بروکر ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

ملاحظات پیش از جلسه بانک مرکزی اروپا: یورو افت می‌کند، اگر لاگارد بخواهد

بانک مرکزی اروپا

چشم انداز کلی

  • بانک مرکزی اروپا در جلسه ماه دسامبر قرار است نزدیک 500 میلیارد یورو به برنامه تسهیل سیاست‌های پولی خود ( QE) اضافه کند.
  • کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا، ممکن است در مورد نرخ تبادل یورو هشدار دهد، که این امر می‌تواند باعث کاهش نرخ تبادل شود.
  • حتی اشاره‌هایی به موضوع کاهش نرخ‌بهره می‌تواند نرخ تبادل را کاهش دهد هر چند که بعید به نظر می‌رسد لاگارد در این مورد صحبتی کند.

در سال 2020 شرایط خیلی تغییر کرده‌ است، اما این که مستقیما در مورد نرخ تبادل صحبت شود معمولا اثرات نامطلوبی در این زمینه دارد. اما آیا کریستین لاگارد در مورد رشد اخیر یورو اظهار نارضایتی خواهد کرد؟ باید منتظر باشیم و ببینیم در آخرین جلسه‌ امسال بانک مرکزی چه خواهد گذشت.

رشد اخیر جفت ارز EURUSD ممکن است به مذاق لاگارد خوش نیامده باشد

جفت ارز EURUSD از یک جفت ارز کم‌نوسان، تبدیل به جفت ارزی شده که توانسته سقف 32 ماهه خود را بشکند و رشد خوبی را تجربه کرده است. درست است که این افزایش معامله‌گران را هیجان‌زده می‌کند اما به تلاش‌های بانک مرکزی اروپا برای رسیدن به هدف تورمی سالانه 2% یا نزدیک به 2%، صدمه می‌زند. یورو قوی‌تر‌ باعث می‌شود قیمت کالاهای وارداتی کاهش یابد و همچنین مزیت رقابتی برای صادرات نیز کمتر شود.

شاخص قیمت مصرف‌کننده خالص (Core CPI) تا نزدیک صفر کاهش یافته که نشان می‌دهد همه‌گیری ویروس کرونا باعث کاهش تقاضا حتی در کالاهای پرنوسانی مثل انرژی شده است.

ملاحظات پیش از جلسه بانک مرکزی اروپا: یورو افت می‌کند، اگر لاگارد بخواهد

Consumer Price Index – Core – YoY

لاگارد ممکن است در خلال سخنانش از جملاتی مثل “ما به شدت نرخ تبادل ارز را زیر نظر داریم” استفاده کند تا نارضایتی شورای مدیریت بانک مرکزی را نسبت به افزایش اخیر نرخ تبادل نشان دهد. در حالی که بانک مرکزی می‌خواهد به سخنان خودش مبنی بر تعیین نکردن هدف برای ارزش یورو پایبند باشد، اما حتی اشاره‌ای کوچک به این موضوع می‌تواند مبنی بر این باشد که بانک سیاست‌هایی را درباره این موضوع تحت بررسی قرار داده‌ است.

حتی ممکن است لاگارد در مورد کاهش‌ نرخ‌بهره صحبت کند. در حال حاضر نرخ بهره سپرده‌ها (deposit rate) در %0.5- قرار دارد، که به شدت در محدوده منفی است، ولی ممکن است این نرخ اگر نیاز باشد به %0.6- نزول پیدا کند. در حالی که کاهش هزینه‌های دریافت وام (پول) به زیر صفر تاثیر چندانی در بهبود اقتصاد ناحیه یورو نداشته است، اما در کاهش فشاری که افزایش ارزش یورو ایجاد کرد نفش مهمی داشته است.

افزایش مقدار QE برای یورو می‌تواند مثبت باشد اما این موضوع قبلا در قیمت لحاظ شده است

 یکی از مواردی که ویروس کرونا بدون شک آن را تغییر داده‌ همین واکنش بانک‌ها به برنامه خرید اوراق قرضه است. به غیر از دلار آمریکا، باقی ارزها نسبت به ” چاپ پول” بانک‌های مرکزی واکنش مثبت نشان داده‌اند که این واکنش با منطقی که قبل از همه‌گیری وجود داشت، متناقض است. قبلا خلق پول به عنوان عامل منفی در ارزش پول ( بی ارزش کردن ارز کشور) شناخته می‌شد، البته بازارها از این کار استقبال می‌کردند چون هزینه‌های دریافت وام کاهش می‌یافت و باعث بهبود شرایط اقتصادی می‌شد.

قبل از این که نرخ تبادل با چنین افزایشی روبه‌رو شود، احتمال تمدید برنامه PEPP بانک مرکزی در جلسه امروز در کانون توجهات قرار داشت. این برنامه باعث سیاست تسهیلی شدید در مورد خرید اوراق و انعطاف پذیری بیشتر بانک می‌شد. در حال حاضر مقدار برنامه PEPP حدودا 1.35 تریلیون یورو است.

پیش‌بینی‌ها در مورد برنامه PEPP این است که مقدار آن 500 میلیارد یورو دیگر افزایش داشته باشد و همچنین این برنامه تا ژوئن سال 2021 ادامه داشته باشد. همچنین احتمال می‌رود بانک برنامه TLTRO را گسترش دهد. این برنامه به بانک‌ها اجازه می‌دهد راحت‌تر وام دهند که معمولا تاثیر چندانی در بازار ندارد.

ترازنامه بانک مرکزی اروپا در سال 2020 به شدت افزایش یافته است.

ملاحظات پیش از جلسه بانک مرکزی اروپا: یورو افت می‌کند، اگر لاگارد بخواهد

حجم ترازنامه بانک مرکزی اروپا

جدا از افزایش اخیر جفت ارز EURUSD، تاثیر افزایش 500 میلیارد یورویی برنامه PEPP از قبل در قیمت لحاظ شده است. لاگارد اگر بخواهد هیجانات در معامله‌گران (بازار) را افزایش دهد ممکن است مقدار این برنامه را تا 700 میلیارد یورو اعلام کند یا خرید اوراق قرضه را افزایش دهد. با توجه به چشم‌انداز مثبت در مورد واکسن کرونا، طرفداران سیاست‌های پولی هاوکیش (Hawkish) ممکن است با افزایش یافتن برنامه‌های چاپ پول مخالفت کنند.

نتیجه

انتظار می‌‌روند که در جلسه بانک مرکزی اروپا حجم بسته‌های محرک افزایش داشته باشند و افزایش 500 میلیارد یورویی برنامه‌ خرید اوراق قرضه انجام شود که البته قبلا در قیمت لحاظ شده است. برای این که یورو بخواهد افزایشی را تجربه کند، باید مقدار این برنامه بیشتر اعلام شود. اگر لاگارد در مورد نرخ تبادل ارز هشدار دهد یا مخصوصا اگر در مورد نرخ بهره منفی صحبت کند، حفت ارز EURUSD  ممکن است با افت قیمتی مواجه شود.

نویسنده: Yohay Elam

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟