مطالب پیشنهادی
اشتراک گذاری
برچسب ها

سرنوشت تنها غول فناوری در عرصه خودروسازی؛ آیا تسلا به اوج بازمی‌گردد؟

سرنوشت تنها غول فناوری در عرصه خودروسازی؛ آیا تسلا به اوج بازمی‌گردد؟

تاد گوردون مدیر عامل Ascent Wealth Partners می‌گوید علی‌رغم سقوط ۳۰ درصدی سهام تسلا طی هفته گذشته؛ این به معنای نابودی سهام این شرکت نیست.

گوردون در روز سه‌شنبه به CNBC گفت: ارزش سهام در دعوای بین خریداران و فروشندگان به این بستگی دارد که سرمایه‌گذاران با چه دیدی به شرکت نگاه می‌کنند.

«تفاوت اصلی بین نگاه خریداران و فروشندگان به تسلا این است که آیا این شرکت به اندازه یک شرکت خودروسازی سنتی ارزش دارد یا به اندازه یک شرکت فناوری. اگر بخواهید تسلا را بر اساس شرکت‌های متداول در صنعت خودروسازی ارزشگذاری کنید قطعا ارزش این شرکت بالا به نظر می‌رسد اما ما تسلا را یک شرکت خودروساز نمی‌بینیم بلکه بیشتر این شرکت را به عنوان یک شرکت «فناوری روی چرخ» در نظر می‌گیریم».

خودروسازان سنتی جنرال موتورز و فورد به ترتیب با ۸ و ۲۷ برابر میزان سود آتی خود معامله می‌شوند در حالی که سهام تسلا ۱۲۹ برابر سودآوری خودش معامله می‌شود. بسیار بالاتر از فورد و جنرال موتورز به طوری که بیشتر می‌توان آن را با سهام شرکت‌های قدرتمند فناوری مانند آمازون مقایسه کرد.

گوردون می گوید حتی از دید تکنیکال نیز پس از افزایش تقریبال ۳۰۰ درصدی در سال ۲۰۲۰، سهام شرکت‌های فناوری افت محدودی را تحمل خواهند کرد.

«اگر نمودارها را مشاهده کنید، از اوایل سال ۲۰۲۰ در پایین ترین سطح ماه مارس، یک کانال صعودی خوب داریم که توسط سطح ۳۵۵ دلار حمایت شده است. تسلا فقط یک پول‌بک زده است و می‌توان در این نقطه منتظر حمایت بود. اگر این خط شکسته شود هنوز امید هست تا در حدود قیمت ۲۸۰ دلار یک حمایت دیگر قیمت‌ها را باز گرداند.

(تسلا روز سه شنبه با قیمت ۳۳۰.۲۱ دلار بسته شد و سقوط تا ۲۸۰ دلار یعنی یک نزول ۱۵ درصدی.)

سرنوشت تنها غول فناوری در عرصه خودروسازی؛ آیا تسلا به اوج بازمی‌گردد؟

گوردون می‌افزایداز لحاظ فاندامنتال نیز تسلا امکان رشد بیشتری در بلند مدت را خواهد داشت. طبق محاسبات وی، فروش اتومبیل‌های الکتریکی به طور متوسط ۴۰ درصد رشد نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد و تنها ۲.۶ درصد از کل فروش جهانی خودرو را شامل می‌شود. او می‌گوید کلید بازار تسلا در چین است.

«استقبال گسترده‌ای از وسایل نقلیه الکتریکی در چین وجود دارد و این کشور بزرگترین بازار خودرو در جهان است. تسلا علی رغم رقابت داخلی در چین، محبوب‌ترین شرکت در این کشور است.»

در حالی که افزایش رقابت ازسوی شرکت‌هایی نظیر Nio و Nikola باعث وقفه در فروش محصولات تسلا شده است. اما گوردو معتقد است تسلا همچنان از مزیت رقابتی بالاتری برخوردار است.

«ما تصور می‌کنیم که تسلا از نظر باتری و فناوری نرم‌افزاری بسیار جلوتر است و به نوعی این همان نقطه نظر ما را منعکس می‌کند که تسلا بیشتر یک شرکت «فناوری روی چرخ» است. تسلا باتری‌هایی با برد بسیار زیاد و بزرگترین زیر ساخت شبکه شارژ را در اختیار دارد که مورد دوم چیزی نیست که  تازه‌واردان به بازار خودروهای الکتریکی بتوانند به راحتی به آن دست یابند. همین موضوع می‌تواند برای تسلا یک مزیت رقابتی عمده ایجاد کند.»

اگرچه گوردن به سرمایه‌گذاران تسلا هشدار داده است که بازار سهام در دوره‌ای به سر می‌برد که نوسانات عمده قیمتی ایجاد خواهد شد. بنابراین خریداران برای کاهش ریسک باید حجم مناسب را رعایت کنند.

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟