مطالب پیشنهادی
اشتراک گذاری
برچسب ها

ترامپ یا بایدن؛ پیروزی کدامیک دلار را درمقابل یورو تقویت خواهد کرد؟

ترامپ یا بایدن؛ پیروزی کدامیک دلار را درمقابل یورو تقویت خواهد کرد؟

استراتژیست‌های جی پی مورگان این هفته در مورد کاهش احتمال شکست دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نوشتند. با این حال، رقیب او، جو بایدن هنوز هم در نظرسنجی‌ها پیش است. اما فارغ از نظرسنجی‌ها، سوالی که پیش می‌آید، این است: نتیجه انتخابات چه تاثیری بر بازارهای اروپا و بخصوص ارزش یورو خواهد گذاشت؟ آغاز دوره چهارساله دوم ریاست جمهوری ترامپ به چه معنا خواهد بود و آیا پیروزی بایدن اوضاع را عوض خواهد کرد؟

همانطور که از بیانات هفته گذشته مقامات بانک مرکزی اروپا برمی‌آید، ضعف دلار باعث عصبانیت این نهاد شده است. بانک مرکزی اروپا هیچ تعهد رسمی درقبال مدیریت ارزش یورو ندارد؛ با این حال این بانک همواره سمبولی برای تقویت ارزش یورو در نزد افکار عمومی به‌شمار می‌آید. قدرت بالای یورو تا حدی عملکرد بهتر اروپا در مدیریت همه‌گیری را منعکس می‌کند. داشتن یک ارز قدرتمند همیشه علامت بدی نیست. مشکل فعلی منطقه یورو این است که اقتصاد آن (به ویژه آلمان) تحت تاثیر صادرات است و افزایش ارزش یورو برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان منطقه خبر بدی خواهد بود.

اگرچه یورو پس رسیدن به مقاومت 1.20 دلاری، در هفته گذشته اندکی افت نشان داده است؛ اما هنوز هم نسبت به ارزش خود در ابتدای سال جاری میلادی، حدود ۶ درصد رشد داشته است.

ترامپ یا بایدن؛ پیروزی کدامیک دلار را درمقابل یورو تقویت خواهد کرد؟

در حال حاضر، ترامپ طرفدار تقویت ارزش دلار نیست. و صحبت‌های بانک مرکزی اروپا در این هفته در مورد ضعف دلار، ترس از ایجاد یک جنگ ارزی در مقیاس جهانی ایجاد کرده است. این موضوع وقتی جدی‌تر می‌شود که می‌بینیم سیاست‌گذاران اقدام به برخی مداخلات لفظی در بازارهای ارزی کرده‌اند تا مشکل ناترازی را برطرف کنند. با این وجود، بازار سهام ایالات متحده در ماه اوت با رشد بی سابقه خود همه را انگشت به دهان گذاشت. بنابراین، تصور اینکه پیروزی ترامپ یک امتیاز بزرگ به نفع بازارهای سهام و دلار محسوب شود، چندان خلاف واقع نخواهد بود؛ خصوصا اینکه می‌دانیم سرمایه‌گذاران در دوره ریاست جمهوری ترامپ سود بالایی کسب کردند.

در عین حال، دولت بایدن با یک برنامه اقتصادی چپ‌گرایانه (کمک‌های دولتی زیاد، افزایش مالیات، تلاش برای برابری اقتصادی و…) نگرانی‌هایی را برای بازارهای مالی ایجاد خواهد کرد. اگرچه هنوز جزئیات زیادی از برنامه‌های بایدن ازجمله گزینه‌های پیشنهادی او برای وزارت خزانه‌داری در دست نیست؛ اما بعید است که انتخاب بایدن ازدیدگاه سرمایه‌گذاران، چیزی بجز روی کارآمدن یک دولت دموکرات با هزینه‌های بالا و مالیات‌های سنگین باشد.

حرکت تدریجی به سمت نظریه پولی مدرن می‌تواند اعتماد بازار را در سطح جهانی تهدید کند، خصوصا اگر این حرکت با تحت فشار قرار دادن فدرال رزرو برای پولی‌سازی تامین‌ مالی باهدف تامین هزینه دولت همراه باشد. تمام این علائم به ما می‌گوید که انتخاب بایدن به معنی داشتن دلاری ضعیف‌تر خواهد بود.

تقریبا تمامی رهبران سیاسی اروپا ثبات سیاسی بایدن را به کابوس دیپلماتیک ترامپ ترجیح می‌دهند

با این حال نمی‌توان منکر تمایل ترامپ برای تضعیف دلار باهدف تامین منافع تولیدکنندگان آمریکایی شد. همچنین در کنار آن باید هرج و مرج‌های گاه و بیگاهی را که ترامپ در سیاست جهانی ایجاد می‌کند، نیز در نظر گرفت. برتری بایدن از لحاظ سلامت روانی نیز ازجمله مواردی است که موجب اقبال سرمایه‌گذاران به دلار خواهد شد؛ چراکهدر این مدت، ارزش سهام با وجود پیشتازی بایدن در نظرسنجی‌ها رشد بسیار خوبی را تجربه کرده است.

البته بازیگران دیگری نیز در این بازی حضور دارند. مزیت آشکاری که ایالات متحده دهه‌ها از لحاظ رشد اقتصادی و نرخ بهره بالاتر نسبت به اروپا داشته، در حال ازدست رفتن است. بنابراین، این احتمال وجود دارد که صرف نظر از اینکه چه کسی رئیس جمهور می‌شود، ارزش دلار باز هم کاهش پیدا کند. محرک هیولاواری که فدرال رزرو ایجاد کرده است، جهان را در نقدینگی دلار فرو برده و به نظر نمی‌رسد هیچکس بتواند این روند را تغییر دهد.

همچنین واضح است که تمامی رهبران سیاسی اروپا (بجز چند مورد استثنا) ثبات بایدن را به کابوس دیپلماتیک ترامپ ترجیح می‌دهند. ۱۵ درصد از صادرات منطقه یورو به آمریکا انجام می‌شود و پایان دادن به اختلافات اخیر تعرفه‌ای احتمالا به گرمی مورد استقبال اروپاییان قرار خواهد گرفت. در نتیجه حتی اگر قرار باشد ارزش دلار همچنان پایین بماند، ولی تقریبا همه اطمینان دارند که با پیروزی بایدن، احتمال وقوع یک جنگ ارزی میان یورور دلار بسیار ناچیز خواهد بود.

منبع: بلومبرگ


اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

1 دیدگاه در “ترامپ یا بایدن؛ پیروزی کدامیک دلار را درمقابل یورو تقویت خواهد کرد؟
  1. محمدجعفری گفت:

    تشکر از گروه بسیار متخصص و زحمتکش Utofx
    مطالب شما خیلی از سوالاتی که همیشه همراه من بود رو برام جواب میده و استفادهای مفید بسیاری ازشون میکنم.تشکر ممنونم
    با ارزوی موفقیت و سلامتی برای تک‌تک پرسنل گروه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟