مطالب پیشنهادی
اشتراک گذاری
برچسب ها

صعود بیت کوین؛ افزایش بی‌سابقه ارزش طلای دیجیتال چه پیامی برای آینده رمزارزها دارد؟

بیت کوینافزایش مداوم قیمت رمزارزها در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ در مواجهه با عدم قطعیت های سیاسی و اقتصادی سراسر جهان همچنان ادامه دارد و بعضی می‌گویند این روند سرعت هم گرفته است. این خبر قطعا برای سرمایه‌گذاران روی رمزارزها و کسانی که به روند بلند مدت صعودی این ارزها اعتقاد دارند خوب است اما نباید فراموش کرد که این افزایش قیمت ممکن است عواقب ناخواسته‌ای نیز داشته باشد.
قبل از اینکه به پیامدهای طولانی مدت رشد سریع قیمت رمزارزها بپردازیم، باید تاکید کنیم که چشم‌انداز رمزارزها از سال ۲۰۱۷ به طرز چشمگیری تغییر کرده است. پس از ترکیدن حباب بیت کوین در سال ۲۰۱۷ بخش بلاکچین و سایر دارایی‌های رمزنگاری‌شده به طور ارگانیک شروع به توسعه جایگزین‌هایی برای این دارایی غیرمتمرکز و توسعه‌یافته کردند. ارزهای پایدار (Stablecoins)، دارایی‌های غیرمتمرکز، سازمان‌های خودمختار و ارزهای دیجیتال بانک مرکزی تنها برخی از برنامه‌های بر پایه بلاکچین است که در دوره‌ای ظهور کردند که بعدها به زمستان رمزارزها معروف شد.
ممکن است زمستان رمزارزها واقعا رو به پایان باشد (یا شاید واقعا به پایان رسیده باشد)، اما این افزایش مداوم چه معنایی برای دنیای رمزارزها در میان‌مدت و بلندمدت خواهد داشت؟

پارادوکس قیمت رمزارزها

اول از همه، باید این نکته را تایید کرد که با افزایش قیمت رمزارزها، علاقه افراد و موسسات به استفاده از رمزارزها به عنوان جایگزینی برای ارزهای فیات کاهش پیدا می‌کند. به زبان ساده اگر قیمت رمزارزها به طور مرتب افزایش پیدا کند، افراد دیگر آن را به عنوان وسیله مبادله در نظر نمی‌گیرند. از این رو، ارزهای پایدار برای رفع مشکل نوسانات قیمت توسعه داده شده‌اند.
البته شاید بیت کوین به اندازه سایر ابزارهای مالی بی‌ثبات نباشد، اما چنین ذهنیتی همچنان در نزد بسیاری از استفاده کنندگان و مصرف کنندگان بالقوه وجود دارد.

ارزهای پایدار زمام امور را به دست خواهند گرفت

ارزهای پایدار موضوعی نیست که بتوان به راحتی از کنار آن گذشت. این ارزها نقش مهمی در پل زدن میان فعالان دنیای رمزارزها و خیل عظیم افراد غیر متخصص دارد. کاهش نوسانات قیمت، توانایی مبادله یا بازخرید این ارزها و شفاف‌سازی اخیر OCC در مورد نحوه نظارت بر این نوع رمزارزها، کاربردی‌بودن این دارایی‌ها را روشن کرده است.

موارد استفاده از رمزارزها

رمزارزها ابزارهایی هستند که در پاسخ به نیاز نیروهای بازار تولید شدند. بنابراین منطقی است که بپذیریم این ارزها نیز مانند سایر ابزارهای مالی در طی زمان تکامل پیدا می‌کنند. امروزه تعداد کثیری از رمزارزها از ارزهای بانک‌های مرکزی تا ارزهای پایدار ایجاد شده است. بنابراین بعید به نظر می‌رسد که در آینده یک ارز بتواند تمام بازار را در بر بگیرد و احتمال بیشتر آن است که ارزهای مختلف برای بازارهای مختلف مورد استفاده قرار بگیرند.

پذیرش گسترده در حال وقوع است، اما…

همانطور که بحث‌ها پیرامون بلاکچین و رمزارزها در سطوح مختلف بخش‌های خصوصی و دولتی جریان دارد، پذیرش گسترده این رمزارزها تقریبا مسلم به‌نظر می‌رسد. گرچه ممکن است ارزهای فیات‌ توکن‌دار به سرعت در حال توسعه باشند اما نمی‌توان آنها را رمزارز واقعی دانست چرا که همچنان توسط دولت مرکزی یا بانک مرکزی منتشر و اداره می‌شوند. علاقه‌مندان به رمزارزها ممکن است به زودی پذیرش گسترده این رمزارزها را شاهد باشند اما ممکن است این پذیرش به معنای پذیرش نمونه‌های غیرمتمرکزی مانند بیت کوین نباشد.

مانند هر توافق دیگری، روند پذیرش این رمزارزها نیز با موانع و مصالحه‌هایی روبروست. در این میان، گزینه‌هایی نظیر رمزارزهای غیرمتمرکز و توسعه‌یافته همچنان از اهمیت بالایی برخوردار خواهند بود.

ابزارهای مالی رمزنگاری شده به منصه ظهور خواهند رسید

در نهایت، آینده خدمات مالی و پرداخت‌ها به شدت تحت تاثیر تحولات بلاکچین و مجموعه دارایی‌های رمزنگاری‌شده قرار خواهد گرفت و زیرساخت‌های نظارتی نیز به مرور با آن همگام خواهند شد. به طور خاص، با استقبال از ارزهای پایدار و سایر گزینه‌های رمزنگاری‌شده، نیاز به تهیه ابزارهای مالی برای محافظت در برابر سرقت و سایر فعالیت‌های غیراخلاقی از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار خواهد شد. اظهارات اخیر OCC گام‌های مثبتی در این راستا نشان می‌دهد اما برای رفع شکاف‌های موجود نیاز به توسعه بیشتر سیاست‌ها خواهد بود.
در این میان، بیت کوین همچنان یگانه رمزارزی است که اخبار دنیای رمزارزها و متعاقبا بازار را تکان می‌دهد و این روزها، توجه اشخاص حقیقی و حقوقی زیادی را به خود معطوف کرده است. با این حال، باز هم باید یاداوری کرد که تمام علاقه‌مندان و سرمایه‌گذاران بر روی رمزارزها باید به موضوع عواقب نوسانات شدید این رمزارزها توجه داشته باشند.

بیشتر بخوانید: ۳ دلیل برای این‌که چرا بیت کوین، تبدیل به ارز رایج نخواهد شد؟

منبع: Forbes

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟