مطالب پیشنهادی
اشتراک گذاری
برچسب ها

برگشت روند یا Reversal چیست و از آن چه استفاده‌ای در معاملات می‌شود؟

برگشت روند چیست

برگشت روند چیست؟ (Reversal چیست؟)

برگشت روند تغییر جهت قیمت یک دارایی است. برگشت روند می‌تواند در جهت صعودی یا نزولی باشد. پس از یک‌روند صعودی شاهد برگشت روند نزولی خواهیم بود؛ و پس از یک روند نزولی شاهد برگشت روند صعودی خواهیم بود. برگشت روند بر اساس جهت کلی قیمت صورت می‌گیرد و معمولا بر اساس یک یا دو دوره یا کندل بر روی نمودار تعریف نمی‌شود.

برخی اندیکاتورها از جمله میانگین متحرک، اسیلاتورها یا کانال‌ها به شناسایی روند و تشخیص برگشت روند کمک می‌کنند. برگشت‌ها ممکن است با بریک‌اوت مقایسه شوند.

برگشت‌روند (Reversal) به ما چه می‌گوید؟ 

برگشت‌روند اغلب در معاملات روزانه (درون روز) روی می‌دهد و نسبتاً سریع اتفاق می‌افتد، اما می‌تواند طی روزها، هفته‌ها و سال‌ها نیز روی دهد. برگشت روند در بازه‌های زمانی مختلف روی می‌دهد. یک برگشت روند روزانه در یک نمودار 5 دقیقه‌ای برای یک سرمایه‌گذار طولانی‌مدت که منتظر یک برگشت در نمودارهای روزانه یا هفتگی است اهمیتی ندارد. بااین‌وجود یک برگشت در نمودار 5 دقیقه‌ای برای معامله‌گر روزانه بسیار اهمیت دارد.

یک روند صعودی که مجموعه‌ای از سقف‌های بالاتر و کف‌های بالاتر است با تغییر به مجموعه‌ای از سقف‌های پایین‌تر و کف‌های پایین‌تر، به یک روند نزولی تبدیل می‌شود. یک روند نزولی که مجموعه‌ای از سقف‌های پایین‌تر و کف‌های پایین‌تر است با تغییر به مجموعه‌ای از سقف‌های بالاتر و کف‌های بالاتر به یک روند صعودی تبدیل می‌شود.

روندها و برگشت‌ها را می‌توان همان‌گونه که پیش‌تر توضیح داده شد، تنها با توجه به حرکات قیمت شناسایی کرد یا با استفاده از اندیکاتورها که دیگر معامله گران از آن‌ها استفاده می‌کنند. میانگین متحرک می‌تواند هم در تشخیص روند و هم در تشخیص برگشت روند کمک کند. اگر قیمت بالاتر از میانگین متحرک باشد، روند صعودی است اما زمانی که قیمت به زیر میانگین متحرک کاهش می‌یابد می‌تواند نشانه‌ای از برگشت قیمت باشد.

از خطوط روند برای تشخیص برگشت‌ روند نیز می‌توان استفاده کرد. ازآنجایی‌که یک روند صعودی کف‌های بالاتر ایجاد می‌کند، خط روند را می‌توان همراه با این کف‌های بالاتر کشید. زمانی که قیمت به زیر خط روند کاهش می‌یابد، این می‌تواند نشان‌دهنده‌ی برگشت روند باشد.

اگر برگشت‌ها به‌آسانی قابل تشخیص بود و به‌آسانی از اصلاح ها یا پول بک‌های کوچک قابل‌تشخیص بودند، معامله‌گری کار بسیار آسانی بود؛ اما این‌گونه نیست. فرقی نمی‌کند که از پرایس اکشن یا اندیکاتور استفاده کنید، سیگنال‌های اشتباه زیادی روی می‌دهند و گاهی برگشت‌ها به‌قدری سریع اتفاق می‌افتند که معامله گران نمی‌توانند سرعت عمل کافی برای جلوگیری از ضرری بزرگ از خود نشان دهند.

مثال‌هایی از برگشت‌روند (Reversal)

برگشت‌ روند

نمودار یک روند صعودی در حال حرکت داخل یک کانال را نشان می‌دهد که سقف‌های بالاتر و کف‌های بالاتری ایجاد می‌کند. قیمت ابتدا از کانال خارج می‌شود و به زیر خط روند می‌رود و نشان‌دهنده‌ی تغییر احتمالی جهت روند است. سپس قیمت کف پایین‌تری ایجاد می‌کند که از کف پیشین در کانال نیز پایین‌تر می‌رود. که این کاهش بیشتر نشان‌دهنده یک برگشت نزولی است.

سپس قیمت بیشتر کاهش می‌یابد و کف‌های پایین‌تر و سقف‌های پایین‌تر ایجاد می‌کند. برگشت به وضعیت صعودی تا زمانی که قیمت سقف بالاتر و کف بالاتر ایجاد نکند، روی نخواهد داد. بااین‌وجود، حرکت به بالای خط روند نزولی می‌تواند یک سیگنال زودهنگام برای برگشت روند باشد.

توجه به کانال صعودی تصویر بالا، ویژگی‌های تحلیل‌های روندمحور و برگشتی را توضیح می‌دهد. در طول کانال قیمت چندین بار نسبتا تا کف قبلی نوسان کرده است ولی بااین‌وجود جهت کلی همچنان صعودی باقی می‌ماند.

تفاوت برگشت (Reversal) و پولبک (Pullback)

برگشت، تغییر روند در قیمت یک دارایی است. منظور از پولبک حرکت در خلاف جهت روند تا جایی است که روند را معکوس نمی‌کند. یک روند صعودی به‌وسیله سقف‌های بالاتر و کف‌های بالاتر ایجاد می‌شود و طی آن پول بک‌ به مواقعی می‌گویند که کف ایجادشده بالاتر از کف پیشین باشد. ازاین‌رو، در یک روند صعودی تا زمانی که قیمت کف پایین‌تری در بازه زمانی موردنظر معامله‌گر نسازد، برگشت روند محسوب نمی‌شود. برگشت‌ روند در آغاز ممکن است به عنوان پولبک برداشت شوند؛ بنابراین زمانی که آغاز می‌شوند مشخص نیست که آیا برگشت روند خواهد بود یا نه.

محدودیت‌های استفاده از برگشت روند (Reversal)

برگشت‌های روند حقیقتی از زندگی در بازارهای مالی هستند. همیشه قیمت‌ها در چند نقطه معکوس می‌شوند و در زمان‌های مختلف برگشت‌های صعودی و نزولی متعددی خواهند داشت. نادیده گرفتن برگشت‌ها ممکن است منجر به ریسک‌پذیری بیشتر ازآنچه پیش‌بینی شده است شود. برای مثال، یک معامله‌گر بر این باور است سهامی که از 4 دلار به 5 دلار افزایش داشته است پوزیشن خوبی برای افزایش قیمت بیشتر دارد. آنها با انگیزه افزایش بیشتر، سوار موج شدند تا بالاتر برود اما اکنون شاخص سهام به 4 دلار، 3 دلار و سپس 2 دلار کاهش پیدا می‌کند. نشانه‌های برگشت پیش از رسیدن شاخص سهام به 2 دلار احتمالاً مشخص بودند. احتمالاً پیش از رسیدن قیمت به 4 دلار نیز این نشانه‌ها قابل‌رؤیت بودند. بنابراین، با زیر نظر گرفتن برگشت‌ها، معامله‌گر می‌تواند سود خود را شناسایی کند (سیو سود کند) یا از پوزیشن ضرر خارج شود.

زمانی که یک برگشت‌روند آغاز می‌شود، معلوم نیست که آیا با برگشت روبرو هستیم یا پول بک. زمانی که برگشت آن مشخص شود، قیمت مسیر زیادی را پیموده است و درنتیجه ضرر زیاد یا از بین رفتن سود زیادی را برای معامله‌گر به دنبال دارد. به همین دلیل، معامله گران روندمحور اغلب درحالی‌که قیمت همچنان در جهت آنها در حال حرکت است و هنوز در روند صعودی است (اگر پوزیشن خرید باشد) از پوزیشن خارج می‌شوند. با این کار نیازی نیست تا نگران پول بک بودن یا برگشت بودن حرکت معکوس در روند باشند.

سیگنال‌های اشتباه نیز واقعیتی انکارناپذیر هستند. ممکن است با استفاده از یک اندیکاتور یا حرکات قیمت، برگشت شناسایی شود، اما پس از آن قیمت مجدداً به جهت حرکت پیشین خود برگردد و روند قبلی ادامه یابد.

منبع: Investopedia

برای پیگیری اخبار روز و فوری فارکس و بازارهای جهانی به کانال تلگرام UtoFX بپیوندید.

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟