مطالب پیشنهادی
اشتراک گذاری
برچسب ها

چه می‌شود اگر ترامپ ناگهان برنده انتخابات 2020 ریاست جمهوری آمریکا اعلام شود؟

پیروزی ترامپده ماه پیش، تصور می‌شد که ترامپ به راحتی در انتخابات پیروز می‌شود چراکه وی در نظرسنجی‌ها بسیار پیشتاز بود. اما اکنون این سناریو معکوس شده است. با پیشتازی بایدن در نظرسنجی‌ها، تقریبا همه در مورد «موج آبی» صحبت می‌کنند و اینکه در صورت وقوع چنین سناریویی، چه اتفاقی رخ خواهد داد. یکی از سناریوهای سرراست این است که «دلار را بفروش، همه چیز را بخر» اما با کنار رفتن سرخوشی ناشی از این سناریو، ریسک‌های زیادی پدیدار می‌شوند.

اگرچه همچنان «موج آبی» محتمل‌ترین نتیجه ممکن است اما اگر ترامپ یکبار دیگر مانند سال ۲۰۱۶ برخلاف نظرسنجی‌ها موفق به راهیابی به کاخ سفید شود، چه؟

به عنوان یک معامله‌گر باید برای تمام نتایج و حوادث آماده باشید. پس باید بدانید اگر هفته آینده ریاست جمهوری ترامپ برای چهار سال دیگر تمدید شد، چه باید بکنید و اینکه آیا اگر نتیجه یک «موج آبی» بود، باید منتظر یک واکنش متفاوت باشیم؟

بزرگترین سرنخ بازار، تجربه افزایش شدید دلار در سال ۲۰۱۶ است. به طوری که دلار تمام ارزها خصوصا ارزهای بازارهای نوظهور را درهم کوبید. برای کسانی که فراموش کرده‌اند، در بازه زمانی بیش از یک ماهه USD/JPY از ۱۰۱.۲۰ به ۱۱۸.۰۰ رسید و EUR/USD از حدود ۱.۱۳۰۰ به ۱.۰۳۰۰ کاهش پیدا کرد.

اما این بار بعید است که چنین اتفاقی با این ابعاد برای دلار رخ بدهد. اما همچنان ممکن است با توجه به سابقه اتفاقات سال ۲۰۱۶، واکنش اولیه بازار  این بار نیز به‌شکل هجوم برای خرید دلار باشد و چه بسا دوباره ۴ سال دیگر شاهد عدم قطعیت ژئوپولتیک در بازار باشیم.

اما از طرف دیگر ممکن است شاهد افزایش قیمت سهام در کنار رشد دلار باشیم. همه می‌دانیم که ترامپ تا چه حد به صعود بازار سهام افتخار می‌کند؛ مخصوصا اینکه که با انتخاب مجدد ترامپ، بازار دیگر شاهد افزایش مالیات‌هایی که بایدن قصد تصویب آنها را دارد، نخواهد بود.

از طرف دیگر اگر جمهوری‌خواهان همچنان کنترل سنا را حفظ کنند، امید برای تصویب سریع‌تر محرک مالی افزایش پیدا خواهد کرد.

اما با درنظر گرفتن تمامی جوانب می‌بینیم که واکنش بازار سهام کاملا واضح خواهد خواهد بود. در این میان، چیزی که اهمیت دارد آن است که در صورت پیروزی ترامپ، سیر صعودی دلار درنهایت تضعیف خواهد شد.

ازسوی دیگر،  روند بهبود اقتصاد جهانی همچنان با مشکلاتی مواجه است و بانک مرکزی آمریکا طی ۵ سال آینده هیچ ذهنیتی برای افزایش نرخ بهره ندارد؛ بنابراین حمایت پولی و مالی برای مدتی بسیار طولانی پابرجا خواهد ماند.

در واقع ما در مراحل اولیه از روند کاهش چندین ساله قیمت دلار هستیم و هیچ شواهدی در دست نیست که نشان دهد این سناریو تغییر کرده است. در مورد سهام اما اگرچه ممکن است هر از چندگاهی به خاطر ویروس یا تحولات منفی اقتصادی، شاهد افت بازار باشیم اما تا زمانی که فدرال رزرو به تعهدات خود (برای حمایت از اقتصاد) عمل کند، دلار کاهش و سهام افزایش خواهد یافت. به‌علاوه، این سازوکار به معنای سرازیرشدن سرمایه بیشتر به‌سوی ارزهای اقتصادهای نوظهور و طلا خواهد بود.

پس اگر واکنش به پیروزی «موج آبی» به‌معنای «خرید همه چیز و فروش دلار» باشد، واکنش به پیروزی ترامپ، «خرید سهام و سپس فروش دلار» خواهد بود.

منبع: Forexlive

بیشتر بخوانید: انتخابات 2020 ریاست جمهوری امریکا؛ سناریوهای احتمالی و واکنش بازار سهام

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟