مطالب پیشنهادی
اشتراک گذاری
برچسب ها

آرامش پس از طوفان انتخابات آمریکا

 تحلیل هفتگی فارکس

تحلیل هفتگی فارکس و تاثیر اخبار و رویدادهای هفته بر بازار، برای هفته منتهی به 13 نوامبر

آرامش پس از طوفان انتخابات آمریکا

با فرونشستن گرد و غبار انتخابات، هفته‌ای نسبتا آرام در تقویم بازارهای جهانی پیش رو خواهیم داشت. رویداد اصلی این هفته جلسه سیاست گذاری بانک نیوزلند خواهد بود. اگرچه همچنان پس لرزه‌های انتخابات می‌تواند عامل اصلی برای تاثیرگذاری بر روی بازار باشد. همچنین داده‌های اقتصادی، مساله برگزیت و همینطور گزارش درآمدها می‌توانند بر بازار تاثیر بگذارند.

تحلیل هفته‌ی گذشته را می‌توانید در لینک زیر بخوانید:
تحلیل هفتگی فارکس: اخبار و رویدادهای هفته و تحلیل اثر آنها بر فارکس برای هفته منتهی به 6 نوامبر

چیزی نمی‌تواند بازار را پایین نگه دارد

شاهد موج آبی در انتخابات آمریکا نبودیم؟ هیچ عیبی ندارد. این واکنشی بود که بازارها به اتفاقات این هفته نشان دادند: با وجود این که با تقسیم شدن احتمالی کنگره، احتمال تصویب محرک مالی بزرگ بسیار کاهش یافته است اما باز هم شاهد رشد شاخص‌های سهام و سقوط ارزش دلار بودیم.

چندین نظریه برای توجیه این اقدام عجیب ارائه شده است. به عنوان مثال، در صورت کنترل سنا توسط جمهوری‌خواهان، بایدن قادر به اجرای طرح‌های خود در زمینه افزایش مالیات نخواهد بود و فدرال رزرو مجبور است بدون کمک‌های دولتی، محرک‌های لازم را ارائه کند. همچنین درگیری‌های سیاسی به این معناست که غول‌های فناوری وال استریت می‌توانند تا مدتی از درگیری‌های قضایی در مورد قوانین ضد انحصار در امان باشند.

دلارباید اعتراف کرد بهرحال این توجیهات تنها برای توضیح آنچه در قیمت‌ها رخ داده است می‌باشد. بایدن هرگز قصد نداشت مالیات را به طرز قابل توجهی افزایش دهد و از طرف دیگر فدرال رزرو هرچقدر بخواهد رویکرد تهاجمی اتخاذ کند باز هم نمی‌تواند خسارت ناشی از فقدان یک بسته حمایت مالی را جبران کند. از طرف دیگر، قضیه ترامپ اکنون مادر تمام دعاوی قضایی است.

شاید بتوان پاسخ این رویکرد را در یک جمله ساده پیدا کرد: در حال حاضر جایگزینی برای بازار سهام وجود ندارد. جهان سرشار از نقدینگی است و این حجم نقدینگی تنها منتظر بودند تا ریسک انتخابات رد شود. ثابت شده است که سیاست‌های تسهیل سازی پولی که توسط بانک‌های مرکزی اتخاذ شده است، یک آنتی ویروس قدرتمند برای بازارها است چرا که در حال حاضر اکثر اوراق قرضه بازدهی منفی دارند و تنها جایی که باقی مانده بازار سهام است. از طرف دیگر با تبدیل شدن دلار به یک دارایی امن، عملکرد بازار سهام بر بازار ارز نیز تاثیر می‌گذارد.

حال سوال این است که آیا این موج ریسک‌پذیری می‌تواند در هفته آینده که اتفاقات خاصی در آن رخ نمی‌دهد، ادامه یابد و بر سنتیمنت بازار مسلط شود. مسلما اگر وضعیت ویروس تغییر چشمگیری نداشته باشد، این رالی صعودی می‌تواند ادامه پیدا کند. اگر اروپا همچنان قرنطینه را ادامه دهد و عدم اطمینان انتخابات آمریکا ادامه پیدا کند ممکن است بازار سهام سقوط کند اما باز هم دشوار است که بدانیم دقیقا چه اتفاقی رخ خواهد داد خصوصا این که شرکت‌های بزرگ فناوری با افزایش آمار مبتلایان توانستند به خوبی رشد کنند.

تغییرات نزدک در مقایسه با اوراق خزانه

تغییرات نزدک در مقایسه با اوراق خزانه

رفتن ترامپ به دیوان عالی کشور ممکن است در ابتدا باعث افت بازار شود اما سرمایه‌گذاران می‌توانند این اتفاق را به مثابه به تاخیر انداختن امری اجتناب ناپذیر (ریاست جمهوری بایدن) ببینند. شاید بزرگترین خطر کوتاه مدت برای بازار این باشد که بعضی ایالت‌ها مجبور باشند قرنطینه وضع کنند چرا که سیستم‌های مراقبت بهداشتی محلی در حال رسیدن به بیشینه ظرفیت خود هستند.

نوبت بانک مرکزی نیوزلند است

شعار بانک مرکزی نیوزلند «محکم پیش برو و سریع برو» است چرا که این دقیقا همان کاری است که این بانک امسال انجام داده است. این بانک در همان اوایل بهره را به نزدیکی صفر رساند و نشان داد نرخ بهره منفی گزینه ای واقع بینانه است. همچنین این بانک یک برنامه QE بسیار بزرگ باتوجه به حجم اقتصاد و اوراق قرضه خود آغاز کرد و در را برای خرید دارایی‌های خارجی باز نگه داشت.

در حال حاضر دلیل اصلی اتخاذ نکردن نرخ بهره منفی این است که بانک‌های تجاری مقداری زمان نیاز دارند تا سیستم‌های خود را برای آن آماده کنند. به علاوه هنگامی که RBNZ نرخ بهره را در ماه مارس کاهش داد، اعلام کرد که نرخ‌ها حداقل تا یک سال بدون تغییر باقی می‌مانند، بنابراین شکستن این وعده می‌تواند تا حدی به اعتبار این بانک آسیب بزند.

قیمت‌گذاری روی دلار نیوزلند نشان می‌دهد که تاکنون سرمایه‌گذاران این سیگنال‌ها را به خوبی دریافت. اگرچه انتظار نمی‌رود در جلسه چهارشنبه اتفاقی رخ بدهد اما کاهش نرخ بهره به نزدیکی صفر در آپریل در قیمت‌ها لحظا شد و کاهش از صفر به 0.25- طی ماه اکتبر در بازار پیشخور شده است.

RBNZ

RBNZ

در مورد کیوی بعید است در جلسه RBNZ  اتفاق عظیمی رخ دهد. داده‌های اقتصادی اخیرا بهبود یافته است اما بانک مرکزی می‌تواند تاکید کند که ریسک‌های نزولی باقی مانده‌اند. در صورتی که این بانک تاکید کند که نرخ بهره منفی در لیست اقدامات است، ممکن است فشار بر روی کیوی ایجاد شود اما این فشار زیاد نخواهد بود. در عوض سنتیمنت جهانی و چگونگی پیشرفت ویروس می‌تواند جهت این ارز را تعیین کند.

همچنین داده‌های تورم مصرف کننده و تولید کننده چین در ماه اکتبر اوایل روز سه شنبه منتشر می‌شود. بازارها معمولا توجه بیشتر به قیمت‌های تولید کننده دارند چرا که این آمار به عنوان نماینده تقاضای محصولات کارخانه‌ای در جهان در نظر گرفته می‌شود.

برگزیت می‌تواند طولانی شود

در انگلستان، چند دسته داده وجود دارد که از آن جمله می‌توان به داده‌های مشاغل ماه سپتامبر در روز سه شنبه و آمار تولید ناخالص داخلی در روز پنجشنبه اشاره کرد. اما پوند دیگر به داده‌ها واکنشی نشان نمی‌دهد چراکه عمده تمرکز این ارز روی برگزیت است. گفته می‌شود مذاکرات از روز دوشنبه از سر گرفته خواهد شد. اختلاف نظرها در مورد موضوعات کلیدی مانند شیلات، قوانین رقابت و سازوکار حل اختلاف همچنان پارجاست اما دو طرف تایید کرده‌اند که پیشرفت‌هایی حاصل شده است.

نکته جالب توجه این جاست که استرلینگ در مقابل اعلامیه قرنطینه انگلستان چندان تغییر نکرد که احتمالا به خاطر خوش‌بینی در مورد توافق برگزیت بوده است. آخرین مهلت برای توافق اواسط نوامبر تعیین شده است که احتمالا از این تاریخ نیز بدون توافق عبور کنید اما همچنان توافق پیش از پایان سال محتمل‌ترین نتیجه ممکن است.

Europe-vs-USهیچ یک از طرفین قادر به انجام برگزیت بدون توافق نیستند چرا که این مشکل هم به سیاهه مشکلات اقتصادی آنها افزوده خواهد شد بنابراین در نهایت شاهد مصالحه خواهیم بود. سوال اصلی این است که چه زمان توافق صورت می‌گیرد و آیا پیش از توافق شاهد یک درام دیگر خواهیم بود یا خیر.

داده‌های درجه دوم در آمریکا و اروپا

در آمریکا داده‌های نهایی تورم CPI روز پنج شنبه منتشر خواهد شد و در منطقه یورو برآورد دوم تولید ناخالص داخلی سه ماهه سوم روز جمعه منتشر می‌شود. مسلما این آمار تغییری در یورو و دلار ایجاد نخواهد کرد چرا که این دو ارز درگیر جریانات پس از انتخابات، سیاست‌های نسبی FED/ECB و نتیجه مذاکرات برگزیت هستند.

در یک دید کلان حتی اگر شاهد افزایش جفت ارز یورو/دلار باشیم شکستن سطح ۱.۲۰ بسیار دشوار خواهد بود. چرا که اگر این جفت ارز صعود داشته باشد، بانک مرکزی اروپا احتمالا مداخلات لفظی خود را افزایش می‌دهد.

در نهایت جدا از تمام این‌ها، فصل درآمد، آخرین مرحله خود را می‌گذراند. این هفته دیزنی، مک دونالد، سیسکو و تن‌سنت از بزرگترین برندهایی هستند که درآمدهای خود را منتشر می‌کنند.

منبع: FXStreet

برای پیگیری اخبار بازارهای جهانی و فارکس کانال تلگرامی UtoFX را دنبال کنید.

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟