بروکر ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب ها

اقتصاد چین، روسیه، ترکیه پس از انتخابات آمریکا؛ دستاورد پیروزی بایدن برای اقتصادهای نوظهور چیست؟

انتخابات آمریکاسرمایه‌گذاران بزرگ از صحبت در مورد پیش‌بینی‌های خود برای انتخابات روز سه‌شنبه خودداری می‌کنند، اما نظر غالب این است که پیروزی جو بایدن برای اکثر کشورهای در حال توسعه خوب است و فرصت‌هایی خلق می‌کند که هنوز ارزش واقعی آنها مشخص نشده است.
چارلز رابرتسون، اقتصاددان ارشد Renaissance Capital (که یک بانک سرمایه‌گذاری در بازارهای نوظهور است) می‌گوید: «بازارهای نوظهور در زمان ریاست جمهوری بایدن عملکرد بهتری خواهند داشت»
وی استدلال کرد که بازارهای سهام و اوراق قرضه هنوز این احتمال را در نظر نگرفته‌اند، اما سرمایه‌گذاران بزرگ به دلیل عدم موفقیت پیش‌بینی‌های قبلی درمورد انتخابات سال ۲۰۱۶ از گمانه‌زنی خودداری می‌کنند. او افزود:
«فکر نمی‌کنم کسی واقعا آماده یک شرط‌بندی بزرگ باشد. شوک سال ۲۰۱۶ به قدری قابل توجه بود که مردم دیگر تمایلی به شرط‌بندی بر اساس نظرسنجی‌ها ندارند چرا که به آنها بی‌اعتماد شده‌اند. اما فکر می‌کنم که در صورت پیروزی بایدن، سرمایه زیادی به‌سوی اقتصادهای نوظهور سرازیر شود»
طبق داده‌های مورنینگ استار که شامل سرمایه‌گذاری فعال و منفعل می‌شود، شاخص‌های سهام اقتصادهای نوظهور و اوراق قرضه در این کشورها از ابتدای سال جاری تاکنون با خالص خروج مواجه بودند. (به ترتیب ۲۵.۸ و ۹.۲ میلیارد دلار) هرچند این فروش عمدتا به‌خاطر تغییر شرایط ریسک‌پذیری در اثر ویروس کرونا رخ داده است.
با اینکه عوامل زیادی در وضعیت کنونی بازارهای نوظهور تاثیر داشته‌اند؛ اما تصور غالب این است که اگر ترامپ نبود، این بازارها وضعیت بهتری داشتند. تیموتی اَش، تحلیل‌گر BlueBay استدلال کرد که دونالد ترامپ، به دلیل موضع حمایت‌گرایانه‌اش (از اقتصاد ملی)، برای رشد تجارت جهانی خوب نبوده است.

«بازارهای نوظهور شاخصی از رشد جهانی است و پیروزی بایدن به معنای رشد و تجارت جهانی بیشتر خواهد بود»

از نظر تاریخی، ارزیابی دارایی‌های بازارهای نوظهور، اغلب تحت تاثیر قدرت دلار آمریکا بوده است. هنگامی که نرخ دلار ضعیف است، سرمایه‌گذاران پول خود را از آمریکا بیرون کشیده و در بازارهای نوظهور سرمایه‌گذاری می‌کنند که بازده سهام و اوراق قرضه بهتری نسبت به دلار دارند. وقتی دلار قدرتمند می‌شوند، این روند معکوس می‌شود.
گری گرینبرگ، رئیس بخش بازارهای نوظهور در فدراسیون هرمس، گفت که یک موج آبی (پیروزی دموکرات‌ها در مجلس و دولت) منجر به یک بسته محرک مالی فدرال بسیار بزرگ خواهد شد.
وی استدلال کرد که این موضوع نه تنها منجر به تضعیف دلار خواهد شد بلکه رشد شدید اقتصاد آمریکا را نیز به همراه خواهد داشت. این امتیاز مثبت دیگری برای اقتصادهای نوظهور (به ویژه صادرکنندگان فلزات اساسی) از جمله پرو، آفریقای جنوبی و اندونزی و اقتصادهای چرخه‌ای نظیر شیلی، کره جنوبی و مکزیک خواهد بود.
«اگر یک موج آبی داشته باشیم، شاهد افزایش اعتماد جهانی خواهیم بود و سیاست آمریکا قابل پیش‌بینی‌تر و منطقی‌تر خواهد شد»
نظر آقای رابرتسون این است که دلار ضعیف به بانک‌های مرکزی کشورهای در حال توسعه امکان می‌دهد نرخ بهره را پایین‌تر حفظ کنند و این امر به رشد این کشورها کمک خواهد کرد. در همین حال یک سیاست تجاری قابل پیش‌بینی‌تر به شرکت‌ها اطمینانی بیشتر برای سرمایه‌گذاری در کشورهای نوظهور می‌دهد.
در عین حال، اقای رابرتسون معتقد است که یک موج آبی می‌توانند یک محرک مالی بزرگ را رقم بزند که این امر ممکن است سرمایه‌گذاران را ترغیب کند تا برای دور نماندن از رشد اقتصادی آمریکا از اقتصادهای نوظهور به سمت آمریکا کوچ کنند.
حتی اگر بازارهای نوظهور جذابیت خود را برای سرمایه‌گذاری حفظ کنند، تاثیر پیروزی بایدن در کشورهای مختلف متفاوت خواهد بود.
«من مطمئن نیستم که در صورت پیروزی بایدن، ترکیه یا روسیه مقصد سرمایه‌گذاری‌ها باشند. کشورهایی که ادبیاتو اقدامات تهاجمی داشته باشند، تحمل نخواهند شد.» او می‌افزاید با توجه به اینکه سرمایه‌گذاران خارجی مدت زیادی است که به سمت مسکو متمایل شده‌اند، این اتفاق احتمالا بیشترین تاثیر را بر بازار سهام روسیه خواهد داشت.
آقای اش گفت: «احتمالا کشورهای اقتدارگرا، به عنوان بازنده‌های اصلی سناریوی پیروزی بایدن خواهند بود. کشورهایی مانند روسیه، عربستان، ترکیه و برزیل»
وی استلال کرد که ترکیه با بایدن یک کار نیمه تمام دارد. اکثر ترک‌ها تصور می‌کنند کودتا علیه رجب طیب اردوغان در سال ۲۰۱۶ توسط دولت اوبامایی انجام شده که بایدن در آن زمان معاون ریاست جمهوری آن را بر عهده داشت.
با این وجود، وی با توجه به اهمیت ترکیه به عنوان یک شریک استراتژی بالقوه و گرایشات موجود به‌سوی مسکو گفت که بایدن در صورت پیروزی در انتخابات احتمالا تلاش خواهد کرد روابط با ترکیه را دوباره بهبود ببخشد.
آقای اش با بیان اینکه روسیه از لحاظ تضعیف دموکراسی غربی تهدید بزرگتری نسبت به چین محسوب می‌شود، گفت:

«روسیه یک مخالف استراتژیک آمریکا است، ترکیه اینطور نیست، ترکیه یک متحد بلند مدت است»

با وجود این، رابطه پکن با واشنگتن مهم‌ترین موضوع برای سرمایه‌گذاران منفعل بازار سهام است. با احتساب سهام هنگ کنگ و سهام‌های چینی لیست شده توسط آمریکا، این کشور با رکورد ۴۲.۶ درصد، بیشترین وزن را در شاخص MSCI بازارهای نوظهور دارد در حالی که روسیه ۲.۶ درصد و ترکیه فقط ۰.۳ درصد وزن دارد.
از این رو تصور می‌شود که فارغ از اینکه چه کسی پیروز انتخابات شود، چین همچنان در کانون توجهات واشنگتن قرار خواهد گرفت.
آقای اش گفت اگرچه دولت بایدن نسبت به ترامپ احتمالا حمایت بیشتری از همکاری‌های چندجانبه با چین نشان خواهد داد؛ اما در عین حال افزود:« بایدن نیز زیاد با چین موافق نخواهد بود. مساله اصلی بین چین و آمریکا همچنان مالکیت معنوی خواهد بود.»

منبع: فایننشال تایمز

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟