بروکر ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

چرا طلا با بالاترین قیمت تاریخ خود معامله می‌شود؟

چرا طلا با بالاترین قیمت تاریخ خود معامله می‌شود؟

حتما سرمایه گذاران در ماه های اخیر متوجه افزایش قیمت طلا و رکورد شکنی آن شده اند. اما علت این افزایش چیست و آیا این روند ادامه خواهد یافت؟
🖌سال 2020 برای بازار ها افت و خیز زیادی داشته است. اخبار بد کرونا و افزایش تقاضا برای طلا به چندین دلیل قیمت این فلز را افزایش داد.
❓از افزایش قیمت طلا چه برداشتی می توانیم داشته باشیم؟
طلا در اوایل این هفته به بالاترین نرخ خود یعنی 2000 دلار رسید. این افزایش در پی کاهش قیمت دلار رخ داد و به راحتی نرخ 1931 دلار سال 2011 را پشت سر گذاشت.
اما برای درک بهتر علت این افزایش باید نگاهی عمیق تر داشته باشیم. پی بردن به هشدار های ناشی از رکودی دیگر آن قدر هم سخت نیست. به عنوان مثال، داده های اقتصادی اخیر آمریکا پایین ترین میزان تولید ناخالص داخلی در سه ماهه سال را نشان می دهد. به غیر از این داده‌ها، IMF نیز از کاهشی 5 درصدی در طول سال خبر می دهد.
🔰در نتیجه بانک های مرکزی برای سر پا نگه داشتن بازارهای مالی میلیارد ها دلار به ان تزریق کرده اند تا اقتصاد پایدار بماند. در اروپا و آمریکا این امر منجر به چاپ پول شد.
پیامد ناشی از اقزایش عرضه ی پول منجر به پایین آمدن نرخ بهره می‌شود؛ در حالی که حجم ارز در گردش را نیز افزایش می دهد. بدین ترتیب به دلیل تورم ارزش این ارزها کاهش می یابد، اتفاقی برای دلار و سایر ارز های اصلی در حال افتادن است.
🔸با در خطر قرار گرفتن ارز های امن، این امر لایه ای دیگر از تقاضا برای طلا ایجاد می کند که در مواقع بحران اهمیت ویژه‌ای می‌یابد. با توجه به اینکه بحران کرونا ادامه دارد انتظار می رود این روند در نیمه ی دوم سال 2020 نیز ادامه داشته باشد.
قیمت نقره نیز در هفته های اخیر افزایش پیدا کرده است، حدود 25 درصد در ماه ژوئیه، یعنی افزایشی بیشتر از طلا. هرچند قیمت نقره هنوز به بالاترین رکورد خود نرسیده و به نظر می‌رسد کمتر از ارزش واقعی قیمت‌گذاری شده است.
🔺با ازدحام سرمایه گذاران در بازار طلا، نقره نیز به عنوان فلز گرانبهای دیگر مورد توجه قرار می گیرد. نسبت قیمتی میان طلا و نقره نیز حاکی از آن است که نقره در حال حاضر ارزان است و زمینه افزایش قیمت را دارد.
🔸با نگاهی به آینده، فلزات گرانبها می توانند در عرض مدت کوتاهی با افزایش تقاضا در سرتاسر جهان همچنان به درخشش خود ادامه دهند.
با توجه به اینکه بسیاری از کشورها در حال بررسی اعمال مجدد محدودیتها هستند هرگونه امیدی به بهبود سریع اوضاع اقتصادی به نظر بسیار خوش بینانه می آید. در چنین سناریویی، تقاضای برای فلزات ارزشمند ادامه خواهد داشت.

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟