بروکر ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

ارزیابی بهبود اقتصادی، آیا اروپا از ایالات متحده عقب افتاده است؟

ارزیابی بهبود اقتصادی: آیا اروپا از ایالات متحده عقب افتاده است؟

انتشار آخرین گزارش PMI در هفته آینده محور اصلی داده‌ها خواهند بود. به نظر می‌رسد که بهبود اقتصادی در ایالات متحده در حال افزایش است در حالی که اوج‌گیری دوباره کرونا ممکن است سرعت بهبود اقتصادی در اروپا را مختل کرده باشد. آمار اخیر حاکی از آن است که داستان بهبود اقتصادی ایالات متحده و منطقه یورو در حال تغییر است و همین امر تهدیدی برای رالی صعودی یورو شده است. همچنین تلاش برای پیش‌بینی بهبود اقتصادی پس از کرونا، محور اصلی تبادل نظر سیاست‌گذاران در بانک مرکزی نیوزلند در نشست ماه سپتامبر این بانک خواهد بود. گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر تجویز نرخ بهره منفی توسط این بانک به گوش می‌رسد. یکی از بانک‌هایی که مدت‌هاست نرخ‌ بهره منفی را اجرا می‌کند بانک ملی سوئیس است. این بانک هفته آینده نشست فصلی خود را برگزار خواهد کرد.

آیا دوران خوش اروپا تمام شده است؟

ممکن است اوضاع اقتصادی در اروپا کمی سرد شده باشد. آخرین مجموعه PMI که توسط IHS Markit منتشر شده بود، چندان دلگرم کننده نبود. اعداد ماه سپتامبر تعیین خواهند کرد که آیا این کاهش تنها یک کاهش موقتی بوده است یا نشانه‌ای از محدودیت‌هایی که بازگشت اقتصاد به حالت عادی را در حالی که همچنان کرونا بیداد می‌کند سد کرده است.

نسخه سریع شاخص مدیران خرید (Flash PMI) برای منطقه یورو روز چهارشنبه منتشر می‌شود و پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که روند بهبود در ماه سپتامبر تعدیل شده است. انتظار می‌رود PMI تولیدی ۰.۱ واحد کاهش یافته و به ۵۱.۶ برسد اما نگران کننده‌تر از آن PMI بخش خدماتی است که انتظار می‌رود به ۵۰.۲ سقوط کند. پیش‌بینی می‌شود PMI مرکب (کامپوزیت) منطقه یورو از ۵۱.۹ به ۵۱.۶ کاهش یابد.

Eurozone
PMI ناحیه یورو

سرمایه‌گذاران می‌توانند برای آگاهی از پیشرفت بهبود اقتصادی نگاهی مجدد به نتایج نظرسنجی تجاری lfo  آلمان در روز پنجشنبه بیندازند.

هرگونه ناامیدی از داده‌های PMI می‌تواند نقطه توقف رالی صعودی یورو را رقم بزند. از آنجایی که سرمایه‌گذاران از برخی پیش‌بینی‌های خوش‌بینانه‌ خود برای اقتصاد منطقه یورو دست کشیده‌اند، این ارز از ابتدای ماه سپتامبر تا کنون نسبتا دارای روند خنثی (ساید) بوده است اگر داده‌ها نتوانند سیگنال واضحی ارائه دهند، یورو احتمالا همین روند نسبتا خنثی خود را ادامه خواهد داد. اما تغییرات غیر قابل انتظار چه مثبت و چه منفی، می‌تواند این روند را بشکند چرا که سرمایه‌گذاران این داده‌ها را به عنوان تصویری از رشد اقتصادی در سه ماهه چهارم در نظر می‌گیرند.

بانک ملی سوئیس: جنگ در نبردی که نمی‌تواند پیروز شود

یکی از بانک‌هایی که به دقت جهت حرکت یورو را دنبال می‌کند، بانک ملی سوئیس است. این بانک نرخ یورو/فرانک را به عنوان ابزار اصلی خود برای جلوگیری از کاهش نرخ بهره به زیر سطح ۰.۷۵- در نظر می‌گیرد. بعید است که بانک ملی سوئیس روز پنجشنبه خط مشی خود را تغییر دهد اما ممکن است توماس جردن، رئیس این بانک هشدارهای خود را در مورد مداخله در بازار فارکس افزایش دهد چرا که فرانک سوئیس از آخرین جلسه این بانک به سطحی که مورد انتظار بانک بود نرفته است.

احساسات مثبتی که پیرامون چشم‌انداز بهبود اقتصادی اروپا از اواخر ماه مه وجود دارد، به ضرر بانک ملی سوئیس و فرانک تمام شده است چرا که پیشرفت یورو در برابر فرانک را محدود می‌کرد. همچنین فرانک/دلار نیز تحت تاثیر یورو/دلار حرکت می‌کند. این امر منجر به این می‌شد که فرانک نتواند ضعفی در مقابل سایر ارزها نشان دهد. در مجموع بعید است که جوردن بتواند با صحبت در مورد فرانک بیش از آنچه قبلا موفق شده، موفقیتی کسب کند.

SNB
ذخایر خارجی بانک ملی سوئیس در مقابل جفت‌ارزهای فرانک

همه منتظر  Riksbank  (بانک مرکزی سوئد) و  Norges Bank(بانک مرکزی نروژ)

بانک مرکزی سوئیس تنها بانکی نیست که هفته آینده جلسه برگزار خواهد کرد. Riksbank و Norges Bank به ترتیب در روزهای سه‌شنبه و پنجشنبه تشکیل جلسه می‌دهند. انتظار می‌رود که هر دو بانک مرکزی نرخ بهره را در سطح فعلی حفظ کنند، اما احتمالا مواضع Riksbank نسبت به   Norges Bankکمی خوش‌بینانه‌تر باشد. با این حال پس از توسعه غافلگیر کننده برنامه QE در ژوئیه، که اکنون شامل اوراق قرضه مشارکتی و بهبود مداوم داده‌های اقتصادی می‌شود، ممکن است که Riksbank از انجام اقدامات تسهیلاتی بیشتر دست نگه‌دارد.

با این وجود کرون سوئد و کرون نروژ نسبت به هرگونه تغییر در لحن بانک‌های مرکزی‌شان حساس خواهند بود. (هرچند در کوتاه‌مدت) انتظار می‌رود چشم‌انداز رشد این دو کشور اسکاندیناوی همچنان صعودی باقی بماند اما بعید است که این دو بانک مرکزی کوچک بتوانند به اندازه بانک‌های بزرگی مثل فدرال رزرو یا بانک مرکزی اروپا محرک اقتصادی ارائه کنند.

بانک مرکزی نیوزلند، یک قدم نزدیک‌تر به نرخ بهره منفی

با تمام تفاسیری که رفت، احتمالا بانک مرکزی نیوزلند توجه تمام سرمایه‌گذاران را به خود جلب خواهد کرد. بانک مرکزی نیوزلند روز چهارشنبه (به وقت محلی) تشکیل جلسه می‌دهد و انتظار می‌رود که بر رویکرد پیشین خود پافشاری کند. اقتصاد نیوزلند اندکی کمتر از آنچه در سه ماهه دوم پیش‌بینی می‌شد رشد کرد. به هرحال با توجه به این که این کشور در ماه اوت یکبار دیگر مجبور به ایجاد قرنطینه عمومی در سراسر کشور شد، بهبود اقتصادی در نیوزلند کمی متزلزل به نظر می‌رسد.

به این ترتیب احتمال اینکه بانک مرکزی نرخ بهره منفی را در صدر گزینه‌های خود برای کمک به بهبود اقتصادی قرار دهد، افزایش می‌یابد. رئیس اور، اخیرا اظهار داشت که بانک نیوزلند در حال آماده‌سازی فعالانه بسته‌ای از ابزارهای سیاستی است و ممکن است از جلسه ماه سپتامبر از آنها استفاده کند.

RBNZ
نرخ بهره نیوزلند

با این وجود هنوز هم ممکن است بانک مرکزی نیوزلند سیاست جدید خود را ابلاغ نکند چرا که در سطح جهانی، روند بهبود اقتصادی قوی‌تر از آنچه در ابتدا پیش بینی می‌شد در حال انجام است. اگر چنین اتفاقی رخ دهد باید منتظر ادامه روند صعودی دلار نیوزلند حداقل تا زمانی که ریسک جهانی در حالی افزایش است، بمانیم.

شاخص PMI سریع، می‌تواند کمی از دردهای برگزیت را التیام دهد

در انگلیس همه در مورد برگزیت صحبت می‌کنند، اما سرمایه‌گذاران این هفته می‌توانند کمی‌هم به آخرین نسخه‌های PMI توجه کنند. برخلاف منطقه یورو که به نظر می‌رسد روند بهبود درحال تضعیف است، بهبود اقتصادی انگلیس از رکود ناشی از کرونا تاکنون بیشترین شباهت را به V دارد. با این حال با پایان یافتن طرح Eat Out دولت (طرحی مربوط به رستوران‌هایی که عضو آن می‌شوند) و در میانه جهش دوباره موارد ابتلا به کرونا در انگلیس، قوانین فاصله گذاری اجتماعی در این کشور سخت‌تر شده و این احتمالا در ماه سپتامبر نمود بیشتری خواهد داشت.

شاخص PMI سریع روز چهارشنبه منتشر می شود و در صورتی که بتواند بهتر از پیش‌بینی‌ها عمل کند، می‌تواند پوند را کمی افزایش دهد. استرلینگ در ماه سپتامبر و با افزایش تنش‌ها میان اروپا و انگلیس به خاطر اقدام بوریس جانسون مبنی بر تخطی از توافق برگزیت کاهش زیادی به خود دید.

UK
PMI انگلیس

مذاکرات برگزیت همچنان ادامه دارد و تیترهای خبری هر لحظه می‌توانند فشار روی پوند را افزایش دهند. اما علی‌رغم رویکرد خصمانه لندن، اتحادیه اروپا همچنان پای میز مذاکره باقی مانده است و حتی به نظر می‌رسد که پیشرفت‌هایی در بحث از میان برداشتن بن‌بست مذاکرات در بخش شیلات و ماهیگیری نیز داشته‌اند. از این رو، خطرات صعودی و نزولی پوند در حال حاضر کم و بیش مساوی هستند، با نزدیک شدن به مهلت مقرر توافق در ۱۵ اکتبر، معامله‌گران باید به دیدن جهش‌های بزرگ در هر دو جهت عادت کنند.

با کمرنگ شدن سخنان فدرال رزرو، دلار تحت تاثیر ریسک‌های سیاسی است

در تقویم اقتصادی هفته آینده ایالات متحده چیز زیادی وجود ندارد که بتواند دلار را حرکت بدهد مگر اینکه در جبهه واکسن، انتخابات یا محرک مالی تحولات عمده‌ای رخ بدهد. دلار پس از جلسه هفته گذشته فدرال رزرو کاملا تقویت شد چرا که این بانک از اعلام تزریق محرک‌های اضافی خودداری کرد اما پس از آن در مقابل سایر ارزها کاهش پیدا کرد حتی با وجود اینکه اشتهای ریسک اخیرا کاهش داشته است.

گزارش‌ PMI در روز چهارشنبه ممکن است بهترین امید برای تحرک بازار طی روزهای آینده باشد. PMIهای ایالات متحده چند ساعت پس از اروپا منتشر می‌شود و اگر باز هم نشان از عملکرد بهتر آمریکا نسبت به اروپا داشته باشد، دلار می‌تواند خود را بازیابی کند.

US
شاخص دلار در حال تثبیت خود

همچنین داده‌های مسکن نیز مورد توجه است چرا که بخش مسکن یکی از بخش‌های حساس به نرخ بهره و از معدود نقاط روشن اقتصاد در دوران همه‌گیری کرونا بوده است. فروش خانه‌های موجود روز سه‌شنبه و فروش خانه‌های جدید روز پنجشنبه منتشر می‌شود. سفارش کالاهای بادوام نیز روز جمعه منتشر می‌شود.

ریسک‌های پاییز

به طور کلی، با نزدیک شدن به روز انتخابات، بازارها به طور فزاینده‌ای در حالت انتظار قرار می‌گیرند و داده‌ها در بهترین حالت ممکن می‌توانند منجر به حرکات آنی شوند.

اما انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سوم نوامبر تنها واقعه تاثیر‌گذار بر بازارها در ۳-۲ ماه پیش‌رو نیست. کنگره هنوز در مورد بسته محرک مالی جدید به توافق نرسیده است و احتمال توافق در یک یا دو هفته آینده بسیار کم است. همچنین این احتمال نیز وجود دارد که توافق بسته محرک اقتصادی به بعد انتخابات موکول شود.

علاوه‌بر این اطلاعیه‌های مربوط به واکسن کرونا نیز می‌تواند هر لحظه منتشر شود. این یکی از تهدید‌های بالقوه برای دلار به عنوان یک دارایی امن است و قطعا یک عامل تقویت کننده برای رشد سهام. همه این موارد می‌توانند در تصویب دور جدید محرک‌های مالی تا پیش از پایان سال تعیین کننده باشند. سوال اصلی اما این است که آیا تا پیش از تعیین تکلیف هر یک از مواردی که گفته شد، بازار آرام باقی می‌ماند یا وحشت‌زده خواهد شد؟

 

منبع: FXStreet

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟