بروکر ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب ها

هیچ‌کس برای برنده شدن به دنیا نیامده است. همه‌چیز به یادگیری مهارت مربوط می‌شود

برد و باخت در بازارها

هیچ‌کس برای برنده شدن به دنیا نیامده است. همه‌چیز به یادگیری مهارت مربوط می‌شود

شما چگونه بر استرس ناشی از معامله غلبه می‌کنید؟ آیا تاکنون پس از ضرر دادن در یک معامله تصمیم به پرتاب کردن کامپیوتر به بیرون پنجره گرفته‌اید؟ آیا تاکنون پس از برنده شدن در یک معامله که دائماً سود می‌دهد احساس شادی و شعف کرده‌اید؟ اگر تاکنون معامله کرده باشید استرس‌های ناشی از برنده شدن و باختن را می‌شناسید. بردوباخت استرس‌زا و احساسی است. حس مجزایی هستند که به‌ویژه برای یک معامله‌گر خرد یا سرمایه‌گذار خصوصی پدیدار می‌شود. به تأثیرات معامله بر روی بدن خود بیندیشید. بلاتکلیفی بازار یک نگرانی همیشگی است. پذیرفتن ریسک نیز باری را بر دوش ما می‌گذارد، بنابراین استرس و معامله هر دو با یکدیگر عجین شده‌اند. چگونه بر این استرس غلبه کنیم؟

رودررویی یا گریز؟

پدیده رودررویی یا گریز» بسیار شناخته‌شده است و همه ما این حس استرس را درک می‌کنیم. به هنگام استرس آدرنالین در سیستم بالا می‌رود، بنابراین احساس بیماری می کنیم و دهانمان خشک می‌شود و در همین حین بدن ما آماده است تا واکنش نشان دهد. مشکلی که ما به‌عنوان معامله‌گر با آن روبرو هستیم این است که واکنش رودررویی یا گریز همیشه به ما کمک نخواهد کرد. قطعاً بخش متفاوتی از مغز ما زمانی که در وضعیت رودررویی یا گریز قرار داریم فعال می‌شود. این قسمت ساقه مغز است و غریزه‌های مربوط به بقا را در ما کنترل می‌کند. اگرچه به‌عنوان معامله‌گر ما تمایل داریم تا بخش نئوکورتکس مغز خود را مورداستفاده قرار دهیم، زیرا در این قسمت بیشتر تفکر پیشرفته ما روی می‌دهد که شامل برنامه‌ریزی، اندیشیدن و عقلانیت می‌شود.

تأثیر برنده شدن و باختن

حتماً این جمله را شنیده‌اید که  بخند تا دنیا به روت بخنده». وقتی‌که برنده می‌شوید احساس متفاوتی دارید. جان کوتز عصب‌شناس و یکی از معامله گران پیشین گلدمن ساکس در کتابی به نام ساعتی میان سگ و گرگ درباره تأثیرات متفاوت دوره‌های بردوباخت نوشته است.

 به هنگام برد:

  • هیجان‌زده، پذیرای ریسک، اعتمادبه‌نفس بالا، بالا رفتن تستوسترون

به هنگام باخت:

  • ریسک گریز، ترسیده، به‌شدت بدبین، عدم اعتمادبه‌نفس

هر دو این حالات برای معامله‌گر خطرناک هستند. ازاین‌رو، باید سعی در کنترل احساسات خود داشته باشیم تا بتوانیم از فکر کردن زیاد به آن‌ها بپرهیزیم و واکنش مناسبی به هر دو حالت ممکن داشته باشیم.

کنترل استرس ناشی از معامله:

در زیر به نکاتی اشاره‌کرده‌ایم که به ما کمک می‌کنند تا از استرس ناشی از معامله دوری‌کنیم.

تعریف و محدود کردن ریسک

موضوعات بدیهی مربوط به معامله ازجمله ریسک را نمی‌توان تغییر داد. برای انجام معامله باید ریسک انجام داد؛ اما باید همیشه آن را مدیریت کرد.

با توجه به تبحر خود معامله کنید

یک جنبه کلیدی معامله این است که صلاحیت لازم را داشته باشید. به‌عبارت‌دیگر، زمانی معامله کنید که 100% بدانید چه در حال روی دادن است. گاهی بازار عجیب و پیچیده می‌شود و تمام موضوعات فاندامنتال واضح نیستند؛ بنابراین، زمانی که نمی‌فهمید چه در جریان است معامله انجام ندهید. دست از کار بکشید. اشکالی ندارد که بگویید من نمی‌فهمم در بازار چه خبر است». هیچ فردی کاملاً در این زمینه تبحر ندارد.

هیچ‌گاه از لوریج بیش‌ازحد استفاده نکنید

اگر ریسک زیادی می‌کنید، بدن خود را تحت استرس زیادی قرار می‌دهید و مغزتان در وضعیت بقا قرار می‌گیرد و تصمیمات نامعقولی می‌گیرد. توصیه من به شما این است که از لوریج استفاده نکنید. در چنین شرایطی بهتر می‌توانید فکر کنید.

آماده سازی

برنامه‌ای آماده کنید و مطابق آن عمل کید. آن را بنویسید، هرروز به آن عمل کنید و از طریق نظم روزانه مهارت خود را افزایش دهید.

دیدگاه خود را تغییر دهید و به دنبال یک فرصت باشید

بسیار خوب، شما یک دوره سخت معاملاتی داشته‌اید. واقعاً دشوار است. شاید احساس شکست کنید و نگران این مسئله باشید که این مسئله چگونه بر کار شما یا سمت شما در شرکت تأثیر خواهد گذاشت، اما برداشت شما از آن چیست. شاید شما در معاملات خود گزینشی‌تر عمل کنید یا ریسک را بهتر مدیریت کرده باشید. با منفی نگری باعث باختن معاملات خود نشوید.

هیچ‌کس برای برنده شدن به دنیا نیامده است. همه‌چیز به یادگیری مهارت مربوط می‌شود

نفس بکشید

به نظر احمقانه می‌آید، اما تنفس عمیق به بدن شما کمک می‌کند. این کار این روزها بسیار توصیه می‌شود و به کاهش استرس شما کمک می‌کند. این تنفس تنفس آرام‌بخش شما نیز محسوب می‌شود. ضربان قلب شما کاهش خواهد یافت و عملکرد تفکر شما بهینه‌سازی می‌شود. یکی از فن‌ها تکنیک 4،4،4،4 است که به صورت زیر انجام می شود:

4 ثانیه هوا را به داخل ریه بفرستید

4 ثانیه هوا را در داخل ریه نگه دارید

4 ثانیه هوا را به بیرون بفرستید

4 ثانیه در این حالت نگه‌دارید

انجام این کار سیستم استرس زده شما را ریست می‌کند.

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

3 دیدگاه در “هیچ‌کس برای برنده شدن به دنیا نیامده است. همه‌چیز به یادگیری مهارت مربوط می‌شود
  1. Maril گفت:

    خوب و کاربردی 🙋

  2. بهزاد خوش سیما گفت:

    سلام. بسیار مطلب آموزنده و عالی

    1. امیر گفت:

      ممنونم از نظرتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟