مطالب پیشنهادی
اشتراک گذاری
برچسب ها

چرا آمدن بایدن می‌تواند گاوی‌ترین بازار نفت در تاریخ را رقم زند؟

بایدن

صحبت‌های جو بایدن در آخرین مناظره انتخاباتی به شدت مورد توجه قرار گرفته است. وی در مناظره انتخاباتی و همینطور در کمپین انتخاباتی خود در مورد ممنوعیت عمل فرکینگ (استخراج نفت شیل) در زمین‌های فدرال و همینطور قطع یارانه‌های سوخت‌های فسیلی اظهار نظر کرده است. همین اظهار نظرها جو بایدن را یک کاندیدای ضد نفت معرفی کرده‌اند اما اگر این حرف درست هم باشد واقعیات به ما چیز متفاوتی نشان می‌دهد.

در ابتدا باید گفت که شکی نیست که بایدن کار را برای شرکت‌های نفتی سخت‌تر خواهد کرد. مقررات مربوط به فلر کردن (سوزاندن گازهایی که قابلیت تسویه ندارند)، ونتینگ (رها کردن گازهایی که قابلیت تسویه ندارند در جو) و حفاری در دست تدوین است. اگرچه این کار با هدف استفاده از انرژی‌های پاک و سازگار با محیط زیست صورت می‌گیرد اما می‌تواند باعث یک پیروزی بزرگ برای صنعت نفت جهانی، و به تبع آن شرکت‌های حفاری آمریکایی باشد و به آنها کمک کند تا خود را نسبت به شرایط جدید سازگارتر کنند.

تمام تفسیرهایی که امروزه پیرامون صنعت نفت صورت می‌گیرد، برپایه کاهش تقاضا برای نفت به خاطر افزایش انرژی‌های تجدید پذیر است. اما این یک تصویر بلند مدت است و در میان مدت عرضه است که قیمت نفت را تغییر می‌دهد.
تولید نفت امریکا در سال جاری از ۱۳ میلیون بشکه در روز به ۱۱ میلیون بشکه در روز کاهش یافته است و به احتمال زیاد تا پایان سال ۲۰۲۱ باز هم ۲ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا می‌کند. این کاهش ربطی به کسی که در کاخ سفید حضور پیدا می‌کند ندارد، بلکه به دلیل قیمت پایین نفت، حفاری‌های جدید برای بسیاری از تولید کنندگان صرفه اقتصادی ندارد.
از طرف دیگر در سطح جهانی بودجه‌های سرمایه‌گذاری بر روی نفت کاهش پیدا کرده است که این به معنای کاهش عرضه طی ۲ تا پنج سال آینده است. این اتفاق می‌تواند تولید جهانی نفت را با نرخ سالانه ۲-۶ درصد کاهش دهد.
البته قرار نیست به این زودی جایگزینی برای نفت ایجاد شود. زمانی که همه‌گیری پایان پیدا کند، تقاضا دوباره باز می‌گردد. ذخایر نفت خام به اتمام می‌رسد و پس از آن تقاضای فزاینده با کمبود عرضه مواجه می‌شود.
البته بازگشت اوپک و یک توافق‌نامه با ایران می‌تواند عرضه را بهبود دهد اما همچنان کمبود عرضه وجود خواهد داشت. حال رئیس جمهوری را تصور کنید که قصد دارد تولید نفت و جو سرمایه‌گذاری بر آن را متشنج کند.

سناریویی که در صورت پیروزی بایدن رخ می‌دهد از این قرار است:

  1.  با برنده شدن بایدن، سهام شرکت‌های نفتی دچار افت می‌شود.
  2.  مالیات‌های بیشتر تا پایان سال به ضرر شرکت‌های نفتی تمام می‌شود.
  3.  احتمال کاهش قیمت نفت تا ۲۰ دلار وجود دارد. این کاهش می‌تواند به خاطر افزایش عرضه توسط اوپک یا افزایش موارد ابتلا به کرونا ایجاد شود.

به نظر می‌رسد همچنان پول واقعی در صنعت نفت است و می‌توان معاملات سودآوری در نفت و شرکت‌های نفت داشت؛ تنها ترفندی که باید به کار برد این است که در زمان درست در جای درست قرار بگیرید.

نفت WTIاز نظر سیاسی به نظر می‌رسد تا سال ۲۰۲۲ یا ۲۰۲۴ قیمت بنزین افزایش شدید پیدا کند و این افزایش شدید مطمئنا باعث نگرانی دموکرات‌ها خواهد شد. از طرفی قیمت بالای نفت، باعث تقویت سرمایه‌گذاری بر روی انرژی‌های جایگزین خواهد شد. این موضوع به دموکرات‌ها کمک می‌کند تا به اهداف سیاست‌گذاری خود نزدیک تر شوند.

منبع: Forexlive

کانال UtoFX را دنبال کنید تا تحلیل های روزهای آتی در مورد انتخابات آمریکا و سناریوهای مختلف آن برای بازار را از دست ندهید.

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟