مطالب پیشنهادی
اشتراک گذاری
برچسب ها

آشنایی با سازوکار بانک مرکزی ژاپن (BOJ)

ساختمان بانک مرکزی ژاپنبانک ژاپن (BOJ) یک بانک مرکزی بزرگ است که سیاست‌های پولی را با هدف حفظ ثبات قیمت‌ها و اقتدار سیستم مالی تنظیم می‌کند. BOJ به عنوان یک بانک مرکزی، مستقیما بر بازار فارکس تأثیر می‌گذارد، از این رو نشست‌های سیاستگذاری و تصمیماتی که اتخاذ می‌کنند برای معامله‌گران اهمیت بالایی دارند. (برای آگاهی از سازوکار تاثیر بانک‌های مرکزی بر ارزهای کشورها می‌توانید این مقاله را مطالعه کنید.)

معرفی بانک مرکزی ژاپن – Bank of Japan

بانک ژاپن یا “نیچیگین”، بانک مرکزی ژاپن است. این بانک سیاست پولی را به اجرا می‌گذارد و برای حفظ ثبات سیستم مالی کشور، پول (ین) منتشر می‌کند. هیئت سیاستگذاری بانک، بطور منظم نشست‌های سیاست پولی را به منظور تصمیم‌گیری در مورد اقدامات لازم روی نرخ بهره و شیوه تاثیر روی تورم برگزار می‌کنند.

مالک بانک ژاپن کیست؟

55% مالکیت بانک ژاپن و 100% قدرت رای دادن متعلق به دولت است. 45% باقیمانده سهام شناور و عمومی است که تحت عنوان JASDAQ معامله می شود. از آگوست 2019 هاروهیکو کورودا رئیس بانک ژاپن است. البته این دومین دوره 5 ساله ای است که او ریاست این بانک را بر عهده دارد و تا آپریل سال 2023 ادامه خواهد یافت. دوره قبل از مارچ 2013 آغاز شده بود.

اختیارات کلیدی اقتصادی بانک مرکزی ژاپن

مسئولیتهای اصلی بانک مرکزی ژاپن عبارتند از:

  1. حفظ ثبات سیستم مالی
  2. حفظ ثبات قیمت‌ها
حفظ ثبات سیستم مالی

بانک مرکزی ژاپن سیاست پولی خود را با هدف حفظ ثبات سیستم مالی به مرحله اجرا می گذارد که شامل کنترل پول (ین) ، کنترل سیاست پولی و توزیع اسکناس می شود. این کار به دیگر هدف بانک ژاپن، یعنی حفظ ثبات قیمتها نیز کمک می کند. به این صورت که کنترل ین و سیاست پولی بخشی از طرحی است که به ثبات قیمتها و توسعه اقتصادی می‌انجامد.

حفظ ثبات قیمت‌ها

حفظ ثبات قیمت ها هدف دیگر بانک مرکزی ژاپن است. صادرات برای اقتصاد ژاپن اهمیت زیادی دارد بنابراین بانک ژاپن در تلاش است تا قیمتها را تا حد ممکن ثابت نگه دارد و نرخ بهره را با هدف توسعه اقتصاد ملی مدیریت خواهد کرد. بانک ثبات قیمت ها را با افزایش 2% در شاخص قیمت مصرف کننده(CPI) در هر سال تعریف می‌کند.

بانک ژاپن چگونه به وظایف خود عمل می کند؟

بانک ژاپن بطور منظم جلساتی به منظور سیاستگذاری پولی(MPMs) برگزار می کند که طی این جلسات نرخ بهره و دیگر سیاست‌های پولی رسمی با این انگیزه که سبب ثبات قیمت ها و ثبات سیستم مالی شوند تعیین می‌شوند. این جلسات 8 بار در سال برگزار می‌شوند و هر کدام دو روز به طول می‌انجامند. در طول این جلسات هیئت سیاستگذاری ( رئیس، دو معاون اول و 6 عضو دیگر) سیاست‌های پولی مورد بحث قرار می‌گیرد و پیاده‌سازی می‌شود. از ماه جولای سال 2018 نرخ بهره در 0.1-% ثابت مانده است که این کار به منظور رشد اقتصادی صورت گرفته است.

چگونه سیاست های پولی بانک ژاپن بر ارزش ین تأثیر می گذارد؟

ژاپن طی چند دهه گذشته از اقتصادی بیمار با تورم بسیار پایین رنج برده است و همواره از دستیابی به نرخ تورم 2% شکست خورده است. ژاپن آنچه سیاست‌های پولی انبساطی نامیده می‌شود را پذیرفته است و با پایین نگه داشتن نرخ بهره در تلاش برای رونق اقتصادی است.

زمانی که نرخ بهره پایین باشد مردم انگیزه ای برای پس انداز کردن ندارند، ایده‌ای که پشت این قضیه قرار دارد این است که مردم بیشتر هزینه می کنند، پول خود را در اقتصاد سرمایه‌گذاری می کنند و در نتیجه تورم افزایش می یابد. در نتیجه این اقدام از زمان به روی کار آمدن کورودا ارزش ین ژاپن در مقابل دیگر ارزهای اصلی از جمله دلار آمریکا و یورو کاهش داده است. (ژاپن از کشورهایی است که مردمش علاقه به پس‌انداز دارند و نرخ پس‌انداز در این کشور چند برابر آمریکاست)

جفت ارز USD/JPY پس از اینکه کورودا اعلام کرد که دور اول از اقدامات سیاستگذاری خود را آغاز کرده است از 94.00 در ماه مارچ 2013 به بیش از  125.00 در ژوئن 2015 رسید. با وجود نوساناتی که ین طی این چند سال داشت، باز هم ارزش ین پایین تر از سطح خود پیش از ریاست کورودا است و جفت ارز USD/JPY به حدود 105.00 در سپتامبر 2020 رسید.

 

جفت ارز USD/JPY

جفت ارز USDJPY

چارت مربوط به جفت ارز USD/JPY نوسانات قیمت را در زمان اطلاعیه های مهم بانک ژاپن نشان می دهد.

پس از دوره‌ای بین سال‌های 2012 و 2013 زمانی که ین نسبتا در مقابل دلار قوی بود، در ژوئن سال 2015 و پس از اعلام اولین دوره سیاستگذاری‌ها توسط کورودا ارزش ین نسبت به دلار سقوط کرد و به 125.00 برای جفت ارز USDJPY رسید. در ژانویه سال 2016 بار دیگر با کاهش ارزش ین روبرو بودیم. اینبار کاهش ارزش ناشی از اعلام شوکه کننده کورودا در این خصوص بود که نرخ بهره را برای اولین بار منفی اعلام کرد و برای سپرده های بانکی نرخ بهره 0.1-% در نظر گرفت. این سیاست با این هدف بود که مؤسسات مالی به جای نگه‌داری نقدینگی و ضرر بخاطر بهره منفی ، پول نقد خود را در دیگر بخشها سرمایه‌گذاری کنند.

این خبر، بازارها را دچار شگفتی کرد زیرا کورودا اخیرا به کمیته تعیین بودجه پارلمانی گفته بود که قصد اعلام تغییرات در سیاست ها را ندارد. ارزش ین در برابر ارزهایی همچون دلار آمریکا و پوند انگلیس کاهش یافت و در همانحال شاخص سهام NiKKEI در ساعات اولیه پس از این اعلام افزایش یافت.

چگونه بر اساس تصمیمات نرخ بهره بانک ژاپن معامله کنیم؟

تصمیم در مورد نرخ بهره بانک ژاپن با هدف افزایش هزینه‌کرد مردم و سرمایه‌گذاری صورت می گیرد که این کار تورم را تحت تاثیر قرار می‌دهد. تغییرات در نرخ بهره، باعث ایجاد تغییر تقاضا برای سهام و ارز می‌شود و این امر سبب ایجاد فرصتهای معاملاتی در بازار فارکس خواهد شد. حتی زمانی که نرخ بهره ثابت می ماند، پیشبینی‌ها پیرامون رویدادهای مهم همچون جلسات سیاستگذاری پولی می‌توانند بر بازار فارکس تأثیر بگذارند.

نرخ بهره کوتاه مدت، عامل بنیادی در ارزشگذاری ارز است، از این رو معامله گران از نزدیک آن را رصد می کنند. طرح کلی به صورت زیر است:

انتظارات بازار نتایج واقعی تاثیر FX از نتایج
افزایش نرخ بهره ثابت ماندن نرخ بهره کاهش ارز
کاهش نرخ بهره ثابت ماندن نرخ بهره افزایش ارز
ثابت ماندن نرخ بهره افزایش نرخ بهره افزایش ارز
ثابت ماندن نرخ بهره کاهش نرخ بهره کاهش ارز

 

نکات کلیدی:

  • بانک ژاپن نقش اساسی در تعیین ارزش ین دارد.
  • تغییرات کوتاه‌مدت در نرخ بهره، عامل کلیدی در ارزش‌گذاری ارز هستند.
  • جلسات سیاست گذاری پولی بانک ژاپن می توانند بر ارزش ین تأثیر بگذارند و این زمانی روی می دهد که تصمیمات کلیدی اتخاذ می شوند.

 

 

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

1 دیدگاه در “آشنایی با سازوکار بانک مرکزی ژاپن (BOJ)
  1. محمدعلی رنجبر گفت:

    ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟