بروکر ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

سوآپ فارکس چیست و چگونه می توان از طریق آن کسب درآمد کرد؟

سوآپسوآپ در فارکس، برای ابزار معاملات مشتقه استفاده می‌شود و توافق‌نامه‌ای بین دو طرف برای مبادله ارز، به منظور کاهش ریسک تبادل ارز است.

از نقطه‌نظر معاملات خرد در فارکس، سوآپ به سود حاصل از باز نگه‌داشتن یک معامله برای یک شب اشاره دارد. در این مقاله به بررسی دقیق آنچه در معاملات فارکس به سوآپ معروف است می‌پردازیم و نحوه محاسبه آن و نحوه  درآمدزایی از آن می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید:

بروکر فارکس چیست؟

انواع بروکرهای فارکس: بروکرهای DD و NDD

سوآپ در فارکس چیست؟

به زبان ساده، سوآپ مقدار پولی است که پس از گذشت یک شبانه‌روز از باز ماندن معامله و از محل احتلاف نرخ بهره حاصل می‌شود.

هنگام باز کردن یک معامله فارکس در بروکر خود، در واقع در حال قرض گرفتن سرمایه هستید، در نتیجه اگر این معامله برای یک شب باز باشد، مشمول پرداخت بهره می‌شود. به این اتفاق رول اور (rollover) گفته می‌شود. زمان رول اور برای هر بروکر متفاوت است با این حال معمولا حدود نیمه شب به وقت گرینویچ محاسبه می‌شود.

در معاملات فارکس، شما همزمان یک ارز را خریده و ارز دیگر را می‌فروشید. بنابراین، تفاوت میان نرخ بهره، به عنوان نرخ سوآپ محاسبه می‌شود به عنوان مثال شما با خرید جفت ارز یورو/دلار باید تفاوت میان نرخ بهره دلار و یورو را به عنوان نرخ سوآپ بپردازید یا دریافت کنید.

در صورتی که برای افتتاح حساب در بروکر نیاز به راهنمایی دارید کلیک کنید.

نرخ سوآپ

همانطور که قبلا گفته شد، نرخ سوآپ به تفاوت میان نرخ بهره ارزی که خریداری می‌شود و ارزی که فروخته می‌شود می‌گویند. علاه‌بر این، ممکن است نوسانات در بازار باعث تغییر نرخ سوآپ شود چراکه بروکرها برای تنظیم ریسک‌ها، اقدام به این کار می‌کنند.

بروکرها در وبسایت خود یا پلتفرم‌های معاملاتی‌شان، نرخ خرید و فروش سوآپ را ارائه می‌کنند. برای اینکه بدانید مشخصات خاص هر ارز چیست حتما آنها را بررسی کنید. این نرخ‌ها ممکن است برای هر بروکر متفاوت باشد. حتی گاهی ممکن است نرخ بهره ارز خریداری شده نسبت به نرخ بهره ارز فروخته شده کمتر باشد اما باز هم نرخ سوآپ منفی باشد.

نرخ سوآپ سه برابری در چهارشنبه

با توجه به تعطیلی بازار فارکس در آخر هفته، بروکرها باید نرخ‌های سوآپ دریافتی یا پرداختی را در این مدت تسویه کنند. این کار به اصطلاح سوآپ سه برابری نامیده می‌شود.

دلیل اینکه چرا این کار در روز چهارشنبه انجام می‌شود، ساده است. معمولا ۲ روز طول می‌کشد تا قراردادهای فارکس تسویه شود. با این حال برخی از کارگزاران سوآپ سه برابر را در روز جمعه انجام می‌دهند. بنابراین حتما اطمینان حاصل کنید که می‌دانید چه زمان نرخ سوآپ بروکر شما سه برابر می‌شود.

برای سودگرفتن از سوآپ سه برابر، دقیقا پیش از تاریخ محاسبه سوآپ یک معامله باز کرده و پس از آنکه سوآپ اعمال شد، سریعا از آن خارج شوید. در این مورد باید چند نکته را توجه کرد. اول آنکه نرخ سوآپ جفت ارز باید مثبت باشد. دوم آنکه مواظب حرکت بازار باشید. در صورتی که بازار علیه شما حرکت کند، ممکن است سود شما از بین برود.

جهت افتتاح حساب در بهترین بروکر با حداقل اسپرد کلیک کنید

چگونه سوآپ را محاسبه کنیم؟

برای محاسبه نرخ سوآپ به حجم معامله، قیمت فعلی، نرخ بهره و همچنین علامت نرخ سوآپ نیاز خواهید داشت.

مقدار سوآپ از فرمول زیر محاسبه می‌شود:

مقدار سوآپ= (یک پوینت/نرخ تبادل)*حجم معامله (اندازه لات) * نرخ سوآپ (براساس پوینت)

به عنوان مثال ما به میزان ۳ لات از جفت ارز یورو/دلار را در نرخ سوآپ ۰.۷۵ برای یک شب در نرخ ۱.۱ به فروش می‌رسانیم. نتیجه به صورت زیر است.

مقدار سوآپ= (۰.۰۰۰۰۱/۱.۱)*(۳۰۰۰۰۰*۰.۷۵)=۲.۰۴۵۴۵ دلار

این بدان معناست که باز نگه داشتن یک معامله با سه لات ارزش، ۲.۰۴۵۴۵ دلار درآمد به همراه خواهد داشت. با این حال، بروکرهای مختلف این مقدار را به اشکال متفاوتی محاسبه می‌کنند بنابراین باید اطلاعات بروکر خود را چک کنید.

معاملات انتقالی

محبوب‌ترین راه برای کسب سود از  نرخ‌های سوآپ بالا، عملی است که به آن معامله انتقالی می‌گویند. معامله انتقالی به این صورت انجام می‌شود که معامله‌گر ارز با بالاترین نرخ بهره را در مقابل ارز با پایین‌ترین نرخ بهره خریداری می‌کند. در چنین شرایطی، بروکر برای نگه داشتن معاملات در طول شب پول خوبی را به معامله‌گر پرداخت می‌کند.

یک نمونه پرطرفدار از معامله انتقالی، فروش یورو در مقابل خرید ارز بازارهای نوظهور است که معمولا نرخ بهره بالایی ارائه می‌کنند. تا زمانی که بازار بر خلاف معامله شما شروع به حرکت نکند، شما به راحتی می‌توانید نرخ بهره سوآپ را دریافت نمایید.

اگر بازار برای چند هفته آرام و به صورت رنج باقی بماند، با اعمال این استراتژی در کنار  لوریج می‌توان سود بالایی در بلندمدت کسب کرد. با این حال همچنان ریسک حرکت‌های ناگهانی بازار وجود دارد. اگر حرکت بازار برخلاف معامله شما انجام شود می‌تواند تمام سود حاصل از سوآپ را از بین ببرد.

رویدادهایی مانند مداخله بانک مرکزی می‌توانند به سرعت جهت حرکت قیمت را تغییر دهند و سودها را از بین ببرند. مهم است که روند تحولات نرخ بهره را دنبال کنید، زیرا در دوره‌های افزایش نرخ بهره، معامله‌گران به طور فزاینده‌ای ارز را خریداری کرده و باعث افزایش قیمت آن می‌شوند. وب سایت‌هایی مانند tradingeconomics.com تاریخچه تغییرات نرخ بهره را برای بانک‌های مرکزی مختلف دنبال می‌کنند. به عنوان مثال، می‌توانید تاریخچه و پیش‌بینی‌ها در مورد نرخ بهره منطقه یورو را در این صفحه مشاهده کنید.

تاثیر سوآپ بر معامله‌گران سوئینگ

سوآپ می‌تواند بر روی معاملاتی که برای چندین روز یا چندین هفته باز مانده‌اند، تاثیر بگذارد بنابراین باید در چنین معاملاتی به نرخ سوآپ توجه داشت. نگه داشتن یک معامله بر روی جفت ارز که نرخ سوآپ منفی دارد، می‌تواند منجر به کاهش قابل توجه در سود شود. این امر به ویژه زمانی که بازارها روند ضعیفی دارند، بسیار صادق است.

با این حال، هنگام باز کردن معامله بر روی جفت ارزی که نرخ سوآپ مثبت دارد، عکس این قضیه صادق است. هرچه معامله را برای روزهای بیشتر باز نگه دارید، سود حاصل از باز نگه داشتن معامله مدام افزایش پیدا می‌کند. این امر می‌تواند منجر به افزایش سودآوری معامله شود، حتی اگر در قیمت سر به سر از آن خارج شوید.

بنابراین پیش از باز کردن معامله همیشه نرخ سوآپ آن را بررسی کنید. این امر خصوصا در مورد ارزهای کمتر محبوب، که نرخ بهره بالایی دارند، اهمیت ویژه‌تری دارد. نرخ سوآپ می‌تواند یک معامله به ظاهر خوب را به سرعت به یک معامله زیان‌ده تبدیل کند.

جهت افتتاح حساب در بهترین بروکر با حداقل اسپرد کلیک کنید

نکات کلیدی:
  • در فارکس، همیشه باید مراقب سوآپ باشید. همانطور که گفته شد، فروش یک ارز با نرخ بهره بالا می‌تواند از سود شما بکاهد در حالی که خرید آن می‌تواند سود شما را افزایش دهد. با این حال، بالا بودن نرخ بهره، معمولا نشانه‌ای از کاهش نرخ تبادل ارزها است. از این رو باز نگه داشتن یک معامله خرید در بلندمدت و در خلاف جهت روند بازار چندان منطقی نیست حتی اگر نرخ سوآپ بسیار بالا باشد.
  • بنابراین، خرید سبدی از ارزهای با نرخ بهره بالا در معامله انتقالی و سود بردن از آن چندان کار ساده‌ای نیست. با این حال، میتوانید از این عامل به عنوان یک فاکتور در هنگام ورود به معامله‌ای در خلاف روند در نظر بگیرید.
  • علاوه‌بر این، همیشه مراقب روش محاسبه سوآپ ازسوی بروکر خود باشید. این محاسبات می‌توانند متفاوت باشند و عملا نیز همینطور است. از این رو، باید مراقب هزینه‌های اضافی ناشی از این تفاوت‌ها در معاملات خود باشید.
  • تصمیمات بانک‌های مرکزی نیز بر نرخ بهره تاثیر می‌گذارد، بنابراین مراقب آخرین پیش‌بینی‌ها در مورد نرخ‌های بهره باشید. تغییرات در این نرخ‌ها بر نرخ سوآپ پیشنهادی بروکر ها هنگام خرید یا فروس ارزها تاثیر می‌گذارد.

منبع: forexpeacearmy

جهت پیگیری اخبار و تحلیل های فارکس و بازارهای جهانی به کانال تلگرامی UtoFX بپیوندید.

بیشتر بخوانید:

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟