بروکر ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

تحلیل هفتگی فارکس در هفته اول جولای (۷ تیر تا ۱1 تیر)

تحلیل هفتگی فارکسدلار منتظر انتشار آمار اشتغال غیرکشاورزی (NFP)

سروصدایی که هفته گذشته فدرال رزرو ایجاد کرد هنوز در بازار به گوش می رسد. حال برای هفته آینده همه نگاه ها به نسخه بعدی آمار اشتغال غیر کشاورزی خواهد بود. این آمار می‌تواند تعیین کند که آیا باید منتظر سیاست‌های انقباضی زودهنگام باشیم یا خیر. در یک تصویر کلی به نظر می‌رسد که به سمت یک دوره واگرایی میان بانک‌های مرکزی اروپا با فدرال رزرو حرکت می‌کنیم که در نهایت می‌تواند منجر به کاهش یورو دلار شود.

ترجمه نظرسنجی هفتگی کیتکو درباره طلا را در لینک زیر بخوانید:
صفحه اختصاصی تحلیل اونس طلا

بانک فدرال منتظر علائم بیشتر

هفته گذشته پس از آنکه فدرال رزرو گفت که دوران پول ارزان (cheap money) در حال تمام شدن است، موجی از ریسک‌گریزی را در بازار ایجاد کرد. اقتصاد ایالات متحده به لطف هزینه های زیاد، با رونق مصرف و افزایش تورم همراه شده است. به همین دلیل است که سیاست‌گذاران ترسیده‌اند. آنها می‌ترسند که با گرم شدن بیشتر اقتصاد مجبور شوند ترمز را با شدت بیشتری فشار دهند.

تنها نقطه نگران کننده در اقتصاد آمریکا بازار کار است که هنوز با زمان پیش از بحران فاصله زیادی دارد. حدود ۷.۵ میلیون شغل تا بهبود کامل فاصله است. این قطعه گم شده پازل بهبود اقتصادی است. با این اوصاف، فدرال رزرو فکر می‌کند که تنها مساله زمان، مطرح است. اقتصاد مملو از شغل است و تصور می‌شود که با قطع شدن مزایای بیکاری میلیون‌ها کارگر دوباره به سرکار باز می‌گردند.

تحلیل هفتگی فارکس در هفته اول جولای (۷ تیر تا ۱1 تیر)

نرخ بیکاری آمریکا در مقایسه با جایگاه‌های شغلی نیازمند به پر شدن

با توجه به وضعیت موجود، یک جدول زمانی واقع بینانه این است که فدرال رزرو اولین سیگنال خود برای کاهش خرید اوراق را در سمپوزیوم جکسون هول در ماه اوت ارسال کند و در پاییز نیز به صورت رسمی روند کاهش خرید اوراق را آغاز کند. البته همه اینها به بهبود سریع بازار کار بستگی دارد.

بنابراین فدرال رزرو به دنبال آن است که پای خود را به آرامی از روی پدال بردارد و به نظر می‌رسد که بازارها نیز راضی هستند. در حال حاضر قیمت‌گذاری در بازار تا پایان سال ۲۰۲۳ سه بار افزایش نرخ بهره را پیش‌بینی می‌کند. در همین حال، بانک مرکزی اروپا در جهت مخالف حرکت می‌کند. گزارش‌های اخیر نشان می‌دهد که بانک مرکزی اروپا قصد دارد هدف تورمی خود را افزایش دهد که یعنی این بانک برای مدت طولانی‌تری همچنان بر روی پدال گاز محرک‌ها فشار خواهد داد.

تحلیل هفتگی فارکس در هفته اول جولای (۷ تیر تا ۱1 تیر)

مقایسه شاخص مدیران خرید (PMI) آمریکا و اتحادیه اروپا

به نظر می رسد در حال حرکت به سمت یک دوره واگرایی در سیاستهای پولی اقتصادهای بزرگ هستیم. بانک‌های مرکزی آمریکا، انگلستان، کانادا و نیوزلند همگی به سمت کاهش سیاست‌های تسهیلی گام برداشته‌اند. این می‌تواند ارزهای آنها را در برابر ارزهای کم بازده مانند یورو، ین و فرانک افزایش دهد.

همه چیز در مورد گزارش اشتغال غیر کشاورزی (NFP) است

رویداد اصلی هفته آینده آمار اشتغال آمریکا است که روز جمعه منتشر میشود. انتظار می‌رود که این آمار ۶۷۵ هزار شغل را در ماه ژوئن نشان دهد. ممکن است آمار بهتر از پیش‌بینی باشد اما آمار زیر یک میلیون شغل بعید است باعث وحشت بازار در مورد کاهش زودهنگام خرید اوراق شود.

از طرف دیگر برخی ریسک‌های نزولی در مورد این آمار دیده می‌شود. PMIهای اولیه برای ماه ژوئن نشان می‌دهد که مشاغل برای یافتن کارگر مناسب در تکاپو بوده‌اند و ایجاد اشتغال در ماه ژوئن در پایین‌ترین سطح سه ماهه اخیر خود بوده‌ است. همچنین آمار مدعیان  اولیه بیکاری در هفته‌ای که NFP بررسی می‌شد، افزایش یافته بود.

تحلیل هفتگی فارکس در هفته اول جولای (۷ تیر تا ۱1 تیر)

تعداد کل شاغلان بخش غیر کشاورزی

با این حال پیش از انتشار آمار NFP در روز جمعه، با مشاهده گزارش مشاغل ADP در روز چهارشنبه، درک بهتری از بهبود بازار کار پیدا خواهیم کرد. همچنین روز پنجشنبه شاخص تولیدی  ISM PMI منتشر می‌شود. شاخص خدماتی ISM پس از انتشار آمار اشتغال غیرکشاورزی و در هفته بعد منتشر خواهد شد که یعنی در این هفته معامله‌گران داده‌های کمتری برای تخمین بازار در اختیار دارند.

تورم منطقه یورو در رادار

در اروپا، آمار تورم آلمان برای ماه ژوئن روز سه‌شنبه منتشر می‌شود. این آمار به ما نشان خواهد داد که چه انتظاراتی از داده‌های منطقه یورو در روز چهارشنبه باید داشته باشیم. همچنین آخرین آمار بیکاری اتحادیه اروپا روز پنجشنبه منتشر می‌شود.

پیش‌بینی‌ها نشان از کاهش جزئی در تورم سالانه دارد که بسیار عجیب است. قیمت نفت به طور قابل توجهی افزایش یافته است و اقتصاد اروپا در حال حاضر در رونق قرار دارد. با بررسی‌های PMI ماه ژوئن نیز متوجه می‌شویم در این ماه فشار تورمی فوق‌العاده قوی‌ای در منطقه یورو حاکم بوده است.

با اینحال حتی یک غافلگیری صعودی نیز بعید است بانک مرکزی اروپا را هیجان زده کند. سیاست‌گذاران تاکید کرده‌اند که اروپا تورم بالاتری را تجربه خواهد کرد و با کاهش مشکلات عرضه، این تورم کاهش پیدا می‌کند. در واقع بانک مرکزی اروپا به طور جدی در حال افزایش هدف تورمی خود است تا نشان دهد تورم بالاتر را تحمل می‌کند.

تحلیل هفتگی فارکس در هفته اول جولای (۷ تیر تا ۱1 تیر)

شاخص تورمی CPI ناحیه یورو

در شرایط فعلی، بانک مرکزی اروپا احتمالا آخرین بانک‌هایی خواهد بود که از نرخ بهره منفی خارج می‌شود. اقتصاد در حال حاضر از شتاب حاصل از بازگشایی بهره‌مند می‌شود اما مشخص نیست این رشد قوی پابرجا بماند. هزینه‌های مالی دولتها در اروپا به اندازه آمریکا چشمگیر نبوده است و با ارائه لایحه زیرساختی ایالات متحده، این واگرایی می‌تواند بیشتر هم بشود.

گزارش تانکان ژاپن بعید است ین را متزلزل کند

در سرزمین آفتاب، انبوهی از داده‌ها در انتظار انتشار هستند. آمار اشتغال و خرده فروشی ماه مه روز سه‌شنبه و گزارش تجارت بانکی تانکان برای سه ماهه دوم در روز پنجشنبه مهمترین داده‌های منتشر شده در ژاپن خواهند بود.

پیش‌بینی میشود که همه شاخص‌های تانکان افزایش قابل توجهی داشته باشند و این نشان از اطمینان بیشتر در تجارت و خبر خوبی برای بانک ژاپن خواهد بود. با این حال گفتنی است که ین دیگر به داده‌های اقتصادی واکنش نشان نمی‌دهد.

تحلیل هفتگی فارکس در هفته اول جولای (۷ تیر تا ۱1 تیر)

تولید ناخالص داخی ژاپن در مقابل شاخص شرایط کسب و کار تانکان ژاپن

در عوض حرکت این ارز به دو متغیر عمده بستگی دارد. اول نرخ بهره خارجی و دوم وضعیت اقتصادی در بازارهای مالی. هیچ کدام از دو عامل در حال حاضر به نفع ین نیست. چندین بانک مرکزی در حال بازگشت به حالت عادی در سیاست‌ها هستند اما بانک ژاپن انگیزه‌ای برای اینکار ندارد همچنین بازارهای سهام در حال حاضر بسیار خوشحال و سرمست به نظر می رسند.

لونی نگاه خود را به اوپک معطوف می کند

برای دلار کانادا نیز هفته‌ای پرهیجان خواهیم داشت. داده‌های مربوط به رشد ناخالص داخلی این کشور در ماه آوریل روز چهارشنبه منتشر می‌شود و نشست اوپک روز پنجشنبه خواهد بود که تکلیف قیمت نفت در آن مشخص خواهد شد.

گزارشهای اخیر نشان می‌دهد که بزرگترین کارتل نفتی دنیا به دنبال افزایش تولید به میزان ۵۰۰ هزار بشکه در روز در ماه اوت است. افزایش بی وقته قیمت نفت این اطمینان را به تولیدکنندگان می‌دهد که بازار همچنان می‌تواند افزایش هدفمند تولیدات را جذب کند.

سوال اصلی این است که افزایش تولید دقیقا چه میزان خواهد بود. اگر تنها ۵۰۰ هزار بشکه در روز باشد، قیمت نفت خام می‌تواند افزایش یابد. اما اگر به طرز قابل توجهی بیشتر باشد، ممکن است برخی تزلزل‌ها درقیمت مشاهده شود. با این حال، در طولانی مدت همچنان تقاضا قدرتمند است و با وجود لایحه زیرساختی ایالات متحده تصویر مثبت‌تر نیز به نظر می‌رسد.

تحلیل هفتگی فارکس در هفته اول جولای (۷ تیر تا ۱1 تیر)

قیمت نفت WTI در مقایسه با تعداد دکل‌های حفاری نفت در دنیا

نکته دیگر اما مذاکرات هسته‌ای میان آمریکا و ایران است که از اهمیت بالایی برخوردار است. این گفتگوها اخیرا متوقف شده است اما همچنان امکان دستیابی به توافق در طول تابستان وجود دارد که این موضوع یکی از مهم‌ ترین ریسک‌ها برای قیمت نفت خواهد بود.

منبع: XM

 

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟