مطالب پیشنهادی
اشتراک گذاری
برچسب ها

چرا اقتصاددانان نگران بدهی ملی ۲۶ تریلیون دلاری آمریکا نیستند؟

چرا اقتصاددانان نگران بدهی ملی ۲۶ تریلیون دلاری آمریکا نیستند؟
  • اقتصاددانان برجسته بر این باورند که هزینه‌های دولت برای بهبود اقتصادی ضروری است.
  • بعضی اقتصاددانان احساس می‌کنند که دولت باید هزینه‌های خود را صرف سرمایه‌گذاری در بخش‌هایی بکند که در بلند مدت به سود نیروی کار است مانند بخش آموزش نه کمک مالی به شرکت‌ها.


بسیاری استدلال می‌کنند هزینه‌های محرک مالی دولت فدرال منجر به افزایش بدهی ملی می‌شود. بدهی‌ای که اکنون از مرز ۲۶.۷ تریلیون دلار گذشته است و نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی آمریکا را به سطوح تاریخی رسانده است.

با این حال، اقتصاددانان و سیاست‌گذاران برجسته نگرانی از این بابت ندارند.

استر دوفلو، برنده جایزه نوبل، در مورد بدهی سرسام‌آور آمریکا به CNBC گفت: «این موضوع چیزی نیست که فعلا مردم نگرانش باشند. اعتبار آمریکا یکی از امن‌ترین دارایی‌های دنیاست و به تعبیری بعید است که دولت حتی مجبور به بازپرداخت این بدهی شود.»

ویلیام اسپریگز، اقتصاددان ارشد AFL-CIO می‌گوید که اگر بدهی ملی برای فعالیت اقتصادی واقعی هزینه شود، جای هیچ نگرانی نیست. به عنوان مثال اگر دولت وامی به یک شرکت یا آژانس دولتی برای ساخت کارخانه اعطا کند و در نتیجه اشتغال ایجاد شود، دلیلی برای نگرانی وجود ندارد.

رابرت ریچ، وزیر سابق کار می‌گوید دقیقا به همان دلیلی که اسپریگز ذکر کرد، در حال حاضر نباید نگران بدهی ملی باشیم: «وقتی بیکاری تا این حد زیاد است و بسیاری از صنایع با ظرفیت پایین کار می‌کنند، دولت باید به عنوان آخرین گزینه برای خرج کردن وام‌ها باشد.»

پل کروگمن، برنده جایزه نوبل اما قضیه را از سویی دیگر نگاه می‌کند: «اگر قرار است چنین کسری بودجه احمقانه‌ای از خودمان به جای بگذاریم، باید این هزینه‌ها را برای بهبود زیرساخت آموزشی به کار ببریم تا در آینده نیروی کار بهتری داشته باشیم. در عوض، ما از این بودجه برای جبران خسارت شرکت‌های بزرگ و افراد ثروتمند استفاده کرده‌ایم.»

دامبیسا مویو، معتقد است که بخش خصوصی و عمومی باید همکاری بیشتری با یکدیگر داشته باشند تا مانع از روند بزرگ‌شدن روزافزون دولت شوند. وی برای ادعای خودش وام ۲۵ میلیارد دلاری دولت برای پرداخت حقوق و مزایای شرکت‌های هواپیمایی را شاهد می‌آورد.

جیم اونیل معتقد است کسری بودجه در بلند مدت یک مشکل است و فدرال رزرو باید هدفی غیر از تورم پایین را برای حل این مشکل در نظر بگیرد. دنیله دیمارتینو بوث نیز اظهار داشت که هزینه‌کرد هدفمند دولت برای بهبود اقتصاد ضروری است اما ادامه این بدهی در دراز مدت ایالات متحده را در برابر بازیگران «بد» آسیب پذیر می‌کند.

منبع: CNBC

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟