مطالب پیشنهادی
اشتراک گذاری
برچسب ها

سنتیمنت هفته آینده (Aug 10-14): نگاه دلار خیره به محرک اقتصادی و داده خرده فروشی

بسته محرک اقتصادی جدید هفته آینده هنوز در صدر اخبار بازار خواهد بود و باید دید که با توجه به اینکه انتظارات بر سر توافق بود واکنش بازار در شروع هفته چه خواهد بود. اما سرمایه‌گذاران باید به آمار خرده فروشی آمریکا نیز توجه داشته باشند تا تاثیر اعمال محدودیت‌های جدید، بر مصرف مشخص شود. از طرف دیگر مقدار بهبودی اقتصادی انگلستان در فصل دوم نیز بخشی از توجهات را به سمت پوند برمی‌گرداند و در همین حال انتظار می‌رود رزرو بانک نیوزلند که این هفته آخرین تصمیم سیاست‌های خود را اعلام می‌کند اخبار امیدوار کننده ای ارائه دهد

بانک مرکزی نیوزلند، تمدید برنامه QE و نرخ بهره منفی

چهارشنبه یک روز حیاتی برای بانک مرکزی نیوزلند خواهد بود. در این روز این بانک سیاست‌های پولی خود را اعلام می‌کند، بررسی‌های خود در باره نرخ‌های منفی را منتشر می کند و همچنین پیش‌بینی‌های سه ماهه خود را ارائه می‌دهد. با نگاهی به داده‌های اقتصادی و داده‌های مربوط به کرونا متوجه می‌شویم که نیوزلند یکی از کشورهای موفق در زمینه مهار این بیماری بوده است. این کشور علی‌رغم شعله ور شدن موج دوم کرونا در منطقه، از افزایش آمار مبتلایان جلوگیری کرده است. همچنین آمار مربوط به مشاغل که هفته‌ی گذشته منتشر شد نشان داد که نرخ بیکاری در سه ماهه دوم سال کاهش یافته است در حالی که انتظار افزایش انفجاری بیکاری بود.

با این حال اگرچه ممکن است بیانات RBNZ کمی امیدوارکننده باشد، اما احتمالا آنها هنوز هم نیاز به اجرای برنامه QE داشته باشند تا ابزار سیاستی خود را برای کمک به بازارکار در بلند مدت حفظ کنند. و شاید به دیگر ایزارهای احتمالی هم اشاره کنند تا دست خود را باز نگه‌دارند. همچنین با توجه به اینکه مرزهای این کشور بسته شده است چندان طولی نخواهد کشید که بیکاری گریبانگیر بخش گردشگری این کشور بشود. علاوه بر این اگر شرایط برای بهبود اقتصادی سایر کشورها سخت شود، تاثیر آن بر اقتصاد نیوزلند نیز مشهود خواهد بود.

سنتیمنت هفته آینده (Aug 10-14): نگاه دلار خیره به محرک اقتصادی و داده خرده فروشی
نرخ بهره نیوزلند در مقابل موجودی اوراق خزانه بانک مرکزی

همه اینها دلایلی برای حفظ بدبینی سیاستگذاران به چشم‌انداز آینده است. مضاف بر آن RBNZ  برای دستیابی به حداکثر شغل یک ماموریت دوگانه دارد، بانک همواره نگاهی نیز به نرخ تبادل ارز دارد و صعود اخیر دلار نیوزلند به سطح ۰.۶۷ دلار چندان برای سیاستگذاران مطلوب نیست. از این رو ممکن است با استفاده از سیاست‌های لفظی سعی در کاهش نرخ این ارز داشته باشند.

برای کشف واقعیت در مورد دلار استرالیا باید این هفته داده‌ی اشتغال را زیر نظر داشت

در آن سوی دریای تاسمان، موارد جدید ابتلا به کرونا در استرالیا در حال افزایش است و این کشور مجبور شده تا محدودیت‌های سخت‌تری در ویکتوریا و ایالات دیگر اعمال کند. با این حال بانک مرکزی استرالیات هنگام ارائه محرک مالی اضافی، مانند بانک مرکزی نیوزلند، آمادگی خود را نشان نداده است. این امر به معامله‌گران دلار استرالیا دلیل کمی برای فروش ارائه می‌کند. این ارز از کف ماه مارس تا کنون ۳۰ درصد رشد داشته است.

شاخص‌های اولیه ماه ژوئیه مانند PMIها بعید است که بدتر از انتظارات باشند، اما آمار اشتغال روز پنج‌شنبه ممکن است دلایلی برای نگرانی به بانک مرکزی استرالیا ارائه بدهد. فیلیپ لو رئیس بانک مرکزی در طول این روز جلسه خواهد داشت تا بتواند تاثیر هرگونه کاهش سرعت در بازگشایی مشاغل در ماه ژوئیه را با تغییر در لحن و گفتار خود کنترل کند.

سنتیمنت هفته آینده (Aug 10-14): نگاه دلار خیره به محرک اقتصادی و داده خرده فروشی
تغییرات اشتغال استرالیا

با این همه تنها آمار بسیار بد می‌تواند از روند صعودی دلار استرالیا جلوگیری کند. این ارز نیاز به زنجیره ای از داده‌های ضعیف نیاز دارد تا اعتماد به خود را با وجود چشم انداز مثبت تضعیف کند.

این داده‌های ضعیف می‌تواند بعد از انتشار آمار تولید صنعتی و خرده فروشی چین در روز جمعه ظاهر شود. از طرفی تولید صنعتی چین نسبت به سال گذشه فقط ۴.۸ درصد رشد داشته که طبق استاندارد‌های چینی متوسط است. در حالیکه خرده فروشی در طول سال کم شده است. این امر می‌تواند تاثیر زیادی بر اقتصاد استرالیا بگذارد چرا که اقتصاد استرالیا به شدت به چین وابسته است.

داده‌های انگلستان می‌تواند پوند را در مقابل ریزش مقاوم کند

بانک مرکزی انگلستان در جلسه سیاستی خود در ماه آگوست خوش‌بینانه صحبت کرد اما این نکته را نیز اضافه کرد که چشم آنداز آینده همچنان غیرقابل اطمینان است. در این جلسه اگرچه اندرو بیلی استفاده از سیاست نرخ منفی را به طور کامل رد نکرد اما به وضوح اظهار داشت که استفاده از نرخ منفی سیاست فعلی این بانک نیست. اما ممکن است هفته آینده با این قطعیت از عدم استفاده از نرخ‌های منفی صحبت نشود.

روز چهارشنبه آمار ماهانه تولید ناخالص داخلی و تولید کارخانه‌ای منتشر خواهد شد. انتظار می‌رود روند، با توجه به اینکه محدودیت‌ها در انگلستان به طور قابل توجهی برداشته شده است، بهبود در ماه ژوئن را نشان دهد.

سنتیمنت هفته آینده (Aug 10-14): نگاه دلار خیره به محرک اقتصادی و داده خرده فروشی
نرخ رشد تولید انگلیس

اما تصویر کلی به همین زیبایی نیست چراکه آمار مربوط به سه ماهه آوریل تا ژوئن نیز در روز چهارشنبه منتشر می‌شود که می‌تواند انگلستان را در پایین‌ترین سطح سقوط نرخ رشد در سه ماهه دوم قرار بدهد. بعلاوه پیش‌بینی می‌شود ارقام مشاغل ماه ژوئن که در روز سه شنبه منتشر می‌شود نیز تاریک باشد. زیرا بسیاری از مشاغل تحت تاثیر کاهش مصرف در هفته‌های اخیر از دست رفته اند.

با این وجود، افزایش تولید اقتصادی در ماه ژوئن می‌تواند این تضمین را به سرمایه‌گذاران بدهد که بهبود اقتصادی انگلستان در مسیر صحیح قرار گرفته است.

آیا اروپا با موج دوم کرونا روبروست؟

یکی از عواملی که باعث افزایش ارزش پوند در هفته‌های اخیر شده ، رشد بسیار خوب یورو بوده است. چشم انداز روشن اقتصاد حوزه یورو در پرتو صندوق احیای اقتصادی اتحادیه اروپا، یورو را به اوج دو سال گذشته خود رسانده است. هفته آینده رویدادهای‌ کمی برای جلوگیری یا معکوس کردن روند صعودی یورو وجود دارد.

شاخص  Sentix که روحیه سرمایه‌گذاران را در بلوک یورو اندازه‌گیری می‌کند، ارائه گزارش‌های خود را از روز دوشنبه آغاز می‌کند. روز سه‌شنبه داده نظرسنجی احساسات اقتصادی ZEW آلمان را خواهیم داشت. در روز چهارشنبه تمرکز بر روی این نکته است که تولیدات صنعتی منطقه یورو چقدر سریع در حال بهبود است. و سرانجام در روز جمعه تصحیح آمار مربوط به تولید ناخالص داخلی در سه ماهه دوم را خواهیم داشت که انتظار می‌رود بدون تغییر باقی بماند.

با توجه به اینکه داده‌های هفته آینده چندان مهم نیستند،‌امکان دارد توجه‌ها به سمت تعداد مبتلایان به کرونا در قاره اروپا جلب شود. این آمار که از اواسط ژوئیه به طور مداوم افزایش داشته است، ترس از ایجاد موج دوم همه‌گیری در این قاره را افزایش داده است و اگر برخی کشورها اقدام به اعمال مجدد بعضی محدودیت‌ها کنند امکان دارد یورو مقداری از جذابیت خود را از دست بدهد.

سنتیمنت هفته آینده (Aug 10-14): نگاه دلار خیره به محرک اقتصادی و داده خرده فروشی
تغییرات تعداد مبتلایان به کرونا در اروپا

وضعیت باخت-باخت برای دلار آمریکا؟

با توجه به اینکه افزایش آمار مبتلایان به کرونا، ترمز‌ آمریکا برای بهبود اقتصادی را کشیده است،‌ داده‌های اقتصادی هفته آینده می‌تواند دید بازتری از چگونگی روند بهبود این کشور به سرمایه‌گذاران ارائه دهد.

آمار فرصت‌های شغلی JOLTS که در روز دوشنبه منتشر می‌شود اگرچه نسخه‌ای قدیمی است اما برای داشتن دیدی کلی در مورد سلامت بازار کار می‌تواند مفید باشد. بازگشت سریع مشاغل در ماه ژوئن نشان می‌دهد که شرکت‌های بزرگ پس از برداشته شدن محدودیت‌ها دوباره فعال شده‌اند. در روز سه شنبه نیز قیمت‌های تولید کنند و در روز چهاشنبه شاخص قیمت‌های مصرف کننده برای ماه ژوئیه منتشر می‌شود. با توجه به اینکه در حال حاضر تورم کمترین نگرانی فدرال رزرو است به نظر نمی‌رسد بازار با این آمارها تحریک شود. از سوی دیگر با توجه به سیگنال‌های متناقضی که در مورد بهبود میزان مصرف در ماه ژوئیه به بازار ارسال شده است. آمار خرده فروشی که روز جمعه منتشر می‌شود اهمیت فوق العاده بالایی خواهد داشت. پیش‌بینی برای فروش خرده فروشی در ماه ژوئیه افزایش ۱.۷ درصدی نسبت به ماه گذشته است. این آمار نسبت به ماه گذشته کاهش داشته است اما نسبت به سال گذشته افزایش را نشان می‌دهد. همچنین در روز جمعه منتظر آمار مربوط به تولید صنعتی ماه ژوئیه و آمار اولیه شاخص احساسات مصرف کننده از دانشگاه میشیگان نیز هستیم.

سنتیمنت هفته آینده (Aug 10-14): نگاه دلار خیره به محرک اقتصادی و داده خرده فروشی
شاخص خرده‌ فروشی آمریکا

چنانچه آمار مربوط به خرده فروشی کمتر از حد انتظار باشد، نگرانی‌ها در مورد بهبود اقتصادی کند آمریکا تشدید خواهد شد. و موجب فشار بیشتر روی ارزش دلار و بازده اوراق خزانه‌داری خواهد شد. اما از طرف دیگر یک شگفتی مثبت در این آمار نیز لزوما به معنای افزایش ارزش دلار نخواهد بود. چراکه این اتفاق منجر به افزایش اشتهای ریسک‌پذیری و در نتیجه کاهش جذابیت دلار به عنوان یک دارایی امن خواهد شد.

امضای فرمان اجرایی بسته محرک توسط ترامپ بعد از عدم نتیجه‌گیری کنگره

امضای بسته‌ی محرک مالی توسط ترامپ احتمالا موجب ایجاد جوی ریسک‌پذیر و در نتیجه کاهش ارز دلار خواهد شد. اما چنانچه اثرات این بسته، نزول بیشتر بازدهی اوراق خزانه را محدود کند می‌تواند از از جایی به بعد از کاهش دلار جلوگیری کند.

نویسنده: رافی بویاژان ، تحلیلگر سرمایه‌گذاری بروکر XM

ترجمه از تیم UtoFX

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟