بروکر ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

شاخص ISM PMI چیست و چه کاربردی در فارکس دارد؟


شاخص ISM PMI چیست و چه کاربردی در فارکس دارد؟شاخص PMI بخش تولیدی ISM نقش مهمی در معاملات فارکس بازی می‌کند. این شاخص بر ارزش ارزهای جهانی تاثیر می‌گذارد. در نتیجه، درک مفهوم شاخص‌های ارائه‌شده ازسوی ISM در بخش تولیدی، ساختمانی و خدماتی (و زمان انتشار این داده‌ها) می‌تواند فرصت‌های معاملاتی منحصربه‌فردی را در اختیار معامله‌گران قرار دهد.

مباحث و کلمات کلیدی این مقاله:
ISM چیست؟
  • نظرسنجی ISM چیست؟
  • شاخص PMI چگونه محاسبه می‌شود؟
  • ISM Manufacturing PMI چیست؟
  • ISM non-Manufacturing PMI چیست؟
  • شاخص های ISM چگونه روی ارزها تاثیر می‌گذارند؟
  • معامله گران فارکس، چگونه از شاخص ISM استفاده می‌کنند؟
  • چرا داده‌های PMI از ISM و S&P Global با یکدیگر متفاوت است؟

ISM چیست؟

ISM مخفف عبارت Institute for Supply Management به معنای موسسه مدیریت عرضه است. این موسسه فعالیت‌های اقتصادی را در دو بخش تولیدی و خدماتی مورد سنجش قرار می‌دهد. انتشار ماهیانه داده‌های ISM شامل اطلاعات کلیدی نظیر تغییرات در سطح تولید می‌شود.

ISM اولین موسسه مدیریتی جهان متشکل از اعضایی در 300 کشور جهان است که در سال 1915 تشکیل شد. داده‌های این مؤسسه از بین گروه بسیار بزرگی از مدیران خرید جمع‌آوری می‌گردد؛ از این رو، داده‌های یادشده می‌تواند شاخص قابل اعتمادی برای فعالیت‌های اقتصاد جهانی و متعاقبا ارزش ارزها تلقی شود. اوضاع اقتصادی یک کشور عموما با زنجیره تامین آن کشور تعریف می‌شود. به همین دلیل، انتشار اخبار مربوط به داده‌های PMI بخش تولیدی و غیرتولیدی مؤسسه ISM با حساسیت بالایی ازسوی معامله‌گران فارکس در سراسر دنیا رصد می‌شود.

تاریخچه ISM

گزارش ISM تولیدی از سال ۱۹۲۳ منتشر می‌شود. در آن زمان ISM به نام انجمن ملی نمایندگی‌های خرید یا NAPA شناخته می‌شد. در سال ۱۹۳۰، رئیس جمهور آمریکا، هربرت هوور، به اتاق بازرگانی ایالات متحده دستور داد تا کمیته‌ای برای جمع‌آوری داده‌های تجاری مرتبط از شرکت‌هایی که عضو اتاق بازرگانی بودند، تشکیل دهد. اگرچه این تلاش شکست خورد و کمیته در سال ۱۹۳۱ منحل شد، اما یکی از نمایندگان این کمیته به نام جان آر وایتهد به عنوان رئیس جدید NAPA انتخاب شد. به طور همزمان جورج رینارد نیز که یکی دیگر از اعضای کمیته بود، به سمت دبیر اجرایی NAPA منصوب شد. این دو تن تلاش کردند تا کار کمیته را ادامه دهند.

آنها با کمک سایر اعضای NAPA یک نظرسنجی اقتصادی تشکیل دادند تا بتوانند با استفاده از آن هم شرایط تجاری و اقتصادی کشور را بررسی کنند و هم به خریدهای حرفه‌ای شرکت‌های تجاری کمک کرده باشند. پس از آنکه نظرسنجی‌ از کسب و کارهای تازه تاسیس انجام شد، رینارد نتایج را جدول‌بندی کرد و برای هوور ارسال نمود.

اعضای دولت بازخورد مثبتی به آنچه NAPA ارسال کرده بود، نشان دادند. از آن زمان تا به امروز، این گزارش به صورت بی‌وفقه منتشر می‌شود. بجز چند سال که به خاطر جنگ جهانی دوم این گزارش منتشر نشد. البته گزارش ISM  که امروز مشاهده می‌کنیم، طی سالیان متمادی اصلاحات متعددی به خود دیده است و هیچ شباهتی به گزارشی که NAPA برای اولین بار منتشر کرد، ندارد.

نظرسنجی ISM چیست؟

در اولین روز کاری هر ماه، سه نظرسنجی ISM در بخش‌های تولیدی، ساخت‌و ساز و خدمات منتشر می‌شود. شاخص مدیران خرید ISM (یا به‌اختصار PMI) شامل یک نظرسنجی از میان 400 مدیر خرید فعال در بخش تولیدی می‌شود. داده‌های این مدیران خرید عموما 5 حوزه مختلف را پوشش می‌دهد:

  1. موجودی انبار
  2. استخدام
  3. سرعت تحویل تامین‌کننده
  4. سطح تولید
  5. سفارشات جدید مشتریان

بعلاوه، شاخص PMI بخش ساختمانی در دومین روز کاری و شاخص PMI بخش خدمات نیز در سومین روز کاری هر ماه ازسوی موسسه ISM منتشر می‌شود. معامله‌گران فارکس برای تعیین میزان ریسک بازار در هر برهه زمانی، این داده‌ها را زیر نظر می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: شاخص PMI چیست و چرا در فارکس اهمیت دارد؟شاخص ISM PMI چیست و چه کاربردی در فارکس دارد؟

شاخص PMI تولیدی ISM یا (ISM Manufacturing Index) چیست؟

شاخص تولید ISM یا PMI تولیدی، تغییرت سطح تولید در سراسر ایالات متحده را نسبت به ماه گذشته اندازه‌گیری می‌کند. این گزارش در اولین روز کاری هر ماه منتشر می‌شود و یکی از اولین شاخص‌های فعالیت اقتصادی است که سرمایه‌گذاران و معامله‌گران به طور منظم آن را دریافت می‌کنند.

شاخص ISM PMI چیست و چه کاربردی در فارکس دارد؟

شاخص تولید ISM یک شاخص ترکیبی است که سفارش‌های جدید، تولید، اشتغال، سفارشات تحویل شده توسط تامین کنندگان و موجودی‌ها را اندازه‌گیری کرده و به هرکدام وزن یکسان می‌دهد. این عوامل به صورت فصلی تنظیم می‌شوند تا عوامل فصلی از گزارش حذف شوند.

اگر شاخص PMI بالای ۵۰ باشد، یعنی بخش تولیدی اقتصاد نسبت به ماه قبل رشد کرده است، اگر مساوی پنجاه باشد، بدون تغییر بوده است و اگر زیر ۵۰ باشد، یعنی بخش تولید نسبت به ماه قبل دچار انقباض شده است. بنابراین شاخص تولید ISM، به سرمایه‌گذاران یک دید کلی ارائه می‌دهد تا بتوانند شرایط اقتصادی کشور را بهتر درک کنند. زمانی که شاخص در حال افزایش است، سرمایه‌گذاران منتظر بهبود وضع اقتصادی هستند، سهام شرکت‌ها می‌توانند رشد کنند و بازار اوراق قرضه معمولا افت می‌کند، چرا که سرمایه‌گذاران به سمت دارایی‌های ریسک‌پذیر حرکت می‌کنند.

شاخص PMI غیر تولیدی ISM یا (ISM Non-Manufacturing Index) چیست؟

شاخص غیر تولیدی ISM شامل بیش از ۱۵ صنعتی است که در بخش‌های خدمات فعال هستند. از جمله این صنایع می‌توان به خدمات اقامتی و غذایی، کشاورزی، جنگلداری، ماهیگیری، هنر، خدمات آموزشی، امور مالی، بیمه، مراقبت‌های بهداشتی، کمک‌های اجتماعی، خدمات علمی و فنی، مدیریت دولتی، املاک و مستغلات، خرده فرشی و عمده فروشی، خدمات رفاهی، حمل و نقل و انبارداری و… اشاره کرد.

شاخص ISM PMI چیست و چه کاربردی در فارکس دارد؟

گزارش PMI خدماتی در هفته اول هر ماه منتشر می‌شود و نمای دقیقی از اقتصاد ایالات متحده در بخش خدمات می دهد. این شاخص به خاطر آنکه معمولا از ثبات خوبی برخوردار است، می‌تواند ماه‌ها دارای روند باشد و برای تحلیلگرانی که بر پیش‌بینی‌های بلندمدت تمرکز می‌کنند، ارزشمند است. همچنین از آنجایی که بخش عمده‌ای از اقتصاد ایالات متحده، در بخش خدماتی متمرکز شده است، این گزارش به مراتب از گزارش PMI تولیدی از اهمیت بالاتری برخوردار است.

اجزای گزارش خدمات ISM

گزارش ISM دارای چندین مولفه است که رشد یا انقباض شرایط کسب و کارها را اندازه‌گیری می‌کند. در ادامه تعدادی از عناصر کلیدی این گزارش را ذکر می‌کنیم توجه داشته باشید که این مولفه‌ها در PMI تولیدی نیز هست:

فعالیت تجاری (Business Activity)

گزارش PMI خدماتی یک چشم‌اداز کلی برای فعالیت‌های تجاری در ایالات متحده ارائه می‌دهد. شاخص PMI به عنوان یک عدد گزارش شده که اگر بالای ۵۰ باشد نشان از رشد و اگر زیر ۵۰ باشد، نشان از انقباض دارد. این گزارش علاوه‌بر اینکه فعالیت‌های تجاری را به صورت جداگانه بررسی می‌کند، این فعالیت‌ها را در صنایع مختلف نیز مورد بررسی قرار می‌دهد.

سفارشات جدید (New Orders)

سفارشات جدید شامل فروش جدیدی است که در هر ماه ثبت شده است. در این گزارش از مدیران خرید شرکت‌ها پرسیده می‌شود که آیا سفارشات آنها نسبت به ماه قبل افزایش داشته است یا کاهش یا ثابت باقی مانده است. به عنوان مثل، ممکن است خرده فروشان در پایان سال به دلیل فصل تعطیلات، فروش بالایی در گزارش خود عنوان کنند که این گزارش خوب در ماه بعد به خاطر اینکه با ماه خوب پیش از ان سنجیده می‌شود، گزارش بدتری را نشان بدهد. اگرچه گزارش دهندگان سعی می‌کنند تا حد امکان تاثیرات فصلی را در گزارش کاهش دهند.

اشتغال (Employment)

این گزارش نیز به صورت ماهانه اندازه گیری می شود. گزارش اشتغال نشان می‌دهد که بازار کار در چه شرایطی است. اینکه آیا مدیران توانسته‌اند موقعیت های شغلی را با متقاضیان واجد شرایط پر کنند یا خیر. اگر تعداد مشاغل بیشتر از متقاضیان باشد، می تواند نشان دهنده یک اقتصاد سالم و رو به رشد باشد. برعکس، اگر تعداد کارگران جویای کار بیشتر از مشاغل باشد، نشان دهنده کند شدن رشد اقتصادی و افزایش بیکاری است.

موجودی (Inventories)

سطح موجودی به ما بینشی از رشد فروش شرکت‌ها می‌دهد. به عنوان مثال اگر شرکتی دچار افزایش موجودی یا عدم کاهش موجودی شود، ممکن است به این دلیل باشد که تقاضا ثابت باقی مانده یا حتی کاهش یافته است. بنابراین سطح موجودی به ما می‌گوید که تقاضا در صنعت به چه سمت حرکت می‌کند. همچنین مولفه موجودی در این گزارش یک شاخص اقتصادی پیشرو برای سلامت هزینه‌کرد مصرف کنندگان در نظر گرفته می‌شود.

قیمت‌ها (Prices)

یکی دیگر از مولفه‌هایی که به دقت مورد بررسی قرار می‌گیرد، مولفه قیمت‌های پرداختی برای مواد اولیه و کالاهای مختلف است. قیمت پرداخت شده می‌تواند شامل خدمات مورد نیاز شرکت‌ها نیز باشد. مانند خدمات نرم‌افزاری یا خدمات مراقبت‌های بهداشتی برای کارکنان. این معیار نیز یک شاخص اقتصادی پیشرو برای سنجش تورم است. اگر قیمت‌ها در این گزارش افزایش یابد، می‌تواند نشان دهنده افزایش تورم باشد. خصوصا اگر این افزایش قیمت، در گزارش PMI خدماتی رخ بدهد.

شاخص PMI چگونه محاسبه می‌شود؟

در محاسبه شاخص PMI به هرکدام از پنج مولفه اصلی یعنی سفارش های جدید، تولید، اشتغال، تحویل‌های تامین کننده و موجودی وزن مساوی ۲۰ درصد داده می‌شود. سپس با استفاده از آن PMI کل محاسبه می‌شود به عنوان مثال در گزارش ماه ژوئن سال ۲۰۱۶، مولفه سفارشات جدید ۵۷.۰، تولید، ۵۴.۷، اشتغال ۵۰.۴، تحویل تامین کنندگان ۵۵.۴، و موجودی ۴۸.۵ بود که بر اساس وزن ۲۰ درصد برای هر کدام، PMI کل برابر با ۵۳.۲ شده بود. با این حال، در گزارش‌ها گاها تعدیلات فصلی نیز لحاظ می‌شود تا تاثیرات تعطیلات، شرایط آب و هوایی و غیره از آمار حذف شوند.

نظرسنجی به این صورت است که از هر مدیر سوالاتی پرسیده می‌شود و وی باید سه گزینه بدتر، بهتر و بدون تغییر را انتخاب کند. به عنوان مثل، از آنها در مورد اشتغال پرسیده می‌شود و آنها باید جواب بدهند که آیا وضعیت اشتغال نسبت به ماه گذشته بهتر شده است یا بدتر. تصور کنید ۴۰ درصد از پاسخ دهندگان گزارش دهند که اشتغال افزایش پیدا کرده است. ۳۵ درصد بدون تغییر و ۲۵ درصد نیز بگویند که اشتغال نسبت به ماه گذشته بدتر شده است، مولفه اشتغال به این صورت محاسبه می‌شود:

(40٪ + [0.5* 35٪]) = 57.5 ٪.

مزایا و معایب شاخص PMI چیست؟

نقاط قوت:

  • PMI یک شاخص به موقع است، زیرا در اولین روز ماه بعد از ماهی که در آن نظرسنجی انجام شده است، منتشر می‌شود.
  • این شاخص، یک شاخص پیشرو در اقتصاد ایالات متحده است و دیدی کامل نسبت به آینده و جهت اقتصاد ایالات متحده می‌دهد.
  • PMI سلامت بخش تولید و خدمات ایالات متحده را در یک عدد خلاصه می‌کند بدون اینکه پیچیدگی خاصی به آمار اضافه کند.

نقاط ضعف

  • بررسی گزارش کسب و کارها به صورت ذهنی انجام می‌شود و از آمار دقیق به دست نمی‌آید. بنابراین می‌تواند مستعد خطا باشد.

داده‌های PMI از موسسه ISM چگونه بر سیاست‌های فدرال رزرو تاثیر می‌گذارد؟

همانطور که گفته شد، داده‌های PMI چه خدماتی و چه تولیدی، مولفه‌های گسترده‌ای از اقتصاد را در نظر می‌گیرد. این داده به طور کلی نشان می‌دهد که اقتصاد به کدام سمت حرکت می‌کند. همچنین این شاخص‌ها در درون خود مولفه‌هایی برای سنجش بیکاری و تورم را جای داده‌اند.

شاخص ISM PMI چیست و چه کاربردی در فارکس دارد؟

فدرال رزرو برای تغییر سیاست‌های خود به طور همزمان اشتغال کامل و بیکاری را در نظر می‌گیرد. این نهاد به دنبال آن است که ضمن حفظ تورم در سطوح پایین، بیکاری را نیز تا حد امکان کاهش دهد. با این حال، فدرال رزرو به طور از داده‌های ذهنی PMI برای این منظور استفاده نمی‌کند. این بانک برای اینکه سطوح اشتغال و تورم را بسنجد، از شاخص‌هایی کاملا عینی استفاده می‌کند که به صورت آماری جمع‌آوری شده‌اند. زیرا فدرال رزرو عمدتا به دنبال آمار واقعی است، نه پیش‌بینی‌های آتی.

اما این بدان معنا نیست که فدرال رزرو اساسا به شاخص PMI بی‌توجه است. از آنجایی که شاخص PMI یک شاخص پیشرو و به موقع است، می‌تواند روند‌ آتی اقتصاد را به خوبی نشان دهد. بنابراین اعضای فدرال رزرو برای مدل‌سازی رشد اقتصادی آتی از داده‌های PMI استفاده می‌کنند به موقع اقدام به تغییر سیاست‌های خود کنند.

به طور کلی، از آنجایی که فدرال رزرو به دنبال کنترل تورم و کاهش بیکاری است، برای تشخیص جهت حرکت فدرال رزرو می‌توانید به مولفه‌های قیمت‌ها و اشتغال نگاه کنید. اگر مولفه اشتغال و قیمت‌ها بالاتر از ۵۰ بود، این می‌تواند به معنای افزایش اشتغال و تورم در ماه‌های آتی باشد. در این صورت فدرال رزرو مجبور به اتخاذ سیاست‌های انقباضی خواهد بود و نرخ بهره را افزایش می‌دهد. در این صورت انتظار داریم دلار امریکا تقویت شود. همچنین اگر مولفه اشتغال و قیمت‌ها پایین‌تر از ۵۰ باشد، این موضوع می‌تواند منعکس کننده رکود اقتصادی باشد و ممکن است فدرال رزرو مجبور به اتخاذ سیاست‌های انبساشی شود. در این صورت نرخ بهره کاهش یافته و دلار آمریکا تضعیف خواهد شد.

داده‌های ISM چه زمانی منتشر می‌شود؟

شاخص مدیران خرید بخش تولیدی و غیرتولیدی ازجمله محرک‌های قدرتمند بازار هستند. زمانی که این شاخص‌ها در ساعت 10:30 به وقت نیویورک (یا 18:00 به وقت تهران) منتشر می‌شوند، احتمال نوسانات در بازار فارکس بسیار بالا می‌رود. از آنجاکه این داده‌ها براساس اظهارات متخصصان صنعتی در ماه گذشته جمع‌آوری می‌شوند، معامله‌گران فارکس با کمک آن می‌توانند دریابند که آیا اقتصاد آمریکا در مسیر بهبود است یا رکود. از این جهت، می‌توان گفت داده‌های ISM تاحدودی عملکردی مشابه با شاخص اشتغال بخش غیرکشاورزی (NFP) که مهمترین داده در تقویم اقتصادی محسوب می‌‎شود دارد.

 

بیشتر بخوانید: ارتباط بین شاخص PMI و نرخ رشد GDP چیست؟

چگونه معامله‌گران فارکس از داده‌های ISM استفاده می‌کنند؟

معامله‌گران فارکس داده‌های ماه قبل ISM را با میزان پیش‌بینی‌شده ازسوی اقتصاددانان مقایسه می‌کنند. اگر شاخص PMI بهتر از ماه قبل و بالاتر از عدد پیش‌بینی‌شده باشد، احتمالا دلار آمریکا تقویت خواهد شد. اینجاست که می‌توان باکمک تحلیل فاندامنتال و تکنیکال بک ستاپ معاملاتی مناسب برای ورود به بازار تعیین کرد.

 

شاخص ISM PMI چیست و چه کاربردی در فارکس دارد؟

تضعیف جفت ارز EURUSD به‌دلیل انتشار داده‌های فراتر از حد انتظار

مثال بالا نشان می‌دهد که چگونه داده‌های PMI بهتر از انتظار توانسته است دلار را دربرابر یورو تقویت کند. در نقطه مشخص‌شده از نمودار ساعتی EURUSD، شاخص PMI تولیدی با مقداری معادل 54.9 توانست عملکرد بهتری نسبت به ماه پیش از خود نشان دهد.

زمانی که داده‌های اقتصادی فراتر از حد انتظارات منتشر شوند، می‌تواند پیامدهایی به شکل حرکات تند و سریع در بازار را به همراه داشته باشد. در مثال اخیر، جفت‌ارز EURUSD در عرض چند ساعت 150 پیپ کاهش یافت. گفتنی است اغلب معامله‌گران برای معامله براساس چنین اخباری، از یورو (به‌عنوان ارز ضد دلار) استفاده می‌کنند تا از جریان عظیم سرمایه بین اقتصاد کشورها سود ببرند.

بیشتر بخوانید: مهم‌ترین نکات معامله جفت ارز EURUSD در فارکس

جلسه معاملاتی اروپا که بازار دارای نقدشوندگی خیلی بالایی است و سرمایه بزرگی در ساعات معاملاتی اروپا جریان دارد می‌تواند موج‌های بزرگ سرمایه سرازیر شده از ایالات متحده را به‌سوی خود جذب کند. انتشار یک داده‌ی ISM بخش غیر تولیدی ضعیف در ایالات متحده عموما به فروش دلار منجر می‌شود که یکی از پیامدهای این حرکت تقویت یورو خواهد بود.

سناریو دیگر این است که داده منتشرشده مطابق با پیشبینی قبلی یا بدون تغییر نسبت به ماه قبل باشد، در چنین وضعیتی دلار ممکن است هیچ‌گونه واکنشی نشان ندهد.

در مجموع، یک شاخص ISM PMI بالای 50 نشان از یک اقتصاد در حال رشد و سالم است. ازسوی دیگر، شاخص با مقداری زیر 50، حاکی از اقتصادی روبه رکود و ضعیف خواهد بود. عدد 50 اهمیت زیادی دارد؛ چراکه اگر برای دو ماه متوالی شاخص PMI کمتر از 50 باشد، اقتصاد کشور در وضعیت رکود در نظر گرفته می‌شود.

همان‌طور که مؤسسه ISM وظیفه انتشار داده‌های PMI در داخل ایالات متحده را بر عهده دارد، این شاخص درمورد ناحیه یورو ازسوی موسسه MarKit مورد بررسی و ‌تحلیل قرار می‌گیرد. همان‌گونه که می‌بینید، معامله‌گران دلیل خوبی برای علت توجه ویژه‌ی خود به داده‌های مهم شاخص ISM در اختیار دارند.

چرا داده‌های PMI از ISM و S&P Global با یکدیگر متفاوت است؟

داده‌های PMI توسط چند نهاد مختلف منتشر می‌شوند اما مهم‌ترین و معتبرترین آنها ISM و S&P Global هستند. این دو موسسه، به صورت مستقل این داده‌ها را منتشر می‌کنند. S&P Global دوبار در ماه داده‌های PMI را منتشر می‌کند. با این حال، نکته مهم این است که این دو شاخص تفاوت معناداری با یکدیگر دارند.

به عنوان مثال، در ژوئیه سال ۲۰۲۰ تفاوت این دو شاخص به صورت زیر بود:

در شاخص PMI خدماتی، موسسه ISM عنوان کرد که این شاخص به ۵۸.۱ رسیده است که یک واحد نسبت به گزارش ماه قبل افزایش داشت. اما موسسه S&P Global در گزارش خود اعلام کرد که PMI خدماتی در این ماه ۵۰.۰ بوده است که نسبت به ماه قبل ۲.۱ واحد بهبود داشته است.

همچنین در مورد مولفه سفارشات جدید، موسسه ISM عدد ۶۷.۷ را نشان می‌داد که نسبت به ماه قبل رشد ۶.۱ درصدی را نشان می‌دهد اما موسسه S&P Global اعلام کرد سفارشات جدید به خاطر تردید مشتریان و اقدامات فاصله‌گذاری اجتماعی ناشی از همه‌گیری کرونا، کاهش داشته است.

1.تفاوت در متدولوژی ISM و S&P Global

  • ISM: این موسسه بیش از ۳۷۵ شرکت را از بخش‌های مختلف در سراسر ایالات متحده برای شاخص غیرتولیدی خود بررسی می‌کند. این شاخص به چهار مولفه‌ی سفارشات جدید، فعالیت‌های تجاری، اشتغال و تحویل تامین کنندگان وزن یکسان می‌دهد. سه مولفه اول به صورت فصلی تعدیل می‌شود اما برای مولفه تحویل تامین دهندگان، فاکتور فصلی چندان متغیر نیست.
  • S&P Global: این موسسه بیش از ۴۰۰ شرکت را در ایالات متحده بررسی می‌کند. برای بررسی آنها بجز چهار مولفه‌ای که ISM بررسی می‌کند، دو مولفه دیگر شامل کسب و کارهای جدید و انتظارات تجاری را نیز بررسی می‌کند. همچنین تلاش می‌کند تعدیلات فصلی را در نظر بگیرد.
  • وزن هر یک از بخش‌هایی که درباره آن نظرسنجی می‌شود در شاخص موسسه ISM یکسان و مساوی 20% در نظر گرفته شده است اما PMI موسسه S&P Global برای هر بخش وزن مخصوصص را در نظر دارد که با هم مساوی نیستند.

2.تفاوت در شیوه پاسخگویی نطرسنجی‌های ISM و S&P Global

یکی دیگر از دلایل تفاوت در این آمارها، این است که به طور کلی شاخص‌هایی که بر پایه نظرسنجی هستند در ذات خود مقداری خطا دارند. این خطا می‌تواند از سوگیری‌های شناختی حاصل شود. به عنوان مثال، ممکن است یک مدیر به اشتباه تصور کند که شرکت تحت کنترلش طی یک ماه گذشته عملکرد بدتری داشته است حال آنکه ممکن است اینگونه نباشد.

همچنین ثابت شده است که شرکت‌هایی که عمدتا در حال رشد هستند، انگیزه بیشتری برای شرکت در این نظرسنجی‌ها دارند. ممکن است مدیران شرکت‌هایی که رو به افول هستند، یا در‌ آستانه ورشکستگی هستند، اساسا حاضر به پاسخگویی به سوالات نشوند. بنابراین، این مساله ممکن است تفاوت معناداری در شاخصی که دو موسسه گزارش می‌کنند، ایجاد کند.

منبع: Dailyfx

 

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

13 دیدگاه در “شاخص ISM PMI چیست و چه کاربردی در فارکس دارد؟
  1. احمد گفت:

    سپاسگزارم از زحمات شما

    1. سپاس از همراهی شما

  2. مهدی گفت:

    ممنونم از مطالب عالی شما

    1. نرگس محمدیان گفت:

      لطف دارید

  3. رضا گفت:

    ممنون

  4. اسلامی گفت:

    عجب متن روان و کامل و بدردبخوری بود.دمتون گرم

  5. Reza گفت:

    سلام وقت بخیر ببخشید. داده های ism رو از کجا میشه دانلود کرد

    1. توی گوگل بزنید راحت پیدا میشه

      مثلا بزنید: ISM Service pdf

  6. بهزاد گفت:

    آقا عالی بود . برای اولین بار یه ترجمه دیدم که بیشتر از متن انگلیسی گیجم نکرده ! . واقعا عالی بود

  7. سجاد گفت:

    عالی و کاربردی. از کسانی ک علمی از دیگران زیاد میکنند می بایست سپاس گزار بود

  8. علیرضا گفت:

    سپاس

  9. reza گفت:

    موسسه مدیریت عرضه نه تقاضا

    1. ممنونم
      اصلاح میکنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟