مطالب پیشنهادی
اشتراک گذاری
برچسب ها

انتخابات 2020 و چهار سناریو برای آینده شاخص سهام، طلا و دلار؛ آیا کابوس بازار در راه است؟

انتخابات 2020 و چهار سناریو برای آینده شاخص سهام، طلا و دلار؛ آیا کابوس بازار در راه است؟
  • نظرسنجی‌های صورت گرفته در روز بعد از روز کارگر نشان دادند که بایدن از ترامپ جلوتر است، البته رقابت همچنان وجود دارد.
  • به بن‌بست رسیدن گفتگوها در مورد طرح تسکین مالی، نقش مهمی در شکل‌دهی واکنش طلا ایفا کرده است.
  • انتخابات بدون توجه از جمله موضوعاتی است که اکنون بیشتر موردتوجه قرار دارد

کمتر از 2 ماه تا انتخابات باقی مانده است؛ اما نتایج احتمالاً تنها حدود 1 ماه دیگر مشخص می‌شوند. روند آهسته شمارش آرا که از عوارض حجم بالای آرای پستی به دلیل همه‌گیری ویروس خواهد بود، ممکن است نتایج مجادله‌آمیزی را برای انتخابات پیش‌رو رقم بزند.

با پایان یافتن گردهمایی حزب و گذر از روز کارگر در هفته گذشته، اکنون جو بایدن چهار شانس از 5 شانس شکست رئیس‌جمهور فعلی دونالد ترامپ را در اختیار دارد. این در حالی است در ماه‌های اخیر تغییرات اندکی روی‌داده است.

الگوی نیت سیلور 538 نشان می‌دهد که شانس پیروزی بایدن 76% است درحالی‌که بر اساس پیش‌بینی اکونومیست، شانس پیروزی حزب دموکرات 84% است که در رأی‌گیری میانگین سطح ملی حدود 7 امتیاز از ترامپ جلوتر است. اختلاف میان آرا در برخی ایالت‌های مهم بسیار کم استو همین اختلاف اندک می‌تواند نقشی تعیین‌کننده در انتخابات پیش رو داشته باشد، بنابراین هنوز هر چیزی ممکن است.

انتخابات 2020 و چهار سناریو برای آینده شاخص سهام، طلا و دلار؛ آیا کابوس بازار در راه است؟

الگوی نیت سیلور 538 در حال حاضر این‌گونه نشان می‌دهد که در هیئت انتخاب‌کننده رئیس‌جمهور (Electoral college) بایدن پیروز انتخابات است.

تغییرات رخ داده در تابستانی که گذشت

تغییرات اندکی در نظرسنجی‌ها و گفتگوهای میان جمهوری خواهان و دموکرات‌ها در مورد بسته حمایتی بعدی روی داده است. چندین برنامه اضطراری در اواخر ماه ژوئیه پایان یافتند و روند حرکت به سوی «پرتگاه مالی» می‌تواند آسیب‌های جدی برای اقتصاد به همراه داشته باشد. بااین‌وجود، گزارش‌های خوب اخیر در مورد افزایش اشتغال سبب شده که جمهوری خواهان تلاش خود را برای مقابله با تحمیل هزینه‌های بیشتر دوچندان کنند.

سرنوشت تریلیون‌ها دلار محرک بازار احتمالاً در دستان رئیس‌جمهور بعدی و کنگره خواهد بود و این موضوع در حرکت بازار و خصوصاً قیمت طلا نقشی تعیین‌کننده خواهد داشت. این فلز گران‌بها همچنان جا برای افزایش قیمت دارد اما در صورتی که آمریکا دست از ولخرجی بردارد، ممکن است طلا نیز با سقوط مواجه شود.

انتخابات 2020 و چهار سناریو برای آینده شاخص سهام، طلا و دلار؛ آیا کابوس بازار در راه است؟

پیش‌بینی اکونومیست از انتخابات 2020 آمریکا


یکی از عواملی که طی این مدت دستخوش تغییر شده است، احتمال رویارویی با یک انتخابات بحث‌برانگیز است. سرمایه‌گذاران می‌دانند که شمارش آرا به دلیل حجم آرای پستی، بسیار زمان‌بر است. همه‌گیری ویروس سبب شده است که تقاضا برای رأی‌دهی از راه دور در رقابت‌های اولیه اوایل سال جاری افزایش یابد. این قضیه می‌تواند در جریان رقابت‌‌ انتخاباتی در سطح ملی نیز کماکان صادق باشد.

نظرسنجی‌های صورت گرفته در مورد گرایشات رأی‌دهندگان نشان داده‌اند که تفاوت فاحشی میان هر دو حزب در زمینه نحوه رأی‌دهی وجود دارد.؛ بدین تریتب که جمهوری خواهان به رأی‌گیری حضوری و دموکرات‌ها به رأی‌گیری از طریق پست تمایل بیشتری دارند.

چنین تفاوتی در نحوه رأی‌گیری باعث خواهد شد که در نتایج اولیه، ترامپ پیشتاز به نظر برسد و درنتیجه او زودتر از موعد خود را پیروز انتخابات معرفی می‌کند، اما بعداً، همه چیز می‌تواند تغییر کند و بایدن پیشتاز شود، در این صورت ترامپ این جابجایی در آرا را نخواهد پذیرفت و نتایج جدید را تقلب در نتایج قلمداد خواهد کرد. ترامپ که پیش‌تر خواستار رأی‌گیری از طریق پست در فلوریدا شده بود، همواره تردیدهای خود را درباره صحت رأی‌گیری از راه دور اعلام داشته است. او همچنین با افزایش بودجه خدمات پستی آمریکا به‌منظور تسهیل بیشتر خدمات در زمان انتخابات مخالفت کرده است.

در اینجا ممکن است با چهار سناریوی مختلف مواجه شویم که ابتدا با بدترین آن‌ها کار را آغاز می‌کنیم.

1- انتخابات بحث‌برانگیز

درصورتی‌که هم ترامپ و هم بایدن مدعی پیروزی در انتخابات شوند، دادگاه‌ها در تمام ایالت‌های موردمناقشه درگیر شکایت‌های قانونی خواهند شد و بازارها از سوی بدترین دشمن خود یعنی «عدم قطعیت» ضربه می‌خورند. هرچه به تاریخ 20 ژانویه (روز سوگند) نزدیک‌تر ‌شویم، شاخص سهام به دلیل فلج سیاسی رخ‌داده سقوط بیشتری خواهد کرد.

به دلیل ایجاد دودستگی در میان مردم اقتصاد در معرض ریسک قرار می‌گیرد و بازارهای سهام سقوط خواهند کرد. قیمت طلا نیز در پی شاخص سهام کاهش خواهد یافت. این فلز گران‌بها در ماه‌های اخیر ثابت کرده است که یک پناهگاه امن نیست؛ بلکه همسو با شاخص سهام گام برمی‌دارد یا به عبارتی در جهت مخالف دلار حرکت می‌کند.

در این سناریو دلار و ین ژاپن بیشترین نفع را می‌برند. درصورتی‌که رقابت تنگاتنگی شکل بگیرد، به‌احتمال‌زیاد با این سناریو مواجه خواهیم شد.

2- بایدن برنده انتخابات شود و جمهوری خواهان مجلس سنا را در اختیار بگیرند

با توجه به نظرسنجی‌های اخیر این سناریو محتمل‌ترین سناریو است و زمانی زخ می‌دهد که تمام آرا شمرده و تایید شوند. در این حالت، شاخص سهام با اطمینان افزایش می‌یابند زیرا بایدن سیاست‌های تجاری دوستانه‌تری را دنبال خواهد کرد و از آن‌سو، جناح رقیب قادر به عملی ساختن برنامه‌های خود نخواهد بود.

دلار که به عنوان پناهگاه امن تلقی می‌شود با کاهش ارزش مواجه خواهد شد – خصوصاً اگر این نتیجه در پی چند هفته پر تنش حاصل شود – از سوی دیگر، طلا مدت زیادی رشد را تجربه نخواهد کرد؛ چراکه عدم وجود بسته حمایت مالی جدید به معنای وجود پول کمتر برای سرمایه‌گذاری درجهت رالی صعودی طلا خواهد بود.

3- تغییر کامل شرایط به نفع دموکرات‌ها

درصورتی‌که بایدن پیروز انتخابات باشد و مجلس سنا نیز در اختیار دموکرات‌ها قرار گیرد، شاخص سهام سقوط خواهد کرد. چراکه اکنون بازار نگران است که قانون‌گذاران جناح چپ از جمله الیزابت وارن، برنی سندرس و الکساندرا اوکازیو کورتز تلاش کنند تا مالیات‌ها را افزایش دهند و قوانین جدید وضع کنند.

درحالی‌که بازار سهام نگران سیاست‌های ضدبازاری خواهد بود، طلا از تقویت چشم‌اندازهای محرک‌های مالی بزرگ منتفع خواهد شد، خصوصاً اگر دموکرات‌ها «توافق جدید سبز» را برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی بپذیرند. ترکیب پول نقد (the mix of cash) از سوی دولت و فدرال رزرو سبب افزایش قیمت جفت XAU/USD می‌شود.

در این سناریو که با صرف هزینه‌های هنگفت دولتی همراه خواهد بود، ارزش دلار کاهش می‌یابد. بعضی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری آمریکا را به مقصد بازارهای دیگر ترک خواهند کرد.

احتمال وقوع این سناریو متوسط ارزیابی می‌شود. زیرا رقابت برای مجلس سنا بسیار نزدیک است. در این سناریو، چنانچه نتیجه نهایی به یک رأی بستگی داشته باشد، کامالا هریس معاون رئیس‌جمهور می‌تواند آن رأی را به نفع جمهوری‌خواهان تغییر دهد.

4- ترامپ پیروز انتخابات شود

درصورتی‌که ترامپ پیروزی سال 2016 خود را تکرار کند و بتواند 270 رأی هیئت تعیین‌کننده ریاست‌جمهوری را از آن خود کند، شاخص سهام افزایش خواهد یافت و بازارها به وضعیت موجود که به نفع کسب و کارهاست، تمایل نشان خواهند داد.

پیروزی ترامپ می‌تواند سبب افزایش قیمت طلا نیز بشود، زیرا ترامپ تجدیدقوا خواهد کرد و پس از انتخاب از سوی مردم، هم‌حزبی‌های خود را ملزم به تهیه محرک‌های مالی بیشتر خواهد کرد. دموکرات‌های حاضر در مجلس سنا نیز احتمالاً مجبور خواهند بود با صرف هزینه‌های بیشتر موافقت کنند.

در مورد دلار، جریان برعکس خواهد بود زیرا نگرانی‌ها کاهش می‌یابند و بار دیگر کاهش ارزش دلار از پایه بالاتری صورت خواهد گرفت.

ازآنجایی‌که ترامپ مطابق نظرسنجی‌ها بعد از بایدن جای دارد، احتمال وقوع این سناریو کم است.

نتیجه‌گیری

شانس زیادی وجود دارد که در اواخر ماه نوامبر بتوان برنده انتخابات را حدس زد. دوره فشار پیش از مشخص شدن نتایج می‌تواند به نفع دلار تمام شود. صعود طلا به تصویب محرک مالی بستگی دارد که در صورت شکست بایدن و پیروزی ترامپ محقق خواهد شد. اگر رئیس‌جمهور تغییر کند اما مجلس سنا همچنان در اختیار جمهوری خواهان باشد، قیمت طلا روند نزولی خواهد داشت ولی از سوی دیگر به نفع بازار سهام خواهد بود.

منبع: FXStreet

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

1 دیدگاه در “انتخابات 2020 و چهار سناریو برای آینده شاخص سهام، طلا و دلار؛ آیا کابوس بازار در راه است؟
  1. پویا صالحی پور گفت:

    بنظر میرسد این بار مطابق نظر سنجی ها بایدن رئیس جمهور بشه. بنظرم بازار کشش این سلسله تنش هایی که از سمت ترامپ میشه و دیگه نخواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟