بروکر ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب ها

چرا بافت و تامین مالی سختتر باعث رشد کامودیتی ها می‌شوند؟

  • بافت سهام شرکت‌های زیرساخت گاز طبیعی و تولید طلا خریده است
  • او سهام شرکت‌های بازرگانی ژاپن نیز خریده است
  • بافت منتظر صعود بازار در اثر تورم است و پورتفوی خود را به مواد اولیه منتقل کرده است.
  • بانک ها از تامین مالی کامودیتی ها خارج شدند.
  • افق روشن برای بازار کامودیتی ها

شاخص دلار از ماه مارس در حال سقوط است. فدرال رزرو و بانک های مرکزی قسم خورده‌اند که نقدینگی بی پایانی را به سیستم مالی جهانی تزریق کنند و دولت‌ها برای مقابله با ویرانی اقتصادی ناشی از کرونا با برنامه‌های محرک مالی، در حال افزایش کسری بودجه هستند.

فدرال رزرو گفته است که تمایل دارد سطح تورم را به بالاتر از نرخ هدف ۲ درصدی برساند که این موضوع چشم انداز صعودی خوبی را برای کامودیتی ها نشان می‌دهد چشم اندازی که طی دهه های اخیر تقریبا بی نظیر بوده است.

وارن بافت با شروع همه‌گیری کرونا در جهان، به طور نامشخصی ساکت و بی سر و صدا بود. همچنین شرکت سرمایه گذاری وی، برکشایر هاثوی شروع به فروش سهام خود در بانک‌ها و ایرلاین ها کرد. اما در چند ماه گذشته، پیشگوی اوماها (بافت) اقدام به خرید دارایی‌های حساس به تورم کرده است.

وی دارایی‌های مربوط به انرژی، فلزات گرانبها و شرکت‌های تجاری آسیا را خریداری کرده است. در همین زمان، بسیاری از موسسات مالی که به طور سنتی پروژه‌های کامودیتی محور را تامین مالی می‌کردند از این تجارت خارج شدند.

درحالی که بازارها به ندرت در یک خط مستقیم حرکت می‌کنند و کامودیتی‌ها جزو دارایی‌ها پرنوسان محسوب می‌شوند، تمام نشانه‌ها حاکی از افزایش قیمت مواد اولیه طی ماه‌ها و سال‌های پیش رو است. فاکتور(عامل) بافت تنها یکی از دلایلی است که همینطور که داریم به پایان سال 2020 نزدیکتر می‌شویم این کلاس دارایی (مواد اولیه) جذابتر شود.

بافت شرکت‌های گاز طبیعی و تولید طلا را خریداری کرده است.

بعد از فروش سهام ایرلاین‌ها و بانک‌ها اولین خبری که از اوماها منتشر شد این بود که برکشایر هاثوی بخشی از سهام شرکت انتقال گاز طبیعی و خط لوله Dominion Energy را خریداری کرده است. این معامله شامل ۴ میلیارد دلار پایه و احتمالا حدود ۶ میلیارد دلار وام (پرداخت وام به این شرکت توسط بافت) بوده است.

اکنون برکشایر ۱۸ درصد از کل شرکت انتقال گاز بین ایالتی را در اختیار دارد در حالی که پیش از این، مالک ۸ درصد از این شرکت بود. این اتفاق در آغاز ماه ژوئیه و درست زمانی که گاز طبیعی به پایین ترین سطح خود از سال ۱۹۹۵ سقوط کرد صورت گرفت.

چرا بافت و تامین مالی سختتر باعث رشد کامودیتی ها می‌شوند؟
نمودار قیمت گاز طبیعی

همانطور که در نمودار مشاهده می‌کنید، در ماه ژوئن قیمت گاز طبیعی به ۱.۴۳۲ دلار در ازای هر MMBtu (واحد شمارش منابع انرژی) رسیده است که پایین‌ترین مقدار در ربع قرن گذشته است.

همچنین در میانه آگوست اعلام شد که بافت نیم میلیارد دلار از سهام برجسته ترین شرکت‌های استخراج طلا در جهان را خریده است. شرکت Barrick در ۱۳ کشور جهان معادن استخراج طلا و مس در اختیار دارد.

طلا صعود خوبی داشته است که این صعود با حمایت کاهش ارزش دلار، موج بزرگ نقدینگی بانک مرکزی که موجب نرخ بهره پایین شد و بسته‌های محرک اقتصادی دولت – که موجب کسری بودجه شدید شدند – همراه بوده است. طی ماه‌های گذشته تمام ارزهای خارجی به پایین‌ترین سطوح تاریخی خود در مقابل طلا رسیده‌اند.

بافت تنها پس از آنکه دارایی‌های انرژی و فلزی خود را خریداری کرد، آنها را به صورت عمومی اعلام کرد.

خرید شرکت‌های تجاری ژاپنی

در اواخر ماه اوت، وارن بافت در جشن تولد ۹۰ سالگی خود اعلام کرد که شرکتش سهام پنج شرکت تجاری ژاپنی را خریداری کرده است. سرمایه گذاری وی به ارزش ۶ میلیارد دلار بر روی شرکت‌ها ایتوچی (Itochu) ماروبنی (Marubeni) میتسوبیشی (Mitsubishi)، میتسومی (Mitsui) و سومیتومو (Sumitomo) است.

برکشایر این شرکت‌ها را طی یک سال گذشته خریداری کرده است. شرکت‌های تجاری ژاپنی بازیگران مهمی در بازارهای جهانی مواد خام هستند و این نشان می‌دهد که برکشایر تا چه میزان بر روی سرمایه‌گذاری بر روی دارایی‌های کامودیتی محور جدی است.

بافت منتظر صعود بازار در اثر تورم است و پورتفوی خود را به مواد اولیه منتقل کرده است.

فارغ از کاهش ارزش دلار، سیل نقدینگی و محرک‌های اقتصادی، فدرال رزرو اخیرا اعلام کرده است که آماده افزایش سطح تورم به بالای نرخ هدف خود در ۲ درصد است. سطحی که روزگاری یک خطر قرمز محسوب می‌شد الان تبدیل به یک میانگین شده است. اعضای رای‌دهنده فدرال رزرو اعلام کرده اند از آنجایی که تورم برای مدتی طولانی زیر نرخ هدف بوده است، اکنون سخت‌گیری کمتری برای افزایش تورم تا بالای این سطح نشان خواهند داد.

از اواخر دهه ۱۹۷۰ و با تغییر سیاست‌ها پولی و مالی، چشم انداز افزایش فشار تورم تا این حد قابل پذیرش نبوده است.

علاوه‌بر این عملکرد کامودیتی ها بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱ احتمالا بر خریدهای آقای بافت تاثیر گذاشته است. قیمت کامودیتی‌ها پس از بحران ۲۰۰۸ با ایجاد سیل نقدینگی در آن زمان به سطوح تاریخی خود رسیدند.

چرا بافت و تامین مالی سختتر باعث رشد کامودیتی ها می‌شوند؟
شاخص کامودیتی بین سال‌های 2008 تا 2011

در سال ۲۰۲۰، سیل نقدینگی تبدیل به سونامی شده است. از ژوئن تا سپتامبر ۲۰۰۸، خزانه داری آمریکا برای تامین مالی بسته محرک اقتصادی ۵۳۰ میلیارد دلار از بانک مرکزی وام گرفت. در حالی که در ماه مه سال ۲۰۲۰ این رقم ۳ تریلیون دلار بود.

بانک‌ها از تامین مالی کامودیتی‌ها خارج شده‌اند.

در شرایطی که به شدت از تورم و افزایش قیمت کامودیتی‌ها حمایت می‌کند، بسیاری از موسسات مالی که تامین‌کنندگان مالی تولید‌ و پرژه‌های کامودیتی بودند، از این تجارت خارج شدند.

طی هفته‌های گذشته، BN AMRO  و BNP Paribas اعلام کردند که از تامین مالی پروژه‌های کامودیتی محور خارج می‌شوند. یک سری از رسوایی‌ها و افزایش هزینه‌ها به خاطر افزایش مقررات، دلیل این خروج عنوان شده است.

افزایش هزینه‌های تامین مالی تجارت و تولید، باعث افزایش قیمت در بازار خواهد شد. برخی تولید کنندگان و تجار کوچک‌تر احتمالا نمی‌تواند تامین مالی مناسبی پیدا کنند و این موضوع عرضه را کاهش خواهد داد. این موضوع نیز یکی دیگر از دلایلی است که پیش‌بینی‌ها برای افزایش قیمت کامودیتی‌ها را قوت می‌بخشد.

افق روشن برای بازار صعودی کامودیتی ها

قیمت بسیاری از کامودیتی‌ها در سال ۲۰۲۰ افزایش پیدا کرده است. از فضای ریسک گریزی که در ماه مارس حاکم بود، قیمت نفت از قیمت‌های منفی به بالای ۴۰ دلار در هر بشکه رسید اگرچه اخیرا افت‌هایی داشته است. قیمت مس از بالای ۲ دلار به بالای ۳ دلار در ازای هر پوند افزایش پیدا کرد. نقره از پایین‌ترین سطح در ماه مارس تا کنون بیش از ۲ برابر افزایش قیمت داشته است. طلا با رسیدن به بالای سطح ۲۰۰۰ دلار به بالاترین سطح تاریخ خود دست یافت. همچنین قیمت گاز طبیعی نیز پس از اعلام سرمایه‌گذاری پیشگوی اوماها، از پایین ترین قیمت در ۲۵ سال گذشته، به بالاترین مقدار در سال ۲۰۲۰ افزایش یافت.

به نظر می‌رسد بازار دارایی‌های کالایی، می‌توانند از سطوح خود در سال ۲۰۱۱ پیشی بگیرند. طلا پیش تر به این موفقیت رسیده است. سرمایه‌گذاری‌های اخیر آقای بافت نشانه‌ی دیگری است که کامودیتی ها در ماه‌ها و سال‌های پیش رو جای مناسب برای سرمایه‌گذاری هستند.

منبع: Investing

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟