مطالب پیشنهادی
اشتراک گذاری
برچسب ها

جلسه فدرال رزرو و بانک مرکزی اروپا برای هدایت بازار، در میانه نگرانی‌ از انتخابات و طوفان ویروس

Week Ahead


سنتیمنت هفتگی: جلسه فدرال رزرو و بانک مرکزی اروپا برای هدایت بازار، در میانه نگرانی‌ از انتخابات و طوفان ویروس

ماه سپتامبر ماه سختی برای بازار سهام بود اما ارزهای امن رشد خوبی داشتند. اکنون نیز درحالی وارد ماه اکتبر می‌شویم که به نظر می‌رسد احتیاط سرمایه‌گذاران به خاطر نگرانی در مورد انتخابات و شک و تردید در مورد پایداری روند بهبود جهانی، همچنان ادامه خواهد یافت. با توجه به اینکه هفته آینده تقویم اقتصادی نسبتا خالی است، معامله‌گران امیدوارند در صورتجلسه ماه سپتامبر بانک فدرال آمریکا و بانک مرکزی اروپا، خبرهای خوشی در مورد تسهیل پولی بیشتر در دو طرف اقیانوس اطلس قرار گرفته باشد. RBA نیز یک جلسه سیاست‌گذاری خواهد داشت که در کانون توجهات قرار دارد. در بخش داده‌ها نیز مهم‌ترین داده مربوط به اشتغال کانادا، تولید ناخالص داخلی ماهانه انگلیس و PMI غیرتولیدی آمریکا از موسسه ISM وجود دارد.

RBA چند قدم مانده تا کاهش نرخ بهره

درحالیکه فدرال رزرو و بانک مرکزی اروپا خود را کنترل می‌کنند، یکی از بانک‌های مرکزی که می‌تواند از هفته‌ی آینده برای افزودن محرک‌های مالی بیشتر آماده شود، بانک مرکزی استرالیاست.جلسه این بانک روز سه شنبه تشکیل می‌شود. تا یک هفته پیش، RBA جزو معدود بانک‌های مرکزی بود که در چشم‌انداز کوتاه مدت خود خوشبینی زیادی در مورد بهبود اقتصادی احساس می‌کرد. اما هنگامی که معاون بانک، گای دبل، در سخنرانی خود به طور غیرمنتظره‌ای از دخالت بیشتر در اقتصاد صحبت کرد، همه چیز تغییر کرد. در پاسخ به سخنان دبل و احتمال کاهش نرخ بهره از ۰.۲۵٪ به ۰.۱٪، بازده اوراق قرضه کوتاه مدت (AGB) استرالیا به شدت افت کرد.

RBA

نرخ بهره استرالیا و نرخ بازدهی اوراق خزانه کوتاه مدت استرالیا

با اینحال اگرچه بازده اوراق به شدت کاهش یافته است اما نرخ بهره آتی نشانه‌ای از کاهش را نشان نمی‌دهد. به نظر می‌رسد حداقل امسال این نرخ کاهش پیدا نمی‌کند. البته این احتمال وجود دارد که RBA بتواند گزینه‌های دیگری مانند گسترش کنترل منحنی بازده خود از قبیل ارائه اوراق خزانه با سررسید بیش از سه سال (در حال حاضر این بانک هدف نرخ اوراق قرضه سه ساله را ۰.۲۵٪ قرار داده است)  در نظر داشته باشد. اما اگر سیاستگذاران واقعا نگران اقتصاد باشند، محتمل‌ترین نتیجه در روز سه شنبه این است که آنها در این جلسه معیارهای خود برای تسهیل بیشتر در آینده را تعیین کنند. دلیل این امر این است که دولت استرالیا بودجه جدید خود را در همان روز جلسه بانک مرکزی رونمایی می‌کند بنابراین جدا از اینکه می‌خواهند از یک درگیری و تعارض آشکار جلوگیری کنند، RBA می‌خواهد پیش از تصمیمات مهم برای آینده از محرک‌های مالی جدیدی که وزرای دولت قصد اعمال آن را دارند، آگاه شود.

دلار استرالیا در صورتی که RBA سیاست جدیدی اعمال کند و یا سیگنال‌هایی آشکار مبنی بر تسهیل پولی ارائه کند، در معرض موجی از فروش قرار خواهد گرفت. با اینحال اگر پیش از جلسه شاهد افت سریع دلار استرلیا بودیم بدین معنی است که سفته‌بازان زودتر دست به اقدام زده‌اند. در این صورت اگر RBA تنها کمی داویش بود، آزی می‌تواند صعود خوبی را تجربه کند.

هاوک‌های ECB علیه کمک‌های بیشتر

داده‌های بازنگری شده‌ی اروپا در هفته آینده منتشر می‌شود و انتظار می‌رود تغییر چندانی نداشته باشند. با توجه به اینکه نشانه‌هایی مبنی بر کاهش سرعت بهبود اقتصادی در منطقه یورو به چشم می‌خورد ممکن است معامله‌گران توجه بیشتری به این آمار از خود نشان دهند تا ببینند آیا بازبینی ها نیز تایید کننده‌ی این موضوع هستند یا خیر. به طور خاص، در آمار PMI خدمات که روز دوشنبه منتشر می‌شود احتمال یک بازبینی مثبت وجود دارد و این می‌تواند برای معامله‌گران جذاب باشد. سفارشات صنعتی آلمان (سه شنبه) و تولیدات صنعتی آلمان (چهارشنبه) سرنخ‌های دیگری در مورد قدرت بهبود اقتصادی حوزه یورو ارائه می‌دهند.

اما نکته اصلی در هفته آینده، جلسه بانک مرکزی اروپا است که روز پنج شنبه برگزار می‌شود. گزارش‌های اخیر نشان می‌دهد که در مورد محرک‌های بیشتر اقتصادی و چگونگی انعطاف پذیری برنامه PPEP بین اعضای شورای حکام ECB شکاف فزاینده‌ای وجود دارد. ظاهرا آلمان از خرید نامتناسب اوراق قرضه دولتی ایتالیا توسط بانک مرکزی اروپا راضی نیست و ویدمن از بانک مرکزی آلمان خواهان خروج زودهنگام از برنامه است. برای لاگارد ناامید کننده است که هاوک‌ها (اعضای طرفدار سیاست انقباضی و کنترل تورم)  زمانی فشار خود را افزایش داده‌اند که خطرات تورم منفی به سرعت در حال افزایش است.

Chart

تورم و فعالیت اقتصادی ناحیه یورو

اگر صورتجلسه بانک تنش‌های رو به رشد در تصمیم‌گیری را تایید کند، احتمالا ضربه بزرگی به یورو وارد خواهد شد چرا که احتمال عدم تصویب محرک‌های پولی و تاخیر در تامین مالی صندوق بهبود اتحادیه اروپا را به دنبال خواهد داشت و از طرف دیگر بحث و جدل در مورد تعیین شرایط لازم برای تصویب بسته های کمکی بیشتر را نشان می‌دهد.

یورو اخیرا تحت فشار اوج‌گیری دوباره دلار و افزایش ریسک گریزی قرار گرفته است. همینطور افزایش آمار مبتلایان به کرونا سایه سنگینی بر چشم‌انداز بهبود اقتصادی انداخته است.

داده‌های انگلستان و راه طولانی برای بهبود

در انگلیس، روز جمعه آمار ماهانه تولید ناخالص داخلی را خواهیم داشت. همچنین بانک انگلیس باید در مورد سیاست‌های بعدی خود شرایط را بسنجد. اقتصاد انگلیس تا کنون در مرحله بازگشایی خود بازگشتی منطقی داشته است اما با توجه به اینکه یک سوم جمعیت انگلستان تحت قرنطینه محلی قرار دارند، وضعیت بهبود اقتصادی شکننده به نظر می‌رسد.

بعید است که تاثیر این محدودیت‌های محلی در ماه اوت نشان داده شود اما باید توجه داشت که طرح Eat Out دولت نیز به تقویت بخش خدمات کمک کرده است. ارقام مربوط به تولید و تجارت صنعتی نیز روز جمعه منتشر می‌شود و اگر داده‌ها کم‌شدن بیشتر فاصله تولید با قبل از شروع کرونا را نشان دهند، پوند می‌تواند کمی رشد داشته باشد.

نرخ رشد تولید ناخالص داخلی انگلیس

نرخ رشد تولید ناخالص داخلی انگلیس

اخیرا با کمرنگ شدن انتظارات برای منفی شدن نرخ بهره در آینده نزدیک، حمایت خوبی از پوند صورت گرفته است اما از طرف دیگر طی هفته گذشته شانس توافق برگزیت کاهش پیدا کرد. با عدم پیشرفت در آخرید دور مذاکرات، پیش از ضرب العجل بوریس جانسون در ۱۵ اکتبر، اتحادیه اروپا روندی قانونی را بر علیه انگلیس بخاطر نقض توافقات پیشین به راه انداخته است. به نظر می‌رسد پیش از آنکه توافقی صورت بگیرد ابعاد دیگری نیز برای مذاکره بین اتحادیه اروپا و انگلستان ایجاد شده باشد.

در عین حال، معامله‌گران باید در مورد هر عنوان خبری منفی که می‌تواند پوند را پایین‌تر پرت کند محتاط باشند.

فدرال رزرو و محرک مالی

در چند هفته اخیر، آنقدر سخنگویان فدرال رزرو صحبت کرده‌اند که بعید است پیامی از این بانک باقی مانده باشد. از این رو احتمالا اطلاعاتی که روز چهارشنبه منتشر می‌شود چیز جدیدی برای ما نخواهد داشت.

با این وجود، این جلسه ممکن است دیدگاه سیاست گذاران را در مورد اقدامات بعدی فدرال رزرو در صورت افزایش آمار مبتلایان در آمریکا نشان دهد. اگرچه تا کنون، مقامات به بازارها اطمینان داده‌اند که سیاستگذاری‌ها همچنان سازگار باقی می‌مانند اما از بحث در مورد ابزارهای دیگری که فدرال رزرو می‌تواند برای مبارزه با تاثیرات کرونا استفاده کند، خودداری کرده اند.

اعلام اخیر چارچوب اصلاح شده سیاست فدرال رزرو، به این بانک اجازه داده است تا توجهات را از موضوع ابزارها دور کرده و مدتی زمان بخرد. در همین حال کنگره در مورد بسته محرک مالی جدید در حال بحث است و نامزدهای ریاست جمهوری در مبارزات انتخاباتی خود هستند. به نظر می‌رسد مذاکرات در مورد لایحه محرک مالی در مسیر درست قرار گرفته است و به زودی توافق حاصل می‌شود.

اگر قانون‌گذاران برای تصویب این لایحه توافق کنند، فشارها روی فد برای تزریق محرک بیشتر، کاهش پیدا می‌کند. این امر همچنین باعث افزایش اقبال به دارایی‌های ریسک‌پذیر و بالا رفتن سهام می‌شود اما احتمالا بر روی دلار به عنوان دارایی امن فشار وارد می‌کند. با این حال در فاصله کمتر از یک ماه تا انتخابات و افزایش تنش های سیاسی، بعید است که دلار کاهش زیادی داشته باشد خصوصا اکنون که شرایط کرونای ترامپ نامشخص است و عنصر جدیدی از عدم اطمینان به بازار اضافه شده است.

شاخص دلار از ابتدای 2020

شاخص دلار از ابتدای 2020

از نظر داده‌ها، در روز دوشنبه PMI عیرتولیدی از ISM منتشر می‌شود که می‌تواند بیشترین تاثیر را بر دلار داشته باشد.

امیدواری لونی به افزایش اشتغال

روند افزایش پنج و نیم ماهه دلار کانادا در مقابل دلار آمریکا، سرانجام در ماه سپتامبر پایان یافت. این اتفاق در حالی رخ داد که شرایط اقتصادی کانادا همچنان پیشرفت قابل قبولی برای خروج از رکود ناشی از کرونا داشته است. مصرف و بازارکار بهبود بسیار خوبی داشته اند و هزینه‌های اعلام شده توسط دولت احتمال این روند را پرشتاب‌تر نیز می‌کند.

اما اخیرا با کم شدن اشتهای ریسک و عدم خروج کانادا از موج دوم کرونا، در کنار کاهش قیمت نفت، باعث فشار بر لونی شده است. گزارش اشتغال ماه سپتامبر که روز جمعه منتشر می‌شود، می‌تواند این روند را تغییر دهد خصوصا اگر رشد مشاغل سرعت خوبی داشته باشد و نرخ بیکاری تک رقمی شود.

منبع: FXStreet

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟