مطالب پیشنهادی
اشتراک گذاری
برچسب ها

از غروب دلار تا طلوع یورو؛ سقوط دلار چه پیامدی برای بازار سهام خواهد داشت؟

دلار آمریکا متزلزل ظاهر شده است اما بعضی تحلیلگران معتقدند این کاهش ارزش می‌تواند به سود شاخص‌های سهام تمام شود. اگرچه احتمالا سهام‌های خارجی سود بیشتری می‌برند.

شاخص دلار آمریکا (DXY) پس از تجربه افت ۱.۶ درصدی طی هفته گذشته، روز دوشنبه با سقوطی دیگر به زیر 94.00 (کف قیمتی دو ساله خود) سقوط کرد. (این شاخص ارزش دلار را نسبت به سبدی از شش ارز مهم دنیا دیگر بررسی می‌کند. )

البته امسال بازهم شاهد کاهش ارزش دلار بودیم. در ۲۲ مارس نیز بر اثر انتشار ویروس کرونا، ارزش دلار کاهش چشمگیری را تجربه کرد اما از طرف دیگر S&P 500 نیز توانست رالی دلپذیری انجام دهد.

کشف عامل اصلی نوسانات دلار برای سرمایه‌گذاران امری گیج‌کننده است. گذشته از این، کاهش ارزش دلار، یک عامل مثبت برای اقتصاد آمریکا و شرکت‌های چندملیتی بزرگی به شمار می‌آید که بخش بزرگی از درآمدهای خود را از بازار خارج به دست می‌آورند ولی مجبورند هزینه‌های خود را به‌صورت دلاری پرداخت کنند. به هرحال، بازار سهام پیش‌تر در طول روند صعودی ارزش ارز دلار نیز بسیار خوب عمل کرده که این نشان‌گر قدرت بالای اقتصاد آمریکا در مقابل سایر کشورهای دنیاست.
البته باید توجه داشت چنانچه ضعف دلار منعکس کننده مشکلات بزرگ در اقتصاد آمریکا باشد، کاهش ارزش دلار لزوما برای بازار سهام خبر خوبی نخواهد بود.

در هفته گذشته، هم دلار و هم سهام هر دو کاهش داشتند، چرا که دلار آمریکا اعتبار خود را به عنوان یک دارایی امن به خاطر مناقشه با چین از دست داده است. S&P500 سقوط ۰.۳ درصدی و داوجونز سقوط ۰.۸ درصدی را هفته گذشته تجربه کردند.
اما در دراز مدت دلار و بازار سهام نوعی همبستگی منفی نسبت به یکدیگر را نشان داده ‌اند. به این معنی که کاهش ارزش دلار برای سهام خوب بوده است. جفری شولز استراتژیست سرمایه‌ای از کلیر بریج اینوستمنت می‌گوید: از سال ۱۹۷۳ تاکنون، همبستگی بین شاخص دلار و S&P500 به طور ماهانه ۰.۲- واحد کاهش داشته است.
این رابطه معکوس اخیرا قوی‌تر شده است. همانطور که شولز می‌گوید تقریبا همزمان با پیوستن چین به سازمان تجارت جهانی، این عدد به ۰.۳۵- رسیده است.
البته این را نیز باید به خاطر بسپاریم که عملکرد یک ارز منعکس کننده دیدگاه سرمایه‌گذاران نسبت به آینده اقتصاد آن کشور است.
شولز در این باره می‌گوید: «دلار ضعیف لزوما به معنای ضعف اقتصاد آمریکا نیست، بلکه می‌تواندبه معنای قدرت اقتصادی جهانی باشد. اگرچه این موضوع لزوما به معنای آینده تاریک برای شاخص‌های سهام آمریکا نخواهد بود؛ اما احتمالا تا شش ماه آینده شاهد عملکرد ضعیف شاخص سهام‌های این کشور در مقابل شاخص‌های سهام دیگر کشورها خواهیم بود.»

ممکن است شاخص سهام‌های ایالات متحده در مقابل اروپا ضعیف ظاهر شوند. خصوصا اینکه به نظر می‌رسد کرونا در اروپا به خوبی تحت کنترل درآمده و همچنین اتحادیه اروپا یک برنامه هزینه و نجات عظیم را برای بهبود اقتصادی خود تصویب کرده است. مجموع این اتفاقات سبب شد که جفت ارز یورو دلار در هفته گذشته رشدی 1.8 درصدی تجربه کند و با رسیدن به بالای سطح ۱.۱۶، بهترین عملکرد خود را در ۱۰ ماه گذشته به نمایش بگذارد.
پارسه اوپدیایی، مدیر استراتژی ارز در آموندی پایونیر درباره افزایش ارزش یورو در مقابل دلار گفت: ممکن است این اتفاق نشانه تغییر رویکرد سرمایه‌گذاران در قبال یورو باشد. احتمالا سرمایه‌گذاران یورو را به عنوان دارایی امن بعدی در نظر گرفته‌اند.
گوارو سارولیا، مدیر استراتژی کلان در دانشکده اقتصاد آکسفورد گفت: باید این نکته را در نظر داشت که اگرچه دلار آمریکا با سهام این کشور همبستگی منفی دارد اما سهام غیر آمریکایی همبستگی منفی قوی‌تری با دلار آمریکا دارند.
بسیاری از اقتصاددانان هشدار داده‌اند که روند رو به کاهش دلار آمریکا می‌تواند به سرعت باعث از بین رفتن جایگاه این ارز به عنوان بزرگترین ذخیره ارزی جهان شود. این موضوع می‌تواند به منزله‌ی یک سیگنال منفی برای بازار سهام آمریکا در میانه‌ی تلاش نافرجام این کشور برای کنترل همه‌گیری اخیر باشد.
اگرچه سارولیا چنین سناریوی تاریکی را برای دلار متصور نیست و می‌گوید: این ارز پیش‌تر نیز بحران‌هایی مانند بحران دهه ۱۹۷۰، بحران اواخر دهه ۱۹۸۰ و بحران میانه دهه ۲۰۰۰ را پشت سر گذاشته است.
باید به این نکته نیز توجه کرد که از دهه ۱۹۷۰ که سیاست نرخ ارز شناور برای دلار پیاده شد، رابطه‌ای معکوس بین ارزش دلار و رشد اقتصاد جهانی وجود داشته است. به طوری که دوره‌های افزایش ارزش دلار تهدید بیشتری برای ثبات مالی جهان بوجود آورده است تا دوره‌های کاهش ارزش دلار.
نیکلاس کولاس، هم‌بنیانگذار DataTrek Reseach نیز در این‌باره اظهار داشت که در هردو بحران مالی ۲۰۰۹-۲۰۰۸ و بحران همه‌گیری کرونا، درست در همان روزی که شاخص دلار در یالاترین سقف بود، S&P در پایین ترین کف قیمت دو ساله بود. به عنوان مثال در ۹ مارس ۲۰۰۹ این شاخص در ۱۰۶.۰۱ بسته شد. سطحی که تا سال ۲۰۱۵ هرگز دوباره به خود ندید. همچنین در 23 مارس امسال نیز شاخص یادشده به بالاترین قله خود در سطح 126.47 رسید؛ در حالی که از آن زمان تاکنون بیش از 5 درصد افت کرده است.
کولاس در ادامه گفت:«دلار ضعیف به معنای این است که سرمایه‌گذاران معتقدند بحران کرونا گذشته است و حال نوبت سهام است که خیزش خود را آغاز کند. چیزی که داده‌های تاریخی نیز آن را تایید می‌کنند.

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟