مطالب پیشنهادی
اشتراک گذاری
برچسب ها

چه ارزهایی را ارز فیات یا بدون پشتوانه می‌نامند و چه خصوصیاتی دارند؟

ارز فیات

ارز فیات  Fiat Currency

پول بدون پشتوانه یا ارز فیات نوعی پول است که هیچ ارزش ذاتی ندارد و نمی توان آن را با کالای فیزیکی یا دارایی معاوضه کرد. پول بدون پشتوانه معمولا درون یک اقتصاد ملی ایجاد می شود و پول قانونی برای خرید و فروش کالاها و برای پرداخت تمامی بدهی‌ها هم عمومی و هم خصوصی درون سیستم مبادله‌ی پول رایج در کشور خاستگاه آن ارز است.

اسکناس‌های منتشر شده توسط دولت برای اولین بار در چین در قرن یازدهم معرفی شد. اسکناس‌های کاغذی طی قرون گذشته، توسط کشورهای مختلف استفاده شده است؛ این اسکناس‌ها معمولا با کالاهایی که بصورت ذخیره یا انبار نگهداری می‌شدند پشتیبانی می‌شد . ارزهای بی‌پشتوانه برای اولین بار به طور گسترده در قرن گذشته هنگامی که ارزها از استاندارد طلا حذف شدند مورد استفاده جامعه بین‌الملل قرار گرفتند. در سال 1971 وقتی که دلار آمریکا از طلا جدا شد، دلار آمریکا در سیستم بین‌المللی ارزهای فیات که در سراسر دنیا استفاده می‌شد تبدیل به استاندارد جدید ارزشگذاری شد و در برابر دیگر ارزهای بی پشتوانه ارزش‌گذاری می‌شد.

واژه‌ی فیات (Fiat) از زبان لاتین سرچشمه می‌گیرد و به معنای “اجازه بدهید انجام شود” همچون روند یک معامله است.

تنها ارزش ارز بدون پشتوانه در ارزش کاربردی آن به عنوان وسیله‌ای برای مبادله‌ی کالاها و خدمات است. ارزش آن فقط بر مبنای قدرت کشوری است که آن را چاپ می کند و از آن به عنوان ارز قانونی حمایت می‌کند. این پول به این خاطر ارزش دارد که دو طرف شرکت کننده در یک معامله بر ارزش آن برای مبادله توافق دارند. همچنین در رابطه با دلار آمریکا اعتقاد به این ارز می‌تواند به پشتوانه حمایت ارتش آمریکا و قدرت اقتصادی این کشور باشد.

پول کاغذی برای اولین بار در چین قرن یازدهم به عنوان جایگزینی به جای استفاده از کالایی مانند طلا یا نقره به عنوان پول معرفی شد. گواهی طلا یا نقره به عنوان نماینده‌ای برای پول، مشابه ارزهای بدون پشتوانه هستند زیرا پول کاغذی هستند، اگرچه این گواهی‌ها نماینده مقدار مشخصی از طلا یا نقره هستند که می‌توان در آینده آن را مطالبه کرد.

تمام ارزهای اصلی بین‌المللی توسط چیزی که ارزش ذاتی داشته باشد پشتیبانی نمی‌شوند و پول بدون پشتوانه هستند، همچنین تقریبا تمام ارزهای رمزنگاری شده (کریپتوکارنسی‌ها) توسط چیز با ارزشی پشتیبانی نمی شوند و ارز فیات هستند.

پول بی پشتوانهارزهای فیات به این صورت طراحی شده‌اند که برای مقدار محدود و مشخص کالا و به تعبیری حجم مشخصی از اقتصاد، اگر حجم پول در گردش (نقدینگی) بیشتر و بیشتر شود ارزش‌شان کمتر و کمتر می‌شود و افزایش بی‌رویه انتشار این نوع ارز می‌تواند به مرور زمان به از دست رفتن ارزش کلی آنها منجر شود. ارز فیات یک دارایی مستهلک شونده است و با تورم، سال به سال ارزش خرید آن کاهش می‌یابد.

منبع: Newtraderu

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟