مطالب پیشنهادی
اشتراک گذاری
برچسب ها

خط روند یا Trendline چیست و چگونه می توان آن را ترسیم کرد؟

خط روند

خط روند (Trendline) چیست؟

خطوط روند یا trendline، خطوطی هستند که به سادگی رسم می‌شوند. معامله‌گران با رسم کردن خطوط روند می‌توانند اطلاعات مفیدی به دست آورند. خط رسم شده می‌تواند مسیر حرکت قیمت را به خوبی به معامله‌گر نشان دهد تا وی بتواند تشخیص دهد که آن سهم چه روندی خواهد داشت.
برای رسم کردن خطوط روند باید بالاترین یا پایین‌ترین پیوت‌ها را به هم وصل کنید. در این صورت جهت حرکت روند مشخص می‌شود. خطوط روند در هر تایم‌فریمی که رسم شوند، محدوده‌های حمایت و مقاومت را مشخص می‌کنند. این خطوط ، مسیر و سرعت روند را نشان می‌دهند و همچنین هنگامی که بازار روند خنثی دارد، الگو‌های قیمتی را تشکیل می‌دهند.

بسیاری از معامله‌گران با تکنیک‌های معاملاتی پرایس اکشن یعنی استفاده از خطوط حمایت و مقاومت افقی کاملا آشنا هستند، اما برای برخی معامله‌گران، معامله کردن با استفاده از خطوط روند دشوار است، و کاملا حق با آنهاست، زیرا در تجزیه و تحلیل خطوط روند، معامله‌گر لازم است احتیاط بیشتری داشته باشد. خطوط روند در تعیین جهت روند و همچنین قدرت آن، بسیار مفید هستند.

روند یا ترند چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟

خطوط روند در فارکس

خط روند در فارکس یکی از بخش‌های بسیار مهم سبک پرایس اکشن است که قبل از هر چیز به ما در تشخیص جهت روند کمک می‌کند. خطوط روند حرکت قیمت یک جفت ارز فارکس را زمانی که قیمت در حال افزایش یا کاهش است اندازه‌گیری می‌کند. به این ترتیب، دو نوع خط روند وجود دارد:

1) خط روند صعودی

زمانی که قیمت در حال افزایش است یعنی روند صعودی داریم. به این ترتیب، قیمت کف‌ها و سقف‌های بالاتری می‌سازد. خط روند صعودی در زیر مسیر حرکت قیمت قرار می‌گیرد و باید کف‌ها را به هم متصل کند. به این ترتیب خط روند صعودی به عنوان یک حمایت برای قیمت عمل می‌کند.

2) خط روند نزولی

روند نزولی، مخالف روند صعودی است. پس از یک خط روند نزولی برای اندازه‌گیری حرکت قیمت در طول کاهش قیمت استفاده می‌کنیم. به این ترتیب، در روند نزولی قیمت سقف‌ها و کف‌های پایین‌تری می‌سازد که نشان دهنده کاهش قیمت است. خط روند نزولی باید در هنگام کاهش قیمت بالای قیمت قرار بگیرد، بنابراین این خط نقش مقاومت را برای قیمت بازی می‌کند.

تفاوت بین خطوط روند و کانال‌های قیمتی

می‌توان بیشتر از یک خط روند (Trendline) بر روی نمودار رسم کرد. معامله‌گران معمولا در یک دوره زمانی، ابتدا سقف‌های قیمتی و سپس کف‌های قیمتی را به هم وصل می‌کنند تا کانال قیمتی به دست آورند. در بازه زمانی که تحلیل می‌کنید کانال قیمتی می‌تواند برای ما، هم مقاومت و هم حمایت را مشخص کند. همانند خط روند، معامله‌گران به دنبال حرکات سریع قیمت (Spike) و شکسته‌شدن کانال قیمتی می‌مانند تا قیمت بتواند از کانال خارج شود. بسته به فرصت معاملاتی، معامله‌گران می‌توانند از این شکسته شدن کانال به عنوان نقطه خروج یا ورود استفاده کنند.

محدودیت‌های خطوط روند

همانند باقی ابزارهایی که برای تحلیل نمودار استفاده می‌شوند، خطوط روند هم محدودیت‌های خودشان را دارند. یکی از این محدودیت‌ها این است زمانی که داده‌های قیمتی جدیدی به وجود می‌آیند باید خطوط روند را دوباره با آنها تنظیم کرد. ممکن است خط روند برای مدت طولانی معتبر باشد اما در نهایت حرکات نامنظم قیمت معامله‌گر را مجبور کند که خط روند را تغییر داده و دوباره رسم کند. همچنین معامله‌گران معمولا نقاط مختلف کندل را به هم وصل می‌کنند. برای مثال، برخی معامله‌گران از پایین‌ترین قیمت یا کف قیمتی برای رسم کردن خط روند استفاده می‌کنند در حالی که برخی دیگر کمترین قیمت بسته شدن را در نظر می‌گیرند. در آخر باید در نظر داشت، خطوط روندی که در تایم فریم پایین رسم می‌شوند نسبت به حجم معاملات واکنش شدیدتری نشان می‌دهند. بدین معنی که خط روند تشکیل شده در حجم کم ممکن است به راحتی با افزایش حجم در طول جلسه شکسته شود.

نحوه رسم خط روند

برای ترسیم خط روند (نزولی یا صعودی)، ابتدا باید روند را شناسایی کنید. به نمودار زیر نگاه کنید.

نحوه رسم خط روند

نمودار بالا جفت ارز USD/CAD را در تایم فریم زورانه نمایش می‌دهد. آیا می‌توانید روندی را در این نمودار پیدا کنید؟ انجام این کار به صورت چشمی بدون کمک خط روند دشوار است. اما هنگامی که خطوط روند به نمودار اضافه می‌شود، مشاهده می‌کنید که حداقل سه روند جزئی در این نمودار وجود دارد. حالا به نمودار زیر نگاه کنید.

نحوه رسم خط روند

این همان نمودار USD/CAD است، اما این بار، سه خط روند اضافه شده است. دو تا از آنها نزولی (قرمز) هستند و یکی از آنها صعودی (سبز). اساساً ترسیم خطوط روند کار سختی نیست، اما احتیاج به مهارت خاصی دارد. در ادامه نحوه ترسیم خط روند با جزئیات توضیح داده شده است.

برای اینکه درک بهتری از نحوه ترسیم خطوط روند به دست بیاورید، ابتدا باید با ساختار کندل استیک کاملا آشنا باشید. هر کندل از پنج بخش تشکیل شده است، بدنه، بالای بدنه، پایین بدنه، سایه بالایی و سایه پایینی. برای ایجاد خط روند مناسب باید این بخش‌ها را کاملا درک کنید. بنابراین، اگر می‌خواهید یک خط روند صعودی ایجاد کنید، باید سایه‌های پایینی و پایین بدنه کندل‌ها را در نمودار شناسایی کنید. اغلب اوقات باید از سایه‌های کندل برای ایجاد خط روند استفاده کرد، با این حال، می‌توانید در مواردی از بدنه کندل نیز استفاده کنید، زمانی‌که نوسانات کوتاه‌مدت باعث خارج شدن قیمت از محدوده طبیعی شیب خط روند می‌شوند. بنابراین، اگر قیمت به سمت بالا حرکت کند، آنها را با یک خط مستقیم به هم وصل می‌کنید.

سه قانون مهم برای رسم خط روند

برای تأیید یک روند، قیمت حداقل سه بار باید خط روند را لمس کرده باشد. هنگام ترسیم خطوط روند، باید حداقل دو نقطه تماس وجود داشته باشد. برای تأیید خط روند به عنوان حمایت یا مقاومت، یک نقطه تماس سوم نیز احتیاج است که روی همان خط روند مانند دو نقطه قبلی قرار گرفته باشد. به نمودار USD/CAD در شکل زیر دقت کنید.

سه قانون مهم برای رسم خط روند

در اینجا روند صعودی بعد از ساخته شدن کف اول و دوم آغاز می‌شود، و کف سوم سیگنال تایید روند است. فلش‌های بعد از تأییدیه یعنی کف سوم، نشان می‌دهند که خط روند بعد از تماس سوم به عنوان حمایت عمل کرده است.

نکته بسیار مهم: هرگز فکر نکنید که روند به یک خط محدود می‌شود. روند یک خط نیست، بلکه اشاره به یک ناحیه دارد.

هنگامی رسم خط روند صعودی، باید پایین بدنه و سایه‌های پایینی کندل‌ها را در نظر بگیرید. در خیلی از موارد، سایه کندل‌ها ممکن است از محدوده خط روند خارج شوند. در نتیجه باید خط روند را به عنوان یک ناحیه و محدوده در نظر بگیرید و نه به فقط به عنوان یک خط. به این ترتیب اگر قیمت با سایه کندل خط روند را بشکند، به این معنی نیست که روند شکسته شده است. نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که هر چه تعداد تماس‌ها با خط روند بیشتر می‌شود، قیمت تمایل بیشتری به واکنش در سطوح خط روند دارد و در بسیاری از مواقع شاهد شکست‌های کاذب در اطراف این نواحی خواهید بود.

تایید خط روند

یک مثال دیگر از جفت ارز USD/CAD را در تصویر بالا مشاهده می‌کنید. در این تصویر، یک خط روند نزولی بزرگ در نمودار USD/CAD در تایم فریم روزانه نشان داده شده است. سومین تماس قیمت با خط، تایید کننده آن خط روند است. در انتهای روند نزولی، قیمت از خط روند عبور می‌کند.

اما اگر به حرکت قیمت توجه کنید متوجه می‌شوید که قیمت زیر خط روند بسته شده است و تنها چند سایه کندل در محدوده خط روند قرار گرفته‌اند که نشان می‌دهد قیمت در تلاش برای شکست این خط روند بود اما هر بار قیمت پس زده شده است. در نتیجه قیمت قبل از شکست خط روند ریزش می‌کند و یک کف دیگر در قیمت‌های پایین‌تر می‌سازد.

هنگام ترسیم خطوط روند، بهتر است همیشه خودتان به صورت دستی این کار را انجام بدهید و از اندیکاتورهای ترسیم خطوط روند استفاده نکنید. اندیکاتورهایی وجود دارند که خط روند را بصورت خودکار برای شما رسم می‌کنند، اما اکثر این اندیکاتورها چندان قابل اعتماد نیستند.

معامله کردن بر اساس خطوط روند

تا اینجا در مورد چگونگی شناسایی روند و رسم خط روند توضیح داده شد، اکنون نوبت معامله کردن با استفاده از خطوط روند است. قیمت به سه شکل به خط روند واکنش نشان می‌دهد که می‌توان از آنها برای معامله کردن استفاده کرد: حرکت روند، اصلاح قیمت و شکست خط روند. اکنون هر کدام به طور جداگانه مورد بررسی قرار داده می‌شوند.

معامله در جهت حرکت روند

وقتی جهت حرکت روند تایید شد، می‌توان برای معامله در جهت روند اقدام کرد. با تایید خط روند، حالا یک منطقه واضح برای نقطه ورود به معامله خواهیم داشت. به این ترتیب، اگر بر اساس پرایس اکشن تایید گرفتیم که روند صعودی است، می‌توان در تماس بعدی قیمت با خط روند وارد معامله شد. به تصویر زیر دقت کنید:

معامله در جهت حرکت روند

این نمودار 4 ساعته جفت ارز AUD/USD برای ماه مه تا ژوئن سال 2015 است. مشاهده می‌کنید که خط آبی، خط روندی است که بر اساس حرکت نزولی قیمت رسم شده است. فلش‌ها، سه نقطه پایه هستند که روند را تشکیل می‌دهند. توجه کنید که فلش سوم سبز است، زیرا منطقه تأیید روند را نشان می‌دهد. معامله‌گر می‌توانست در این منطقه که روی نمودار مشخص شده است، در جفت ارز AUD/USD وارد معامله فروش شود. پس از نزدیک شدن قیمت به خط روند، یک کندل نزولی قوی تشکیل می‌شود. این کندل یک سیگنال خوب برای ورود به معامله است.

پس از تایید روند (فلش سبز)، جفت ارز AUD/USD به سمت پایین حرکت خود را ادامه می‌دهد. سپس شاهد یک کف جدید و یک حرکت اصلاحی به سمت خط روند هستیم. قیمت با خط روند آبی برخورد می‌کند و دوباره به سمت پایین حرکت می‌کند. جفت ارز AUD/USD کف قبلی خود را می‌شکند و یک کف پایین‌تر می‌سازد.

حرکت بعدی قیمت به سمت خط روند آخرین حرکت در نظر گرفته می‌شود، اگرچه قیمت یک جهش کوچک دیگر را نیز تجربه می‌کند. قیمت AUD/USD پس از آن با یک کندل صعودی قوی خط روند را می‌شکند و بدنه کندل بالای خط روند بسته می‌شود. این سیگنالی است مبنی بر اینکه این روند ممکن است به پایان رسیده باشد یا به احتمال زیاد مدتی در اینجا توقف خواهد کرد. در این صورت احتمالا فروشندگان AUD/USD معاملات خود را با سود خواهند بست.

معامله کردن با خطوط روند و حرکات اصلاحی

در اینجا نحوه شناسایی و معامله حرکات اصلاحی در روند قیمت، توصیح داده خواهد شد. البته ناگفته نماند که معامله کردن در خلاف جهت روند، کاری مشکل و مخصوص تریدرهای حرفه‌ای است. به طور کلی معامله کردن در حرکات اصلاحی، ریسک بالایی دارد. اما قبل از آن، حرکت اصلاحی چه نوع حرکتی است؟

اصلاح روند در فارکس چیست؟

حرکت اصلاحی، حرکتی است که پس از یک روند حرکتی تکانشی شدید (Impulsive move)، شکل می‌گیرد و قیمت را به منطقه خط روند باز می‌گرداند. حرکت اصلاحی باید کوچکتر از حرکت در جهت روند باشد. همچنین، در بیشتر موارد، حرکات اصلاحی نسبت به حرکات در جهت روند، زمان بیشتری لازم دارند تا تکمیل شوند. در نتیجه، معامله کردن در حرکات اصلاحی قطعا ریسک بیشتری دارند و معامله‌گران تمایل زیادی به انجام آن ندارند. به منظور نشان دادن نحوه انجام معاملات در حرکات اصلاحی با استفاده از خطوط روند، از یک کانال به عنوان مثال استفاده می‌کنیم. به تصویر زیر نگاهی بیندازید.

اصلاح روند در فارکس

نمودار بالا، نمودار هفتگی GBP/USD است. به دو خط روند موازی صعودی (آبی) توجه کنید. دایره‌های سیاه و اعداد، مراحل روند را به ترتیب مشخص کرده‌اند. فلش‌های سبز، حرکت‌های در جهت روند را در کانال نشان می‌دهند، در حالی که فلش‌های قرمز حرکات اصلاحی را به تصویر کشیده‌اند.

وقتی کانال داریم، معمولا با حرکت سوم قیمت، الگو را تایید می‌کنیم. به عبارت دیگر، در صورت وجود روند صعودی، تنها به دو کف نیاز داریم و نه به سه کف که در بالاتر توضیح داده شد. دلیل این امر آنست که پس از حرکت سوم قیمت، دو کف در یک خط صعودی و دو سقف در خط صعودی دیگر داریم که موازی با خط اول است. به این ترتیب الگو تایید می‌شود.

اولین حرکتی که می‌توان در آن معامله داشت، در نقطه 4 است. شما باید نقاط یک و سه را روی نمودار به هم وصل کنید تا خط بالایی را رسم کنید، سپس یک خط موازی از پایین نقطه 2 بکشید و آن را به سمت بیرون ادامه دهید. این به عنوان خط روند موازی شناخته می‌شود و یک تکنیک محبوب است که بسیاری از معامله‌گران از آن آگاه نیستند. بیشتر معامله‌گران از تأییدیه‌ای که در تماس مجدد نقطه 5 بدست می‌آید، به‌عنوان یک ست‌آپ بالقوه برای معامله کردن استفاده می‌کنند.

توجه داشته باشید که حرکات اصلاحی از نظر تغییر قیمت جزئی هستند، زیرا بر خلاف روند اصلی حرکت می‌کنند. یک معامله‌گر که بر خلاف روند معامله می‌کند، می‌تواند در بالای خط روند بالایی با هدف نزدیک به انتهای کانال وارد معامله فروش بشود. همانطور که در تصویر بالا می‌بینید این استراتژی نسبت به معامله در جهت روند صعودی، پتانسیل سود کمتری دارد به همین دلیل خیلی مطلوب نیست.

معامله بر اساس شکست خط روند و برگشت قیمت

حالا نوبت معامله کردن بر اساس شکست (Breakout) خط روند است. بعنوان مثال اگر قیمت به سمت بالا در حرکت باشد و سقف‌ها‌ و کف‌های بالاتر بسازد، یعنی روند صعودی است. اما همانطور که می‌دانیم، این روند احتمالاً در نقطه‌ای متوقف شده و معکوس می‌شود. وقتی این اتفاق می‌افتد، قیمت جهت خود را تغییر داده و در جهت مخالف شروع به حرکت می‌کند.

معامله‌گران باید مراقب شکست‌های احتمالی خط روند باشند، زیرا می‌تواند شروع حرکت قیمت در جهتی جدید باشد. با این حال شکستن خط روند، برای تایید الگوی معکوس کافی نیست. همانطور که قبلاً گفته شد، معمولاً قیمت کمی فراتر از محدوده خط روند می‌رود و هرگز نباید آن را به عنوان یک خط دقیق در نظر گرفت. اساساً، حمایت و مقاومت خط روند باید به عنوان یک ناحیه در نظر گرفته شوند و نه یک خط غیرقابل نفوذ.

معامله‌گران باتجربه به خوبی می‌دانند که تأییدیه برای برگشت قیمت اصول خیلی دقیقی ندارد. اما می‌توان  فرآیند آن را به چهار مرحله تقسیم کرد تا بتوان ساختار معمول شکست خط روند را بهتر درک کرد. در تصویر زیر این چهار مرحله را مشاهده می‌کنید که باید هنگام تلاش برای تایید الگوی معکوس با استفاده از خطوط روند، از آنها استفاده کنید.

معامله بر اساس شکست خط روند و برگشت قیمت

این طرح ساده، چهار علامتی که برای تایید یک الگوی معکوس نیاز دارید را نمایش می‌دهد. در تصویر بالا از یک خط روند صعودی استفاده شده است.

زمانی که کندل در زیر خط روند بسته بشود، شکست در خط روند رخ می‌دهد. قیمت پایین‌تر می‌آید و کفی پایین‌تر از کف قبلی که روی خط روند بوده است، بوجود می‌آورد. یک خط حمایت افقی در پایین کف جدید رسم می‌کنیم، این خط نقطه تاییدیه برای الگوی معکوس خواهد بود.

سپس قیمت افزایش می‌یابد و خط روند شکسته شده قبلی را به عنوان یک مقاومت تست می‌کند. لازم نیست قیمت حتما با خط روند شکسته شده تماس پیدا کند. به این دلیل که خط روند باید به عنوان یک ناحیه در نظر گرفته شود و نه به عنوان یک خط واحد. علاوه بر این، قیمت حتی می‌تواند فراتر از منطقه خط روند شکسته شده افزایش یابد.

قیمت دوباره پایین می‌آید و سطح حمایتی که قبلا تعیین شده (خط قرمز) را می‌شکند. این سیگنال تایید الگوی معکوس است. وقتی سیگنال چهارم دریافت شد، می‌توان با اطمینان بالایی گفت که جهت روند معکوس شده است و با توجه به این چهار مرحله اقدام به فروش کرد. معمولا معامله‌گران جسور هنگامی که قیمت خط روند را مجددا تست می‌کند به دنبال فروش هستند. این کار پتانسیل سود بالاتری دارد و تریدرهای باتجربه در سبک پرایس اکشن معمولاً این نوع ورود را ترجیح می‌دهند.

همین مراحل برای یک روند نزولی نیز صدق می‌کند، اما همه چیز در جهت مخالف است. اکنون می‌بینید که چگونه این چهار مرحله که در بالا توضیح داده شد، در نمودار GBP/USD اعمال می‌شود.

خط روند موازی

این همان خط روند موازی است که به عنوان یک کانال در نمودار هفتگی GBPUSD که در بالا توضیح داده شد ترسیم شده است. با این حال، این بار، اتفاقاتی که پس از شکسته شدن خط روند افتاده‌‎اند مورد بررسي قرار مي‌گيرند.

تصویر بالا چهار مرحله فرآیند معکوس را نشان می‌دهد که شماره‌گذاری شده‌اند. شماره 1 به لحظه‌ای اشاره می‌کند که قیمت خط روند صعودی را می‌شکند. به کندل قرمز بزرگی که خارج از خط روند صعودی بسته می شود توجه کنید. این یک شکست نزولی با مومنتوم بالا در نظر گرفته می‌شود. شماره 2 کاهش قیمت تا زیر کف قبلی را نشان می‌دهد. شماره 3 تست مجدد خط روند شکسته شده را نشان می‌دهد که اکنون به عنوان مقاومت در نظر گرفته می‌شود. معامله‌گران جسور به دنبال ورود به معامله در این محدوده خواهند بود. نقطه ورود مناسب را می‌توان پس از بسته شدن کندل قرمز بزرگ که بعد از کندل دوجی شکل گرفته است، در نظر گرفت. شماره 4 شکست و ریزش قوی به زیر کف جدید را نشان می‌دهد.

به کندل قرمز بزرگ توجه کنید که خیلی سریع زیر کف قبلی رفته و آنجا بسته می‌شود. این یک فرصت فروش با تاییدیه‌ کافی خواهد بود. پس از آن، این جفت ارز در یک دوره 5 ماهه به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد.

این نوع سیستم معاملاتی بر اساس خط روند، به شما تصویر واضحی از جهت روند یک جفت ارز، نشان می‌دهد.

در خاتمه

خط روند یک ابزار تحلیلی بسیار مهم برای معامله‌گران سبک پرایس اکشن است. دو نوع خط روند وجود دارد: خط روند نزولی و خط روند صعودی. هنگام ترسیم یک خط روند باید نکاتی را در نظر بگیرید: در روند صعودی، پایین بدنه کندل و نوک سایه پایینی کندل‌ها، و در روند نزولی بالای بدنه کندل و نوک سایه بالای کندل‌ها.

در هنگام تحلیل نمودار، این سه قانون مهم را برای رسم خط روند به خاطر بسپارید:

  • برای تایید خط روند، حداقل در سه ناحیه قیمت باید با خط روند تماس پیدا کرده باشد.
  • خط روند به یک ناحیه واکنش نشان می‌دهد، نه به یک خط تنها.
  • به طور معمول هر چه روند قدیمی‌تر باشد، منطقه نوسان روند گسترده‌تر است.

سه استراتژی اصلی برای معامله بر اساس خط روند وجود دارد که می‌توان از آنها استفاده کرد:

معامله در جهت روند، معامله بر اساس حرکات اصلاحی قیمت، معامله زمانی که خط روند شکسته می‌شود.

 

برای پیگیری دقیق وضعیت سنتیمنت بازارهای مالی، اخبار روز و فوری فارکس به کانال تلگرام UtoFX بپیوندید

بیشتر بخوانید:

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

1 دیدگاه در “خط روند یا Trendline چیست و چگونه می توان آن را ترسیم کرد؟
  1. روح الله گفت:

    عالی هستید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟