مطالب پیشنهادی
اشتراک گذاری
برچسب ها

تحلیل NFP امروز جمعه: اشباع فروش دلار و وضعیت بد بازار کار آمریکا

تحلیل NFP امروز جمعه: اشباع فروش دلار و وضعیت بد بازار کار آمریکاتا ساعاتی دیگر آمار مهم NFP (اشتغال غیرکشاورزی آمریکا) و میزان دستمزدهای ساعتی منتشر می‌شود. با اینکه طی چند روز گذشته، انتظارات مبنی بر بهبود اقتصادی در آینده، محرک تحولات مثبت اخیر بازار بوده‌ اما در حقیقت، بازار کار فعلی آمریکا شرایط سختی را تحمل می‌کند.

نگاهی به گذشته

در ماه گذشته، تمرکز معامله‌گران هنوز بر نتیجه مبهم انتخابات آمریکا و چشم‌انداز امیدبخش واکسن کرونا معطوف بود. البته این امید در آن زمان به معنی پایان قریب‌الوقوع همه‌گیری کرونا نبود. اما امروز ما دستکم 3 واکسن کرونا بسیار موثر داریم که آماده کسب مجوز هستند و شهروندان انگلیسی اولین افرادی خواهند بود که در هفته آینده واکسن را دریافت خواهند کرد.

از آنجا ‌‌که سرمایه‌گذاران اکنون می‌توانند بارقه امیدی در انتهای تونل برای تمام شدن این همه‌گیری ببینند، ریسک‌پذیری افزایش یافته‌است. شاخص‌های جهانی در این ماه نسبت به دهه اخیر بهترین ماه خود را ثبت کردند و رشد زیادی داشته‌اند. همینطور ارزهایی مثل دلار استرالیا و دلار نیوزیلند در برابر دارایی‌های امن (Safe haven) مثل ین ژاپن و دلار آمریکا بازدهی بیشتری داشتند. البته این روندها و حرکات صعودی به‌خاطر انتظارات و خوش‌بینی‌های بازار برای بهبود اقتصاد در آینده شکل گرفته ولی در طرف دیگر شرایط فعلی بازار کار آمریکا روزهای سختی را سپری می‌کند. اقتصاددانان به شدت آمار NFP روز جمعه را زیرنظر دارند و پیش‌بینی می‌کنند این آمار نشان دهد که آمریکا در ماه نوامبر توانسته تنها 500 هزار شغل ایجاد کند، میانگین دستمزدهای ساعتی تنها 0.1% افزایش داشته و نرخ بیکاری نیز با کاهش 10 واحدی به 6.8% رسیده باشد.

تحلیل NFP امروز جمعه: اشباع فروش دلار و وضعیت بد بازار کار آمریکا

پیش‌بینی NFP

همانطور که می‌دانید ما 4 اندیکاتور پیش‌رو را در نظر می‌گیریم تا بتوانیم آمار NFP را پیش‌بینی کنیم:

• شاخص PMI خدماتی موسسه ISM آمریکا نسبت به ماه گذشته که عدد 50.1 بود به 51.5 افزایش داشته‌است که نشان‌دهنده رشد متوسط اشتغال در بخش خدمات بوده است.

• شاخص PMI تولیدی موسسه ISM آمریکا تقریبا 5 واحد کاهش داشته و 48.4 اعلام شد که نشان می‌دهد در ماه نوامبر، آمریکا در بخش صنعت کاهش اشتغال محسوسی داشته‌است.

• گزارش تغییرات اشتغال بخش خصوصی و غیر کشاورزی ADP در ماه نوامبر، عدد 307 هزار را ثبت کرد که نسبت به ماه پیش که عدد 404 هزار اعلام شده بود کاهش داشته‌است. (البته ماه پیش ابتدا 356 هزار اعلام شد ولی اصلاحی در آمار صورت گرفت و سپس 404 هزار نفر اعلام شد.) انتظارات برای این ماه عدد 433 هزار شغل بود که محقق نشد.

• میانگین مدعیان بیکاری 4 هفته‌ اخیر نسبت به ماه پیش که 787 هزار نفر اعلام شده بود به 740 هزار نفر کاهش یافت.

معامله‌گران به دلیل شرایط ویژه‌ای که بخاطر شیوع ویروس کرونا در دنیا وجود دارد، باید پیش‌بینی‌ها را با شک و تردید و احتیاط دنبال کنند. با طرح مجدد این موضوع و در نظر داشتن مدلی که ما برای پیش‌بینی استفاده می‌کنیم باید گفت که با زیرنظر گرفتن اندیکاتورهای پیشرو احتمال می‌دهیم که شاخص NFP ماه دسامبر نسبت به پیش‌بینی‌ها بدتر اعلام شود واحتمال می‌دهیم تنها رشد 300 تا 400 هزار اشتغال را برای این دوره شاهد باشیم. البته با توجه به شرایط فعلی به طور قطع نمی‌توان چیزی را پیش‌بینی کرد.
به‌طور کلی پیش‌بینی نوسانات ماه به ماه این آمار کار سختی است، پس خیلی نباید بر پیش‌بینی‌ها حساب باز کنید. مثل همیشه، بخش‌های دیگر آمارهای منتشر شده، مثل میانگین دستمزد ساعتی را نیز باید به دقت زیر نظر داشته باشید چون این آمارها نیز به اندازه NFP می‌توانند مهم باشند.

واکنش احتمالی بازار به آمار NFP

در جدول زیر می‌توانید سناریوهای مختلف را برای دلار آمریکا بعد از منتشرشدن این آمار ببینید:

رشد دستمزدها بیشتر از 0.2% اعلام شود رشد دستمزدها بین 0 تا 0.2% اعلام شود رشد دستمزدها ماهیانه منفی ( یا کمتر از صفر اعلام شود)
دلار آمریکا واکنش خنثی خواهد داشت دلار آمریکا کمی نزولی دلار آمریکا نزولی کمتر از 400 هزار شغل ایجاد شده باشد
دلار کمی صعودی دلار کمی صعودی دلار آمریکا کمی نزولی بین 400 تا 600 هزار شغل ایجاد شده باشد
دلار صعودی دلار صعودی دلار کمی صعودی بیشتر از 600 هزار شغل ایجاد شده باشد

معامله‌گران به امید بهبود جهانی اقتصاد در سال 2021 از معاملات‌شان در دارایی‌های ریسک گریز خارج شده‌اند و به همین دلیل دلار آمریکا در سه هفته اخیر افت شدیدی داشته‌است. اگر آمار اعلام شده نسبت به پیش‌بینی‌ها بدتر باشد (چه خبر اصلی مثل NFP یا میانگین دستمزد ساعتی)، بهتر است معامله‌گران جفت ارز AUDUSD برای وارد شدن به معامله خرید در نظر بگیرند. این جفت ارز به تازگی مقاومت قوی خود را در نواحی 0.7400 شکسته و می‌تواند مانند دیگر ارزها در برابر دلار قوی شود. در شرایط برعکس، اگر آمار خوب اعلام شد، معامله‌گران می‌توانند در معاملات فروشی که برای دلار آمریکا داشتند، قبل از پایان هفته سیوسود کنند یا از معامله خارج شوند. در این سناریو، معامله‌گران می‌توانند به دنبال موقعیتی برای فروش جفت ارز GBPUSD باشند که در نواحی مقاومتی 1.3500 در حال نوسان است و ممکن است اگر مذاکرات برگزیت خوب پیش نرود، پول بک عمیق‌تری را در این جفت ارز شاهد باشیم.

منبع :forex.com

جهت پیگیری اخبار و تحلیل های فارکس و بازارهای جهانی به کانال تلگرامی UtoFX بپیوندید.

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟