بروکر ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

روند چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟

منظور از روند چیست؟ ( Trend چیست)

منظور از روند یا ترند جهت کلی بازار یا جهت حرکت قیمت است. در تحلیل تکنیکال، روندها را توسط خطوط روند یا حرکات قیمت تشخیص می‌دهند. زمانی که حرکت قیمت سبب ایجاد سقف بالاتر و کف بالاتر شود روند صعودی است و زمانی که سقف پایین‌تر و کف پایین‌تر تشکیل شود روند نزولی است.

بسیاری از معامله گران ترجیح می‌دهند در جهت روند معامله می‌کنند، درحالی‌که برخی افراد دنبال شناسایی برگشت قیمت یا معاملات خلاف جهت روند هستند. روندهای صعودی و نزولی در همه بازارها ازجمله بازار سهام، اوراق خزانه و قراردادهای آتی روی می‌دهند. همچنین روند در داده‌های اقتصادی نیز روی می‌دهد، برای مثال زمانی که داده‌های اقتصادی که به‌صورت ماهیانه منتشر می‌شوند ماه‌به‌ماه افزایش یا کاهش می‌یابند.

روندها چگونه عمل می‌کنند 

معامله گران می‌توانند با استفاده از اشکال مختلف تحلیل تکنیکال ازجمله خطوط روند، پرایس اکشن و اندیکاتورهای تکنیکال روند را تشخیص دهند. برای مثال، خطوط روند ممکن است جهت یک روند را نشان دهند درحالی‌که شاخص قدرت نسبی (RSI) برای نشان دادن قدرت یک روند در هر نقطه‌ای در زمان طراحی شده است.

روند صعودی با افزایش کلی قیمت مشخص می‌شود. روند برای مدت طولانی صعودی نمی‌ماند، بنابراین همیشه نوسانات وجود خواهند داشت، اما برای اینکه روند صعودی در نظر گرفته شود جهت کلی باید صعودی باشد. کف‌های جدید باید بالاتر از کف‌های قبلی باشند و سقف‌های جدید نیز باید بالاتر از سقف‌های پیشین باشند. درصورتی‌که این ساختار بشکند، روند صعودی می‌تواند تغییر جهت دهد و به روند نزولی تبدیل شود. روندهای نزولی از کف‌های پایین‌تر و سقف‌های پایین‌تر تشکیل‌شده‌اند.

زمانی که روند صعودی است، معامله گران تداوم آن را تا زمانی متصور می‌شوند که نشانه‌هایی از تغییر جهت به سمت نزولی شدن مشاهده نکنند. کف‌های پایین‌تر و سقف‌های پایین‌تر، کاهش قیمت به زیرخط روند یا نزول (bearish) اندیکاتورهای تکنیکال از جمله این نشانه‌ها هستند. به هنگام روند صعودی، معامله گران بر خرید کردن تمرکز می‌کنند و تلاش می‌کنند تا با افزایش مداوم قیمت‌ها کسب سود کنند.

زمانی که روند نزولی باشد، معامله گران بر فروش تمرکز می‌کنند تا میزان ضرر خود را که ناشی از کاهش قیمت‌ها است به حداقل برسانند. بیشتر روندهای نزولی (نه همه) در نقاطی جهت معکوس به خود می‌گیرند، بنابراین با اینکه قیمت‌ها در حال کاهش هستند، بیشتر معامله‌گرها قیمت را مناسب می‌بینند و اقدام به خرید می‌کنند. این قضیه می‌تواند به صعودی شدن مجدد روند منجر شود.

سرمایه‌گذارانی که بر تحلیل فاندامنتال متمرکز هستند نیز ممکن است از روندها استفاده کنند. این نوع تحلیل به تغییرات درآمدها، دستمزدها یا دیگر استانداردهای اقتصادی یا کسب‌وکار می‌پردازد. برای مثال، تحلیل گران فاندامنتال، به دنبال روند سود هر سهم و رشد درآمدها هستند. اگر درآمدها در چهار فصل گذشته افزایش‌یافته باشند، روند مثبت است. بااین‌حال اگر درآمدها در چهارفصل گذشته کاهش‌یافته باشند، روند منفی است. زمانیکه روند صعودی یا نزولی پیشرفت بسیار ناچیزی داشته باشد به آن رنج یا دوره بدون روند می‌گویند.

 

روند صعودی و نزولی
روند صعودی و نزولی

استفاده از خطوط روند 

یک راه معمول برای تشخیص روند استفاده از خطوط روند است که مجموعه‌ای از سقف‌ها (روند نزولی) یا کف‌ها (روند صعودی) را به یکدیگر متصل می‌کند. روندهای صعودی مجموعه‌ای از کف‌های بالاتر را به یکدیگر متصل می‌کنند و یک سطح حمایت برای حرکات آینده قیمت به وجود می‌آورند. روندهای نزولی مجموعه‌ای از سقف‌های پایین‌تر را به یکدیگر متصل می‌کنند و سطح مقاومتی برای حرکات آینده قیمت ایجاد می‌کنند. این خطوط روند علاوه بر سطوح مقاومت و حمایت جهت کلی روند را نیز نشان می‌دهند.

درحالی‌که خطوط روند جهت کلی را به‌خوبی نشان می‌دهند، اغلب باید مجدداً کشیده شوند. برای مثال، در حین یک روند صعودی، قیمت ممکن است به زیرخط روند کاهش یابد، اما این موضوع لزوماً به معنای پایان یافتن روند نیست. ممکن است قیمت در زیرخط روند حرکت کند و سپس مجدداً به روند صعودی خود ادامه دهد. در چنین شرایطی، ممکن است نیاز باشد که خط روند مجدداً رسم شود تا حرکات قیمت جدید را نشان دهد.

برای تعیین روند نباید منحصراً به خطوط روند متکی شد. بیشتر معامله گران حرفه‌ای، پرایس اکشن و دیگر اندیکاتورهای تکنیکال را نیز بررسی می‌کنند تا ادامه روند یا خاتمه آن را بتوانند مشخص کنند. در مثال بالا، کاهش قیمت به زیر خط روند لزوماً سیگنالی برای فروش نیست، اما درصورتی‌که قیمت از کف قیمت پیشین پایین‌تر رود و یا اندیکاتورهای تکنیکال به‌صورت نزولی درآمده باشند، احتمالاً سیگنالی برای فروش است.

مثالی از روند و خط روند 

نمودار زیر یک خط روند صعودی را همراه با اندیکاتور RSI، که یک روند قوی است را نشان می‌دهد. باوجودی که قیمت نوسان دارد، پیشرفت کلی روند صعودی است.

روند صعودی در حال از دست دادن مومنتوم است و فشار فروش بیشتر می‌شود. RSI به زیر 70 کاهش پیدا می‌کند و یک کندل بسیار بزرگ نزولی تشکیل می‌شود که قیمت را به خط روند بازمی‌گرداند. حرکت نزولی روز بعد زمانی که قیمت به زیر خط روند رفت، تأیید شد. این سیگنال‌ها می‌توانند برای خروج از پوزیشنهای خرید مورداستفاده قرار گیرند، زیرا نشانه‌ای از تغییر جهت روند وجود دارد. معاملات فروش نیز می‌توانند آغاز شوند.

روند چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟

 

قیمت درحالی‌که کاهش می‌یابد، خریدارانی را که به قیمت پایین‌تر تمایل دارند به خود جذب می‌کند. خط روند دیگری (نشان داده نشده) را می‌توان هم‌زمان با کاهش قیمت کشید تا زمانی که احتمال جهش در قیمت وجود دارد را بتوان مشخص کرد.

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟