واقعی وجود دارد که بازارها از ارائه بسته سیاست‌های تسهیلی ناامید شوند. در این صورت یورو می‌تواند حتی افزایش بیشتری نیز پیدا کند. اگرچه این احتمال بسیار پایین است.

بانک کانادا بعید است اقدامی خلاف انتظارات بازار بکند

در کانادا، بانک مرکزی این کشور روز چهارشنبه تشکیل جلسه می‌دهد. از جلسه قبلی BOC تا امروز داده‌های بسیار خوبی منتشر شده، واکسن اعلام شده است و قیمت نفت افزایش یافته است. تصویر برای آینده اقتصاد کانادا بسیار روشن است.

همبستگی دلار کانادا با سهام و نفت

همبستگی دلار کانادا با شاخص S&P و نفت

از این رو بعید است که بانک اقدامی انجام دهد، اگرچه زمینه برای اتخاذ لحن خوشبینانه‌تر وجود دارد. اگر چنین چیزی رخ دهد، احتمالا شاهد یک واکنش مثبت برای لونی خواهیم بود. در نمایی بزرگ‌تر، سرنوشت لونی به عملکرد بازار سهام و قیمت نفت بستگی دارد. همبستگی لونی با نفت و S&P 500 بسیار قوی است. در حال حاضر داده‌ها در درجه دوم اهمیت قرار دارند.

نشست اتحادیه اروپا به معنای زمان بحرانی برای برگزیت

مذاکرات برگزیت وارد آخرین مرحله خود شده است و اصلی‌ترین زمینه، نحوه سیاستگذاری روی اختلافات است. اروپا خواستار اطمینان خاطر شدید است چرا که اعتماد به انگلستان پس از لایحه بحث برانگیز بازار داخلی که موجب نقض قوانین بین المللی است، بسیار خدشه‌دار شده است.

مشخصا هر دو طرف خواهان توافق هستند. اضافه شدن برگزیت بدون توافق، یک نتیجه فاجعه‌بار برای دوسوی مذاکرات در مواجهه با مشکلات اقتصادی خواهد بود. بنابراین توافق همچنان بالاترین احتمال را دارد. با نگاه به عملکرد پوند متوجه می‌شویم که بازار نیز با این نظر موافق است.

اما زمان در حال اتمام است. روز دوشنبه، انگلیس لایحه بازار داخلی را به پارلمان برمی‌گرداند. اگر تصویب شود، نشانه‌ای از نیت بد انگلستان در مذاکرات است. انگلیس همزمان تلاش می‌کند توافقی با اتحادیه اروپا امضا کند و از طرف دیگر به دنبال آن است که توافق قبلی را به تنهایی بازنویسی کند. البته احتمالا این حرکت تنها یک قدرتنمایی از طرف بوریس جانسون است اما با این حال این موضوع می‌تواند برای مذاکرات بسیار مهم باشد.

شاخص مدیران خرید انگلیس و ناحیه یورو

شاخص مدیران خرید یا PMI انگلیس و ناحیه یورو

روز پنجشنبه اجلاس اتحادیه اروپا برگزار می‌شود که به عنوان آخرین مهلت برای برگزیت شناخته می‌شود. این آخرین فرصت برای رهبران اتحادیه اروپا است که تا پیش از پایان سال توافق کنند. از این روی این هفته بسیار مهم خواهد بود. خوش‌بینی‌های زیادی قبلا به پوند منتقل شده است. بنابراین احتمالا در صورت از بین رفتن توافق، واکنش منفی بسیار بزرگی شاهد خواهیم بود در حالی که در صورت توافق بعید است واکنش مثبت زیادی ایجاد شود.

توافق محرک مالی آمریکا در پیش‌ رو

حال بیایید نگاهی عمیق‌تر به چرایی کاهش شدید دلار در این اواخر بیندازیم. به طور خلاصه باید گفت، تورم باعث این افت شده است. بازارها انتظار دارند که فدرال رزرو دور دیگری از نقدینگی را آزاد کند و سیاستمداران در کنگره، مذاکرات بر سر یک بسته محرک حدودا یک تریلیون دلاری را از سر گرفته‌اند.

هم‌افزایی سیاست‌های پولی و مالی، به همراه واکسن و تقاضای پنهانی تجمیع شده که هنوز سر برنیاورده است سرمایه‌گذاران را به سمت شرط‌‌بندی روی تورم‌های بالا سوق داده است. نکته مهم این است که اروپا از ایالات متحده عقب مانده است. از این رو بازارها وضعیتی را مشاهده می‌کنند که تورم در آمریکا در حال شتاب گرفتن است اما تورم در اروپا هنوز پایین است. فدرال رزرو نیز با توجه به این که اعلام کرده است تحمل تورم بالا را دارد پای خود را همچنان روی پدال گاز فشار می‌دهد.

اما این ترکیب برای دلار سمی است. آیا تمام این موراد برای دلار کاهنده ارزش هستند؟ اگر چشم‌انداز کلان اقتصاد به اندازه شرایط فعلی بازار سهام خوب باشد، شاید این تصور درست باشد. با این حال بر اساس بررسی داده‌های پوزیشن‌یابی، تجمع برای فروش دلار در حال حاضر بسیار زیاد است. این نشان می‌دهد که ایجاد یک شرایط ریسک گریزی در بازار می‌تواند منجر به کاهش پوزیشن‌های فروش دلار و یک بازگشت قدرتمند برای این ارز شود. حتی اگر مسیر کلی رو به پایین باشد.

در کوتاه مدت، همه چیز به فدرال رزرو و کنگره بستگی دارد. هرچه محرک بیشتر باشد، برای دلار بدتر و برای سهام بهتر است. کنگره از روز جمعه به تعطیلات می‌رود از این رو باید پیش از روز جمعه منتظر توافق باشیم.

در خط مقدم داده‌ها؛ آخرین آمار CPI در روز پنجشنبه منتشر می‌شود. در چین، داده‌های تجاری ماه نوامبر روز دوشنبه و داده‌های تورمی روز چهارشنبه اعلام می‌شود.

منبع: FXstreet

برای پیگیری اخبار و تحلیل‌های فارکس و بازارهای جهانی کانال تلگرامی UtoFX را دنبال کنید.

برای یادگیری معامله بر اساس تحلیل سنتیمنت، اخبار و داده‌ها به مطالب زیر مراجعه کنید:

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟