بروکر ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

جلسه امشب FOMC چه تاثیری رو قدرت دلار خواهد داشت؟

جلسه امشب FOMC چه تاثیری رو قدرت دلار خواهد داشت؟

اعلامیه سیاست پولی فدرال رزرو در روز چهارشنبه مهم‌ترین واقعه‌ای است که شرایط ریسک را در این هفته تحت تاثیر قرار می‌دهد. بسیاری از سرمایه گذاران از خود می‌پرسند که تاثیر این واقعه بر دلار آمریکا چگونه است. روز دوشنبه ارزش دلار در برابر ارزهای عمده پایین‌تر معامله شد چرا که همه انتظار داشتند که فدرال رزرو به دنبال سیاست‌های داویش حرکت کند؛ اما امروز حرکت قیمت کمی بلاتکلیف به نظر می‌رسد. دلار کاهش خود در مقابل ین ژاپن را ادامه داد اما در مقابل یورو قدرتمند ظاهر شد. ارزهای دیگر مانند استرلینگ و دلارهای استرالیا، کانادا و نیوزلند در پایان روز گذشته در مقابل دلار افزایش داشتند اما از پیک های قیمتی اخیر خود فاصله گرفته اند که این بدان معناست که امروز دلار در طول جلسه نیویورک (به استثتای USD/JPY) تقویت شده است.

چرا سرمایه‌گذاران دلار می‌خرند؟
با توجه به این که بازار سهام برای سومین روز متوالی در حال افزایش است نمی‌توان این موضوع را به ریسک گریزی ربط داد. بازده خزانه‌داری اندکی افزایش یافته است که به افزایش قیمت دلار کمک می‌کند اما یکی از دلایل اصلی این افزایش قیمت، افزایش شدید در شاخص تولید امپایر استیت است. اقتصاددانان تخمین می‌زدند که این شاخص از ۳.۷ به ۶.۹ افزایش یابد اما به ۱۷ رسید. نرخ پایین موارد ابتلا به کرونا در نیویورک و ادامه بازگشایی اقتصاد به بخش تولید کمک کرده است تا یک رکورد در سرعت بهبود اقتصادی را ثبت کند. در حالی که بعضی ایالت‌ها گزارش داده‌اند که موارد ابتلا به کرونا طی ماه گذشته افزایش پیدا کرده است، اما این موضوع به قرنطینه دوباره یا اقدامات کنترلی بیشتر نینجامیده است.
در این جلسه فدرال رزرو انتظار هیچ تغییری در سیاست این بانک نداریم. تمرکز اصلی در این جلسه پیش‌بینی‌های اقتصادی خواهد بود. همچنین می‌دانیم که لحن بیانیه FOMC متناسب با استراتژی جدید تورمی بانک مرکزی تنظیم خواهد شد. در ماه اوت، جروم پاول چارچوب جدیدی را اعلام کرد که بر مبنای آن فدرال رزرو به تورم اجازه خواهد داد تا از هدف ۲ درصدی پیشین فراتر رود. این رویکرد در حالی اتخاذ می‌شود که تورم نزدیک به یک دهه از هدف ۲ درصدی خود پایین‌تر بوده است.
این تغییرات می‌تواند درقالب کاهش انتظارات برای رشد قیمت‌ها در پیش‌بینی‌های اقتصادی هویدا شود. با این وجود ممکن است فدرال رزرو چشم‌انداز رشد خود را ارتقا بدهد؛ چنین اتفاقی می‌تواند باعث رشد دلار شود چراکه سرمایه گذاران در حال حاضر احساس می‌کنند فدرال رزرو هنگام تصمیم گیری در مورد نرخ بهره رویکرد داویش خواهد داشت.
از آخرین جلسه فدرال رزرو در اواخر ماه ژوئیه، شاخص‌های هزینه‌های مصرف کننده و اعتماد مشتریان کاهش یافته و رشد مشاغل نیز کند شده است. با این وجود، پیشرفت‌هایی در بازار مسکن وجود داشته است. طبق نظر سنجی‌های ISM فعالیت‌های تولیدی شتاب بیشتری گرفته است و خدمات تثبیت شده است. در حقیقت وقتی پاول استراتژی جدید تورمی خود را اعلام کرد، به همین دلایلی که گفته شد، دلار به جای تضعیف، تقویت شد. اظهارات پاول در آن زمان حاکی از نوعی خوش‌بینی بود زیرا او اقتصاد را سالم و به دور از آسیب‌های ناشی از ویروس توصیف کرد. بنابر این اگر دلار در خلال جلسه FOMC تقویت شود، جای تعجب نخواهد بود؛ هرچند به نظر نمی‌رسد چنین حرکتی چندان پایدار باشد. کاهش انتظارات برای افزایش نرخ بهره از طریق دات پلات در ابتدا می‌تواند محرکی برای دلار باشد. آمار خرده فروشی امریکا که کمی پیش‌تر منتشر شد، می‌تواند معیاری برای انتظارات سرمایه‌گذاران درمورد تصمیم این بانک در مورد نرخ بهره باشد.

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟