بروکر ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

سرنوشت محرک مالی در روزهای منتهی به انتخابات 2020 چگونه خواهد بود؟

سرنوشت محرک مالی در روزهای منتهی به انتخابات 2020 چگونه خواهد بود؟سناتورهای امریکایی روز دوشنبه برای یک وقفه پیش از انتخابات از کپیتول خارج شدند. این موضوع تصویب محرک مالی را پیش از انتخابات عملا غیرممکن می‌کند. آن هم در حالی که روزانه ده‌ها هزار آمریکایی به کرونا آلوده می‌شوند و خسارت‌های اقتصادی زیادی وارد می‌شود.

در همین راستا روز گذشته، ریچارد شلبی، سناتور جمهوری‌خواه از ایالت الاباما گفت که احتمال تصویب محرک مالی کرونا تا پیش از انتخابات بسیار بسیار کم است. وی در ادامه گفت که مجلس سنا در ماه نوامبر باز خواهد گشت و در آن زمان برای تصویب محرک تصمیم‌گیری خواهد کرد.

مجلس سنا پس از تایید ایمی بارت به عنوان قاضی دیوان عالی کشور، کنگره را ترک کرد تا نانسی پلوسی و استیون منوچین بدون آنها به چانه‌زنی خود ادامه دهند. پیشتر گفته می‌شد که دولت و مجلس نمایندگان در حال نزدیک شدن به یک توافق هستند. دولت ترامپ آخرین عددی را که برای محرک مالی در نظر داشت ۱.۹ تریلیون دلار بوده است و دموکرات‌ها خواهان ۲.۴ تریلیون دلار بوده‌اند.

عدم دستیابی به توافق، هزینه‌های سیاسی و اقتصادی نیز به همراه دارد. آمار مبتلایان به ویروس کرونا در بیشتر ایالات‌ها افزایش قابل توجهی یافته است و این موضوع شکنندگی اقتصاد را دوچندان می‌کند. علاوه‌براین هنگامی که تقریبا موکول شدن تصویب محرک مالی به پس از انتخابات قطعی شد، بازار سهام ایالات متحده بدترین موج فروش خود از اوایل سپتامبر به این سو را تجربه کرد.

هر دو طرف برای ادامه مذاکرات انگیزه کافی را دارند، زیرا هرطرف که بخواهد از مذاکرات خارج شود، سرزنش رای‌دهندگان را به دنبال خود خواهد دید.

درو همیل، سخنگوی پلوسی، روز دوشنبه پس از تماس بین دو مذاکره‌کننده در توییتی نوشت: «سخنگو (پلوسی) همچنان خوش‌بین است که می‌توان پیش از انتخابات به توافق دست پیدا کرد» پلوسی طی سه ماه گذشته مدام از این لحن استفاده کرده است.

توییت‌های همیل همچنین نشان می‌دهد که هنوز در مورد برنامه ملی آزمایش و ردیابی ویروس کرونا توافقی صورت نگرفته است. تقریبا دو هفته پیش بود که منوچین گفته بود که دولت اجازه نخواهد داد این موضوع توافق را متوقف کند.

تاثیر بر بازار

حتی در یک احتمال بعید که در آن منوچین و پلوسی به توافق برسند، نوشتن و طی‌کردن پروسه‌های قانونی آن در سنا و مجلس نمایندگان پیش از انتخابات کاری غیر ممکن است.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که پیروز قطعی برای کنترل سنا و کاخ سفید وجود ندارد و همین موضوع چشم‌انداز توافق پس از انتخابات را پیچیده کرده است.

پیروزی ترامپ و ادامه کنترل جمهوری‌خواهان بر سنا، احتمالا منجر به تصویب بسته محرک بسیار کوچک‌تر از آنچه پلوسی به دنبال آن است، خواهد شد. میچ مک کانل، رهبر اکثریت سنا، دائما از دموکرات‌ها به خاطر فشار اوردن برای تصویب محرک مالی‌ بزرگ انتقاد کرده است. به عقیده وی بسته مد نظر دموکرات‌ها شامل مواردی است که ربطی به ویروس کرونا ندارد. وی همچنین هفته گذشته لایحه تقریبا ۵۰۰ میلیارد دلاری را ارائه کرد که توسط دموکرات‌ها رد شد.

سناریو‌های انتخابات

پیروزی بایدن و چرخش سنا به سمت دموکرات‌ها می‌تواند راه را برای یک محرک مالی در مقیاس بزرگ را باز کند. اگرچه همچنان ممکن است با مقاومت جمهوری‌خواهان، رای‌گیری در سال ۲۰۲۱ به تاخیر بیفتد.

اما اگر پس از انتخابات سوم نوامبر انشقاقی رخ دهد، می‌تواند عوارض جانبی دیگری هم به در پیش باشد. پیش از شروع به کار کنگره جدید، باید ۱۳ نفر از اعضای جمهوری‌خواهان برای رسیدن به توافق به جمع دموکرات‌ها بپیوندند. رهبران GOP فعلا در انتخاب این ۱۳ نفر تردید دارند.

سناتور جان تون از داکوتای جنوبی، رهبر شماره ۲ جمهوری‌خواهان در مجلس به گزارشگر Capitol Sunday گفت که اگر دموکرات‌ها در سوم نوامبر پیروز شوند، می‌توانند یک محرک کوچک‌تر را در جلسه اردک لنگ (جلسه‌ای که پس از انتخابات کنگره و پیش از اتمام به کار کنگره قبلی برگزار می‌شود) در نظر بگیرند و اوایل سال جدید بازگردند و محرک بیشتری را تصویب کنند.

تون همچنین گفت: «اگر آنها به این شرایط رضایت ندهد، ما هنوز در اکثریت هستیم و می‌توانیم از این اکثریت استفاده کنیم چرا که شک دارم جمهوری‌خواهان علاقه‌ای به یک محرک مالی بزرگ داشته باشند. از طرفی طیف وسیعی از موضوعات هست که هر دو طرف بر سر آن توافق دارند. نمی‌دانم چرا نمی‌توانیم حداقل آنها را انجام دهیم [تصویب محرک مالی به صورت تکه تکه شده]»

هنگامی که ترامپ در اوایل اکتبر، مذاکرات بر سر محرک مالی را در توییتر متوقف کرد، بازارها به سرعت واکنش نشان داد و شاخص‌ها سرخ‌پوش شدند. ترامپ سریعا حرف خود را پس گرفت و پلوسی نیز از طرف دموکرات‌ها برای توافق با کاخ سفید تحت فشار قرار گرفت.

استراتژیست‌های بارکلیز از جمله خوان پرادا، روز یکشنبه در یادداشتی نوشتند:«نتیجه انتخابات آمریکا و ترکیب کنگره جدید به بازارها این امکان را می‌دهد تا ارزیابی بهتری از حجم محرک مالی جدید داشته باشند.»

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟