مطالب پیشنهادی
اشتراک گذاری
برچسب ها

چگونه ترس و طمع را در معامله گری مدیریت کنیم؟

ترس طمعمدیریت ترس و طمع در هنگام معامله‌گری: نکات اصلی بحث

  • ترس و طمع دو نیرو محرکه در زندگی روزمره ما هستند.
  • این دو عامل بر معامله‌گری تاثیر می‌گذارند و این تاثیر می‌تواند مضر باشد.
  • معامله‌گران می‌توانند با مشاهده تصویر کلان و برنامه‌ریزی، اثر این دو عامل اثر این دو عامل را از بین ببرند.

ترس و طمع غالبا به عنوان دو نیروی غالب در بازارهای مالی شناخته می‌شود. اگرچه واضح است که چنین حرفی ساده‌سازی بیش از حد صورت مساله است اما با این وجود، ترس و طمع نقش مهمی در روانشناسی معامله‌گری دارند. درک اینکه چه زمانی باید با این احساسات همراه شد و چه زمانی باید از آنها دوری کرد، همان نکته‌ای است که تفاوت میان معامله‌گران موفق و ناموفق را ایجاد می‌کند.

حقایقی در مورد ترس و طمع در معامله‌گری

ترس و طمع در میان معامله‌گران بسیار رایج است و اگر به درستی مدیریت نشوند، می‌توانند آسیب‌زا باشند. ترس اغلب به عنوان دلیلی برای عدم ورود به معامله یا بستن معامله پیش از موعد مقرر دیده می‌شود. از طرف دیگر، طمع نیز اغلب زمانی آشکار می‌شود که معامله‌گران با هدف افزایش سود، از حرکت‌های کوچک در بازار، سرمایه بیشتری به معامله موفق خود اضافه می‌کنند و یا با کمک اهرم حجم معامله را بیش از حد افزایش می‌دهند.
ترس چیست؟
می‌دانیم که ترس تا حدودی به غریزه «جنگ یا فرار» مربوط است که در ذات تمام انسان‌ها وجود دارد. این همان حسی است که هنگام تشخیص تهدید به سراغ ما می‌آید. معامله‌گران هنگامی که معاملات به ضرر آنها حرکت می‌کند، چنین احساسی را پیدا می‌کنند چرا که این اتفاق تهدیدی علیه حساب معاملاتی آنها است.
تماشای اینکه بازار علیه شما حرکت می‌کند، ترس از ضرر کردن را در شما افزایش می‌دهد. این موضوع می‌تواند موجب آن شود که معامله‌گران معامله‌ خود را بیش از آنچه لازم است، باز نگه دارند. در واقع این اشتباه، متداول‌ترین اشتباه در میان معامله‌گران است.
چگونه ترس و طمع را در معامله گری مدیریت کنیم؟
همچنین ترس در هنگام معامله‌گری موجب آن می‌شود که معامله‌گران حتی با وجود تشخیص موقعیت خوب برای معامله، از ورود به آن سر باز بزنند. به‌خصوص هنگامی که بازار در حال سقوط باشد، معامله‌گران از ترس افت بیشتر قیمت‌ها و گیر کردن در روند نزولی عمیق‌تر تصمیم می‌گیرند که در نقاط کف قیمتی وارد معامله خرید نشوند و همین موضوع می‌تواند آنها را از سودآوری باز دارد.
طمع چیست؟
حرص و طمع بسیار متفاوت از ترس است اما اگر به خوبی مدیریت نشود می‌تواند به اندازه ترس مشکل‌ساز شود. طمع زمانی به وجود می‌آید که معامله‌گر تصمیم می‌گیرد پول بیشتری به معامله وارد کند و از آن سود بیشتری کسب کند.
طمع همچنین وقتی معامله‌گران داخل یک معامله ضررده هستند نیز خود را نشان می‌دهد. به این طریق که وقتی جهت حرکت قیمت به ضرر آنها است با باز کردن معاملات بیشتر سعی می‌کنند ضررهای پیشین خود را جبران کنند تا بتوانند سریع‌تر به نقطه سر به سر برسند. از دیدگاه مدیریت سرمایه این اقدام بسیار خطرناک است؛ چراکه اگر بازار همچنان به حرکت خود بر خلاف جهت مورد انتظار معامله‌گر ادامه دهد، به سرعت کال مارجین خواهد شد.
چگونه ترس و طمع را در معامله گری مدیریت کنیم؟
یکی از بارزترین موارد طمع در بازارهای مالی حباب دات‌کام بوده است که در آن افراد زیادی سهام شرکت‌های اینترنتی را خریداری کردند و ارزش این شرکت‌ها را بیش از حد افزایش دادند. همچنین به عنوان یک مثال دیگر می‌توان از بیت‌کوین نام برد. سرمایه‌گذاران در این رمز ارز هنگامی که سقوط شروع شد تصور می‌کردند هر لحظه قیمت بیت کوین می‌تواند افزایش پیدا کند، آنها مدام در قیمت‌های پایین‌تر خرید می‌کردند به امید اینکه به زودی روند صعودی از سر گرفته خواهد شد اما دیدیم که چنین نشد.

چگونه می‌توان ترس و طمع را کنترل کرد و یک معامله‌گر موفق شد؟

روش‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آن احساسات خود را کنترل کنید و مطمئن شوید ترس و طمع بر روند معاملات شما تاثیر نمی‌گذارد. در اینجا چند نمونه را آورده‌ایم:
۱- برنامه معاملاتی داشته باشید
معامله‌گران برای اینکه هنگام معامله‌گری از هرگونه احساسات خالی باشند، باید یک برنامه معاملاتی برای خود داشته باشند. چند نمونه از اشتباهاتی که می‌تواند در اثر نداشتن برنامه معاملاتی رخ دهد عبارت‌اند از: استفاده از اهرم بیش ازحد، حذف حد ضرر، دو برابر کردن حجم در یک معامله بازنده و…
۲-استفاده از حجم معاملاتی پایین:
یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای کاهش تاثیر احساسات بر معاملات کاهش حجم معاملات است. این یکی از بهترین توصیه‌هایی است که می‌توان به معامله‌گران کرد.
همچنین می‌توانید با استفاده از یک حساب دمو خود را در شرایط بازار محک بزنید و پیش از آنکه وارد معاملات واقعی شوید، استرس ناشی از معاملات را بدون از دست دادن پول واقعی تجربه کنید.
۳- یک ژورنال معاملاتی داشته باشید
معامله‌گران باید نسبت به معاملات خود پاسخگو باشند. بهترین راه برای این کار ایجاد یک ژورنال معاملاتی است. ژورنال‌های معاملاتی به معامله‌گران کمک می‌کند تا معاملات خود را یادداشت کرده و اثرات آن را بررسی کنند. همچنین می‌توانند نقاط قوت و ضعف خود را در معاملات شناخته و استراتژی خود را بهبود بخشند.
۴- از دیگران بیاموزید.
پیش‌تر مطلبی در سایت منتشر شد که نشان می‌داد معامله‌گران در بیش از ۵۰ درصد از معاملات خود موفق هستند اما در نهایت ضرر می‌کنند. این موضوع نشان می‌دهد احساسات تا چه حد نقش مهمی در معامله‌گری دارد. اکثر معامله‌گران بیش از آنکه در معاملات سودده خود سود کسب کنند، در معاملات زیان‌ده خود (که اتفاقا تعدادشان از موارد سودده نیز کمتر است) زیان می‌کنند. همین امر موجب می‌شود که در نهایت با زیان بازار را ترک کنند.

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟