بروکر ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب ها

قدرت نسبی چیست و چگونه برای خرید سهام استفاده می‌شود؟

قدرت نسبی

 

قدرت نسبی چیست؟ (Relative Strength چیست؟)

قدرت نسبی تکنیکی است که در سرمایه‌گذاری مومنتوم و شناسایی ارزش سهام از آن استفاده می‌شود. این امر شامل سرمایه‌گذاری در اوراق بهاداری می‌شود که نسبت به بازار یا بازدهی معمول، عملکرد بهتری داشته‌اند. به عنوان مثال یک سرمایه‌گذار قدرت نسبی ممکن است شرکت‌های فناوری‌ای را انتخاب کند که عملکرد بهتری نسبت به شاخص کامپوزیت نزدک داشته‌اند یا بازار سهامی را انتخاب کند که در مقابل S&P 500  از قافله جا مانده است.

تحلیلگران تکنیکال از اندیکاتور شاخص قدرت نسبی یا همان RSI برای تشخیص سیگنال‌های اشباع خرید یا اشباع فروش استفاده می‌کنند.

شناخت قدرت نسبی

در حالی که هدف سرمایه‌گذاری بر اساس ارزش سهام، خرید با قیمت پایین و فروش با قیمت بالاست هدف از قدرت نسبی خرید با قیمت بالا و و فروختن با قیمتی بالاتر است. بدین ترتیب سرمایه‌گذاران قدرت نسبی فرض را بر این می‌گیرند که روند‌های حال حاضر بازار به قدر کافی ادامه خواهند یافت که آن‌ها بتوانند بازدهی مثبتی داشته باشند. هرگونه برگشت ناگهانی در آن روند، احتمالا منجر به نتایجی منفی خواهد شد.

به منظور شناسایی اینکه بر روی چه شاخص‌هایی می‌توان سرمایه‌گذاری کرد، سرمایه‌گذاران قدرت‌نسبی کار خود را با بررسی معیاری مانند شاخص نزدک آغاز می‌کنند. بعد از آن بررسی می‌کنند که کدام شرکت‌های موجود در آن بازار عملکرد بهتری نسبت به همتایان خود داشته‌اند (می‌تواند رشد سریع‌تر و یا افت سریع‌تر نسبت به سهام گروه خود باشد).

از آنجایی که سرمایه‌گذاری قدرت نسبی فرض را بر این می‌گیرد که روند‌های فعلی در آینده نیز ادامه خواهند داشت استفاده از این روش در دوره‌های با ثبات با حداقل نوسان بیشترین سودآوری را دارد. در مقابل دوره‌های آشفته‌ای مانند بحران مالی سال ۲۰۰۸-۲۰۰۷ می‌تواند برای سرمایه‌گذاران قدرت نسبی خطرناک باشد چرا که چنین دوره‌هایی می‌تواند منجر به تغییر ناگهانی روند‌های سرمایه‌گذاری قبلی شود. در چنین شرایطی، سرمایه‌گذار می‌تواند ناگهان از بازار فاصله بگیرد بدین معنی که شاخص‌هایی که همین دیروز طرفدار زیادی داشتند امروز سرمایه‌گذارن از آن‌ها دوری می‌کنند.

اگرچه سرمایه‌گذاری مومنتوم اغلب برای سهام بکار برده می‌شود اما می‌تواند برای معامله صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر شاخص بازار و صندوق‌های قابل معامله (ETFs) در کل بازار یا بخش‌هایی از صنعت نیز به کار گرفته شود. به همین ترتیب سرمایه‌گذاران می‌توانند در سایر دارایی‌ها مانند املاک و مستغلات با استفاده از شرکت‌های سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات یا همان REITs به روش قدرت نسبی سرمایه‌گذاری انجام دهند. همچنین می‌توان در ابزار‌های کمتر شناخته شده‌تری مانند معاملات آتی کالا، آپشن‌ها و غیره نیز استفاده کرد.

نکته مهم: میتوان از سرمایه‌گذاری قدرت‌نسبی به عنوان بخشی از یک استراتژی بزرگتر مانند معاملات جفت ارز نیز استفاده کرد.

مثال‌هایی از قدرت نسبی

هری یک سرمایه‌گذار قدرت نسبی است که قیمت اوراق مشارکت و S&P500 را تحت نظر دارد. سبد سرمایه‌گذاری او شامل صندوق شاخص S&P 500 و یک ETF که بازار اوراق مشارکت را دنبال می‌کند، می‌شود. او به عنوان یک سرمایه‌گذار قدرت نسبی به طور دوره‌ای توجه خود را نسبت به هر کدام از دارایی‌هایی که در آن زمان عملکرد بهتری دارد افزایش می‌دهد و بیشتر از این سهام می‌خرد. با انجام این کار وی امیدوار است که با ادامه عملکرد خوب روند آن دارایی و در نتیجه خرید با قیمت بالا و فروش با قیمتی بالاتر سود ببرد.

در ماه‌های اخیر وی متوجه این نکته شده است که به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران حاضرند به قیمت از دست دادن سهام، تخصیص اوراق مشارکت خود را افزایش دهند. این حجم از سرازیر شدن پول به بازار اوراق قرضه باعث افزایش قیمت اوراق و کاهش بازده شده است.

با انتظار برای ادامه این روند، هری با کاهش سرمایه‌گذاری خود در S&P 500 و افزایش میزان سرمایه‌گذاری خود در اوراق قرضه ETF به این روند واکنش نشان می‌دهد. وی امیدوار است تا از هرگونه عملکرد خوب و مستمر اوراق قرضه در مقایسه با بازار سهام بهره‌مند شود.

شاخص قدرت نسبی یا RSI

معامله‌گران کوتاه مدت و تکنیکال نیز قدرت نسبی را مد نظر دارند. در تحلیل تکنیکال، شاخص قدرت نسبی یک اندیکاتور مومنتومی است که اندازه تغییرات اخیر قیمت را به منظور ارزیابی شرایط اشباع خرید یا اشباع فروش در قیمت سهام یا دارایی، اندازه‌گیری می‌کند. RSI به عنوان یک اسیلاتور محسوب می‌شود (یک نمودار خطی که بین دو خط در حرکت است) و می‌تواند بین صفر تا صد باشد. این اندیکاتور در ابتدا توسط ولز وایلدر و در سال 1978 در کتاب “مفاهیم نوین در سیستم‌های معاملاتی با رویکرد تحلیل تکنیکال” معرفی شد.

تحلیل و استفاده مرسوم از RSI این است که مقادیر بالای ۷۰ نشان دهنده این است که یک سهام در حالت اشباع خرید یا دارای ارزش بالا است و امکان دارد شرایط را برای برگشت روند یا پول بک قیمت فراهم سازد. RSI در عدد ۳۰ یا پایین‌تر از آن حاکی از شرایط اشباع فروش یا دارای ارزش پایین است.

شاخص قدرت نسبی

شاخص قدرت نسبی

منبع: Investopedia

برای پیگیری اخبار روز و فوری فارکس و بازارهای جهانی به کانال تلگرام UtoFX بپیوندید.

 

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

1 دیدگاه در “قدرت نسبی چیست و چگونه برای خرید سهام استفاده می‌شود؟
  1. محمدعلی گفت:

    تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟