مطالب پیشنهادی
اشتراک گذاری
برچسب ها

معامله گری روند یا ترند تریدینگ چیست و چگونه در طول یک روند معامله کنیم؟

معامله گری روند

معامله ‌گری روند یا ترند تریدینگ (Trend Trading)

معامله ‌گری روند یا ترند تریدینگ (Trend Trading) یک استراتژی است که در آن معامله گران منتظر می‌مانند تا قبل از باز کردن معامله یک روند (Trend) مشخص در سهام ایجاد شود. اگر روند سهام صعودی یا روند نزولی باشد، می‌توان با خرید یا فروش سهام سود کسب کرد.

از معامله ‌گری روند می‌توان در تایم‌ فریم‌های مختلف استفاده کرد. بنابراین اگر معامله‌ گر روزانه (Day Trader)، معامله‌گر سویینگ (Swing Trader) و یا اینکه سرمایه گذار هستید و از تایم فریم بالا استفاده می‌کنید، معامله ‌گری روند می‌تواند به شما کمک کند تا شانس خود را برای سودآوری افزایش دهید.

پولبک چیست؟

پولبک (Pullback که اغلب به آن اصلاح (Retracement) نیز گفته می‌شود) مکث موقتی در روند موجود بازار است. پس از یک حرکت بزرگ در جهت روند، اغلب پولبک در خلاف جهت روند غالب رخ می‌دهد. بعد از اتمام پولبک بازار روند اصلی خود را ادامه می‌دهد.

استراتژی استفاده از پولبک به این واقعیت باز می‌گردد که بازارها دارای نویز هستند و حتی در زمانی که روند کاملا نزولی یا صعودی دارند این حرکت مستقیم نیست. اگر مومنتوم (Momentum) روند به اندازه کافی همچنان مناسب باشد، وارد شدن به معامله بعد از پولبک می‌تواند موقعیت خوبی باشد. علی‌رغم این که قیمت پولبک داشته و خلاف روند اصلی حرکت کرده، اما روند اصلی همچنان پابرجاست.

معامله بر اساس پولبک به همین سادگی انجام می‌شود:

  • یک بازار رونددار را پیدا کنید (در ادامه می‌گوییم چگونه)
  • صبر کنید تا در جهت روند، یک موج (ایمپالس) شکل بگیرد و تا جای ممکن، طبق ماهیت بازار پیش برود. (وقتی حس کردید یک موج زیادی طولانی شده)
  • هنگامی که روند ضعیف شد و پولبک زد، وارد معامله شوید.

روش‌های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد که برخی دارای سناریوهای پیچیده، بررسی نمودارهای بسیار و انتخاب بهترین ست‌آپ (Setup) بر اساس صلاحدید است. در تمام این روش‌ها بعد از تمام شدن اصلاح قیمتی می‌توانیم وارد معامله شویم. (به نقاط مناسب برای ورود به معامله ستاپ می‌گویند.)

معامله گری روند یا ترند تریدینگ چیست و چگونه در طول یک روند معامله کنیم؟

همانطور که مشاهده می‌کنید، روند بیش از حد طولانی شده (overextend) و شروع به اصلاح می‌کند. پس از اتمام اصلاح مجددا روند ادامه پیدا خواهد کرد. تصویری که مشاهده می‌کنید یک ستاپ عالی بر اساس پولبک طی یک روند است.

احتمال بالا: پولبک در مقابل بریک‌اوت

یک معامله گر روند، برای آنکه وارد معامله شود از دو روش پولبک و بریک‌اوت (Breakout) استفاده می‌کند.

بریک‌اوت‌ها، در صورتی که موفق باشند، معاملات سود‌ده خوبی هستند، اما اکثر بریک‌اوت‌ها شکست می‌خورند. اگر به دنبال استفاده از استراتژی بریک‌اوت هستید، باید بپذیرید که ضررهای مکرر را متحمل خواهید شد.

از طرف دیگر، احتمال موفقیت پولبک بسیار بیشتر از بریک‌اوت است، اما به نسبت بریک‌اوت سودهای کوچکتری به شما می‌دهد. با فرض برابر بودن همه چیز در این دو استراتژی، داشتن معاملات برنده بیشتر تاثیر روانی بهتری روی فرد دارد. به جای گرفتن یک موقعیت بزرگ با بریک‌اوت می‌توانید یک موقعیت دیگر با سود کمتر ولی با احتمال سوددهی بیشتر با استراتژی پولبک بگیرید.

نمودار زیر درصد شکست بریک‌اوت‌ها را نشان می‌دهد.

معامله گری روند یا ترند تریدینگ چیست و چگونه در طول یک روند معامله کنیم؟

از کتاب معاملات با الگوهای نموداری کلاسیک نوشته توماس بولکوفسکی

از طرف دیگر، در اینجا آمار جهت‌گیری قیمت بعد از پولبک را می‌بینیم:

معامله گری روند یا ترند تریدینگ چیست و چگونه در طول یک روند معامله کنیم؟

استراتژی روند: استراتژی سودآور

چندین معامله‌ گر و تحلیلگر برجسته ، سبک‌های مختلف معاملات پولبک در روند را بک تست‌ (Backtest) گرفتند و نتایج معمولا بسیار مثبت بودند. داده‌های بالا به خوبی نشان می‌دهد که این استراتژی در یک مجموعه داده منطقی بزرگ با موفقیت عمل کرده است.

حال بیایید بر روی یک مطالعه دیگر در مورد پولبک بیشتر تمرکز کنیم. این مطالعه توسط ماروود (JB Marwood) انجام شده است. داده‌های زیر دو پورتفو را نمایش می‌دهد که یکی سهام SPY را خریداری کرده و نگه داشته است و دیگری در نقاط پولبک خریداری کرده است. نتایج برای معامله‌ گر پولبک بسیار مثبت بوده است.

نکته: به درصد بازگشت ریسک تعدیل شده در استراتژی پولبک توجه کنید. (درصد ریسک پذیرفته شده برای کسب سود)

معامله گری روند یا ترند تریدینگ چیست و چگونه در طول یک روند معامله کنیم؟

شناسایی روندها

اگر بخواهیم با موفقیت بر روی پولبک‌ روندها معامله کنیم، اولین قدم این است که بتوانیم تفاوت بازارهای رونددار و رنج (range) را تشخیص دهیم. استراتژی پولبک در بازارهای رنج جواب نمی‌دهد. چراکه وقتی بازار روند مشخص ندارد، دلیلی هم وجود ندارد بعد از آنکه پولبک انجام شود، بازار دوباره در جهت روند حرکت کند.

شناسایی روند علی‌رغم فلسفه‌بافی‌ها و بازی با اندیکاتورهایی که در این مورد ارائه می‌شوند، بسیار ساده است. روند صعودی را خیلی ساده می‌توان اینگونه تعریف کرد: کف‌ها بالاتر از کف‌های قبلی (Higher Low) و سقف‌ها بالاتر از سقف‌های قبلی (Higher High). همچنین برای روندهای نزولی، کف‌های پایین‌تر از کف‌های قبلی (Lower Low) و سقف‌ها پایین‌تر از سقف‌های قبلی (Lower High) است. هرچه سقف‌ها و کف‌های متوالی بیشتر باشند، روند قوی‌تر خواهد بود. شناسایی روند در اکثر موارد یک عمل کیفی است و نیاز به تجربه بالا دارد.

حال بیایید نگاهی به یک روند صعودی بیندازیم. همانطور که می‌بینید، سقف‌ها مرتبا بالاتر از سقف‌های قبلی قرار گرفته‌اند و کف‌ها نیز بالاتر از کف‌های قبلی هستند. تا زمانی که این الگو شکسته نشده باشد، این روند صعودی در نظر گرفته می‌شود.

اینها اصول شناسایی روند هستند. برای تشخیص روند نیازی به دیدن عدد ۳۰ در اندیکاتور ADX، یا «تقاطع طلایی» در اندیکاتور MACD، یا کراس‌اور در میانگین‌های متحرک (Moving Average Crossover) نیست. پرایس اکشن تمام چیزی است که شما نیاز دارید.

معامله گری روند یا ترند تریدینگ چیست و چگونه در طول یک روند معامله کنیم؟

اگرچه پرایس اکشن به تنهایی مهم‌ترین اندیکاتور (به معنای شاخص) برای معامله‌ گری است، اما می‌توانید از کانال کلتنر (Keltner) همراه با ضریب ATR ۲.۲۵ حول میانگین متحرک ۲۰ دوره‌ای استفاده کنید. این روش توسط معامله‌گر افسانه‌ای لیندا بردفورد راشکه (Linda Bradford Raschke) توصیه شده است. شما می‌توانید از این باندها به عنوان یک راهنمای تصویری استفاده کنید اما بهتر است تصمیمات معامله ‌گری خود را تنها با این اندیکاتورها اتخاذ نکنید. (کانال کلتنر یک اندیکاتور است.)

قدرت روند

اگرچه شناسایی روند عمدتا با پرایس اکشن انجام می‌شود اما گاهی اوقات اندیکاتورها می‌توانند به عنوان فیلترهای عالی برای یافتن ست‌آپ‌های (Setup) قوی عمل کنند.

در اینجا چند اندیکاتور که به شما در شناسایی قدرت روند کمک می‌کند، آورده‌ایم:

سقف‌ها و کف‌های جدید:

روزگاری یک معامله ‌گر بازار کامودیتی (Commodity)، به نام ریچارد دنیس (Richard Dennis) با استفاده از یک سیستم که مبتنی بر ورود به معاملات در کف‌ها یا سقف‌های ۲۰ روزه یا ۵۵ روزه بود، ثروتمند شد. دنیس زمانی به شهرت رسید که ایده معاملاتی خود را به چند معامله ‌گر دیگر که به انها «لاکپشت» (Turtle) می‌گفت، آموزش داد و آنها نیز با همین سیستم معاملاتی به ثروت رسیدند.

از نظر دنیس، یک روند میان مدت با کف‌ها یا سقف‌های جدید ۲۰ روزه شروع می‌شود و یک روند بلند مدت با سقف‌ها یا کف‌های جدید ۵۵ روزه شروع می‌شود.

یکی دیگر از معامله‌ گران روند در بازار کامودیتی‌ها، ریچارد دونچیان (Richard Donchian) بود. وی یک اندیکاتور معاملاتی به نام کانال دونچیان (Donchian Channels) را توسعه داد که سقف‌های متناوب (مکرر) را بر روی یک نمودار نشان می‌داد. این اندیکاتور به راحتی سقف‌ها و کف‌های جدید را به معامله ‌گر نشان می‌دهد.

معامله‌ گر به راحتی می‌تواند با جستجوی سقف‌های جدید در غربالگر سهام (Stock Screener) خود، فرصت‌های معاملاتی را پیدا کند.

معامله گری روند یا ترند تریدینگ چیست و چگونه در طول یک روند معامله کنیم؟

کانال دونچیان 20 روزه در نمودار روزانه GOOG

شاخص میانگین جهت‌دار ADX

استفاده از اندیکاتور ADX یک روش بسیار ساده برای شناسایی قدرت روند است. این اندیکاتور بدون توجه به جهت روند، قدرت روند فعلی را به صورت عدد به شما ارائه می‌کند.

اگرچه اندیکاتور ADX تحلیل زیادی به شما ارائه نمی‌کند، اما برای فیلتر کردن سهامی که روند قوی ندارند، بسیار عالی است. به طور معمول، عدد ۳۰ یا بالاتر برای ADX نشان دهنده یک روند قوی است. شما می‌تواند به سادگی فیلتر ADX بزرگتر از ۳۰ را بر روی غربالگر خود اعمال کنید تا سهامی را که فرصت معاملاتی بهتری دارند، فیلتر کنید.

البته استفاده از فیلتر ADX ممکن است بعضی از فرصت‌های معاملاتی را از دید شما پنهان کند. اما اگر برای مشاهده تمام نمودارها محدودیت زمان دارید، استفاده از این فیلتر قطعا یک روش عالی خواهد بود.

معامله گری روند یا ترند تریدینگ چیست و چگونه در طول یک روند معامله کنیم؟

هشدار

اندیکاتور ADX مانند بسیاری از اوسیلاتورهای (oscillators) دیگر، یک اندیکاتور پسرو (Lagging) است. به این معنی که ممکن است پرایس اکشن روایتی متفاوت با ADX را نشان دهد. غالبا به طرز مضحکی هنگامی که سطح ADX بالا است، روند به اتمام رسیده و پولبک یا بازگشت روند (Reversal) قریب الوقوع است. بنابراین هنگام استفاده از این اندیکاتور به این موضوع توجه کنید.

شناسایی پولبک

حال که روند را شناسایی کرده و از قدرت آن اطمینان حاصل کردید، گام بعدی این است که تعیین کنید چه زمانی در روند پولبک رخ داده است.

از نظر مفهوم، پولبک بدین شکل است:

1. یک موج بزرگ در جهت روند

2. تثبیت قیمت (Side، Consolidation) در خلاف جهت اصلی روند

پولبک در مقایسه با بازگشت روند (Reversal)
نشانه پولبک: حجم پایین

یکی از علائم مهم که نشان می‌دهد حرکت قیمت خلاف جهت روند غالب پولبک است نه بازگشت روند (Reversal)، حجم پایین معاملات (Volume) است. حجم پایین در کنار روند رنج یا ساید (Side)، نشان می‌دهد که خریداران تهاجمی‌تر بوده و فروشندگان نمی‌توانند روند را تغییر دهند.

نشانه پولبک: روند باقی می‌ماند

نشانه دیگر پولبک این است که سطوح روند نقض نمی‌شوند. به عبارت دیگر، برای روند صعودی همچنان سقف‌ها بالاتر از سقف‌های قبلی و کف‌ها بالاتر از کف‌های قبلی و برای روند نزولی، سقف‌ها پایین‌تر از سقف‌های قبلی و کف‌ها پایین‌تر از کف‌های قبلی باشند.

نشانه بازگشت روند: ایجاد یک سقف یا کف بر خلاف روند

هنگامی که روند تغییر (بازگشت) می‌کند سطوح روند نقض می‌شوند. به عنوان مثال اگر در یک روند صعودی، کفی ساخته شد که از کف قبلی پایین‌تر بود، این احتمال وجود دارد که ما شاهد بازگشت روند باشیم. خصوصا اگر این کف پایین‌تر با افزایش حجم همراه باشد.

نشانه تغییر روند: به اوج رسیدن روند

تغییر روند معمولا پس از یک حرکت سریع و چشمگیر در جهت روند رخ می‌دهد. هنگامی که در یک روند صعودی هستیم، گاهی اوقات در جهت روند یک موج بزرگ و قابل توجه ایجاد می‌شود که به آن   اوج روند (Trend Climax) می‌گویند. در این نقطه قیمت در سقف است و دیگر خریداری در بازار وجود دارد و روند قیمت بیش از حد طولانی شده است.

اگر پس از این اوج گیری، پرایس اکشن یک حرکت بر خلاف روند را همراه با افزایش حجم نشان دهد (در روند صعودی ایجاد یک کف پایین‌تر از کف قبلی) به احتمال بسیار زیاد روند بازگشت خواهد کرد.

پیدا کردن سهامی که در حال پولبک زدن هستند

استفاده از فیلتر‌ها برای یافتن پولبک، با توجه به اندیکاتور و ابزاری که استفاده می‌کنید، متفاوت خواهد بود. اگر یک معامله‌ گر روزانه (Day Trader) هستید، استفاده از غربالگر سهام سایت‌هایی مانند Trade-Idea مناسب است. در این حالت شما به جای فیلتر کردن به وسیله اندیکاتورها، زمانی که پرایس اکشن شبیه به پولبک رخ می‌دهد، هشدارهایی دریافت می‌کنید.

اما اگر معامله ‌گر سویینگ (Swing Trader) هستید، می‌توانید از معیارهای زیر استفاده کنید.

  •  اندیکاتور ADX بیشتر از۳۰
  •  قیمت بالاتر از میانگین متحرک نمایی (EMA) 20 روزه
  •  قیمت پایین‌تر از باند بالایی اندیکاتور کلنتر (۲.۲۵ اندیکاتور ATR حول میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه)
  •  اندیکاتور ۳ روزه RSI کم‌تر از 30

این فیلترها، گزینه‌های شما را به سهامی که روندهای قوی دارند (ADX بالا) اما در حال پولبک هستند (بین میانگین متحرک نمایی و باند بالایی اندیکاتور کلنتر) و همچنین نسبت به قیمت‌های اخیر، پرایس اکشن ضعیفی دارند (RSI سه روزه پایین کمتر از 30) محدود می‌کند.

توجه داشته باشید، ما معامله بر اساس این اندیکاتورها را توصیه نمی‌کنیم. اما می‌توانید از آنها به عنوان فیلتر برای یافتن سهامی که در یک روند قوی پولبک زده‌اند، استفاده کنید. نکته دیگر اینکه پرایس اکشن از همه چیز مهم‌تر است. اندیکاتورها تنها زمانی مهم هستند که پرایس اکشن با آنها همسو باشد. (برای جفت ارزهای فارسک نیز غربالگرهایی وجود دارند که می‌توانید از آنها برای یافتن جفت‌ارزهایی که پولبک زده‌اند یا بریک‌اوت داشته‌اند استفاده کنید.)

مدیریت ریسک: حد ضرر قرار دهید

«بازارهای مالی مملو است از افرادی که به دلیل عدم رعایت حد ضرر معامله، خود را نابود کرده‌اند. شما باید به ریسک‌ها احترام بگذارید. اگر این کار را نکنید ریسک کلک شما را خواهد کند.» لری هایت (Larry Hit)، مدیر صندوق پوشش ریسک (Hedge Fund)

معامله ‌گری بر اساس پولبک، یک بازی دقیق نیست. به خصوص امروزه که تعداد افراد حاضر در بازار بسیار زیاد است و بازار بسیار نوسانی شده است.

دور گذاشتن حد ضرر مزایا و معایبی دارد. معامله ‌گران موفقی وجود دارند که از هر دو جنبه استفاده می‌کنند. در این نوع معامله، اگر می‌خواهید حدضرر کوچکی داشته باشید می‌توانید حدضرر را کمتر از 2 برابر ATR در نظر بگیرید و برای حدضرر بزرگ‌تر می‌توانید از 2 یا 4 برابر ATR استفاده کنید.

حد ضرر کوچک: می‌توانید با حجم بالا معامله کنید

اگر از سیستم مدیریت ریسکی استفاده می‌کنید که در هر معامله مقدار ثابتی از سرمایه را ریسک می‌کنید، پس با کوچک شدن حدضررتان، حجم معامله شما افزایش می‌یابد و در نتیجه سودی که به دست می‌آورید بیشتر می‌شود.

به خاطر داشته باشید که استفاده از حد ضرر کوچک، ریسک کمتری ایجاد نمی‌کند، بلکه تنها نسبت ریسک به ریوارد (RiskReward Ratio) را تغییر می‌دهد. با استفاده از حد ضرر کوچک، ممکن است معامله خوبی را از دست بدهید. ( قیمت اول حدضرر شما را فعال کند سپس طبق پیش‌بینی شما حرکت کند.)

حد ضرر بزرگ: معاملات موفق بزرگ را از دست نمی‌دهید

این موضوع جنبه دیگر مسئله قبلی است. معامله‌گری که حد ضرر را برابر یک ATR قرار داده، در صورت شکست خوردن، ضرر کمی متحمل می‌شود. و گاهی بخاطر حجم بالایی که استفاده می‌کند سودهای بزرگی کسب می‌کند که می‌تواند زیان‌های پیشین را پوشش دهد. اما چنین معامله‌ گری، ممکن است بردهای خیلی بزرگی که مدتی طول می‌کشند رشد خود را شروع کنند و قبل از شروع روند، سطوح مختلف حمایتی و مقاومتی را امتحان می‌کنند، از دست دهد. همانطور که گفته شد، معامله بر اساس پولبک بسیار دقیق نیست و ممکن است بازار قبل از حرکت در جهت روند، تا مدتها کاهش خود را ادامه دهد.

حد ضرر کوچک: هرگز ضرر زیادی متحمل نمی‌شوید

یکی از مزایای حد ضرر کوچک این است که هرگز زیان زیادی تجربه نخواهید کرد. ضررهای بزرگ به راحتی می‌توانند اعتماد به نفس یک معامله‌ گر را، به ویژه اگر تازه‌کار باشد، از بین ببرد. کسانی که هنوز ذهنیت قوی در مورد معامله ‌گری ندارند، ممکن است انتظار ضررهای بزرگ را داشته باشند، اما وقتی ضررهای بزرگ را در حساب معاملاتی‌شان ببینند سراسیمه شوند و از نظر روانی تحت فشار قرار بگیرند.

حد ضرر بزرگ: درصد موفقیت بیشتر

استفاده از یک حد ضرر کوچک، می‌تواند منجر به از دست رفتن تعداد زیادی معامله شده و به درصد معاملات سودده شما آسیب برساند. درست که بازدهی در طولانی مدت اهمیت دارد اما این موضوع می‌تواند به اعتماد به نفس یک معامله‌ گر آسیب برساند. این موضوع ممکن است منجر به مدیریت مازاد و ایجاد تغییر و تحول بیش از حد (Over-Management)، تغییر استراتژی یا حتی کنار گذاشتن استراتژی معامله گر شود در حالیکه احتمالا چنین کاری لازم نیست. اما با قرار دادن حد ضرر بزرگ‌تر، درصد معاملات سودده افزایش می‌یابد و معامله ‌گر اطمینان بیشتری به استراتژی خود پیدا می‌کند. (توجه کنید که چه حد ضرر خود را بزرگ بگیرید و چه کوچک، باید طبق یک اصول و استراتژی باشد نه صرفا بر مبنای بزرگی و کوچکی)

منبع: warriortrading

جهت پیگیری اخبار و تحلیل های فارکس و بازارهای جهانی به کانال تلگرامی UtoFX بپیوندید.

بیشتر بخوانید:

 

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟