مطالب پیشنهادی
اشتراک گذاری
برچسب ها

فومو FOMO یا ترس از دست دادن در معاملات چیست؟

فومو FOMO یا ترس از دست دادن در معاملات چیست؟

فومو (FOMO) یا ترس از دست دادن، یک عبارت جدید است اما در ذات زندگی ما ریشه پیدا کرده است. این پدیده یک پدیده در عصر دیجیتال مدرن است. این سندروم ۶۹ درصد از افراد هزاره جدید را تحت تاثیر قرار می‌دهد و تاثیر قابل توجهی در شیوه‌های معامله‌گری مدرن ایجاد کرده است.
به عنوان مثال، ترس از دست دادن می‌تواند منجر به ورود به معاملات بدون تامل کافی یا بستن معاملات در لحظات نامناسب شود , این اتفاق تنها به این دلیل رخ می‌دهد که معامله‌گران تصور می‌کنند دیگران نیز مانند آنها عمل می‌کنند. معامله‌گرانی که دچار این سندروم می‌شوند، گاهی به خاطر تحقیق کم و یا رفتار گله‌ای، سرمایه‌ خود را به خطر می‌اندازند. در برخی مواقع، هنگامی که بازار در حال رشد است، بسیاری از افراد از ترس اینکه از رشد سریع بازار عقب نمانند، دچار این احساس می‌شوند که باید سریعا وارد بازار شوند.
در این مقاله، به دنبال ایجاد درکی بهتر در مورد FOMO، دلایل بوجود آمدن این احساس و چگونگی تاثیرگذاری آن بر موفقیت معامله‌گران هستیم. همچنین با مثال‌های مشخص سعی می‌شود به معامله‌گران توضیح داده شود سندروم ترس از دست دادن چگونه می‌تواند بر احساسات یک معامله‌گر روزانه تاثیر گذاشته و تصمیمات وی را هدایت کند. موضوعاتی که در اینجا قصد توضیح دادن آنها را داریم عبارت‌اند از:

  • FOMO در معامله‌گری چیست؟
  • ویژگی‌های یک معامله‌گری که دچار فومو شده است چیست؟
  • چه عواملی فومو را فعال می‌کند؟
  • معامله‌گری فومو در مقابل معامله‌گری منضبط
  • تجربیات معامله‌گران بزرگ از فومو
  • نکاتی برای غلبه بر فومو

FOMO در معامله‌گری چیست؟

فومو یا ترس از دست دادن فرصت‌های بزرگ در بازار، یک مشکل مشترک در بازارهای مالی است که بسیاری از معامله‌گران در طول کار خود آن را تجربه خواهند کرد. فومو می‌تواند بر همه تاثیر بگذارد، از معامله‌گران تازه‌کار و خرد تا معامله‌گران حرفه‌ای.
در عصر مدرن، رسانه‌های اجتماعی به ما دسترسی بی‌سابقه‌ای داده است و همین موضوع FOMO را به یک پدیده رایج تبدیل کرده است. سندروم ترس از دست دادن هنگامی رخ می‌دهد که معامله‌گران، موفقیت سایر معامله‌گران را می‌بینند. این امر منجر به توقعات بیش از حد، فقدان چشم‌انداز طولانی مدت، اعتماد به نفس بیش از حد زیاد و یا بیش از حد کم و عدم رغبت به صبوری می‌شود.
احساسات یک نیرو محرکه اساسی برای ترس از دست دادن است. در صورت عدم کنترل احساسات، معامله‌گران به سمت غفلت از استراتژی معاملاتی می‌روند و به سادگی مدیریت ریسک را فراموش می‌کنند.
احساسات رایجی که در معامله‌گری به فومو کمک می‌کند عبارت است از: طمع، ترس، هیجان، حسادت، بی‌صبری، اضطراب

فومو FOMO یا ترس از دست دادن در معاملات چیست؟چرخه فومو هنگام معامله‌گری

ویژگی‌های یک معامله‌گر که دچار FOMO شده است چیست؟

معامله‌گرانی که طبق سندروم فومو عمل می‌کنند، عموما رفتارهای مشابهی دارند و مجموعه مشخصی از پیش‌فرض‌ها تصمیمات آنها را هدایت می‌کند. در زیر لیستی از ویژگی‌های یک معامله‌گر که دچار سندروم فومو شده، آمده است:

فومو FOMO یا ترس از دست دادن در معاملات چیست؟چه عواملی ترس از دست دادن را فعال می‌کند؟

فومو یک احساس درونی است، اما احساسی است که می‌تواند از طیف وسیعی از شرایط سرچشمه گیرد. برخی از عوامل خارجی که می‌تواند منجر به ایجاد احساس FOMO در یک معامله‌گر شود، عبارت‌اند از:

  • بازارهای ناپایدار: فومو محدود به بازارهای صعودی نیست. هنگامی که بازارها در هر جهت حرکت سریعی را تجربه می‌کند، می‌تواند منجر به تشویق سرمایه‌گذاران برای ورود به معامله باشد. حتی یک معامله فروش.
  • به دست آوردن پیروزی‌های بزرگ: سرخوشی ناشی از پیروزی‌های بزرگ به راحتی می‌تواند معامله‌گران را فریب بدهد. البته ممکن است پیروزی‌های بزرگ در معاملات برای مدتی ادامه داشته باشند اما برای همیشه ادامه نخواهد داشت.
  • شکست‌های مکرر: ممکن است معامله‌گران در یک چرخه معیوب قرار بگیرند: ورود به معامله، ترسیدن، بستن معامله، ورود به معامله جدید. این اتفاق به خاطر بروز اضطراب و ناامیدی رخ می‌دهد و در نهایت منجر به ضرر‌های هنگفت می‌شود.
  • اخبار و شایعات: شایعات می‌تواند به احساس از دست دادن فرصت‌های خوب دامن بزنند.
  • رسانه‌های اجتماعی: در شبکه‌های اجتماعی به نظر می‌رسد همه در حال برنده شدن هستند. ترکیب معامله و شبکه‌های اجتماعی بسیار سمی است. توصیه می‌کنیم از رسانه‌های اجتماعی تنها برای آگاهی از اتفاقات جدید و الهام گرفتن برای معاملات جدید استفاده کنید نه یک ابزار برای برنامه‌ریزی قطعی.
    از آنجایی که فومو بر افراد تاثیر می‌گذارد، می‌تواند بر بازارها نیز تاثیر بگذارد. بازارها بوسیله معامله‌گران در حال حرکت هستند و اگر جمع کثیری از معامله‌گران تحت تاثیر یک احساس قرار بگیرند، بازار نیز از این احساسات تاثیر می‌پذیرد.

فومو FOMO یا ترس از دست دادن در معاملات چیست؟
نمودار بالا، شاخص S&P 500 را نشان می‌دهد در این نمودار به خوبی چگونگی حرکت بازار متناسب با احساسات معامله‌گران مشاهده می‌شود. وقتی مردم به دلیل FOMO وارد بازار صعودی می‌شوند، این بازارها به سرعت چهش می‌کنند. پس از افزایش شدید، شاهد یک سقوط هستیم. افرادی که آخر از همه وارد شدند، ضرر و زیان افرادی که زودتر وارد شده‌اند را خریداری می‌کنند.

معامله‌گری فومو در مقابل معامله‌گری منضبط

همانطور که در بالا بررسی شد، بسته به شرایط موجود و عوامل دخیل در تصمیم‌گیری یک معامله‌گر، روند انجام معاملات می‌تواند متفاوت باشد. در اینجا به مقایسه یک معامله‌گر تحت تاثیر ترس از دست دادن و یک معامله‌گر منضبط می پردازیم. با دانستن این تفاوت‌ها راحت‌تر می‌توانیم مشخص کنید که آیا تحت تاثیر فومو هستید یا خیر.

فومو FOMO یا ترس از دست دادن در معاملات چیست؟تجربیات معامله‌گران بزرگ از فومو

در اینجا تجربیات معامله‌گران سایت DAILYFX در مورد سندروم ترس از دست دادن را با شما به اشتراک می‌گذاریم:

  • پیتر هنکس، تحلیلگر ارشد: «بر اساس استراتژی خود معامله کنید، نه احساسات خود»
  • کریستوفر وکیو، استراتژیست ارشد: «استراتژی بریزید و اجرا کنید. به برنامه خود بچسبید و طمع نکنید.»
  • ایلای اسپیواک، استراتژیست ارشد ارزها: «تصمیمات معامله‌گری باینری (خرید یا فروش) نیست. گاهی هیچ کاری نکردن بهترین معامله‌ای است که می‌توانید بکنید»
  • جیمز استنلی، استراتژیست تکنیکال: «اگر با ترس از دست دادن مقابله نکنید و آن را تعدیل نکنید، آن با شما مقابله خواهد کرد»
  • پل رابینسون، استراتژیست ارز: «هیچ معامله‌ای نمی‌تواند شما را بسازد یا نابود کند. اگر یک فرصت را از دست دادید، همیشه یک فرصت دیگر وجود دارد

نکاتی برای غلبه بر ترس از دست دادن

برای غلبه بر فومو باید آگاهی بیشتری از خود داشته باشیم و اهمیت نظم و انضباط و مدیریت ریسک در معاملات را درک کنیم. اگرچه هیچ راه‌حل ساده‌ای برای جلوگیری از تاثیر احساسات بر معاملات و توقف فومو وجود ندارد اما تکنیک‌های مختلفی وجود دارد که می‌تواند به معامله‌گران کمک کند تا تصمیمات آگاهانه بگیرند و معاملات بهتری داشته باشند.
در اینجا چند نکته آورده شده است تا به شما در مدیریت ترس کمک کند:

  • همیشه فرصت معامله دیگری وجود دارد. فرصت‌های معاملاتی مانند اتوبوس هستند. همیشه یکی دیگر وجود دارد. البته ممکن است موقعیت بعدی به سرعت رخ ندهد اما این فرصت‌ها ارزش انتظار کشیدن را دارند.
  • همه در یک موقعیت هستند. درک این نکته که بسیاری از معامله‌گران در همان جایی هستند که ما قرار داریم، باعث می‌شود که FOMO شدت کمتری پیدا کند.
  • به یک برنامه معاملاتی پایبند باشید. هر معامله‌گر باید استراتژی خود را بداند و یک طرح معاملاتی برای خود ایجاد کند؛ سپس به آن پایبند باشد. این تنها راه برای موفقیت در طولانی مدت است.
  • حذف احساسات از معاملات مهم است. بیاموزید که احساسات خود را کنار بگذارید. یک طرح معاملاتی به شما کمک می‌کند و اعتماد به نفس شما را در معاملات افزایش می‌دهد
  • معامله‌گران فقط باید سرمایه‌ای را به کار گیرند که توانایی از دست دادن آن را دارند. اگر بازار به طرز غیر منتظره‌ای حرکت کند، معامله‌گران می‌توانند از حد ضرر برای کاهش ضرر و زیان خود استفاده کنند.
  • شناخت بازارها ضروری است. معامله‌گران باید تحلیل خود را داشته باشند و با استفاده از این اطلاعات، معامله کنند.
  • نمی‌توان از بروز FOMO اجتناب کرد اما می‌توان آن را کنترل کرد. داشتن استراتژی و رویکردهای مناسب، می‌تواند از افتادن در دام ترس از دست دادن جلوگیری کند.
  • داشتن یک ژورنال معاملاتی روزانه می‌تواند بسیار مفید باشد. بی‌علت نیست که موفق‌ترین معامله‌گران از این ژورنال‌ها استفاده می‌کنند.

توجه داشته باشید که غلبه بر فومو یک شبه رخ نمی‌دهد بلکه نیازمند یک روند مداوم است. این مقاله تنها نقطه شروع است. شما باید با مطالعه بیشتر در طی زمان، توانمندی خود برای کنترل احساسات در طی معاملات را افزایش دهید.

منبع: DailyFX

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

2 دیدگاه در “فومو FOMO یا ترس از دست دادن در معاملات چیست؟
  1. امین گفت:

    بینظیر وعالی
    سپاس از سایت خوبه تون

    1. ادمین گفت:

      متشکرم از لطفتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟