بروکر ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب ها

جو بایدن و آینده روابط تجاری آمریکا؛ چرا فعلا نباید منتظر لغو تعرفه‌ها باشیم؟

جو بایدنجو بایدن در حالی سکان ریاست جمهوری آمریکا را در دست می‌گیرد که اقتصاد جهانی اساسا با زمانی که دوره دوم معاونت وی در سال ۲۰۱۷ پایان می‌یافت، متفاوت است.
هنگامی که بایدن از کاخ سفید دور بود، ترامپ جنگ تجاری تلخی را با چین آغاز کرد که اقتصاد جهانی را به طرز گسترده‌ای تحت تاثیر قرار داد. وی ایالات متحده را از توافق‌نامه تجارت آزاد آمریکای شمالی بیرون کشید و توافق‌نامه ایالات متحده، مکزیک و کانادا را جایگزین آن کرد. توافق نامه‌ای که از اوایل سال جاری اجرایی شد. هنگامی که کانادا و ایالات متحده نتوانستند در مورد شرایط توافق کنند، او سرمایه‌گذاران را تهدید کرد که بدون توافق جدید به نفتا (NAFTA) پایان می‌دهد و همین امر منجر به اعتراض سرمایه‌گذاران شد. ترامپ همچنین در نخستین روزهای مسئولیت خود از شراکت «ترانس-پاسیفیک» خارج شد؛ شراکتی که تا آن زمان ۴۰ درصد از اقتصاد جهانی را پوشش می‌داد.
بنابراین آیا باید انتظار داشت بایدن در مورد تمام اقدامات بزرگ تجاری ترامپ روندی معکوس در پیش گیرد؟ شاید، اما این کار زمان زیادی طول می‌کشد. مبارزات انتخاباتی بایدن نشان داد که رئیس جمهور منتخب قبل از معاملات جدید تجاری، به دنبال بسته کمک مالی کرونا و «سرمایه‌گذاری‌های داخلی» است. در کنار این‌ها، دولت بایدن باید روابطی را که در دوران زمامداری ترامپ با متحدان قدیمی تضعیف شده است، ترمیم کند تا جبهه‌ای واحد در جنگ تجاری با چین ایجاد کند.
بایدن در طول مبارزات انتخاباتی خود از سیاست اقتصادی «ساخت آمریکا» (Made In America) حمایت کرده است. بر اساس این سیاست وی متعهد خواهد بود که سرمایه‌گذاری زیادی در تولید و صنعت آمریکا انجام دهد. این برنامه چندان تفاوتی با برنامه «اول آمریکا» ترامپ که در سال ۲۰۱۶ تبلیغ می‌شد، ندارد. با این اوصاف، انتظار می‌رود که بایدن با فشار زیادی از سوی اتحادیه‌های کارگری و ترقی‌خواهان روبرو شود؛ یعنی کسانی که اعتقاد دارند معاملات تجاری فعلی به کارگران امریکایی آسیب می‌رساند و حفظ تعرفه‌ها در صنایعی مانند فولاد و آلومینیوم را برای حمایت از کارگران آمریکایی حیاتی قلمداد می‌کنند.
در ماه سپتامبر، تونی بلینکن، مشاور سابق بایدن در امور تجاری گفت که وی تعرفه‌های جدید را به طور کامل لغو نمی‌کند اما «از تعرفه‌های  لازم تحت یک استراتژی و برنامه حمایتی مشخص» استفاده می‌کند. اگرچه مشخص نیست که بایدن در مقابل چین چقدر سخت‌گیر خواهد بود اما طرح «ساخت آمریکا» وی از انجام «اقدامات تهاجمی تجاری» برای حمایت از تولیدات آمریکا دربرابر اقدامات ناعادلانه چین یا کشورهای دیگر دفاع می‌کند.
اگر سنا در سال ۲۰۲۱ تحت کنترل جمهوری خواهان باقی بماند (نتایج ایالت جورجیا به دور دوم رفت و در ژانویه برگزار خواهد شد) می‌تواند مانع حرکت سریع بایدن برای اجرای معاهدات تجاری شود. ادوارد آلدن، عضو ارشد شورای روابط خارجی هفته گذشته اظهار داشت که «هر اقدامی برای کاهش تعرفه‌های تجاری ایالات متحده با مخالفت کنگره مواجه خواهد شد»
نقطه مثبت اما قابل پیش‌بینی بودن بایدن است. تغییرات بایدن در سیاست‌های تجاری کمتر سرمایه‌گذاران را غافلگیر می‌کند. تغییر عقیده وی در تصمیماتش بسیار کمتر از ترامپ خواهد بود. وندی کاتلر، معاون موسسه سیاست اجتماعی آسیا به رویترز گفت:« روزهایی که مشاوران تلاش می‌کردند تا آنچه را که از طریق توییت‌های رئیس جمهور یاد گرفته بودند، پیاده کنند، به سر رسیده است» به نظر می رسد چین نیز بایدن را ترجیح می‌دهد. هفته گذشته یوان چین به سطحی رسید که از ژوئیه ۲۰۱۸ ندیده بود و این نشان از امیدواری برای روابط با ثبات‌تر میان چین و آمریکا دارد.
اندکی پس از قطعی شدن پیروزی بایدن در روز شنبه، آرون لووی، مدیرعامل شرکت Box در توییتر خود نوشت که پیروزی بایدن «برای رقابت‌پذیری آمریکا عالی خواهد بود. مشاغل نیاز به ثبات بازار و روابط تجاری جهانی باثبات دارند؛ همچنین جذب افراد مستعد از اقصی نقاط دنیا، توانایی برنامه ریزی طولانی مدت و عدم اخلال مداوم.»

بیشتر بخوانید: اقتصاد چین، روسیه، ترکیه پس از انتخابات آمریکا؛ دستاورد پیروزی بایدن برای اقتصادهای نوظهور چیست؟

منبع: Forbes

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟