بروکر ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

روش های مدیریت سرمایه برای محافظت و رشد حساب شما در فارکس

روش‌های مدیریت سرمایه برای محافظت و رشد حساب شما در فارکسبازار مبادله ارزهای خارجی (فارکس) جایگاه ویژه‌ای به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار مالی در جهان دارد. پیش از آن که ظهور کارگزاری‌های آنلاین، معاملات فارکس را در دسترس عموم قرار دهند، این بازار بزرگ حوزه اختصاصی معامله، برای شرکت‌های بزرگ مالی و افراد ثروتمند یه شمار می‌آمد.

ازآنجایی‌که علاقه به معامله در بازار ارز به‌تازگی در بین معامله‌گران خرده‌پا محبوبیت پیدا کرده است، نیاز مبرمی برای آموزش معامله‌گران تازه‌کار، به‌منظور استفاده درست از مدیریت ریسک و سرمایه به شدت زیاد شده. ازآنجاکه آگاهی یا عدم آگاهی از این روش‌ها در نهایت می‌تواند باعث موفقیت یک معامله‌گر یا تباه شدن کل سرمایه او شود، یادگیری و به‌کاربردن روش‌های اصولی محافظت از سرمایه بسیار مهم است.

کاربرد صحیح مدیریت سرمایه به معامله‌گر فارکس یک حاشیه سود مطمئن برای رشد حسابش ارائه می‌دهد. درحالی‌که او بدون داشتن یک استراتژی مدیریت سرمایه منطقی، به چیزی جز یک قمار دست نخواهد زد. این مطلب می‌رساند که چرا ریسک فارکس و کاربردهای مدیریت سرمایه همچنان بخش جدا‌نشدنی معاملات فارکس باقی‌مانده و همیشه نیاز است تا در برنامه معاملاتی جایگاهی برای آن در نظر گرفته شود. در واقع دلیل اصلی اینکه چرا معامله‌گران تازه‌کار شکست می‌خورند این است که درک آنها از مدیریت سرمایه کم است یا نمی‌توانند قوانین اصلی مدیریت سرمایه را به‌درستی و در مسیر رشد حسابشان به کار ببرند.

بنابراین روش‌های مدیریت ریسک و سرمایه صحیح باید درک و به طور مداوم استفاده شود. هر معامله‌گر فارکس که می‌خواهد حساب معاملاتی‌اش را رشد دهد و در بلندمدت در بازار معاملات ارزی باقی بماند باید آنها را به کار ببرد.

در ادامه این مقاله ما شما را با مفاهیم اولیه مدیریت ریسک و سرمایه آشنا خواهیم کرد. همچنین درباره تکنیک‌های متداول مدیریت ریسک و سرمایه برای معاملات ارز و ابزارهایی که اکثر معامله‌گران برای رسیدن به این منظور استفاده می‌کنند، صحبت خواهیم کرد.

مقدمه‌ای بر مدیریت ریسک و سرمایه

برای معامله‌گران فارکس هدف از مدیریت سرمایه این است که بتوانند سودآوری خود را افزایش و ضررهایشان را کاهش دهند تا بتوانند از سرمایه‌شان محافظت کنند، درحالی‌که هدف کلی مدیریت ریسک، این است که مطمئن شود فاکتورهای مختلفی که از پیش معلوم نیستند، شانس سودآوری معامله‌گران و دیگر فاکتورهای موفقیت آنها  در عرصه فعالیت معامله‌گری را به خطر نمی‌اندازد.

مدیریت ریسک در معاملات فارکس مفهوم نسبتاً وسیعی است. به طور خلاصه مدیریت ریسک در فارکس شامل شناسایی، ارزیابی، و اولویت‌بندی ریسک معامله ارز برای حداکثر کردن شانس سودآوری و سپس استفاده از منابع برای کم کردن، کنترل و رصد کردن رویدادهایی مانند ضررهای معاملاتی است که می‌توانند تأثیری نامطلوب بر معامله  داشته باشند.

مدیریت سرمایه در معاملات ارز باید بخش کلیدی استراتژی مدیریتی یک معامله‌گر باشد. همان‌طور که از نامش پیداست مدیریت سرمایه در فارکس شامل استفاده مداوم از یک یا چند تکنیک برای کاهش ریسک سرمایه‌ی معامله‌گر در مقابل ضررهای پیش‌بینی‌نشده در پروسه معامله و افزایش سودآوری اوست. مدیریت سرمایه حول ایده‌ی اصلی حفظ سرمایه و پول از طریق مدیریت ریسکهای مالی متعددی شکل می‌گیرد که حساب معاملاتی شما را تهدید می‌کند.

مدیریت سرمایه در معاملات فارکس

موفقیت در معاملات فارکس بدین معنی است که حساب معاملاتی شما با کمک مدیریت سود و ضرر در حال رشد باشد و به موازات آن از یک استراتژی مدیریت سرمایه دقیق بهره مند باشد.

هرچند که دانش معاملاتی معمولاً با تجربه بیشتر می‌شود، اکثر معامله‌گران ارز با این مطلب موافق هستند که سودهای گرفته شده باید از ضررهای ایجاد شده بیشتر باشند که بیانگر این اصطلاح قدیمی رایج در بازار است که می‌گوید: “‌ضررهایت را کم کن و اجازه بده سودت رشد کند.”

در حالت ایده‌آل، معامله‌گری که به دنبال رشد حساب معاملاتی خود است باید سیستم مدیریت سرمایه را درون برنامه معاملاتی‌اش داشته باشد و از آن برای رسیدن به هدف‌هایش در فعالیت‌های معاملاتی استفاده کند‌. البته جزئیات هر برنامه معاملاتی باتوجه‌ به شخصیت منحصربه‌فرد معامله‌گر٬ تصمیمات و تمایلاتش با دیگری متفاوت است اما هر برنامه معاملاتی باید تکنیک‌های مدیریت سرمایه را درون خود جای‌ داده باشد.

هرچند ممکن است بعضی از تکنیک‌های مدیریت سرمایه میزان سودآوری را محدود کند، اما استفاده از آنها یکی از بهترین راهکارها برای یک معامله‌گر در فارکس است که با کمک آن می‌تواند به‌صورت مداوم در بازار سودآور باقی بماند. بااین‌همه گاهی اوقات بازار فارکس می‌تواند بسیار نوسان پذیر باشد، ازاین‌رو داشتن قوانین مدیریت سرمایه با جزئیات کامل به شما اجازه می‌دهد که حجم معامله را از پیش تعیین کنید، ضررهای آن را کنترل کنید و سودآور باشید.

قوانین مدیریت سرمایه در فارکس 

اجرای تکنیک‌های مدیریت سرمایه برای فهمیدن کارایی آن‌، محاسبه حجم معامله و تحمل ریسک در برنامه معاملاتی‌تان، می‌تواند با اندکی سعی و خطا همراه باشد.

البته هر برنامه معاملاتی به‌اندازه‌ای خوب است که یک معامله‌گر منظم موبه‌مو تمام جزئیات آن را انجام دهد، به این صورت که شما باید مطمئن شوید که یک معامله را برنامه‌ریزی می‌کنید و معامله‌ها را بر اساس برنامه انجام دهید.

برخی از نکات راهنمایی برای یک برنامه مدیریت سرمایه به‌عنوان یک نقطه شروع مناسب به شرح زیر است: 

  • تنها با پولی معامله کنید که طاقت ازدست‌دادن آن را دارید. ازآنجاکه معامله‌گران به علت ازدست‌دادن پولی که برای نیازهای ضروری زندگی لازم دارند مانند غذا و مسکن و سایر ملزومات زندگی که پول نیاز دارد معمولاً دچار احساسات و استرس می‌شوند، بهترین قانون سرانگشتی این است که فقط با سرمایه ریسک پذیر خود معامله کنید. این بدان معنی است که تنها با پولی معامله کنید که بعد از اینکه آن پول را کاملاً از دست دادید زندگی شما دچار بحران و ریسک نشود. ازآنجاکه معامله‌گری در فارکس می‌تواند منجر به ازدست‌دادن همه سرمایه حسابتان شود، این مفهوم کلیدی مدیریت سرمایه به شما کمک می‌کند که از نظر احساسی و عاطفی در هنگام مواجهه با ضررها خود را کنترل کنید و به شما اجازه می‌دهد که استراتژی‌ها و تصمیم‌گیری‌هایتان در بازار را باتوجه ‌به استراتژی‌تان اجرا کنید که در نهایت باعث بهبود قابل ‌ملاحظه‌ای در روند معاملاتی‌تان خواهد شد.
  • قبل از معامله کردن نسبت ریسک به ریوارد را ارزیابی کنید. قبل از اینکه وارد معامله‌ای شوید شما باید مشخص کنید که چه پاداشی (سودی) به‌صورت منطقی می‌توانید از این معامله انتظار داشته باشید و چه ریسکی در ازای بدست آوردن سود میکنید. نسبت مناسب ریسک به ریوارد در بین معامله‌گران با توجه به تحمل ریسک‌های متفاوت و معیارهای مختلف معامله‌کردن فرق می‌کند و این مطلب مربوط به برنامه معاملاتی هر معامله‌گر می‌باشد. به‌عنوان‌مثال بعضی از معامله‌گران فعال‌تر، نسبت ریسک به ریوارد 1:2 را استفاده می‌کنند که بدان معنی است که آنها می‌خواهند یک واحد از سرمایه‌شان را برای به‌دست‌آوردن 2 واحد سود در یک معامله ریسک کنند. از طرف دیگر بیشتر معامله‌گران محافظه‌کار صبر می‌کنند تا یک فرصت معاملاتی با پتانسیل 1:3 به دست بیاورند. ایده اولیه قراردادن نسبت مناسب ریسک به پاداش در زمان معامله‌ این است که بعضی از معامله‌­های فریبنده را فیلتر کنید، تا حسابتان را تنها در معرض فرصت‌های معاملاتی بهتر قرار دهید.
  • یک حجم مناسب برای هر معامله انتخاب کنید. معامله‌گران نیاز دارند تا یک سری راهنما برای مشخص‌کردن مقدار مناسب برای حجم معامله باتوجه به اندازه حسابشان تعیین کنند. این به آنها کمک می‌کند تا حساب موجود را از ضررهای پیش‌بینی‌نشده محافظت کنند. بعضی از معامله‌گران ترجیح می‌دهند که حجم قرارداد را به‌صورت درصد مشخصی از حسابشان را برای حفاظت از سرمایه خود مشخص کنند. سایر معامله‌گران ممکن است از نسبت ریسک به پاداش برای مشخص‌کردن حجم معامله استفاده کنند، و مثلاً برای زمانی که یک نسبت ریسک به پاداش بزرگ‌تر مواجه می‌شوند حجم بزرگ‌تری را وارد معامله می‌کنند. البته معامله‌گران دیگری ممکن است همچنان از حجم ثابت یا تعداد قرارداد ثابت استفاده کنند. همه این استراتژی‌های تعیین حجم می‌توانند به‌صورت مؤثری سرمایه شما را در بازار فارکس مدیریت کنند پس حتماً یکی از آنها را انتخاب و به طور مداوم استفاده کنید.
  • از ریسک‌کردن کل سرمایه‌تان اکیداً اجتناب کنید. اکثر معامله‌گران ترجیح می‌دهند به‌جای اینکه تمام سرمایه را در یک‌لحظه دچار ریسک کنند، حجم بزرگی از سرمایه را کنار بگذارند و وارد معامله نکنند تا بتوانند خود را از ضررهای بزرگ محفوظ دارند. برای مثال یک معامله‌گر تنها 10 درصد از سرمایه‌اش را در تمام معاملات باز خود ریسک می‌کند. در نتیجه حتی اگر او این ده درصد را به طور کامل از دست دهد و سرمایه‌اش دچار افت شود همچنان 90 درصد دیگر از سرمایه خود را برای بقا در بازار خواهد داشت. قراردادن حجم بزرگی از پول نسبت به سرمایه موجود در حساب، می‌تواند عملاً جبران ضرر را غیرممکن کند یا حداقل این کار را بسیار سخت‌تر کند و در نهایت آن معامله‌گر را از بازار بیرون بیندازد.
  • قبل از اینکه وارد معامله شوید بدانید که کجا باید خارج شوید. یک معامله‌گر باید با تحلیلی که قبل از وارد شدن به معامله انجام می‌دهد، ایده واضحی از اینکه بازار تا کجا حرکت خواهد کرد و کجا می‌تواند سودش را بگیرد داشته باشد و اینکه در شرایطی که بازار برخلاف جهت او حرکت می‌کند کجا باید حد ضرر قرار دهد. مفهوم کلیدی “تحلیل قبل از معامله‌” به معامله‌گر اجازه می‌دهد تا سفارش‌های حد سود و حد ضرر را برای هر معامله از پیش مشخص کند و در وضعیت ذهنی شفاف‌تر و هدفمندتری قرار بگیرد. این مرحله مهم برنامه‌ریزی برای معامله می‌تواند جداً به معامله‌گر کمک کند، تا از بی‌نظمی ذهنی‌ای که در زمان برداشت سود یا جلوگیری از ضرر پیش می‌آید، اجتناب کند. برخی معامله‌گران ممکن است برای معاملاتشان یک محدوده زمانی قرار دهند تا اگر آن معامله در بازه زمانی مشخص به نتیجه موردنظر نرسید، خودبه‌خود بسته شود. تمام این تصمیمات باید قبل از انجام معامله گرفته شود تا بتوانند به‌صورت هدفمند دنبال شوند؛ نه بعد از اینکه معامله‌گر دچار احساسات و سایر مشکلات در حین کار مواجه می‌شود.

ابزارهای مدیریت سرمایهروش های مدیریت سرمایه برای محافظت و رشد حساب شما در فارکس

اکثر معامله‌گرانی که از بهترین روش‌های مدیریت سرمایه‌ای که در بالا ذکر شد در برنامه معاملاتی خود استفاده می‌کنند، ابزارهای مختلفی را با هدف محاسبه کردن حجم و ریسک هر معامله توسعه می‌دهند و بکار می‌گیرند.

هرچند که تعدادی از محاسبه‌گرهای مدیریت سرمایه به‌صورت آنلاین در دسترس قراردادند، معامله‌گرانی که با اکسل یا سایر برنامه‌های شبیه به آن آشنا هستند می‌توانند خودشان یک محاسبه‌گر برای رسیدن به این هدف درست کنند و آن را به طور دلخواه شخصی‌سازی کنند.

به‌عنوان‌مثال یک محاسبه‌گر مدیریت سرمایه که شما در اکسل می‌سازید می‌تواند به شما بگوید چه حجمی در معامله باتوجه ‌به پول موجود در حسابتان یا چند درصد از سرمایه را باتوجه ‌به ریسک شما در معامله استفاده کنید.

یک ابزار مدیریت سرمایه نمونه می‌تواند دارای پارامترها و ورودی‌های زیر باشد:

  • اندازه کل سبد دارایی شما
  • ارز مد نظر شما
  • مقدار  پول یا میزان درصد از سرمایه‌ای که می‌خواهید ریسک کنید
  • جفت ارزی که می‌خواهید معامله کنید
  • اینکه آیا می‌خواهید خرید کنید یا فروش بزنید
  • قیمت کنونی جفت ارز، حد ضرر و حد سود

خروجی‌های محاسبه‌گر می‌تواند مواردی از قبیل حجم پوزیشن که شما باید اعمال کنید، مقدار پیپی که ریسک می‌کنید، پیش‌بینی سود در آن معامله و مقدار دلاری سود و ضرر شما برحسب ارز پایه را مشخص کند.

سایر ملاحظات در مدیریت ریسک فارکس

زمانی که معامله‌ی ارز می‌کنید، مدیریت ریسک شامل مشخص‌کردن پتانسیل ریسک، ارزیابی احتمال وقوع آنها و انجام اقداماتی برای پرهیز از آنها است.

مدیریت ریسک همچنین می‌تواند شامل کم کردن هر نوع خسارتی به‌حساب معاملاتی شما و توانایی شما در معامله کردن، سبک زندگی و روابطتان، در زمانی که آن ریسک محتمل به وقوع بپیوندد باشد.

استراتژی‌های مختلف مدیریت سرمایه که در بالا در مورد آن بحث کردیم، یک فاکتور بسیار مهم از مدیریت ریسک است که تمرکز آن به طور گسترده روی حرکات محتمل بازار و حجم قرارداد و سایر احتمالاتی که می‌تواند روی معامله اثر بگذارد، می‌باشد.

بااین‌همه، ازآنجاکه سایر انواع ریسک هم می‌تواند کلیت کار یک معامله‌گر را برهم بزند، استراتژی‌های مدیریت ریسک معامله‌گران نمی‌تواند منحصر به بازار یا به ریسک حساب مرتبط شوند. برای همین معامله‌گران معمولاً استراتژی‌های مدیریت ریسک دیگری را هم در برنامه معاملاتی خود قرار می‌دهند.

هر معامله‌گری باید این ریسک‌های اضافی را که ممکن است برایش پیش آید ارزیابی کند و اقدامات لازم را بری کاهش اثر آنها انجام دهد.

سایر مؤلفه‌هایی که به ریسک در معامله‌گری و اینکه چگونگی مدیریت آنها در برنامه معاملاتی مربوط است به شرح زیر است:

  • از اثرات نامطلوب در سبک زندگی‌تان پرهیز کنید. معامله در فارکس به علت در دسترس بودن به‌صورت شبانه‌روزی، می‌تواند بسیار هیجان‌انگیز و بسیار اعتیاد آور باشد. این امر می‌تواند منجر به کم‌خوابی و استرس، کاهش بینایی، رفتارهای ضداجتماعی و سایر مشکلات دیگر در زندگی شما شود. به یاد داشته باشید معامله کردن باید کیفیت زندگی‌تان را بالاتر ببرد نه اینکه پایین بیاورد.
  • استرس‌های معامله کردن را کاهش دهید. معامله ارزها می‌تواند بسیار پراسترس باشد به‌ویژه زمانی که ضررها از راه می‌رسند، می‌تواند منجر به وقوع مشکلات سلامتی و روانی شود. مطمئن شوید که برنامه معاملاتی شما با شخصیت شما سازگاری دارد و زمان‌هایی را برای دوری از بازار برای آرامش و استراحت در نظر بگیرید.
  • حواستان به تغییرات نامطلوب قوانین تنظیم‌گری باشد. درباره قوانین و خط‌‌مشی‌های حوزه قضایی محل کار و قوانین نظارتی آتی مرتبط با کسب‌وکار فارکس و  فعالیت معاملاتی خود دقت به خرج دهید.
  • از پیش برای مشکلات مالی برنامه داشته باشید. اگر سرمایه موجود در حساب معاملاتی‌تان برای دلایلی مانند تحصیل فرزندان یا پس اندازی برای حمایت از آنها و تعمیرات خانه ممکن است موردنیاز باشد، مطمئن شوید که شما منبع جایگزین دیگری برای حساب معاملاتی خود خواهید داشت.
  • یک کامپیوتر خوب و یک ارتباط اینترنتی پشتیبان داشته باشد. اگر می‌خواهید به‌صورت آنلاین در یک کارگزاری فارکس معامله کنید، شما به یک کامپیوتر جدید و ارتباط اینترنتی مطمئن نیاز دارید. اگر به‌صورت مداوم حجم بزرگی از پول را در هر معامله ریسک می‌کنید بازهم باید به این نکته توجه کنید، تا اگر زمانی کامپیوتر اصلی شما دچار مشکل شد، معاملاتتان دچار مشکل نشود.
  • از یک کارگزار مطمئن در فارکس استفاده کنید. اکثر معامله‌گران فارکس متوجه ناامنی کارگزاران یا شاید کلاه برداری آنها شده‌اند. به‌دقت درباره اعتبار و شهرت کارگزاری قبل از اینکه پولی در آن قرار دهید، تحقیق کنید و لغزش (slippage) و ریکوت‌ها (re-qoute) را در شرایط نوسانی بازار به‌دقت نگاه کنید و آن کارگزار را اول با یک حساب آزمایشی امتحان کنید.
  • درباره تغییرات کمیسیون‌های و هزینه‌های کارگزار آگاه باشید. اگر کارگزار فارکس تصمیم بگیرد تا حق‌الزحمه یا ساختار کمیسیون را تغییر دهد، این امر می‌تواند اثر منفی برای کار معامله‌گر داشته باشد، به‌خصوص اگر شما حجم‌های بزرگی را به‌صورت مداوم معامله می‌کنید. حتماً از قبل ساختار هزینه‌ها و کمیسیون‌های کارگزار را و تغییرات آن را بررسی کنید تا مطمئن شوید برای شیوه معاملاتی شما مناسب است.

در آخر ریسک‌های مختلفی که در کار معامله‌گری در فارکس وجود دارند نیاز به نظارت و کم کردن (ریسک) و مدیریت دارند. تحقیقات نشان می‌دهند یک برنامه مدیریت ریسک مناسب در فارکس که شامل یک مدیریت سرمایه کاربردی است، به طور چشمگیری شانس موفق شدن شما را در بلندمدت تضمین می‌کند.

منبع: ForexTrainingGroup

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟