مطالب پیشنهادی
اشتراک گذاری
برچسب ها

پنج قانون اساسی برای معامله گران خلاف جهت

معامله گر خلاف جهتپیش از این در مقاله‌ای با عنوان “سرمایه گذاری خلاف جهت (Contrarian) چیست و چه مبنایی دارد؟” به تعریف و بررسی کلیات سرمایه‌گذاری خلاف جهت پرداختیم، اکنون در این مقاله تعدادی از قوانینی که رعایت آنها در خیلی از اوقات، ما را از گرفتار شدن در دام یک اشتباه بازمی‌دارد را ارائه می‌کنیم.

پنج قانون اساسی برای معامله گران خلاف جهت

سرمایه‌گذاری خلاف جهت (Contrarian) به عنوان یک استراتژی موفق در جهان شناخته می‌شود. نکته اصلی در این استراتژی این است که همراهی با رفتار گله‌ای سرمایه‌گذاران، معمولا به نتایج مطلوبی منتهی نمی‌شود.

طی سالیان گذشته، دنبال کردن روند کلی (Trend Following) یعنی همان همراه شدن با گله، استراتژی مطلوبی محسوب می‌شد چرا که باور بر این بود که روند دوست شماست، البته تا زمانی که شروع به بازگشت نکرده است.

دنبال کردن روند تا زمانی که بازار روند قبلی خود را ادامه می‌دهد، استراتژی خوبی به نظر می‌رسد. البته معامله‌گران مبتدی زمانی که روند بازار بازگشت می‌کند، دلیل ضرر را استراتژی‌شان نمی‌دانند، بلکه دلیل ضرر را بدشانسی قلمداد می‌کنند.

در مقابل سرمایه‌گذاران خلاف جهت، در بیشتر مواقع به نظر احمق می‌رسند. البته هنگامی که روند معکوس شده و دنبال‌کنندگان روند شروع به ضرردهی می‌کنند، سعی بر این دارند که سرمایه‌گذاران خلاف جهت را خوش‌شانس قلمداد کنند.

ذات و طبیعت انسان‌ها را می‌توان یکسان قلمداد کرد. سرمایه‌گذاری خلاف جهت، هم برای سرمایه‌گذاران حرفه‌ای و هم برای سرمایه‌گذاران مبتدی سخت است و اغلب افراد تازه‌کار فکر می‌کنند که از پس آن برمی‌آیند. در این جا پنج قانون طلایی برای سرمایه‌گذاری در خلاف جهت اورده شده است که می‌توانید با عمل به آنها سودآوری خود را افزایش دهید.

۱- وقتی در اخبار سراسری در مورد سرمایه‌گذاری بر روی یک دارایی می‌شنوید، برای سرمایه‌گذاری بر آن دارایی دیگر دیر شده است.

شاید شنیدن این موضوع برایتان کمی عجیبی باشد. اما باید قبول کرد که مدت‌ها طول می‌کشد تا موضوعات مهم سرمایه‌گذاری و اخبار بازار وارد سایت‌ها و خبرگزاریها شوند. در جهانی که اتفاقات و رویدادها در بازار به صورت لحظه‌ای قیمت را در چند ثانیه جابجا می‌کنند، خواندن تیتر اول روزانه روز بعد یا دیدن اخبار و یا حتی خواندن خبر در اینترنت برای پیدا کردن فرصت معامله‌گری جدید بسیار دیر است. در نتیجه بسیار دشوار است که بتوانید با استفاده از اخبار معامله کنید و یا بتوانید از طریق اخبار فرصت‌های مناسب معامله‌گری پیدا کنید. امروزه پیش از آنکه اخبار منتشر شوند، بازار قیمت‌گذاری را انجام داده است. البته این به معنی دوری کردن از اخبار نیست. قطعا گاهی پیش می‌آید که اخبار می‌تواند یک سرمایه‌گذاری مناسب را برای شما به ارمغان بیاورد و یا اینکه به شما در مورد پتانسیل یک سرمایه‌گذاری در آینده هشدار بدهد.

نکته مهم این است که پیش از آنکه سرمایه‌گذاری بر روی یک دارایی، خبر اول روزنامه‌ها شود، شما در آن سرمایه‌گذاری حاضر شده‌باشید. در مواقع انتشار اخبار، ترند شدن آن اتفاق اقتصادی و مطلع شدن دیگر افراد، سرمایه‌گذاران بزرگ کم کم به فکر سیو سود و خروج از آن سرمایه‌گذاری می‌باشند.

۲- وقتی همه می‌خرند بفروشید و وقتی همه می‌فروشند بخرید.

برای اینکه بتوانید ارزان بخرید و گران بفروشید باید خلاف جهت اکثر تحلیل گران بازار، معامله کنید. شما می‌توانید سهامی که همه برای آن سر و دست می‌شکنند را در اوج قیمت بفروشید و دارایی‌های ارزان را از یک فرد مفلوک که سرمایه زیادی از دست داده و در ضرر قرار دارد، خریداری کنید. مردمی که در حال معامله‌کردن با شما هستند، چیزی از استراتژی شما نمی‌دانند حتی شاید تصور کنند که شما احمق هستید.

۳- هیچکس تا زمانی که درآمدش به حباب بازار وابسته است، حبابی نمی‌بیند.

بازارهای مالی بارها دچار حباب شده‌اند و این حباب بارها ترکیده شده است و هربار فعالان بازار این حباب را نادیده گرفته‌اند چرا که هیچکس نمی‌خواهد در مورد از دست رفتن سرمایه‌اش حتی فکر کند. در بازارهای مالی نظریه‌های اساسی فامندامنتال به ندرت بیان می‌شود چرا که در تضاد با سودآوری این صنایع هستند. البته شما لازم نیست مانند یک پیرمرد غرغرو مدام از احتمال ریزش بازار حرف بزنید. می‌توانید در جهت بازار معامله کنید اما بدانید که هر لحظه امکان ریزش بازار وجود دارد و در آن لحظه شما نباید در کنار گله به قربان‌گاه بروید.

۴- همه توصیه‌ها و نکات را انجام ندهید و به توصیه دیگران بی توجه باشید.

روی تحقیقات خود متمرکز شوید. بازار به مردم پول نمی‌دهد تا با یکدیگر موافق باشند و یا عقاید یکدیگر را نقض کنند. شما زمانی به پول می‌رسید که درست حدس زده باشید در حالی که بقیه نتوانسته‌اند این کار را انجام دهند. اگر همه با یکدیگر هم‌نظر باشند، معامله‌ای صورت نمی‌گیرد. پس زمانی که معامله وجود دارد، مشخص می‌شود که بعضی افراد با بعضی دیگر نظر متفاوتی دارند و همه فکر می‌کنند که در جهت درست بازار قرار دارند. این شما هستید که باید کشف کنید کدام نظر صحیح‌تر است.

۵- آنچه برای شما بدیهی است برای دیگران بدیهی نیست.

در جهان متغیرهای متعددی وجود دارد. اگر دیدگاه متضادی دارید که از درست بودن آن مطمئن هستید، انتظار نداشته باشید که همگی با شما موافقت کنند. هنگامی که پیش‌بینی شما عملی می‌شود، در مورد آن حرفی زده نمی‌شود و حتی مهم نیست که چقدر دقیق باشد. انگار هیچ چیز تغییر نکرده است. این سکوت به معامله‌گر خلاف جهت می‌گوید که ایده او درست بوده است. دنبال‌کنندگان روند، زمانی که همه‌چیز تمام شد و افراد ضررهای سنگینی کردند و شما سود خود را برداشت کردید، در مورد آن در اخبار مطلب می‌خوانند. درست در این زمان است که معامله‌گر خلاف جهت به دنبال یک سهام یا دارایی دیگر است تا با سرمایه‌گذاری در آن به سودهای بیشتری دست پیدا کند.

منبع: forbes

جهت پیگیری اخبار و تحلیل های فارکس و بازارهای جهانی به کانال تلگرامی UtoFX بپیوندید.

بیشتر بخوانید:

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟