مطالب پیشنهادی
اشتراک گذاری
برچسب ها

هاوکیش و داویش؛ اثر جهت‌گیری‌های سیاست پولی بر فارکس چگونه است؟

 

هاوکیش و داویش؛ اثر جهت‌گیری‌های سیاست پولی بر فارکس چگونه است؟

شاید تا بحال شنیده باشید یک گزارشگر خبری چنین بگوید که: «رئیس بانک مرکزی بعد از منتشر شدن داده‌های اقتصادی قوی، کمی لحن هاوکیش از خود نشان داد». در واقع، عبارت هاوکیش (Hawkish) و داویش (Dovish) به این اشاره دارد که آیا بانک مرکزی بیشتر تمایل به سیاست پولی انقباضی (هاوکیش) یا به انبساطی (داویش) دارد.

سیاست‌گذاران بانک مرکزی مسئولیت تصمیم‌گیری درمورد کاهش یا افزایش نرخ بهره را برعهده دارند؛ امری که تاثیر زیادی بر بازار فارکس دارد. آنها به‌منظور کاهش سرعت شدید رشد اقتصاد (مهار تورم) نرخ بهره را بالا می‌برند و به‌منظور تحریک اقتصاد (جلوگیری از رکود و افزایش تولید ناخالص داخلی GDP)، نرخ بهره را کاهش می‌دهند.

سیاست‌های داویش و هاوکیش از طریق مکانیزمی که بانکدارها به آن سیاست لفظی (forward guidance) می‌گویند، باعث تاثیر بر نرخ برابری ارزها می‌شود. سیاست‌گذاران تلاش می‌کنند تا جای ممکن در ارتباطاتشان با بازار شفاف عمل کنند و بیان کنند که جهت سیاست‌های پولی موردنظرشان به کدام سو است.

با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری درمورد سیاست‌های داویش و هاوکیش و نحوه به‌کارگیری انها در معاملات فارکس کسب کنید.

 

هاوکیش (Hawkish) چیست؟

اصطلاح هاوکیش برای توصیف سیاست های پولی انقباضی مورد استفاده می‌گردد. اگر یک بانک‌ مرکزی درباره اعمال سیاست های پولی انقباضی ازطریق افزایش نرخ بهره یا کاهش تراز مالی بانک مرکزی صحبت کند، گفته می‌شود آن بانک سیاست هاوکیش دارد. همچنین اگر پیش‌بینی‌ها درجهت افزایش نرخ بهره تلقی شوند، می‌گوییم سیاست پولی فعلی هاوکیش است. به‌علاوه، زمانی که بانک مرکزی چشم‌انداز مثبتی درباره‌ی رشد بازار داشته و انتظار افزایش تورم را داشته باشد، می‌توان گفت سیاست هاوکیش اعمال شده است.

بیشترین میزان تغییرات در نرخ ارزها معمولا زمانی رخ می‌دهند که بانک‌های مرکزی از داویش به هاوکیش (یا بالعکس) تغییر لحن می‌دهند. برای مثال، اگر بانک مرکزی پیش از این، حالت داویش داشته و از نیتز بازار به محرک سخن می‌گفت و سپس ناگهان در نطقی اعلام ‌کند که شاهد افزایش فشار تورم و رشد شدید بازار هستیم، شما می‌توانید انتظار تقویت ارز مربوط به ان کشور در مقابل سایر ارزها باشید.

 

فهرست برخی از عبارات که می‌توان به سیاست هاوکیش تعبیر کرد:

 

  • رشد قوی اقتصاد
  • افزایش تورم
  • کاهش ترازمالی
  • سیاست مالی انقباضی
  • افزایش نرخ بهره

عموما استفاده از عباراتی که به افزایش تورم، افزایش نرخ بهره و رشد اقتصادی قوی اشاره دارند، به اعمال سیاست پولی هاوکیش منتج خواهند شد.

 

داویش (Dovish) چیست؟

داویش به نقطه مقابل هاوکیش اشاره دارد. زمانی که بانک مرکزی به کاهش نرخ بهره یا به افزایش آسان‌سازی کمّی اشاره می‌کند، گفته می‌شود آ بانک سیاست داویش دارد. اگر بانک‌های مرکزی درباره رشد اقتصادی بدبین باشند و انتظار کاهش تورم یا حتی بروز تورم‌زدایی را داشته باشند و این انتظارات خود را درقالب پیش‌بینی‌ها و سیاست‌های لفظی به بازار اعلام دارند، گفته می‌شود که رویکردشان نسبت به اقتصاد داویش است.

برخی عباراتی که می‌توان به سیاست داویش تعبیر کرد:
  • رشد اقتصادی ضعیف
  • کاهش تورم/تورم‌زدایی (تورم منفی)
  • افزایش تراز مالی
  • سیاست پولی انبساطی
  • کاهش نرخ بهره

مقایسه هاوکیش و داویش

جدول زیر نمای کلی از تفاوت‌های سیاست های پولی هاوکیش و داویش را ارائه می‌کند:

 

هاوکیش داویش
ارز تقویت می‌شود ارز تضعیف می‌شود
نرخ بهره افزایش می‌یابد نرخ بهره کاهش می‌یابد
موضع سیاست پولی انقباضی موضع سیاست پولی انبساطی
هدف: کاهش یا مهار تورم هدف: تحریک اقتصاد

در جدول زیر به مقایسه دقیق‌تر تفاوت‌های این دو سیاست پرداخته شده و تفاوت‌های میان این دو سیاست و نحوه‌ی تاثیرگذاری آنها بر ارز کشورها به‌شکلی واضح بیان شده است.

 

سیاست پولی هاوکیش سیاست پولی داویش
نرخ بهره (باهدف کنترل تورم) افزایش می‌یابد← جریان نقدینگی به سمت ارز با نرخ بهره بالاتر سرازیر می‌شود و ارز کشور تقویت می‌شود نرخ بهره (باهدف تحریک بازار) کاهش می‌یابد ←جریان نقدینگی از سمت ارز با نرخ بهره کمتر دور می‌شود و ارز کشور تضعیف می‌شود
کاهش تراز مالی بانک مرکزی ازطریق فروش اوراق قرضه ترهینی و خزانه‌داری ←با فروش اوراق قرضه و خزانه‌داری، نرخ بهره افزایش یافته و ارز تقویت می‌شود افزایش تراز مالی بانک مرکزی ازطریق خرید اوراق قرضه ترهینی و خزانه‌داری و برنامه‌های آسان‌سازی کمّی (QE) ←با افزایش منابع مالی تقاضا برای ارز کمتر و ارزش ارز کاهش می‌یابد
سیاست‌های لفظی بانک مرکزی شامل چشم انداز مثبت به اقتصاد و رشد و تورم است ←با پیش‌بینی سرمایه‌گذاران مبنی‌بر افزایش نرخ بهره، ارز تقویت می‌شود سیاست‌های لفظی بانک مرکزی شامل چشم‌انداز منفی نسبت‌به اقتصاد و رشد و تورم است ←با پیش‌بینی سرمایه گذاران از کاهش نرخ بهره، ارزش ارز تضعیف می‌شود.

چگونه برمبنای سیاست هاوکیش یا داویش معامله کنیم؟

یک تغییر کوچک در لحن بانک مرکزی می‌تواند تغییرات شدیدی در ارز بوجود آورد. معامله‌گران اغلب جلسات کمیته عملیات بازار باز را پیگیری می‌کنند و تغییرات کوچک در ادبیات آنها که می‌تواند بیانگر افزایش نرخ بهره یا کاهش آن باشد، زیر نظر می‌گیرند تا از آن بهره لازم را ببرند.

 

هاوکیش و داویش؛ اثر جهت‌گیری‌های سیاست پولی بر فارکس چگونه است؟

وضعیت سیاست پولی در 1 ژانویه سال 2019:

تصویر بالا حالات مختلف سیاست پولی بانک‌های مرکزی را نشان می‌دهد.هرچه وضعیت سیاست پولی بانک مرکزی به سمت چپ (وضعیت داویش‌تر) پیش برود، ارزش ارز آن کشور در مقابل دیگر ارزها کاهش بیشتری پیدا خواهد کرد. هرچه به سمت راست (وضعیت هاوکیش‌تر) پیش برود، ارزش ارز بالا می‌رود.

قانون معامله در سیاست داویش و هاوکیش به این سادگی نیست که با هر لحن هاوکیش ازسوی بانک مرکزی، اقدام به خرید ارز آن کشور کنیم و با هر لحن داویش، اقدام به فروش آن. بلکه باید به انتظارات نرخ بهره نیز توجه داشت. به دو حالت زیر توجه کنید:

سناریوی اول:

اگر بانک مرکزی در چرخه‌ی افزایش نرخ بهره قرار گرفته باشد، پس قبلا بازار پیش‌بینی افزایش نرخ بهره را داشته است. این وظیفه معامله‌گران است که سرنخ‌ها و داده‌های اقتصادی را دنبال کنند تا بفهمند لحن بانک مرکزی نسبت به وضعیت کنونی، هاوکیش‌تر شده است یا داویش‌تر. بیشترین تغییرات در نرخ ارزها زمانی رخ می‌دهد که لحن سیاست‌های پولی نسبت به قبل عوض شود.

سناریوی دوم:

به‌طور مشابه، اگر بانک مرکزی در چرخه‌ی کاهش نرخ بهره قرار گرفته باشد و داده‌های قبلی همه بد باشند، بازار نیز بیشتر روی تداوم سیاست داویش حساب باز می‌کند. معامله‌گران باید سیاست‌های لفظی بانک مرکزی یا داده‌های تقویم اقتصادی را پیگیری کنند تا دریابند که سیاست‌گذاران می‌خواهند داویش‌تر از قبل بشوند یا بالعکس.

در اواخر 2018 فدرال رزرو آمریکا کاملا هاوکیش بود. دوم اکتبر 2019، رئیس بانک مرکزی آمریکا (جروم پاول) بیان کرد که «در حال حاضر ما فاصله زیادی از وضعیت خنثی داریم» که بازار این سخنان را هاوکیش قلمداد کرد. این بدان معنا بود که بانک مرکزی آمریکا هنوز می‌بایست چندین بار دیگر نرخ بهره را بالا می‌برد تا به یک نرخ خنثی برسد. کمی بعد ار 28 نوامبر، کمیته عملیات بازار باز بانک مرکزی آمریکا (FOMC) بیانیه‌ی سیاست پولی خود را منتشر کرد که در آن جروم پاول گفته بود «او نرخ بهره را اندکی کمتر از حد خنثی می‌بیند». این تغییر مثالی از سناریوی اول است که لحن از هاوکیش به اندکی داویش تغییر پیدا می‌کند. این تغییر لحن منجر به کاهش ارز شد. در نمودار زیر ببینید چه اتفاقی برای شاخص دلار در دوم اکتبر 2018 و سپس در 28 نوامبر 2018 رخ داده است.

دوم اکتبر 2018 رئیس فدرال رزرو آمریکا، جروم پاول گفت: «ما خیلی از حالت خنثی دوریم» که منجربه افزایش ارزش دلار شد.»

نمودار شاخص دلار در تایم‌فریم 15 دقیقه، خط عمودی زمان 2 اکتبر 2018 را نشان می‌دهد.

 

هاوکیش و داویش؛ اثر جهت‌گیری‌های سیاست پولی بر فارکس چگونه است؟

28 نوامبر 2018 رئیس فدرال رزرو آمریکا گفت که «نرخ بهره اندکی پایینتر از خنثی است» که نشان‌دهنده ی تغییر موضع از حالت هاوکیش به داویش بود و منجربه کاهش ارزش دلار شد.

نمودار شاخص دلار در تایم فریم 15 دقیقه:

 

هاوکیش و داویش؛ اثر جهت‌گیری‌های سیاست پولی بر فارکس چگونه است؟

 

برای آشنایی بیش‌تر با سازوکار تاثیرگذاری بانک‌های مرکزی و نحوه مداخله آن‌ها در بانک مرکزی می‌توانید به مطالب بخش بانک مرکزی از دوره آموزش مقدمات فاندامنتال UtoFX مراجعه کنید.

 

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

15 دیدگاه در “هاوکیش و داویش؛ اثر جهت‌گیری‌های سیاست پولی بر فارکس چگونه است؟
  1. مسعود نوباشی گفت:

    سپاس از ارائه مطالب درخصوص سیاستهای بانکهای مرکزی جهت تاثیر در حرکت اقتصاد بازار ازاد واشنایی فعالان بازارهای مالی با این سیاستها . ممنون

  2. مهدی عباسی گفت:

    عالی بود

  3. cristal گفت:

    تشکر فراوان

  4. محدرسول رضایی گفت:

    عالی بود… ممنون..

  5. Ali.as گفت:

    درود
    مطالبتون خیلی خوبه سپاس از زحماتتون
    و یه نکته اینکه توی جدول مقایسه سیاست پولی هاوکیش و داویش یه اشتباه تایپی هست توی این جمله به جای نرخ بهره نوشتید نرخ تورم “نرخ تورم (باهدف تحریک بازار) کاهش می‌یابد”

    1. سلام
      ممنون از اطلاعتون

  6. Shadi گفت:

    سایتتون به شدت خوووووبو عالیییه، دمتون گررررم

  7. طاهره گفت:

    سلام خیلی ممنونم از سایت و کانال تلگرامی تون بسیار عالی و بدردم خورد این مطالب

  8. علیرصا گفت:

    عالی مثل همیشه

    1. ممنونم از شما

  9. عیسی گفت:

    خیلی عالی بود همیشه میگفتم این هاوکیش و داویش چیه تو هیچ منبعی هم ندیده بودم در مورد این اصطلاح توضیح بده متشکرم

    1. خیلی ممنون

  10. مهدی گفت:

    اموزنده بود مرسی

    1. ممنون از شما

  11. meysam گفت:

    بسیار عالی و آموزنده .. خسته نباشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟